[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Vooruit en achteruit met een oplegger met meesturende achterassen.


ronWu

Vraag

 

Ik ben geen chauffeur maar een modelleur (3d tekenaar) en een deel van mijn werkzaamheden is het maken van vrachtwagensimulaties om te bepalen hoeveel ruimte er nodig is.

 

Nu heeft de software waarmee ik werk een beperking als er meesturende achterassen op de trailer zitten. Die kan ik niet achteruit sturen.

 

Mijn vraag is nu of ik er van uit mag gaan dat de beweging van een truck met meesturende achterassen achteruit grotendeels gelijk is aan vooruit rijden?

 

Het gaat om een truck waarmee TT-vloeren getransporteerd worden van 16,26m lang. 

 

 

 

177175214_Meesturendeachterassen.PNG.69f2232b2ad9fc61bf6d716b92ebf9ef.PNG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Administrators

Volgens mij stuurt een gestuurde oplegger meer in, ook bij achteruit rijden.

Maar, alles is afhankelijk van hoeveel uitslag de wielen hebben, waar de assen (en de stuurassen) gepositioneerd zijn.

Moeilijk hier een eenduidig antwoord op te geven.

Heb je al eens deze vraag bij bv Broshuis trailerbouw neergelegd?

Als er iemand is die deze vraag correct moet kunnen beantwoorden zou ik daar de meeste hoop op hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 minuten geleden zei Murphy:

Volgens mij stuurt een gestuurde oplegger meer in, ook bij achteruit rijden.

Maar, alles is afhankelijk van hoeveel uitslag de wielen hebben, waar de assen (en de stuurassen) gepositioneerd zijn.

Moeilijk hier een eenduidig antwoord op te geven.

Heb je al eens deze vraag bij bv Broshuis trailerbouw neergelegd?

Als er iemand is die deze vraag correct moet kunnen beantwoorden zou ik daar de meeste hoop op hebben.

 

Helemaal mee eens. Bovendien is het van belang te weten of de meesturende assen actief (kabels, stangen, hydraulisch) of passief (castor) meesturen. In het laatste geval moet je de assen in de rechtuitstand vastzetten voordat je achteruit gaat rijden, dan zijn ze helemaal niet meesturend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei ronWu:

Ik ben geen chauffeur maar een modelleur (3d tekenaar) en een deel van mijn werkzaamheden is het maken van vrachtwagensimulaties om te bepalen hoeveel ruimte er nodig is.


 

Aangezien er heel veel chauffeurs beginnen in de winkeldistributie zou ik je adviseren om de ruimte niet door een computer uit te laten reken maar de chauffeur iets meer ruimte gunnen.😉

 

Ik heb met een manoeuvreer training voor code 95 een opdracht gehad om met verschillende opleggers een rondje een met pionnen afgezete spiraal te rijden en dan achteruit terug. Ik denk dat je in het principe met je stuur in de zelfde stand als vooruit ook achteruit die spiraal uit kan komen, maar in de praktijk stuur je heel snel minimaal bij waardoor je “uit je lijn” komt en hem weer moet ophalen om binnen de pionnen te blijven.
Maar ik denk dat het wel mogelijk moet zijn als je 100% weet in welke stand je stuur moet staan. (De zelfde stand als dat je hen vooruit er in rijdt)

 

Maar misschien heb je iets aan deze uitleg vanaf minuut 1

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Stuur in dezelfde stand bij achteruit rijden geeft een andere bocht als vooruit, achteruit is de bocht korter/scherper.

Een trailerbouwer  die geen eigen stuursysteem heeft krijgt op hun vraag voor zoiets bv. 3 mogelijke uitvoeringen van Tridec met verschillende stuuruitslagen. De ideale besturing laat de assen/banden niet wringen, dus als je bij achteruit rijden de sturende assen wegdenkt heb je de bestreken baan. Dit gaat op tot de trekker te schuin voor de trailer staat, dan gaan de banden weer wel wringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei lientje:

Ik denk dat je in het principe met je stuur in de zelfde stand als vooruit ook achteruit die spiraal uit kan komen,

Ik denk van niet…….

omdat de trekker een andere wielbasis heeft dan de oplegger. En dan ook nog afhankelijk hoeveel starre en sturende Assen je hebt. 
En dan nog t draaipunt thv koppeltafel. Wat vooruit op een andere plek zit dan hij achteruit rijden. 
 

Dat je ergens voor uit ingaat en er achteruit weer uit kan (mbv de sturende Assen)geloof ik maar dan heb je wel meer ruimte nodig

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 minuten geleden zei roadtrain:

En dan ook nog afhankelijk hoeveel starre en sturende Assen je hebt. 


Ja, ik weet ook niet meer met welke oplegger je het verste met het stuur in een stand achteruit er uit kwam.

De stuuroplegger had toen ook de voorste as geheven volgens mijn.

Maar het is wel zo… zeker bij achteruit rijden … dat een heel klein tikje aan het stuur meteen effect heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De beweging bij achteruit is niet gelijk als bij vooruit. Om exacte gedrag te kennen zul je het type sturing (actief: hydraulisch of mechanisch of passief: wrijvingsgestuurd) moeten weten van de oplegger. 

Ik ken het programma trailerwin, wat je vooruit een exacte bestreken baan geeft als jij de stuurhoeken, koppelschotelpositie en wielbasis van trekker en oplegger invoert. Misschien heb je daar ook wat aan.

Verder wordt, zoals Steenhaasook al aangeeft, het stuursysteem per oplegger bepaald/aangepast. Je kunt hier dus geen algemene aanname doen over stuurgedrag.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden