[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Onkostenvergoeding /koffiegeld


RG73

Vraag

  • Forumlid

Ik weet dat je recht hebt op onkostenvergoeding wanneer je minimaal 4 uur van de standplaats bent en dat er een handige app voor is.

Hoe weet de salarisadministratie nu wie binnen de 4 uur weer op de standplaats is geweest?

Gaan ze dit echt voor alle chauffeurs per dag per periode uitpluizen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Kortom (verkeerde topic) maar eigelijk heel simpel hoe houd je personeel tevreden ,gewoon op standplaats okv doorbetalen zodat een goede nachtrust netjes vergoed word,misschien iets voor de bond om dit te regelen ?

Al snap ik er als oud werkgever maar weinig van en sluit me aan bij Pierre gewoon doorbetalen voor die paar tientjes.

 

Ik had het simpel opgelost voor de chauffeurs,reiskosten betalen nav kilometers en je werkuren beginnen als je binnenstapt,eerst koffie dan vertrekken en in goed overleg elke dag 30 min pauze schrijven,in ons werk dronken ze gewoon ook op het gemakje koffie bij de klant en eigenlijk stond er niemand tussen de middag 30 min stil ?

Eindejaarsgesprek met de chauffeurs om te evalueren waarin ik aangaf dat de planner me gemeld had dat er eigenlijk niemand middag pauze nam en mijn vraag of we de 30 min ook moesten doorbetalen kreeg ik van alle 6 de chauffeurs een eenduidig antwoord ,baasje pak jij gewoon die 30 min wij eten en drinken echt wel onderweg en zijn tevreden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Even uitgerekend.

Als werknemer om 20:00 op standplaats komt krijgt hij voor deze laatste dag 40,84 euro

Als werknemer dan weer om 5 uur vertrekt en aansluiten die nacht niet thuis komt krijgt hij voor de eerste dag 37,76 euro

= 27,72 euro minder verblijfskosten vergoeding.

komt hij echter de volgende dag wel thuis (hij moet dan uiterlijk om 20:00 op standplaats zijn ivm 15 diensturen) dan krijgt hij voor die dag maar 14,87 euro.

40,84 + 14,87 = 55,71 euro, dat is fors minder als 2x 53,16 euro, het scheelt de werkgever dan al 50,61 euro.

 

Dus het is niet zo vreemd dat er werkgevers zijn die een beetje rekenen 

 

 

Ger, als je iets uitrekent moet je het wel goed doen natuurlijk.
Je bedragen kloppen exact echter je berekening m.b.t. diezelfde dag thuiskomen niet.

Even voor het gemak, in jou voorbeeld ervan uitgaande dat hij die laatste dag niet onderweg of doorbetaald op de zaak heeft gestaan;

- chauffeur donderdagavond doorbetaald op zaak en komt op vrijdagavond 20.00 thuis; do. € 53,16 + vr. 40,84 = € 94,-

- chauffeur komt op donderdagavond 20.00 thuis, gaat naar huis en werkt op vrijdag van 05.00-20.00; do. € 40,84 + vr. 14,87 = € 55,71

 

€ 94,- - € 55,71 = € 38,29 Is dus wat uitgespaard word in het meest gunstige geval voor de werkgever wanneer de werknemer die laatste dag van een meerdaagse rit 's avonds thuis is en daags erop een ééndaagse rit doet. In de overige gevallen, op een doordeweekse avond op de zaak en vervolgens weer met een meerdaagse rit vertrekken is die besparing € 27,72. Inderdaad zoals jij al had uitgerekend.

 

Voor sommige werkgevers loont het dus inderdaad de moeite om juist daar op te besparen en zich verder niet te bekommeren om het personeel of over de omstandigheden waarop zijn of haar werknemer zich in het krappe schema van een rijtijdenwet moet zien te redden m.b.t. dagelijkse verzorging en rust. Je kent het zelf ook wel Ger, 50 km. (onbetaald) naar huis en rond 21.30 uur 's avonds thuiskomen, snel wat eten uit de magnetron, een uurtje TV kijken. etc. Dan nog effe een paar uurtjes slapen en om 03.30 uur weer goed brak naast je bed om weer 50 km. (onbetaald) terug naar de zaak te kunnen want om 05.00 uur mag het weer! Na vijf maanden week in week uit dit soort gedoe is het plezier en de werklust zo goed als over, gooit men de handdoek in de ring of zit die werknemer in het slechtste geval minimaal een half jaar thuis met een burn-out.


Andere werkgevers begrijpen dit soort problematiek goed, bekommeren zich wél over hun personeel en hebben zo'n soort regeling standaard in hun extra secundaire arbeidsvoorwaarden, ondanks dat men op dit punt afwijkt van de CAO. Enerzijds om uitval van personeel te voorkomen, anderzijds om zich te onderscheiden van hun concurrent en met dit soort aantrekkelijke voorwaarden gemakkelijk personeel weten te werven en aan zich weten te binden. Verloop en ziekteverzuim is er dan ook vaak amper tot niet bij dit soort bedrijven.

 

Maar goed, inderdaad niet gek dat er werkgevers zijn die een beetje rekenen. Verplaats jezelf maar even in de functie van werkgever en kies dan zelf maar wat de meest voordelige manier is. ;)



 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei 1934:

Kortom (verkeerde topic) maar eigelijk heel simpel hoe houd je personeel tevreden ,gewoon op standplaats okv doorbetalen zodat een goede nachtrust netjes vergoed word,misschien iets voor de bond om dit te regelen ?

Al snap ik er als oud werkgever maar weinig van en sluit me aan bij Pierre gewoon doorbetalen voor die paar tientjes.

 

Ik had het simpel opgelost voor de chauffeurs,reiskosten betalen nav kilometers en je werkuren beginnen als je binnenstapt,eerst koffie dan vertrekken en in goed overleg elke dag 30 min pauze schrijven,in ons werk dronken ze gewoon ook op het gemakje koffie bij de klant en eigenlijk stond er niemand tussen de middag 30 min stil ?

Eindejaarsgesprek met de chauffeurs om te evalueren waarin ik aangaf dat de planner me gemeld had dat er eigenlijk niemand middag pauze nam en mijn vraag of we de 30 min ook moesten doorbetalen kreeg ik van alle 6 de chauffeurs een eenduidig antwoord ,baasje pak jij gewoon die 30 min wij eten en drinken echt wel onderweg en zijn tevreden.

 

Jij was echt wel een top werkgever ,lees ik , maar ik hoor toch wel echt wel wat negatieve berichten over jouw, maar dat weet je zelf ook wel ,,, toch 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei 1934:

Kortom (verkeerde topic) maar eigelijk heel simpel hoe houd je personeel tevreden ,gewoon op standplaats okv doorbetalen zodat een goede nachtrust netjes vergoed word,misschien iets voor de bond om dit te regelen ?

 

 

De bond heeft in dit geval slechts een adviserende taak,en valt er weinig te regelen.

Onze OKV is gebaseerd op een convenant tussen de werkgevers en de belastingdienst.

Alternatief voor onze OKV regeling is dat je voor iedere uitgave bonnetjes in moet leveren en moet declareren,dat is voor iedereen een ramp;voor de boekhouder,voor jezelf en voor de belastingdienst.

Groot voordeel nu is dat je een vastgesteld bedrag krijgt n.a.v. het aantal uren wat je weg bent,daaar betaal je je inkosten van en wat je niet nodig hebt hou je over.

Bij het declareren van bonnetjes krijg je  slechts het bedrag wat de( electronische) kassabon staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 minuut geleden zei Ger-1957:

Klopt, maar die waren dan ook op basis van 2x 53,16 oftewel 2 x 24 uur onderweg

 

Dan is de besparing slechts  € 27,72, precies wat jij al eerder aanhaalde.
Het maximale -in de meest gunstige zin voor de werkgever- is de besparing van € 38, 29. Uitgaande van 20.00 uur thuiskomst na een meerdaagse rit en de volgende dag een eendaagse rit van 05.00 uur tot 20.00 uur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) laatste dag 40,84 + eendaagse rit 14,87 = 55,71  dus verdient op twee maal 24 uur = 106,32 - 55,71 = 50,61 

 

Ger, je kunt voor die laatste dag nooit geen volledige OKV van € 53,16 rekenen!!
Of hij nou tevoren een doorbetaalde overnachting heeft gehad en de dag erop om 20.00 is gestopt, of dat hij naar huis is gegaan en de dag erna nog een ééndaagse rit heeft gereden. Die laatste dag is geen volledig etmaal van 24 uur!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
12 uur geleden zei Ger-1957:

Ga er nog eens rustig voor zitten en laat die (..) nou ff , we hadden het over het verschil tussen wegblijven en thuis komen. 

 

Ah Ger, nu weet ik wat je bedoelt.
In jou laatste voorbeeld komt chauffeur om 20.00 uur terug van een meerdaagse rit (€ 40,84) gaat naar huis en vertrekt 's ochtends om 05.00 weer met een eendaagse rit (€ 14,84). Wanneer chauffeur daags daarna opnieuw zou vertrekken met een rit en alle twee deze nachten op standplaats doorbetaald zou krijgen dan zou die besparing inderdaad € 50,61 zijn geweest. Eigenlijk niet de situatie zoals ik die voor ogen had.

 

Ik ben eigenlijk een beetje van de situatie uitgegaan dat een overnachting op standplaats en enkele keer -in voorkomend geval- gebeurd en de werkgever uit coulance die overnachting doorbetaald. In jou voorbeeld staat de werknemer meerdere malen per week op standplaats te overnachten, ook na dagritten, het is niet reëel om die vergelijking te maken. Zo zou je ook de vergelijking kunnen maken dat iemand de hele week dagritten rijd maar iedere avond op de zaak blijft slapen en doorbetaald krijgt. Ik denk namelijk zelf dat geen enkele werkgever zijn chauffeur zomaar 2-3 overnachtingen per week gaat doorbetalen maar al bij het sollicitatiegesprek goede afspraken daarover maakt en anders iemand zoekt die wél 's avonds naar huis gaat. Iedere avond op de zaak blijven staan en doorbetaald willen krijgen, die werkgever zou wel gek zijn...

 

Mijn redenering is hier anders als de jouwe; kom je doordeweeks een keer laat op de zaak terug en je vertrekt 's ochtends na 9 uur rust in alle vroegte weer, dan is het netjes dat een werkgever die overnachting doorbetaald. Kom je b.v. rond 17.00 terug en je vertrekt daags daarna na 11-12 uur rust weer met een rit, dan heb je in principe de tijd gehad om naar huis te gaan en daar je ding te doen en ga je gewoon naar huis. Zo simpel is het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 10-1-2022 om 11:05 zei Pierre:

Ik ben eigenlijk een beetje van de situatie uitgegaan dat een overnachting op standplaats en enkele keer -in voorkomend geval- gebeurd en de werkgever uit coulance die overnachting doorbetaald. In jou voorbeeld staat de werknemer meerdere malen per week op standplaats te overnachten, ook na dagritten, het is niet reëel om die vergelijking te maken. Zo zou je ook de vergelijking kunnen maken dat iemand de hele week dagritten rijd maar iedere avond op de zaak blijft slapen en doorbetaald krijgt. Ik denk namelijk zelf dat geen enkele werkgever zijn chauffeur zomaar 2-3 overnachtingen per week gaat doorbetalen maar al bij het sollicitatiegesprek goede afspraken daarover maakt en anders iemand zoekt die wél 's avonds naar huis gaat. Iedere avond op de zaak blijven staan en doorbetaald willen krijgen, die werkgever zou wel gek zijn...

 

Zoals zo vaak valt het ook samen met de aard van het werk.. Kom je rond de klok van 18 uur terug op de zaak en is het de trailer aan het dok zetten en basta.. of mag je nog even zelf lossen en weer laden voor de volgende dag? Dan blijft er weinig tijd over om daarna nog heen en weer naar huis te gaan.. als dat nog dik een half uur rijden is..(onbetaald).. Dan is de keuze om onbetaald op de zaak te overnachten gauw gemaakt.. want thuis eten is meestal ook niet gratis..

 

Dus, mede door de huidige krapte aan chauffeurs.. is het misschien wel een idee voor werkgevers die in het dagelijks dagritten vervoer zitten.. om faciliteiten aan te bieden voor eten, vertier en slapen en hygiëne? Maakt het aantrekkelijker om van wat verder weg te komen om te werken, lijkt mij.

 

Ik had het een tijd geleden voorgesteld aan een werkgever.. had er (naar mijn idee) de faciliteiten voor én als alternatief was de Ketting dichtbij, had ik al uitgeplozen.

Maar nee, kon niet. (Het was voor mij 1 uur rijden naar de standplaats). Toevallig zag ik eind vorig jaar de vacature voor dezelfde baan weer voorbij komen.. :angel:

Geen idee wat de reden was.. maar kan maar zo zijn dat het werkritme / tijden een oorzakelijk verband hadden.. dacht ik bij mezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 10-1-2022 om 12:02 zei Ger-1957:

Zie je, nuchter werkt het wel ;)

 

Als het een enkele keer voorkomt vindt ik ook dat er gewoon doorbetaald moet worden, wat ik gedaan had is laten zien hoe het spelletje gespeeld kan worden als de werkgever een beetje creatief omgaat met het terugkomen op standplaats vandaar dat ik er nog een dag aan had geplakt met een overnachting op standplaats.

 

Ik ga het ff bijhouden, contoleer zowiezoo elke 4 weken of de overuren en vergoeding kloppen.
Over het algemeen klopt het netjes en de okv is vaak een paar euro meer als ik zelf bereken.
Afgelopen donderdag vertrek om 4.45 en kwam om 16.00 weer terug op de wasplaats wat ook mijn standplaats is
omdat dat 1 km van me thuis is, en kon omkoppelen.
Om 18.30 ben ik weer vertrokken om s,avonds te laden hier 1 uurtje vandaan en daar gelijk mijn rust gemaakt>> 22.45 klaar
Vanaf 4.30 min 2 uur thuis ff eten en douchen was 16 en een kwart werkuren.

De okv deze week zou zijn als het door loopt  euro 81,35 en 49,16 als het dus opnieuw aanvang rit is vanaf 18.30 uur
euro 32,19 verschil door ff op standplaats te komen, maar ben dus ook 2 uurtjes thuis geweest.
Maakt me ook niet zoveel uit want van de overnachtingen moet ik het ook niet hebben, en een hoge loonschaal is beter.

Nog ff 2 weken geduld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden