Spring naar bijdragen

30 km per uur

corydon
 Share

Recommended Posts

• Forumlid

Zo snel😐 gingen we van Gilze naar Utrecht. Gemiddeld.

Afgelopen woensdag dus. 1 druppeltje en heel NL gaat op de rem.

Wat ik echt niet snap.... 3 baans veranderd naar 2 zomaar gewoon. Zonder afrit, splitsing of wat dan ook. Tussen Gorinchem en Lexmond.

Positief nieuws ook. Vrijwel niemand veranderd van rijbaan in de langzaam rijdende file. Dat was 30 jaar terug wel anders.

Dat mensen daar iedere dag in staan.... Oh, de trein is 50 euro met zijn tweeetjes. En zoveel benzine verstookt je niet plus parkeer kosten. En t station is in Rijen. Ja....dat is echt een ander dorp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ongelofelijk niet? Net wat je zegt, sommige mensen staan elke dag vrijwillig aan te sluiten zo. En waar je door kán rijden daar mag je niet sneller dan honderd. “Voor het millieu”…

En over rijbanen die zomaar ophouden; ik ben blij dat jij er over begint. Ik twijfel wel eens aan mezelf. Of ik gewoon traag ben, of oud. Maar ík zou het -als professional- moeten begrijpen. Maar ik snap niets van invoegstroken die dan weer wel, maar dan weer niet overgaan in een uitvoegstrook. Of over ‘spitsstroken’ die de hele dag open zijn. Maar die er nog wel gewoon uitzien als vluchtstrook. En waarbij je dus over de doorgetrokken streep moet om er op of af te kunnen. 

Als ik het, als chauffeur, al niet begrijp allemaal, hoe moet dan Jan met de Pet die hooguit drie keer per jaar ver van huis gaat, het begrijpen? Of de gemiddelde Amerikaanse of Europese toerist. Ík kan het ze alvast niet uitleggen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

O ja. En dan die snelheden die constant wisselen. Je mag 130. Maar op een kaart van Nederland hebben ze een vlek aangewezen waar je maar 120 mag. Daar staan dan ook borden. 
maar die astronomische snelheden mag je slechts minder dan de helft van de dag rijden. Want overdag is de limiet honderd. 

Wat een waardeloos land is Nederland eigenlijk als het gaat om het verkeer. 
Alleen voor fietsers is het goed geregeld. En daar kunnen andere landen dan weer een puntje aan zuigen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Vraag soms aan mijn vriendin, heeft deze straat van rechts voorrang? En zij weet t ok niet....

En wat betekent die groene lijn in t midden die je soms ziet.

Blijf er allemaal wel kalm onder hoor, geniet er eerlijk gezegd wel van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 minuten geleden zei steenhaas1:

Die groene lijn is bij een autoweg (geen autosnelweg) waar je 100km/u mag.

Dat is ook iets van ver nádat ik mijn rijbewijs heb gehaald. En waar ik me eigenlijk iets meer in zou moeten verdiepen. 

Misschien wel interessant en leerzaam om daar een nieuw topic over te starten. Hoe je aan de kleuren van de belijning en de combinatie van ononderbroken en onderbroken belijning de toegestane snelheid kan aflezen. Iets wat ik zelf ook niet weet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Zojuist zei corydon:

Vraag soms aan mijn vriendin, heeft deze straat van rechts voorrang? En zij weet t ok niet....

En wat betekent die groene lijn in t midden die je soms ziet.

Blijf er allemaal wel kalm onder hoor, geniet er eerlijk gezegd wel van.

Dit zou dus de reden moeten zijn dat iedereen met een rijbewijs een keer in de 10 jaar een dag bijscholing zou moeten doen. 
Nu zijn alleen chauffeurs de klos met vaak onzinnige cursussen en moeten met hun grote zware wagens maar zien in te spelen op automobilisten die de verkeersregels niet meer kennen. 

Je hoeft je niet te schamen hoor Ibo. Mijn jongste heeft net zijn rijbewijs en hij heeft mij aardig op de proef gesteld met zijn vragen uit het theorieboek. 🤔

• Like 3
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

Dat is ook iets van ver nádat ik mijn rijbewijs heb gehaald. En waar ik me eigenlijk iets meer in zou moeten verdiepen. 

Misschien wel interessant en leerzaam om daar een nieuw topic over te starten. Hoe je aan de kleuren van de belijning en de combinatie van ononderbroken en onderbroken belijning de toegestane snelheid kan aflezen. Iets wat ik zelf ook niet weet. 

Die kleuren zijn geen wettelijke aanduiding voor snelheid of type weg. Dat zijn nog steeds enkel de borden en belijning

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
15 minuten geleden zei lientje:

Dit zou dus de reden moeten zijn dat iedereen met een rijbewijs een keer in de 10 jaar een dag bijscholing zou moeten doen. 
Nu zijn alleen chauffeurs de klos met vaak onzinnige cursussen en moeten met hun grote zware agens maar zien in te spelen op automobilisten die de verkeersregels niet meer kennen. 

Je hoeft je niet te schamen hoor Ibo. Mijn jongste heeft net zijn rijbewijs en hij heeft mij aardig op de proef gesteld met zijn vragen uit het theorieboek. 🤔

Of 1x in de 5 jaar bij die grote klucht code 95---

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
16 minuten geleden zei albertvv:

Die kleuren zijn geen wettelijke aanduiding voor snelheid of type weg. Dat zijn nog steeds enkel de borden en belijning

Dát dus. Ik heb echt geen idee. 

Zelfs de belijning niet. Dubbele strepen in het midden. Onderbroken lijnen aan de buitenkant. Ik weet niet beter dan dat je daar de breedte van de weg aan kan aflezen. Maar de snelheid schijnt er ook mee samen te hangen. 

En inderdaad, heftruck, zuinig rijden, BHV en nog meer van die onzinnige prut cursussen gedaan voor Code 95…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 minuten geleden zei RobNiat:

Zelfs de belijning niet. Dubbele strepen in het midden. Onderbroken lijnen aan de buitenkant. Ik weet niet beter dan dat je daar de breedte van de weg aan kan aflezen. Maar de snelheid schijnt er ook mee samen te hangen. 

Heeft het niet te maken met brommers/scooters op de weg in plaats van op het fietspad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

Zelfs de belijning niet. Dubbele strepen in het midden. Onderbroken lijnen aan de buitenkant. Ik weet niet beter dan dat je daar de breedte van de weg aan kan aflezen. Maar de snelheid schijnt er ook mee samen te hangen. 

Alleen maar rechtsgeldig indien voorzien van de juiste bebording.

zie het als een “geheugensteuntje”. Net zo als zal die bordjes met 100 op de hectometer paaltjes langs een autoweg.

Te gek voor woorden eigenlijk, maar het ambtenaren apparaat rekent bij zijn eigen verstandelijke vermogens af…….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 uur geleden zei RobNiat:

Ongelofelijk niet? Net wat je zegt, sommige mensen staan elke dag vrijwillig aan te sluiten zo. En waar je door kán rijden daar mag je niet sneller dan honderd. “Voor het millieu”…

En over rijbanen die zomaar ophouden; ik ben blij dat jij er over begint. Ik twijfel wel eens aan mezelf. Of ik gewoon traag ben, of oud. Maar ík zou het -als professional- moeten begrijpen. Maar ik snap niets van invoegstroken die dan weer wel, maar dan weer niet overgaan in een uitvoegstrook. Of over ‘spitsstroken’ die de hele dag open zijn. Maar die er nog wel gewoon uitzien als vluchtstrook. En waarbij je dus over de doorgetrokken streep moet om er op of af te kunnen. 

Als ik het, als chauffeur, al niet begrijp allemaal, hoe moet dan Jan met de Pet die hooguit drie keer per jaar ver van huis gaat, het begrijpen? Of de gemiddelde Amerikaanse of Europese toerist. Ík kan het ze alvast niet uitleggen. 

Daarom zijn juist de groene pijlen (of juist rode kruizen) boven de rijbanen aangebracht.

maar blijkbaar is dat te moeilijk voor meer dan de helft van Nederland om te begrijpen en blijft men stug op de 2e rijstrook rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 uur geleden zei RobNiat:

Daarom is het eigenlijk ook vreemd dat als je op je 18e je rijbewijs haalde je nooit een opfris cursus meer krijgt voor alle veranderingen in het verkeer.

ik vermoed dat 80% binnen 10 jaar al zou zakken bij een nieuw theorie examen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei lientje:

Waar je niet mag inhalen?
Ik heb gegrepen dat je die groene lijn als groenstrook moet zien.🤔

Klopt, want die groene strook heeft links en rechts ervan een doorgetrokken streep, en mag er dus niet ingehaald worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:

Daarom zijn juist de groene pijlen (of juist rode kruizen) boven de rijbanen aangebracht.

maar blijkbaar is dat te moeilijk voor meer dan de helft van Nederland om te begrijpen en blijft men stug op de 2e rijstrook rijden

Ja Cor, leuk. Maar hieronder schrijf je iets over doorgetrokken strepen. Die je niet mag overschrijden. 

2 uur geleden zei sprinter 516:

Klopt, want die groene strook heeft links en rechts ervan een doorgetrokken streep, en mag er dus niet ingehaald worden

Die spitsstrook is ook altijd gescheiden van de hoofdrijbanen door een doorgetrokken streep. Ik heb alle begrip voor mensen die terughoudend zijn die lijn te overschrijden. Groene pijl of niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Heeft allemaal met het programma Duurzaam Veilig te maken.

https://www.wegenwiki.nl/Duurzaam_Veilig

https://www.swov.nl/publicatie/herkenbaar-wegontwerp-en-rijgedrag

Op 7-10-2021 om 18:25 zei RobNiat:

Of over ‘spitsstroken’ die de hele dag open zijn

Sommigen zijn 24 uur per dag open doordat er een technisch gebrek is aan de kantelwalsborden. Die kunnen niet de bijbehorende bebording tonen op dit moment..

Speelt op de A7 tussen A'dam en Purmerend én de A1 tussen Naarden en Hilversum.

Op de A28 bij Zwolle ook, maar dat is een plusstrook.

https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=30&t=903&hilit=spitsstroken&start=1440

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 8-10-2021 om 08:44 zei RobNiat:

Ja Cor, leuk. Maar hieronder schrijf je iets over doorgetrokken strepen. Die je niet mag overschrijden. 

Die spitsstrook is ook altijd gescheiden van de hoofdrijbanen door een doorgetrokken streep. Ik heb alle begrip voor mensen die terughoudend zijn die lijn te overschrijden. Groene pijl of niet. 

9B32EA52-8585-4037-B56F-D2518DD631C6.jpeg

sterker nog: als de spitsstrook geopend is moet je over de doorgetrokken streep!! 
om zoals het hoort rechts te rijden. 

• Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

Ja, en wat is daarmee het probleem?

Hebben we niet geleerd dat strepen het laagst in de hiearchie staan?

Strepen en borden zijn niet dynamisch. De verkeersregelaar en/of matrixborden wel...

• Like 2
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

^^ de mensen die daar moeite mee hebben, hebben dat ook met zich aan de geldende snelheid houden en het gebruik van een richting aanwijzer te gebruiken, en niet te vergeten bij meerdere rijbanen de zelfde richting op, om VERPLICHT rechts te rijden....

Of te wel, men heeft schijt aan alle regels en doet maar een end weg wat ze zelf willen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei Murphy:

Ja, en wat is daarmee het probleem?

Hebben we niet geleerd dat strepen het laagst in de hiearchie staan?

Strepen en borden zijn niet dynamisch. De verkeersregelaar en/of matrixborden wel...

Verkeerslichten zijn ook dynamisch maar staan (of in ieder geval stonden) lager in de pickorde als haaietanden en voorrangsborden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites