Forumlid Ger-1957 Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 1 minuut geleden zei HendrikJansen: Jawel. Met een lange steel aan de hamer kan je harder slaan als met een korte. Dat klopt idd. Maar dat gaat in dit verhaal niet helemaal op daar er nog een paar achter wielen zijn die ook weerstand bieden. Oké, had ik ff niet aan gedacht, die zitten op een korte auto natuurlijk niet, die wielen bedoel ik. Laat maar zitten 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid HendrikJansen Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 8 minuten geleden zei Ger-1957: Oké, had ik ff niet aan gedacht, die zitten op een korte auto natuurlijk niet, die wielen bedoel ik. Laat maar zitten Die zitten op een korte auto ook maar daar dat de achterwielen en de voorwielen beiden dichter bij het middelpunt liggen is dit moeilijker weer in balans te brengen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Localton Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 Overigens, er zijn meer invloeden. Ik heb zowel met een widespread met dubbellucht als een drieasser op supersingles in de sneeuw gereden. De widespread lag er rustiger achter, omdat de trailerwielen in het spoor van de trekas liepen. De drieasser was vooral in onbeladen toestand, onrustiger omdat die nogal eens zijn "eigen" spoor zocht over de sneeuwrug die de dubbellucht van de trekas maakte. Wat ik bij gladheid toch ook wel mis is de volgwagenrem. Het is weleens een handige hulp geweest om het span recht te houden als op een afdaling de trekas weggleed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Administrators Murphy Geplaatst 28 november 2021 Auteur Administrators Share Geplaatst 28 november 2021 Weet niet of dat nog zo is, maar het eerste stukje van de handrem gebruikte ik vroeger als volgwagen rem, toen de aparte handle verdwenen was.... Vergt iets van oefening want als je 'm te hard aantrok......... 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Quincy Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 3 uur geleden zei Ger-1957: Oké, had ik ff niet aan gedacht, die zitten op een korte auto natuurlijk niet, die wielen bedoel ik. Laat maar zitten Ik denk dat dit in dit geval zeker van toepassing is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Localton Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 5 uur geleden zei Murphy: Weet niet of dat nog zo is, maar het eerste stukje van de handrem gebruikte ik vroeger als volgwagen rem, toen de aparte handle verdwenen was.... Vergt iets van oefening want als je 'm te hard aantrok......... De handrem is tegenwoordig geen mechanisch bediend ventiel meer, maar een elektromagnetisch ventiel bediend met een knopje. Het slechte nieuws is dat alles wat een "normale" chauffeur niet zou mogen doen, geregistreerd wordt door de boordcomputer. Dus als je bij 60 km/h de handrem wil aantrekken (nog afgezien of het commando uitgevoerd wordt), zou het weleens zo kunnen zijn, dat je de verzekering moet uitleggen, waarom je op jouw leeftijd en bij die snelheid probeerde het spul op de handrem achterstevoren te zetten en wanneer het bijbehorende "alles voor de views"-filmpje op Tik Tok verschijnt... 😁 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Eeweep Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 26 minuten geleden zei Localton: De handrem is tegenwoordig geen mechanisch bediend ventiel meer, maar een elektromagnetisch ventiel bediend met een knopje. De handrem is nog steeds een pneumatisch ventiel, met elektronische sensoren. Dat moet vanwege de redundantie. Valt de elektronica uit, dan werken alle pneumatische systemen zoals we van vroeger kennen, de elektronica zorgt er alleen voor dat alle drukken en vooral drukwijzigingen sneller bij de relaisventielen bij de remmen komen. Dat knopje ken ik alleen van personenwagens (en dan is het ook echt een geen rem/rem vol erop-knopje) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Localton Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 20 minuten geleden zei Eeweep: De handrem is nog steeds een pneumatisch ventiel, met elektronische sensoren. Dat moet vanwege de redundantie. Valt de elektronica uit, dan werken alle pneumatische systemen zoals we van vroeger kennen, de elektronica zorgt er alleen voor dat alle drukken en vooral drukwijzigingen sneller bij de relaisventielen bij de remmen komen. Dat knopje ken ik alleen van personenwagens (en dan is het ook echt een geen rem/rem vol erop-knopje) Zit geen luchtleiding aan, volledig elektrisch: https://ferikas.lt/en/switches/1471-volvo-fh4-parking-brake-switch-14030744.html Lossen van de handrem gaat in de versnelling door gasgeven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Teddybeer Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 Alleen als je de voetrem bediend (hebt) voor je de auto in de versnelling hebt gezet. Raak je die niet aan dan kan je gas geven wat je wil, maar komt ie niet van zijn plaats. 😉 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Administrators Marotrans Geplaatst 28 november 2021 Administrators Share Geplaatst 28 november 2021 Dan start 'ie niet eens... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid steenhaas1 Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 Gewoon gas geven wanneer je de bak op A hebt gezet (als de deur of bagageluik dicht is), dan gaat m'n FM rijden, je hoeft niet eerst de rem aan te raken. En als je de motorremhendel doortrekt remt de ahw/oplegger, niet voluit alleen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid albertvv Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 9 uur geleden zei Murphy: Weet niet of dat nog zo is, maar het eerste stukje van de handrem gebruikte ik vroeger als volgwagen rem, toen de aparte handle verdwenen was.... Vergt iets van oefening want als je 'm te hard aantrok......... Dat heb ik ook zo geleerd tijdens mijn rijlessen op een Scania. De Actros waar ik nu op rijd heb ik het mee geprobeerd maar daar werkt het niet meer op de handrem, maar als je de voetrem bedient wordt eerst de ahw geremd en dan de motorwagen. Met andere woorden bij licht aanremmen kun je min of meer enkel de ahw remmen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Forumlid Eeweep Geplaatst 28 november 2021 Forumlid Share Geplaatst 28 november 2021 4 uur geleden zei Localton: Zit geen luchtleiding aan, volledig elektrisch: https://ferikas.lt/en/switches/1471-volvo-fh4-parking-brake-switch-14030744.html Lossen van de handrem gaat in de versnelling door gasgeven. Uit de bestuurdershandleiding: De parkeerrem van de truck en de bedrijfsrem van een eventueel aangesloten trailer kunnen tijdens het rijden geleidelijk afgeremd worden door voorzichtig aan de hendel te trekken. Gebruik deze functie alleen als de servicerem van de truck niet goed werkt. Bij snelheden boven 7 km/u blijft de rem niet ingedrukt als de hendel wordt losgelaten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.