Spring naar bijdragen

Vrachtwagenchauffeurs voeren actie in diverse landen


Vledder
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

Na Frankrijk en Ierland gaan nu ook de vrachtwagenchauffeurs in Spanje actie voeren. Volgende week is er een 3-daagse staking. Het initiatief komt niet van de chauffeurs maar van hun werkgevers. De vakbonden hebben zich erbij aangesloten.

 

Een van de belangrijkste eisen is het verbod voor vrachtwagenchauffeurs om goederen te laden en te lossen; dat er een verplichte clausule wordt ingevoerd om de prijs van diesel te herzien om zichzelf te beschermen tegen brandstofstijgingen; dat er veilige rustplekken worden gebouwd voor vrachtwagenchauffeurs; en dat er geen systeem van betaling (tol) voor het gebruik van de wegen komt zonder overleg met de sector.

 

Bron: TLN Spanje

Bron: TLN Frankrijk
Bron: TLN Ierland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Vledder:

Een van de belangrijkste eisen is het verbod voor vrachtwagenchauffeurs om goederen te laden en te lossen


Ehh? Hoe moet ik dit opvatten? Willen de chauffeurs (bonden?) niet dat chauffeurs nog zelf laden en lossen? Of is er zo’n dwaze regel en willen ze daar vanaf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:


Ehh? Hoe moet ik dit opvatten? Willen de chauffeurs (bonden?) niet dat chauffeurs nog zelf laden en lossen? Of is er zo’n dwaze regel en willen ze daar vanaf?

 

 

Volgens mij is er pas geleden in Portugal de regel ingevoerd dat het het ontvangende of versturende bedrijf personeel beschikbaar stelt om te laden en te lossen omdat de chauffeur dat niet meer mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij veel bedrijven moet je zelf laden en lossen met een pompwagen , scheelt hun een mannetje en evt laad of los schade is voor de chauffeur , denk dat nog steeds gaat straks , anders niet geladen of gelost , zal het straks anders zijn ?, of mag ieder bedrijf nog steeds eigen regels invoeren ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

Bij veel bedrijven moet je zelf laden en lossen met een pompwagen , scheelt hun een mannetje en evt laad of los schade is voor de chauffeur , denk dat nog steeds gaat straks , anders niet geladen of gelost , zal het straks anders zijn ?, of mag ieder bedrijf nog steeds eigen regels invoeren ?

 

 

In Portugal is het dus al zo ver dat een chauffeur niet meer mag laden en of lossen. Hiervoor moet de ontvangende of verzendende partij voor zorgen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Da Raymzter:

Correct. Verlader is verantwoordelijk voor laden en het voldoen aan de regels mbt gewicht en ladingzekering. Om dat heel strikt te hebben, mag/moet een chauffeur enkel de lading nog zekeren. Zo is de verantwoordelijkheid van de transporteur beperkt tot het van a naar b brengen van de lading.


Geweldig. Zo maken we het werk nog dommer en nog minder uitdagend. 
 

Een aap achter het stuur die op de GPS van A naar B rijdt en we zijn klaar. 
Maar wel huilen dat we onderbetaald worden!

  • Like 5
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Verladerverantwoordelijkheid is wel op meer plaatsen, Duitsland is daar ook redelijk strikt in (Portugal is tot nu toe het enige land waar het wettelijk zo stringent is geregeld). Maar laten we wel wezen, bij hoeveel fabrieken mag je nog zelf laden? Bij losadressen nog wel aardig veel, spaart ze een mannetje uit zoals hiervoor al opgemerkt.

Zoals @RobNiatal terecht opmerkt, het reguliere werk wordt wel uitgeholt op die manier. Ik luisterde vandaag een interview van "spraakmakers" terug met een dame van TLN. Die richten hun pijlen nu ook op statushouders die in hun land van afkomst ook een "goede" opleiding in transport hadden..ze moeten alleen nog ff hier een heropleiding doen naar westerse maatstaven om als chauffeur de weg op te kunnen.

  • Like 2
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei albertvv:

Zoals @RobNiatal terecht opmerkt, het reguliere werk wordt wel uitgeholt op die manier.

Terecht of onterecht laten we even in de midden.

Maar!!!

 

Laad en lostijden behoren als werkzaamheden in de tacho te staan en dan komt het volgende om het hoekie kijken:

Als u werknemers in dienst heeft die wegvervoer verzorgen, dan moet u ervoor zorgen dat zij zich houden aan de gemiddelde werkweek van 48 uur. U kunt de werkweek verlengen tot maximaal 60 uur, maar alleen als uw werknemers over een periode van 4 maanden niet meer dan gemiddeld 48 uur per week werken.

 

Ik weet het nu komen weer allerlei opmerkingen van laat hem op rust staan en weet ik wat nog meer, maar als de tacho op rust staat en er gebeurt iets met je wie is dan aansprakelijk voor de gevolgen bij bijvoorbeeld lichamelijk letsel?  ja ja ik weet het, er komen nu weer allerlei opmerkingen van "dat zal wel meevallen" maar die discussie laat ik aan jullie over ;)

 

Maar jullie kunnen nog een paar jaar rommelen denk ik en dan:

21 augustus (toevallig op mijn verjaardag;)) 2023 wordt gen2 verplicht bij nieuwe voertuigen en wat staat daar in.

 

De smart tacho 2

De tachograaf zal in de toekomst niet alleen gebruikt worden voor de handhaving van de rij- rusttijden maar ook voor de handhaving van cabotage en posting (detachering). Om die reden zal de smart tacho 2 een aantal nieuwe functionaliteiten bevatten. Daarnaast zal een aantal extra beveiligingsaspecten worden toegevoegd en kan de controleur meer informatie via de DSRC op korte afstand uitlezen. De smart tacho 2 heeft in vergelijking met de smart tacho 1 de volgende extra functionaliteiten:

  1. De grenspassages worden automatisch geregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)
  2. Een nieuwe functie om het laden/lossen van het voertuig te registreren
  3. Bij het selecteren van de nieuwe functie laden/lossen volgt automatisch de registratie van de positie van het voertuig
  4. Bij de selectie van begin en einde land zal automatisch het land weergegeven worden waar het voertuig zich bevindt.
  5. Het GNSS signaal wordt extra beveiligd
  6. Er is een extra bewegingssignaal aanwezig
  7. De DSRC gegevens worden uitgebreid met de maximale rijtijd, die dus op afstand uitgelezen zal kunnen worden.

Tsja, werk aan de winkel, er is dadelijk geen dik belegde boterham meer te verdienen op de vrachtauto bij maximaal 48 uur per week kom je net aan 192 uur per periode van 4 weken, dus pak hem beet 3300 euro bruto per 4 weken (D6) en dat is minder als wat mijn buurman als operator in 5 ploegen verdiend bij gemiddeld 33,6 uur per week ;)

 

  • Verward 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Zo als ik al verwacht had (voorlopig) twee mensen die hier een sneu emoticon bij plaatsen, anoniem natuurlijk zo als de forumleiding bepaald heeft (waarvoor? niemand weet het)

In plaats van inhoudelijk op op de post te reageren en een discussie aan te gaan, gaan we er liever voor om ongezien en anoniem de boel verder te verzieken op dit forum, oke eerlijk is eerlijk, ook ik plaats weleens een emoticon anoniem zonder verder inhoudelijk op de post in te gaan, maar het stuit me wel tegen de borst dat dit mogelijk is.

 

Mocht je het niet eens zijn met mijn argumenten zeg het dan, dan kunnen we er over verder praten en wordt het weer een forum in plaats van een veredelde app waar we elkaar vertellen dat we mekaar tegen zijn gekomen of dat we bij Joost stoppen vanavond om later te vermelden dat we het toch niet gehaald hebben ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei Ger-1957:

^^ Zo als ik al verwacht had (voorlopig) twee mensen die hier een sneu emoticon bij plaatsen, anoniem natuurlijk zo als de forumleiding bepaald heeft (waarvoor? niemand weet het)

In plaats van inhoudelijk op op de post te reageren en een discussie aan te gaan, gaan we er liever voor om ongezien en anoniem de boel verder te verzieken op dit forum, oke eerlijk is eerlijk, ook ik plaats weleens een emoticon anoniem zonder verder inhoudelijk op de post in te gaan, maar het stuit me wel tegen de borst dat dit mogelijk is.

 

Mocht je het niet eens zijn met mijn argumenten zeg het dan, dan kunnen we er over verder praten en wordt het weer een forum in plaats van een veredelde app waar we elkaar vertellen dat we mekaar tegen zijn gekomen of dat we bij Joost stoppen vanavond om later te vermelden dat we het toch niet gehaald hebben ;)

Zou ook kunnen betekenen dat het een ´sneu´ vak gaat worden Ger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

7 uur geleden zei Ger-1957:

Tsja, werk aan de winkel, er is dadelijk geen dik belegde boterham meer te verdienen op de vrachtauto bij maximaal 48 uur per week kom je net aan 192 uur per periode van 4 weken, dus pak hem beet 3300 euro bruto per 4 weken (D6) en dat is minder als wat mijn buurman als operator in 5 ploegen verdiend bij gemiddeld 33,6 uur per week ;)

 

Euhm Ger, als ik google op basisuurloon voor een operator is het gemiddelde uurloon €14,46 brutto per uur https://nl.talent.com/salary?job=operator++. Die 3300 van jou buurman per vier weken is dus inclusief ploegen toeslag ed. Als ik het hier zo lees ben jij één van de heren die altijd hamert dat het basis salaris omhoog moet en dat vergoedingen niet bij het loon horen. Jouw buurman krijgt over zijn uurloon 20% ploegen toeslag, dan nog toeslag voor oregelmatigheid en dan tada hebben we ineens die 3300 euries van jou. En nu een ander ding in al mijn jaren in nederland ben ik nog nooit aangesproken door een werkgever dat ik meer dan 48 uur per week gemiddeld heb gewerkt en ik denk dat dit een hoop geblaas is en niet gecontroleerd gast worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei Mebo 07:

Ben nu ruim 2 jaar gepensioneerd , heb altijd met plezier gewerkt maar als ik lees wat er allemaal veranderd en wat je allemaal wel en niet moet/mag kan ik alleen maar zeggen : blij dat ik er van af ben !

 

Hier nog een Lammert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Wijnand 1974:

 

Euhm Ger, als ik google op basisuurloon voor een operator is het gemiddelde uurloon €14,46 brutto per uur https://nl.talent.com/salary?job=operator++. Die 3300 van jou buurman per vier weken is dus inclusief ploegen toeslag ed. Als ik het hier zo lees ben jij één van de heren die altijd hamert dat het basis salaris omhoog moet en dat vergoedingen niet bij het loon horen. Jouw buurman krijgt over zijn uurloon 20% ploegen toeslag, dan nog toeslag voor oregelmatigheid en dan tada hebben we ineens die 3300 euries van jou. En nu een ander ding in al mijn jaren in nederland ben ik nog nooit aangesproken door een werkgever dat ik meer dan 48 uur per week gemiddeld heb gewerkt en ik denk dat dit een hoop geblaas is en niet gecontroleerd gast worden.

Volgens mij heb ik zelfs ooit ruzie gehad omdat ik mijn vergoeding zou gebruiken als verkapt loon maar dat terzijde.

Een vrachtwagenchauffeur werkt ook onregelmatige uren, dus ik vergelijk ploegentoeslag met onregelmatig werken, wat is daar mis aan :confused:

 

Maar ik heb nog wel een paar voorbeelden van lonen hoor

3 ploegen

image.png.4698d2c3b5ea563ddc3d63cd0ef0198c.png

 3 ploegen

image.png.2b4ce1fd89b45e203f1a9e2e7b0e6d66.png

3 of 5ploegen 

image.png.4e890c1837e14399ed32fa506f7ee480.png

En daar waar mijn buurman werkte (hij is net als ik op 64 jarige leeftijd gestopt)

image.png.ddc8a8437ba736693c2d7696806a9e6a.png

Ik zie nu dat ze 4 ploegen werken en er staan er in de advertentie het volgende regeltjes.

 

image.png.5175302295f8d3af63d8d134fac50d75.png

 

Dus of er staan oude bedragen in jou link of het wordt tijd om te verhuizen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Ger-1957:

Terecht of onterecht laten we even in de midden.

Maar!!!

 

Laad en lostijden behoren als werkzaamheden in de tacho te staan en dan komt het volgende om het hoekie kijken:

Als u werknemers in dienst heeft die wegvervoer verzorgen, dan moet u ervoor zorgen dat zij zich houden aan de gemiddelde werkweek van 48 uur. U kunt de werkweek verlengen tot maximaal 60 uur, maar alleen als uw werknemers over een periode van 4 maanden niet meer dan gemiddeld 48 uur per week werken.

 

Ik weet het nu komen weer allerlei opmerkingen van laat hem op rust staan en weet ik wat nog meer, maar als de tacho op rust staat en er gebeurt iets met je wie is dan aansprakelijk voor de gevolgen bij bijvoorbeeld lichamelijk letsel?  ja ja ik weet het, er komen nu weer allerlei opmerkingen van "dat zal wel meevallen" maar die discussie laat ik aan jullie over ;) <knip>

 

De tacho mag tijdens laden of lossen op rust staan mits jij als chauffeur je niet op de bestuurdersstoel bevind of in de loods/bij de werkzaamheden. Je moet dus ofwel op de bijrijdersstoel zitten ofwel in de kantine, buiten wandelen enz.

Wat betreft die gemiddeld 48 uur per week, jij weet net zo goed als ik en ieder ander dat die regel wel bestaat maar er niet op bekeurd word, ook niet bij controle op kantoor dus dat zal zo'n vaart niet lopen.

 

En de aansprakelijkheid voor letselschade tijdens je diensttijd (pauze word genoten tijdens diensttijd) ligt bij de werkgever. Daar doet een al dan niet opzettelijk foutieve invoer van de tacho niets aan af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
37 minuten geleden zei albertvv:

mits jij als chauffeur je niet op de bestuurdersstoel bevind of in de loods/bij de werkzaamheden. Je moet dus ofwel op de bijrijdersstoel zitten ofwel in de kantine, buiten wandelen enz.

:confused: daar gaan we weer, moet het sleuteltje ook uit de tacho ;)

 

37 minuten geleden zei albertvv:

Wat betreft die gemiddeld 48 uur per week, jij weet net zo goed als ik en ieder ander dat die regel wel bestaat maar er niet op bekeurd word, ook niet bij controle op kantoor dus dat zal zo'n vaart niet lopen.

Droom lekker verder, er wordt zeker wel op bekeurt (t Albert het is tegenwoordige tijd) 

 

Niet zo lang geleden nog een flinke >> klik <<

Maar ook vorig jaar nog een paar dikke >> Klik << of >> klik <<

 

Citaat

En de aansprakelijkheid voor letselschade tijdens je diensttijd (pauze word genoten tijdens diensttijd) ligt bij de werkgever. Daar doet een al dan niet opzettelijk foutieve invoer van de tacho niets aan af.

Ik zou daar maar niet te vlug van uitgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Ger-1957:

:confused: daar gaan we weer, moet het sleuteltje ook uit de tacho ;)

 

Droom lekker verder, er wordt zeker wel op bekeurt (t Albert het is tegenwoordige tijd) 

 

Niet zo lang geleden nog een flinke >> klik <<

Maar ook vorig jaar nog een paar dikke >> Klik << of >> klik <<

 

Dit betreft in alle >>klik<< voorbeelden gevallen dat de administratie niet klopte. Niet dat er tijdens de rustperiode gewerkt werd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei fleur:

Hier nog een Lammert.

Ik wil een wetsvoorstel tegen sociale ongelijkheid en discriminatie indienen:

Artikel 1: als iemand te laat op zijn werk komt vanwege file of een lekke band ofzo, dan wordt hij/zij vervolgens 24 uur op zijn werkplek opgesloten.

Kijken of mensen dan die “sneue” smart tacho 2 ook zo’n fantastisch apparaat vinden. Ik begrijp werkelijk niet, wat ze denken dat zo'n apparaat voor de chauffeur verbetert.

Vorige maand een rotweek: files, omrijden, controles, afgekeurde lading, klanten die dwars lagen. Vrijdagmiddag op 1,5 uur van huis alle toeters en bellen van de tacho in de “stop of ik schiet”-stand. Moest ik in Brabant (niks ten nadele van Brabant hier) 24 uur op een parkeerplaats mijn “rust” gaan nemen.

Nou, ik ben naar huis gereden en rijd wel weer 28 dagen niet.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei steenhaas1:

Dit betreft in alle >>klik<< voorbeelden gevallen dat de administratie niet klopte. Niet dat er tijdens de rustperiode gewerkt werd.

Het gaat in alle gevallen om overtredingen van de arbeidstijdenwet, iets waar niet op gecontroleerd zou worden toch.

 

>> klik << Een Tilburgs transportbedrijf krijgt een boete die kan oplopen tot 88.000 euro wegens overtreding van de regels voor arbeidstijden.

>> Klik << Bij besluit van 28 september 2017 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat een bestuurlijke boete opgelegd aan [appellante] wegens overtreding van de Arbeidstijdenwet.

 

>> klik <<  Bij besluit van 5 oktober 2017 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat [appellante] een bestuurlijke boete van € 30.800,- opgelegd wegens zeven overtredingen van artikel 4:3, eerste lid, van de Arbeidstijdenwet.

En hier reageer ik op 

Citaat

jij weet net zo goed als ik en ieder ander dat die regel wel bestaat maar er niet op bekeurd word, ook niet bij controle op kantoor dus dat zal zo'n vaart niet lopen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Localton:

Vrijdagmiddag op 1,5 uur van huis alle toeters en bellen van de tacho in de “stop of ik schiet”-stand. Moest ik in Brabant (niks ten nadele van Brabant hier) 24 uur op een parkeerplaats mijn “rust” gaan nemen.

Beetje de wetten leren ;)

Sinds augustus 2020:

Extra mogelijkheid onder dezelfde voorwaarden: dit geldt ook voor het bereiken van de exploitatievestiging van de werkgever of de woonplaats van de bestuurder, teneinde de wekelijkse rust te nemen. Maximaal 2 uur extra rijtijd indien eerst een pauze van 30 minuten wordt genoten, anders maximaal 1 uur extra rijtijd. Extra rijtijd moet gecompenseerd worden met rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^Dat wouw ik ook zeggen, dus heeft hij niks verkeerd gedaan.
Heb dat zelf de laatste tijd ook een keer of 2 meegemaakt, en gewoon een uurtje over de rijtijd.
Wel ff een printje, en mocht je controle krijgen gelijk het printje erbij geven, kweet niet of het nodig is
maar baat het niet dan schaad het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden