[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Zaterdag werken


Tim0253

Vraag

Goedemiddag, 

 

Als ik zondagavond om 18.00 ben begonnen met werken(daarvoor weekend) en vervolgens maandag, dinsdag, woensdag donderdag en vrijdag werk. Kunnen ze me dan ook nog op de zaterdag inplannen? Lijkt mij niet dat je 7 dagen op rij mag werken, of kijken ze per week vanaf maandag?

Ik hoor het graag van jullie.

 

Gr. Tim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Ik heb hierover pas een hele discussie gehad met een cursusleider, hieronder de strekking van deze discussie.

 

Cursusleider:

Hallo Ger,

 

Sorry voor de late reactie.

Ik heb e.e.a. bij diverse personen en instanties nagevraagd en dat heeft even geduurd voordat er reacties kwamen.

 

Hieruit kan ik de volgende conclusies trekken:

Zeven diensten in 6 dagen is niet toegestaan!

Na een periode van maximaal 13 of 15 diensturen zal een dagelijkse rust moeten beginnen.

Dit mogen maximaal 6 periodes in een week zijn.

Wel zou je binnen een periode van 13 of 15 diensturen een rust kunnen genieten van 9 uur Maar deze wordt dan niet gezien als een dagelijkse rust.

Je zou het kunnen vergelijken met het feit dat je in een periode van zes aaneengesloten werkdagen zes tachograafschijven gebruikt.

 

Mijn Antwoord:

Dag .....,

 

Volgens mij maak je de vergissing door er van uit te gaan dat je maar 6 periodes mag maken, het zijn echter 6 periodes van 24 uur.

Ik ben en blijf het dus niet met je eens, dit wordt ook nog eens gesterkt door de bijlage 2x aanvangen in een periode van 24 uur, dit kan dus geheel wettelijk.

Nergens in EG 561-2006 staat dat ik geen 7 periodes mag maken binnen 6x24 uur, wel moet ik na maximaal 6 periodes van 24 uur opnieuw een wekelijkse rust genieten, een en ander beschreven art.8 EG561-2006 ik citeer: 

 

Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24 uur te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rusttijd.

 

Hoe ik deze 6 periodes indeel moet ik in mijn ogen geheel zelf weten als ik maar voldoe aan de 6 x 24.

Stuur je "cursus leider" :kill: :hamer:eerst zelf maar op cursus.:D

Jij hebt helemaal gelijk.:ok: ( maar dat wist je natuurlijk al)

As je in die 6 x 24 uur je "diensturen" strak vol kunt rijden hou je natuurlijk niks over,maar als je een paar diensttijden hebt die geen 15 of 13 uur duren mag je gewoon je tijd volrijden tot je aan die 6 x 24 uur zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
18 uur geleden zei Ger-1957:

Ik heb hierover pas een hele discussie gehad met een cursusleider, hieronder de strekking van deze discussie.

 

Cursusleider:

Hallo Ger,

 

Sorry voor de late reactie.

Ik heb e.e.a. bij diverse personen en instanties nagevraagd en dat heeft even geduurd voordat er reacties kwamen.

 

Hieruit kan ik de volgende conclusies trekken:

Zeven diensten in 6 dagen is niet toegestaan!

Na een periode van maximaal 13 of 15 diensturen zal een dagelijkse rust moeten beginnen.

Dit mogen maximaal 6 periodes in een week zijn.

Wel zou je binnen een periode van 13 of 15 diensturen een rust kunnen genieten van 9 uur Maar deze wordt dan niet gezien als een dagelijkse rust.

Je zou het kunnen vergelijken met het feit dat je in een periode van zes aaneengesloten werkdagen zes tachograafschijven gebruikt.

 

Mijn Antwoord:

Dag .....,

 

Volgens mij maak je de vergissing door er van uit te gaan dat je maar 6 periodes mag maken, het zijn echter 6 periodes van 24 uur.

Ik ben en blijf het dus niet met je eens, dit wordt ook nog eens gesterkt door de bijlage 2x aanvangen in een periode van 24 uur, dit kan dus geheel wettelijk.

Nergens in EG 561-2006 staat dat ik geen 7 periodes mag maken binnen 6x24 uur, wel moet ik na maximaal 6 periodes van 24 uur opnieuw een wekelijkse rust genieten, een en ander beschreven art.8 EG561-2006 ik citeer: 

 

Een wekelijkse rusttijd mag niet later beginnen dan aan het einde van zes perioden van 24 uur te rekenen vanaf het einde van de vorige wekelijkse rusttijd.

 

Hoe ik deze 6 periodes indeel moet ik in mijn ogen geheel zelf weten als ik maar voldoe aan de 6 x 24.

Dat zo iemand überhaupt cursussen mag geven

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Lijkt me eerder dat de wet (of de beschrijving van) hier niet helemaal eenduidig in is....

Het feit dat deze op 2 of meer manieren uitgelegd (kan) worden/wordt heeft niets met een code 95 te maken.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
6 uur geleden zei ayla:

Lijkt me eerder dat de wet (of de beschrijving van) hier niet helemaal eenduidig in is....

Het feit dat deze op 2 of meer manieren uitgelegd (kan) worden/wordt heeft niets met een code 95 te maken.

 

Groet Ron

Het bewijst maar weer dat die gehele rij en rustijden wet eens nodig op de schop moet en van alle uitzonderingen en compensatie's af moet.

Gewoon je ding doen en niet meer zeuren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei ayla:

Lijkt me eerder dat de wet (of de beschrijving van) hier niet helemaal eenduidig in is....

Het feit dat deze op 2 of meer manieren uitgelegd (kan) worden/wordt heeft niets met een code 95 te maken.

 

Groet Ron

Deze wet kun je maar op één manier uitleggen:

Echter velen gebruiken naast de term" 6x 24 uur" ook de uitdrukking "diensttijd",een term die in heel de regelgeving van 561/2006 niet genoemd word.( "diensttijd" is de uitkomst van een rekensom)

En als je twee uitdrukkingen door elkaar gaat gebruiken ga je de fout in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei Ger-1957:

Ben ik niet met je eens, het bewijst alleen dat er nog veel werk aan de winkel is om code 95 naar een hoger level te brengen.

Een beetje opleiding is natuurlijk nooit weg,maar waarom zou je een chauffeur opleidingsniveau willen geven dat op universitair niveau ligt.

Zolang dit niet in alle EU landen op hetzelfde niveau ligt zet je jezelf alleen op achterstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Een beetje opleiding is natuurlijk nooit weg,maar waarom zou je een chauffeur opleidingsniveau willen geven dat op universitair niveau ligt.

Zolang dit niet in alle EU landen op hetzelfde niveau ligt zet je jezelf alleen op achterstand.

Het op achterstand zetten, begrijp ik dan weer niet helemaal Peter?

Hoe bedoel je dat?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
50 minuten geleden zei sprinter 516:

Het op achterstand zetten, begrijp ik dan weer niet helemaal Peter?

Hoe bedoel je dat?

 

Als je,zoals in NL,een hele week naar school moet en een opleiding moet volgen die zo rond de € 1000,00 ligt,terwijl in ander landen,(Volgens sommigen) dezelfde code 95 te koop is voor een grijpstuiver,zet je jezelf wel op achterstand.

Of denk je dat de klant(die de rit gaat betalen) kijkt welk soort chauffeur de goederen vervoert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:


Universitair niveau. Toe maar!

 

Overdrijf je het nu niet een beetje? Veel collega’s onderweg zijn (lijken) nog te dom om te poepen. Terwijl ze toch ook gewoon diezelfde ‘opleiding’ hebben genoten. 

Beeldspraak van mij natuurlijk,maar die collega die "te dom lijkt om te poepen"mag hetzelfde met die vrachtwagen als jij en ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
32 minuten geleden zei Ger-1957:

Dus omdat een ander het niet doet moeten wij het ook maar niet doen, beetje hypocriet lijkt me.

https://www.encyclo.nl/begrip/hypocriet

 

Geef jij jouw uitleg van hypocriet eens ,als je wilt.

 

Ik veins niks en doe me ook niet anders voor dan dat ik ben in deze.

En mijn mening is ook niet gluiperig of schijnheilig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 uur geleden zei schoenenreus:

 

 

Arbeidstijdenwet is niet intressant dat is alleen op papier een regeling die nooit nergens gecontroleerd wordt is mijn ervaring

Het feit dat iets niet of nauwelijks gecontroleerd wordt wil niet zeggen dat je je er niet aan hoeft te houden…..

 

(het is “nooit ergens” of “nergens” zonder nooit   trouwens😉)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei RobNiat:



 

En ja, als je je wilt onderscheiden dan is een goede opleiding misschien een begin. 

Natuurlijk,maar geef dan gerichte opleidingen waar men wat aanheeft,zoals b.v een ADR cursus,(al dan niet met tank,explosief en nucleair)

Of een gedegen cursus w.b. de rijtijdenwet,door een cursusleider die terzake kundig is ( niet de soort cursusleider waar Ger t over had)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden