[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Voor al uw dakkapellen groot en klein


Localton

Recommended Posts

  • Forumlid

 

Voor al uw dakkapellen groot en klein moet u bij het bushokje zijn:

Aanhanger schiet los van vrachtwagen en ramt bushokje op N247 bij Oudendijk

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20210921_62673352?utm_source=google&utm_medium=organic

 

Tja, als een oud-specialist nu goeie sier maakt met overdekt lossen, kunnen zijn opvolgers altijd een poging wagen of je een dakkapel ook overdekt kunt lossen.....

 

De mannen houden trouwens weinig aanhangers over op deze manier. Tijdje terug al op de A9.

 

Cursusje aanhanger aankoppelen dan maar.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei corydon:

Er zitten toch ook kettingen aan de aanhanger speciaal voor dit?

Bij dit soort geremde aanhangers heb je alleen een dunne staalkabel die de handrem aan moet trekken op het moment dat hij los komt van de trekhaak.  En dan is het hopen dat de remmen van de aanhanger goed functioneren anders word zo een aanhanger een ongeleid projectiel.

 

4AA1D0CF-EC7E-4C88-BB40-A8DBD82C1A2E.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei iveco 35c17:

Versleten koppeling?

Dacht ik dus ook aan. Heb dat zelf dus ook al een keer gehad.

bij ons wordt elk jaar normaal de kogel en de koppeling vervangen (het spul rijd 100000 km per jaar), waren ze dus de koppeling van de aanhanger “vergeten”, en de kogel wel vervangen.

Bij de hobbels rond Rotterdam op de A16, schoot hij er dus ook af (met een auto erop), gelukkig door gelijk te remmen is de triangel onder de motorwagen geschoten en zo mee de vluchtstrook op zonder schade aan anderen.

dat had heel anders af kunnen lopen……..

zeker bij veelvuldig gebruik zoals bij ons is goed onderhoud (en op tijd vervangen) heel belangrijk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op aanhangers/caravans(al dan niet met kenteken) met kogelkoppeling zit geen apk…..

Ook geen controle op trekhaak met kogel. Weet niet eens of bij apk de trekhaak meegenomen wordt. Hoogstens of hij nog vast zit. 


als dit soort dingen maar vaak genoeg gebeuren komt dat vanzelf…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei iveco 35c17:

Bij de apk keuring van een auto met trekhaak behoort de kogel opgemeten te worden officieel. 

Je hebt nog gelijk ook…..min 49mm

 

maar dan zit je nog wel met de koppeling van de aanhanger  

Die worden niet gekeurd. Alleen eigen verstand gebruiken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei roadtrain:

Je hebt nog gelijk ook…..min 49mm

 

maar dan zit je nog wel met de koppeling van de aanhanger  

Die worden niet gekeurd. Alleen eigen verstand gebruiken. 

Klopt idd, meestal is de koppeling van de aanhanger het probleem idd. Gewoon bij veelvuldig gebruik jaarlijks vervangen zoals Cor ook al zegt. En de hobby karretjes tja🤷‍♂️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei iveco 35c17:

Klopt idd, meestal is de koppeling van de aanhanger het probleem idd. Gewoon bij veelvuldig gebruik jaarlijks vervangen zoals Cor ook al zegt. En de hobby karretjes tja🤷‍♂️

De hobbykarretjes maken niet zo veel km’s of je moet met de sleurhut naar verre landen willen.
maar dan nog vergeleken met permanent gebruik…… 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om een typegoedkeuring te krijgen moet een koppeling en de haak 1 miljoen lastwisselingen (optrekken of remmen) kunnen doorstaan zonder te breken of los te komen bij halve kogeldruk. Bij incidenteel gebruik zijn dat heeeel veeel km's. Bij permanent gebruik heb je dat toch wat vlugger. 

 

Daarnaast helpt ook het soort aanhanger en kogeldruk. Een enkelasser zal altijd meer op de dissel en dus kogel drukken dan een 2- of 3-asser middenas. Deze zullen vlugger een negatieve kogeldruk (de kogel omhoog trekken) opleveren en daarmee de koppeling zwaarder belasten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Da Raymzter:

Daarnaast helpt ook het soort aanhanger en kogeldruk. Een enkelasser zal altijd meer op de dissel en dus kogel drukken dan een 2- of 3-asser middenas. Deze zullen vlugger een negatieve kogeldruk (de kogel omhoog trekken) opleveren en daarmee de koppeling zwaarder belasten.

Als je er van uit gaat dat iedereen de aanhanger juist belaad is dat dus niet zo………

Evt met behulp van kogeldrukmeter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden