[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

België gaat de omstandigheden van het chauffeurs leven aanpakken


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Of een salaris verhoging van maar liefst 0.4% het gaat doen betwijfel ik, maar een andere loonstructuur (naar functie en niet naar gewicht voertuig) en de omstandigheden aanpakken kunnen het beroep wat aantrekkelijker maken.

 

Lees HIER het artikel uit Transport online

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei Murphy:

De inflatie correctie zie ik niet als een middel het chauffeursloon op te krikken.

Dus blijf ik erbij, 0,4% is niet bepaalt een bedrag waar je het loon wezenlijk aantrekkelijker van gaat maken.

Ze kunnen chauffeurs ook in de E schaal aan nemen. Dat is voor velen al een flinke loonstijging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei corne64:

Ze kunnen chauffeurs ook in de E schaal aan nemen. Dat is voor velen al een flinke loonstijging.

 

Als ik de sociale media mag geloven en de "verhalen" onderweg is er een behoorlijk tekort. Er worden zelfs bonussen gegeven om nieuw personeel aan te brengen. 

 

Dan kan dat personeel toch zelf wel de E schaal uit onderhandelen. (al heb ik persoonlijk liever D5 dan E0....;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei _alain_:

Neen. Hier heb je enkel basisloon en per werkgever eventueel aangevuld met wat extras. 

Maaltijdcheques, vervoerskosten, dienstjaren, ....

 

53 minuten geleden zei Quincy:

 

Als ik de sociale media mag geloven en de "verhalen" onderweg is er een behoorlijk tekort. Er worden zelfs bonussen gegeven om nieuw personeel aan te brengen. 

 

Dan kan dat personeel toch zelf wel de E schaal uit onderhandelen. (al heb ik persoonlijk liever D5 dan E0....;-)

Bij ons krijgt de aanbrenger een bonus van 1000 euro. De persoon die komt werken krijgt ook een tekenbonus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei corne64:

Ze kunnen chauffeurs ook in de E schaal aan nemen. Dat is voor velen al een flinke loonstijging.

Wat zou je zeggen hier in NL reiskostenvergoeding woon/werk.
Als je elke dag op en neer moet +- 30 km ben al 100 euro netto per maand kwijt.

Nie vur mij hoor, ik kan te voet naar het werk>>>> 1100 meter😁

Mijn vrouw b.v krijgt 6 euro per dag reiskosten op 24 km heen en terug
Zijn 8 en un half uur op het werk, hebben 2 keer 30 minuten pauze en krijgen 8 uur betaald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
46 minuten geleden zei _alain_:

Neen. Hier heb je enkel basisloon en per werkgever eventueel aangevuld met wat extras. 

Maaltijdcheques, vervoerskosten, dienstjaren, ....

Ging het jaren geleden al over dat men in Belgie minder verdiende.
Maar hier in NL ben je b.v al 150 euro per maand kwijt aan een ziektekosten verzekering en betaal je je nog 
scheel aan de medicijnen die niet vergoed worden.
Plus dat het leven in Belgie een stuk goedkoper is.

Vertel het maar alain,

-Kosten van het auto rijden 
-Roken
-Huur van een woning

En nog veel meer voorbeelden.

Denk dat een Belg netto meer over houdt dan een Ollander met een hoger loon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Wat zou je zeggen hier in NL reiskostenvergoeding woon/werk.
Als je elke dag op en neer moet +- 30 km ben al 100 euro netto per maand kwijt.

Nie vur mij hoor, ik kan te voet naar het werk>>>> 1100 meter😁

Mijn vrouw b.v krijgt 6 euro per dag reiskosten op 24 km heen en terug
Zijn 8 en un half uur op het werk, hebben 2 keer 30 minuten pauze en krijgen 8 uur betaald

Reiskostenvergoeding is inderdaad één van de makkelijkste dingen om zelf te regelen.

Staat niets over in de cao, dus gewoon zelf ff vragen aan de werkgever.

Heb ik bij de vorige ook gevraagd en gekregen (ook zo,n 100€ in de maand, al is het tegenwoordig ook lang niet meer kostendekkend)

Maar toch zo,n 1100€ per jaar verschil, of dat je het niet ff vraagt.

Sinds een aantal weken overgestapt naar een andere werkgever, en hier hoefde ik er niet eens om te vragen, werd al standaard aangeboden.

 

Bij mijn oude werkgever bieden ze nu ook 1000€ netto, aan diegene die iemand aanbrengt.

En je krijgt het nu al, na het doorkomen van de proeftijd.

Terwijl dat vorig jaar pas na een half jaar dienstverband was, en toen was het 500€, daarvoor 250€

 

Niet te geloven eigenlijk, dat er vorig jaar nog actie gevoerd moest worden, voor een paar rotcenten erbij....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei corne64:

Ze kunnen chauffeurs ook in de E schaal aan nemen. Dat is voor velen al een flinke loonstijging.

Dat zou op zich wel een manier zijn om het salaris te verbeteren, maar je krijgt er natuurlijk in zijn totaliteit niet direct nieuwe chauffeurs bij.

Al wordt het dan wel iets aantrekkelijker, t.o.v. andere beroepen.

 

Het is wel een manier voor een bedrijf, om chauffeurs beter te kunnen vasthouden.

Had ik bij mijn vorige werkgever E gehad, was ik niet zo snel weg gegaan.

Maar gaat iedereen van D naar E, dan maakt het ook niks meer uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei corne64:

Dus er is geen manier waardoor je kunt groeien wat loon betreft?

Nope, ons uurloon is een vast gegeven. 

In ons bedrijf krijg je wel een (beetje) erbij door je dienstjaren. 

Ook krijg je na elke 5 jaren dienst 1 verlofdag erbij met een max van 3 dagen. 

 

We krijgen ook elk jaar een kleine premie van deelname in de winst, is maar een beetje maar toch..

 

In de beginjaren hadden we ook een tankkaart van het bedrijf en konden we tanken aan inkoopprijs, maar dat was niet helemaal wettelijk en rechtsgeldig en hebben ze moeten afschaffen 😀

 

Verkapt 'loon' zijn maaltijdcheques.

 

 

Het grootste probleem is dat chauffeur geen wettelijk erkend beroep is/was en je dus in de categorie ongeschoolde arbeid valt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Ging het jaren geleden al over dat men in Belgie minder verdiende.


....

Denk dat een Belg netto meer over houdt dan een Ollander met een hoger loon

Daar kan ik niet over oordelen, ik ken niet genoeg van de vaste onkosten in Nederland om dat fatsoenlijk te kunnen plaatsen. 

 

Ik weet wel van een Nederlandse charter dat die een pak meer verdienen per maand,

maar als je de uren vergelijkt en de dagen dat ze op zondag rijden scheelt het niet zoveel met ons. 

Wij zijn daarentegen wel veel beter betaald als we een weekend stilstaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Chauffeurs van een collega Belgische vervoerder vertelde wel eens dat als ze eens een rustige week hadden met weinig werk
dat ze dan 3 dagen rijwerk hadden en 2 dagen gingen doppen.

In die 2 dagen kluste ze wat in het zwart bij en vonden dat nog geeneens zo slecht.

Doppen, zo begreep is is in princiepe 2 dagen ww

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden