[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Fnv zet stevig in voor 2022


iveco 35c17

Recommended Posts

  • Forumlid

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/algemeen-nieuws/2021/09/fnv-zet-in-2022-in-op-vaste-banen-en-een-stevige-l?fbclid=IwAR1zq-m-MjRp9-t9Zxm9E_-644zQPA5vKTID_UNb4aBsjU-6qVdlYWc6Tzw

 

De FNV gaat in 2022 bij cao-onderhandelingen inzetten op afspraken over flink meer vaste banen. Het is tijd voor daden in plaats van mooie woorden. Ook moeten werknemers eerlijk meedelen in de economische groei. De FNV legt een looneis op tafel van 100 euro per maand zodat de loonkloof kleiner wordt, Daarnaast eist FNV prijscompensatie. Meer zeggenschap en pensioenafspraken completeren de belangrijkste eisen die de FNV komend seizoen stelt.
 

Wat vinden we hier van?

100 euro erbij in de maand is dat stevig of een lachertje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei schoenenreus:

Ze moeten natuurlijk ergens beginnen maar 100 euro bruto is misschien wel weer heel magertjes ingezet...

Is wel 1200,00 op jaarbasis he. Maar als je het weer wegzet tegen wat containervervoer momenteel kost lijkt het idd magertjes, al weet ik niet of wegvervoerders voor containers ook gigantisch meer kunnen schrijven momenteel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Da Raymzter:

100 euro is voor een minimumloner tegen de 6% erbij. De inflatie is niet veel lager dit jaar, dus voor 1 jaar is dat meer noodzaak als hoog ingezet, naar mijn mening.

Die inflatie heeft het gewone werkvolk nooit mee mogen rekenen, dat is enkel weggelegd voor diegenen waar jij je rekeningen aan mag vol doen. Sad but true.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is 100€ boven op de inflatie van 2% volgens het artikel, dus vrij fors:

 

Citaat

 

Looneis

Daarom komt de FNV met de volgende looneis: elke werkende 100 euro bruto per maand erbij, en daarnaast prijscompensatie. Daarbij gaat de FNV uit van de verwachte inflatie van 2% over 2022. Dat betekent voor iemand die het minimumloon (1701 euro bruto per maand) verdient een loonsverhoging van 7,9%. Voor mensen met een modaal inkomen van 2816 euro bruto per maand betekent dit een loonsverhoging van 5,5% en voor werknemers met een inkomen van drie keer modaal 3,1% meer loon.

Boufangacha: ‘We zetten in op automatische prijscompensatie, zodat je loon evenveel waard blijft en mensen er nooit in koopkracht op achteruit gaan. Daarnaast willen we een bedrag van 100 euro per maand, dat voor iedereen hetzelfde is. Zo verklein je loonverschillen. Om het werk van laagbetaalde mensen met een cruciaal beroep aantrekkelijker te maken, hebben zij meer loon en nieuwe collega’s nodig. Dat is zo in onderwijs en zorg, maar ook in de techniek. Dat kán ook nu de economische vooruitzichten zo goed zijn.’
Daarnaast pleit de FNV al enkele jaren voor verhoging van het minimumloon naar 14 euro per uur. En jongeren vanaf 18 jaar dienen het vakvolwassen loon te verdienen
.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei roadtrain:

Uiteindelijk betalen we het toch zelf……

Uiteindelijk klopt dat, maar voor de kleinere ondernemers zal er een aantal jaar “koude” oorlog aan vooraf gaan voordat ze weer op peil zitten denk ik. 
 

Maar voorlopig past mij die 1200,00 extra op jaarbasis wel dus het fnv mag aan het werk wat mij betrefdt😅

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei iveco 35c17:

Uiteindelijk klopt dat, maar voor de kleinere ondernemers zal er een aantal jaar “koude” oorlog aan vooraf gaan voordat ze weer op peil zitten denk ik. 
 

Maar voorlopig past mij die 1200,00 extra op jaarbasis wel dus het fnv mag aan het werk wat mij betrefdt😅

Eerst lid worden hè😉

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

FNV gaat voorlopig niks doen voor de meesten van ons.

CAO beroepsgoederenvervoer loopt nog tot 1 januari 2023, en op 1 januari 2022 komt er al 3,25% bij

Dus je zult het dan met 89,83€ extra per maand moeten doen in D6

Denk niet dat de FNV de CAO beroepsgoederenvervoer gaat openbreken 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-9-2021 om 15:29 zei iveco 35c17:

Voor alle bedrijven zal het een flinke aanslag op de winstmarge zijn. De grotere bedrijven zullen betrekkelijk eenvoudig hun tarieven kunnen bijstellen. Ik vraag me af of dat voor de kleinere bedrijven ook geld. 

Dat het een aanslag kan zijn is niet ons probleem. Dan zullen ze de tarieven moeten verhogen.

De meeste bedrijven hebben vaak clausules in hun contracten staan. Bovendien draaien de meeste transportbedrijven top omzetten de laatste jaren.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden