Spring naar bijdragen

bestuurder kaart uitlezen.

Banditone
 Share

Recommended Posts

Ik ben klaar met werken bij ne huidige baas, en nu even 2 weekjes “vakantie” (dagen opmaken) contract loopt tot 30ste september, en begin 1 okt bij me nieuwe werkgever. Nu wil ik de laatste week van de vakantie mee met me nieuwe werkgever.

Maar vrijdag zei me baas dat hij  de 30ste kaart uitleest zodat ze zien dat je “vakantie” hebt gehad 

Maar nu kan ik dus niet mee “rijden” bij me nieuwe werk voor proef rijden enzo zegmaar als het zou moeten, 

Weten jullie hoe dit zit?

Moet mijn baas dat echt de 30ste doen?
normaal leest ie elk weekend de kaarten uit doet ie het elk weekend

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...
  • Forumlid

Flauwekul. Wat jij voor die werkgever hebt gedaan dat moet worden verantwoord. 

Wat wil de man uitlezen? Niets?

Het kan ook helemaal geen kwaad als je per ongeluk gegevens downloadt van werkzaamheden bij een andere werkgever. Dat is zelfs onoverkomelijk voor bijvoorbeeld uitzendkrachten. 

Een werkgever hoeft alleen die data te bewaren die op hem van toepassing zijn. 

(zijn er wat artikelen blijven hangen trouwens ergens, wachtend op moderatie? Topicstarter zou zijn eerste maand bij de nieuwe werkgever er al op moeten hebben volgens mij)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 19-9-2021 om 10:45 zei Banditone:

Moet mijn baas dat echt de 30ste doen?
normaal leest ie elk weekend de kaarten uit doet ie het elk weekend

Nee dat hoeft niet de 30ste, dat kan ook 1 of 2 weken later dat is geen probleem. 

Jou kaart is dus in het weekend in het bezit van je baas als ik het goed begrijp?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
37 minuten geleden zei RobNiat:

...

(zijn er wat artikelen blijven hangen trouwens ergens, wachtend op moderatie? Topicstarter zou zijn eerste maand bij de nieuwe werkgever er al op moeten hebben volgens mij)

Veel aanvragen voor lidmaatschap verdwijnen in de grote brij.

Ik heb vandaag weer eens wat schoongemaakt in die bestanden.

Zelfs ik heb niet altijd gelegenheid om de aanvragen te beoordelen.....

Ook deels vanwege het aantal "spam" aanvragen, niet te zuinig soms.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik ben klaar met werken bij ne huidige baas, en nu even 2 weekjes “vakantie” (dagen opmaken)

1 uur geleden zei RobNiat:

Het kan ook helemaal geen kwaad als je per ongeluk gegevens downloadt van werkzaamheden bij een andere werkgever.

Voor er nog meer onzin geplaatst wordt, je bent nog in dienst van je werkgever!!!!!

CAO

6.a. Het is de werknemer niet toegestaan nevenwerkzaamheden te verrichten behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever. Onder nevenwerkzaamheden worden mede verstaan: - het bekleden van een betaalde of onbetaalde functie anders dan in dienst van de werkgever; - het uitoefenen van enig beroep of bedrijf dan wel het drijven van handel; - het ontwerpen, het leiden, het uitvoeren van en houden van toezicht op ander werk dan dat van de werkgever.

Buiten dat heb je ook geen werkgeversverklaring van je nieuwe werkgever en mag je dus niet in zijn voertuigen rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
57 minuten geleden zei Ger-1957:

CAO

6.a. Het is de werknemer niet toegestaan nevenwerkzaamheden te verrichten behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever.

Dit is mij bekend. En ja, wanneer de oude werkgever hier een punt van maakt dan leg je het af, mocht het oplopen tot een geschil. 

Maar puur praktisch gezien komt er die laatste twee weken niets op die pas te staan wat de oude werkgever aangaat. Alle relevante data kunnen worden gedownload zodra de laatste rit is beëindigd. Dus het is onzin om een chauffeur daarvoor terug te laten komen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
16 minuten geleden zei RobNiat:

Dus het is onzin om een chauffeur daarvoor terug te laten komen. 

Als jij na je laatste werkdag, voor je “op vacantie” gaat, je pas hebt uitgelezen voldoe je aan je plicht en klopt de administratie van je (ex)werkgever.

Als je daarna, dus na beëindigen van het officiële dienstverband, je daar niet weer laat zien, en dus je kaart als nog niet laat uitlezen, is dat he5 probleem van je (ex) werkgever.

Wat wil die er tegen doen? Je ontslag geven? 🤣🤣🤣

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 31-10-2021 om 17:19 zei Teddybeer:

Als jij na je laatste werkdag, voor je “op vacantie” gaat, je pas hebt uitgelezen voldoe je aan je plicht en klopt de administratie van je (ex)werkgever.

Nee deze heeft dan geen sluitende gegevens van je kaart. De laatste twee weken van je dienstverband kan hij namelijk niet verantwoorden.

Onze vriend Karel65 en anderen hebben er al eens het een en ander over geschreven, maar dat is bij jou niet aangekomen schijnbaar >> klik <<

Op 31-10-2021 om 17:19 zei Teddybeer:

Wat wil die er tegen doen? Je ontslag geven? 🤣🤣🤣

Hij kan de eindloonafrekening uitstellen tot je aan je verplichting hebt voldaan denk ik zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
47 minuten geleden zei Ger-1957:

Onze vriend Karel65 en anderen hebben er al eens het een en ander over geschreven, maar dat is bij jou niet aangekomen schijnbaar

Leuk om te lezen met al die bijdragen van oud leden. Dat voorop. 

Maar ik lees er niet in wat jij denkt te lezen. Wat mist een werkgever voor gegevens wanneer een kaart niet gebruikt is? Twee weken de pas in je portemonnee betekent twee weken geen gegevens bijgeschreven. En info over wat de werknemer bij een ander heeft gedaan is voor de oud werkgever niet relevant. 

Mijn tijdelijk dienstverband eindigde 31 oktober. Op zondag. Vrijdag was mijn laatste werkdag en toen heb ik mijn pas uitgelezen. 
Dus volgens jou moet ik binnenkort nog eens langs om de laatste twee ongewerkte dagen te verantwoorden? Ik zeg flauwekul. Geen werk is geen data. Ik ga niet terug om niets uit te laten lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 minuten geleden zei RobNiat:

Twee weken de pas in je portemonnee betekent twee weken geen gegevens bijgeschreven.

Volgens mij moet je de ontbrekende data handmatig toevoegen om deze sluitend te maken.

Je kunt dat natuurlijk ook doen bij je volgende werkgever, maar dan is de data van je vorige werkgever nog steeds niet sluitend.

Hoe er mee omgegaan wordt weet ik niet, maar je (ex)werkgever is verplicht om alle data te overleggen van de tijd die je daar werkt of gewerkt hebt en deze 52 weken te bewaren, deze data moet sluitend zijn en alleen zeggen dat de werknemer vakantie had in die periode is volgens mij niet voldoende, maar ik kan het natuurlijk mis hebben ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 minuten geleden zei andremast:

Ben benieuwd hoe topicstarter het heeft opgelost,is nu al november

Is inderdaad een oud(er) topic maar er stonden recente antwoorden op, antwoorden die in mijn ogen niet kloppen dus gaat de discussie verder.
Ook ik ben benieuwd hoe het opgelost is maar TS is hier maar één keer geweest en heeft daarna nooit meer gekeken, dus daar verwacht ik niets meer van. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei andremast:

Ben benieuwd hoe topicstarter het heeft opgelost,is nu al november

Topicstarter heeft zes weken moeten wachten voor zijn posting hier openbaar is gemaakt en hij is toegelaten tot dit forum. 
Die zal zijn interesse wel zijn verloren zo onderhand. 

• Like 1
  • Haha 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
13 minuten geleden zei steenhaas1:

Als een werkgever jou een vakantiebrief kan geven, kan die dat ook voor zijn eigen administratie doen toch??

Een vakantie brief is voor een werknemer die om wat voor reden dan ook niet kan aantonen dat hij een bepaalde periode niet gewerkt heeft en niet voor een bedrijf om de boekhouding sluitend te maken.

PATRONAAL ATTEST

Tijdens een controle moeten chauffeurs de rij- en rusttijdgegevens (tachograafschijven en/of bestuurderskaart of print-outs) van de dag van controle en die van de daaraan voorafgaande 28 kalenderdagen kunnen tonen

Zo kan worden vastgesteld of de chauffeur voldoende dagelijkse en wekelijkse rusttijd heeft gehad. Per 2 maart 2015 is het patronaal attest vervallen. Alle rust en werkzaamheden van de chauffeur moeten worden geregistreerd in de tachograaf.

Wanneer de techniek van de digitale tachograaf handmatige invoer niet toelaat of als een chauffeur zeer incidenteel rijdt is het bij internationaal vervoer toegestaan voor de ontbrekende dagen in de reeks van 28 voorafgaande dagen aan de rit een patronaal attest te gebruiken.

Een patronaal attest is een verklaring van de werkgever waarom de chauffeur geen registratie heeft van zijn rij- en rusttijden. Dit kan zijn door vakantie, ziekte, overige werkzaamheden zoals bijvoorbeeld kantoor- of magazijnwerkzaamheden, of als de chauffeur niet op een voertuig of voertuigcombinatie boven 3500 kg totaalgewicht heeft gereden. Je moet de verklaring met de typemachine of computer invullen en je mag de inhoud van het formulier niet aanpassen. Vul alleen een patronaal attest in voor die dagen dat er in het geheel niet gereden is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
30 minuten geleden zei steenhaas1:

Het handmatig invoeren is ook werk, als het bedrijf niet jouw standplaats is valt de reistijd ook onder arbeid. 

En dan dien je die ook handmatig in te vullen achteraf, de reisafstand van auto naar huis is geen diensttijd daar je niet meer in dienst bent.

En zo kunnen we van alles gaan verzinnen om te rechtvaardigen dat we niet voldoen aan de regels :p

Feit blijft dat de ex werkgever al jou uren moet kunnen verantwoorden, ook de vrije uren en de uren dat je ander werk deed dienen tegenwoordig geregistreerd te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 31-10-2021 om 15:57 zei Ger-1957:

Voor er nog meer onzin geplaatst wordt

Het zou je sieren wanneer je niet zo hoog van de toren zou blazen gelijk, wanneer je het zelf eigenlijk ook niet weet Ger. 

2 uur geleden zei Ger-1957:

Volgens mij

2 uur geleden zei Ger-1957:

Hoe er mee omgegaan wordt weet ik niet,

(…)

maar ik kan het natuurlijk mis hebben 

• Like 4
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
26 minuten geleden zei Ger-1957:

dan dien je die ook handmatig in te vullen achteraf,

Waarmee Ger? Je bent gestopt bij de werkgever. Jouw auto is naar iemand anders gegaan. 

Waarin of waarop wil jij invoeren dat je niet gewerkt hebt? Dat doe je normaal in de tachograaf, wanneer je een dienst aanvangt en je pas invoert. 

Verwacht je dat een werkgever een auto vrijhoudt zodat jij een tachograaf ter beschikking hebt om in te voeren dat je niets hebt gedaan?

• Like 3
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 minuten geleden zei RobNiat:

Waarmee Ger? Je bent gestopt bij de werkgever. Jouw auto is naar iemand anders gegaan. 

Het heeft geen zin om te discussie te voeren als er steeds argumenten worden gezocht waarom je iets niet kunt of mag, de regel is dat je (ex)werkgever alle data moet overleggen, hoe hij dat doet is het probleem van je (ex) werkgever Hij heeft dus het volste recht om te eisen dat TS de laatste dag komt om zijn kaart uit te lezen, hoe dat zit met uren en kilometers rijden staat niet ter discussie.

Als er geen auto is dan lees je de kaart uit zonder data, de datum van uitlezen en het tijdstip staan er dan gewoon op, dit is voor je (ex)werkgever voldoende bewijs dat er geen werkzaamheden geregistreerd zijn tijdens de vakantie.

Natuurlijk zou je dan nog andere werkzaamheden verricht kunnen hebben, maar dat zou je dan bij de volgende werkgever in kunnen voeren net als die twee weken vakantie waar TS over begon. 

Maar nu kan ik dus niet mee “rijden” bij me nieuwe werk voor proef rijden enzo zegmaar als het zou moeten, 

TS wil gewoon niet hebben dat de (ex)werkgever ziet dat hij al werkzaamheden verricht voor de nieuwe werkgever voor dat hij uit dienst is, en misschien zelfs van twee kanten loon krijgt, dat is het goed recht trouwens van deze (ex)werkgever. 

50 minuten geleden zei RobNiat:

Het zou je sieren wanneer je niet zo hoog van de toren zou blazen gelijk, wanneer je het zelf eigenlijk ook niet weet Ger. 

En waar staat dat ik het niet weet, als jij vindt dat ik hoog van de toren blaas dan is dat aan jou om te bewijzen dat dit zo is, en kom niet met zulke waardeloze argumenten van "er is geen auto" dat is bullshit 

Ik heb gewoon geen zin om alles op te zoeken dus is het "volgens mij" of zocht je gewoon weer een stok?

• Haha 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

verhaal klopt wel,ik was voor  mijn pensionerings datum 5 weken vrij, vakantiedagen opgenomen, de toenmalige werkgever vroeg om op of kort na  de laatste werkdag dat ik nog in dienst was om de kaart even uit te lezen bij hun ivm administratie.

ik heb in die tijd wel met huurauto al dan niet prive, met tacho gereden maar daar had hij niets mee van doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

de regel is dat je (ex)werkgever alle data moet overleggen, hoe hij dat doet is het probleem van je (ex) werkgever

En die heeft alle data. Meer is er niet. Meer komt er ook niet. 

Je kunt er nu wel van alles bij gaan verzinnen, maar het heeft geen enkel nut om naderhand nog eens een pas uit te lezen wanneer daar niets (relevants) op is bijgeschreven. 

Bij een controle aan huis worden altijd wel uren verantwoordingen, loonstaten en tachograaf gegevens naast elkaar gelegd. 
Als daar uit blijkt dat een werknemer wel bijvoorbeeld overuren heeft gemaakt en betaald krijgt terwijl hij vakantie zou hebben, dán heeft de werkgever iets uit te leggen. Maar in dit geval is het zo klaar als een klontje. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

Feit blijft dat de ex werkgever al jou uren moet kunnen verantwoorden, ook de vrije uren en de uren dat je ander werk deed dienen tegenwoordig geregistreerd te zijn.

Moet de werkgever niet alle uren verantwoorden die op de tachograaf staan door ze te koppelen met de chauffeurs pas van de chauffeurs die in dienste zijn?
Als de ts niet heeft gereden heeft het lijkt mij geen zin hebben om zijn kaart uit te laten lezen omdat er geen info voor deze werkgever op staan. De tacho heeft niets van zijn pas geregistreerd want hij heeft niet met een auto van hun gereden.

Als hij voor een ander heeft gereden dan heeft zijn ex werkgever dan hier niets mee te doen.

Dan heeft zijn nieuwe werkgever die info wel nodig om zijn tacho kloppend te krijgen.

Of is dit te simpel bedacht 🤷‍♀️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Maar vrijdag zei me baas dat hij  de 30ste kaart uitleest zodat ze zien dat je “vakantie” hebt gehad 

2 uur geleden zei jean3:

de toenmalige werkgever vroeg om op of kort na  de laatste werkdag dat ik nog in dienst was om de kaart even uit te lezen bij hun ivm administratie.

We hebben nu twee werkgevers die het verlangen van hun werknemers, ik denk dat ze dat alleen doen om hun ex werknemers te pesten of niet dan?

Zoek het maar uit, ik hou op met dit gezeik en gezeur, jullie weten alles al dus hoef ik niets meer uit te leggen :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Beetje flauw Ger. Als wij het niet eens zijn met jouw gedachtengangen dan is dat onze schuld. 

Ook in dit geval heb je gelijk. Maar je trekt het te ver door. Je kunt er van alles bijhalen, maar tot nog toe heb ik niets gezien dat steekhoudt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 31-10-2021 om 14:22 zei schoenenreus:

Nee dat hoeft niet de 30ste, dat kan ook 1 of 2 weken later dat is geen probleem. 

Jou kaart is dus in het weekend in het bezit van je baas als ik het goed begrijp?

En dat viel mij dus op…..

de werkgever heeft het weekend een ander zijn kaart “onder zich” en dat is volgens mij niet de bedoeling. 

in goed vertrouwen wellicht maar kan ook iets mee gedaan worden wat niet mag en daar heeft TS dan geen weet van. 
alleen om uit te lezen daar zou TS op kunnen wachten en dan de kaart weer bij zich houden. Beetje vreemd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites