[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagenchauffeurs voeren actie in diverse landen


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

Na Frankrijk en Ierland gaan nu ook de vrachtwagenchauffeurs in Spanje actie voeren. Volgende week is er een 3-daagse staking. Het initiatief komt niet van de chauffeurs maar van hun werkgevers. De vakbonden hebben zich erbij aangesloten.

 

Een van de belangrijkste eisen is het verbod voor vrachtwagenchauffeurs om goederen te laden en te lossen; dat er een verplichte clausule wordt ingevoerd om de prijs van diesel te herzien om zichzelf te beschermen tegen brandstofstijgingen; dat er veilige rustplekken worden gebouwd voor vrachtwagenchauffeurs; en dat er geen systeem van betaling (tol) voor het gebruik van de wegen komt zonder overleg met de sector.

 

Bron: TLN Spanje

Bron: TLN Frankrijk
Bron: TLN Ierland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:


Ehh? Hoe moet ik dit opvatten? Willen de chauffeurs (bonden?) niet dat chauffeurs nog zelf laden en lossen? Of is er zo’n dwaze regel en willen ze daar vanaf?

 

 

Volgens mij is er pas geleden in Portugal de regel ingevoerd dat het het ontvangende of versturende bedrijf personeel beschikbaar stelt om te laden en te lossen omdat de chauffeur dat niet meer mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij veel bedrijven moet je zelf laden en lossen met een pompwagen , scheelt hun een mannetje en evt laad of los schade is voor de chauffeur , denk dat nog steeds gaat straks , anders niet geladen of gelost , zal het straks anders zijn ?, of mag ieder bedrijf nog steeds eigen regels invoeren ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

Bij veel bedrijven moet je zelf laden en lossen met een pompwagen , scheelt hun een mannetje en evt laad of los schade is voor de chauffeur , denk dat nog steeds gaat straks , anders niet geladen of gelost , zal het straks anders zijn ?, of mag ieder bedrijf nog steeds eigen regels invoeren ?

 

 

In Portugal is het dus al zo ver dat een chauffeur niet meer mag laden en of lossen. Hiervoor moet de ontvangende of verzendende partij voor zorgen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Verladerverantwoordelijkheid is wel op meer plaatsen, Duitsland is daar ook redelijk strikt in (Portugal is tot nu toe het enige land waar het wettelijk zo stringent is geregeld). Maar laten we wel wezen, bij hoeveel fabrieken mag je nog zelf laden? Bij losadressen nog wel aardig veel, spaart ze een mannetje uit zoals hiervoor al opgemerkt.

Zoals @RobNiatal terecht opmerkt, het reguliere werk wordt wel uitgeholt op die manier. Ik luisterde vandaag een interview van "spraakmakers" terug met een dame van TLN. Die richten hun pijlen nu ook op statushouders die in hun land van afkomst ook een "goede" opleiding in transport hadden..ze moeten alleen nog ff hier een heropleiding doen naar westerse maatstaven om als chauffeur de weg op te kunnen.

  • Like 2
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Ger-1957:

^^ Zo als ik al verwacht had (voorlopig) twee mensen die hier een sneu emoticon bij plaatsen, anoniem natuurlijk zo als de forumleiding bepaald heeft (waarvoor? niemand weet het)

In plaats van inhoudelijk op op de post te reageren en een discussie aan te gaan, gaan we er liever voor om ongezien en anoniem de boel verder te verzieken op dit forum, oke eerlijk is eerlijk, ook ik plaats weleens een emoticon anoniem zonder verder inhoudelijk op de post in te gaan, maar het stuit me wel tegen de borst dat dit mogelijk is.

 

Mocht je het niet eens zijn met mijn argumenten zeg het dan, dan kunnen we er over verder praten en wordt het weer een forum in plaats van een veredelde app waar we elkaar vertellen dat we mekaar tegen zijn gekomen of dat we bij Joost stoppen vanavond om later te vermelden dat we het toch niet gehaald hebben ;)

Zou ook kunnen betekenen dat het een ´sneu´ vak gaat worden Ger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

7 uur geleden zei Ger-1957:

Tsja, werk aan de winkel, er is dadelijk geen dik belegde boterham meer te verdienen op de vrachtauto bij maximaal 48 uur per week kom je net aan 192 uur per periode van 4 weken, dus pak hem beet 3300 euro bruto per 4 weken (D6) en dat is minder als wat mijn buurman als operator in 5 ploegen verdiend bij gemiddeld 33,6 uur per week ;)

 

Euhm Ger, als ik google op basisuurloon voor een operator is het gemiddelde uurloon €14,46 brutto per uur https://nl.talent.com/salary?job=operator++. Die 3300 van jou buurman per vier weken is dus inclusief ploegen toeslag ed. Als ik het hier zo lees ben jij één van de heren die altijd hamert dat het basis salaris omhoog moet en dat vergoedingen niet bij het loon horen. Jouw buurman krijgt over zijn uurloon 20% ploegen toeslag, dan nog toeslag voor oregelmatigheid en dan tada hebben we ineens die 3300 euries van jou. En nu een ander ding in al mijn jaren in nederland ben ik nog nooit aangesproken door een werkgever dat ik meer dan 48 uur per week gemiddeld heb gewerkt en ik denk dat dit een hoop geblaas is en niet gecontroleerd gast worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Mebo 07:

Ben nu ruim 2 jaar gepensioneerd , heb altijd met plezier gewerkt maar als ik lees wat er allemaal veranderd en wat je allemaal wel en niet moet/mag kan ik alleen maar zeggen : blij dat ik er van af ben !

 

Hier nog een Lammert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Ger-1957:

Terecht of onterecht laten we even in de midden.

Maar!!!

 

Laad en lostijden behoren als werkzaamheden in de tacho te staan en dan komt het volgende om het hoekie kijken:

Als u werknemers in dienst heeft die wegvervoer verzorgen, dan moet u ervoor zorgen dat zij zich houden aan de gemiddelde werkweek van 48 uur. U kunt de werkweek verlengen tot maximaal 60 uur, maar alleen als uw werknemers over een periode van 4 maanden niet meer dan gemiddeld 48 uur per week werken.

 

Ik weet het nu komen weer allerlei opmerkingen van laat hem op rust staan en weet ik wat nog meer, maar als de tacho op rust staat en er gebeurt iets met je wie is dan aansprakelijk voor de gevolgen bij bijvoorbeeld lichamelijk letsel?  ja ja ik weet het, er komen nu weer allerlei opmerkingen van "dat zal wel meevallen" maar die discussie laat ik aan jullie over ;) <knip>

 

De tacho mag tijdens laden of lossen op rust staan mits jij als chauffeur je niet op de bestuurdersstoel bevind of in de loods/bij de werkzaamheden. Je moet dus ofwel op de bijrijdersstoel zitten ofwel in de kantine, buiten wandelen enz.

Wat betreft die gemiddeld 48 uur per week, jij weet net zo goed als ik en ieder ander dat die regel wel bestaat maar er niet op bekeurd word, ook niet bij controle op kantoor dus dat zal zo'n vaart niet lopen.

 

En de aansprakelijkheid voor letselschade tijdens je diensttijd (pauze word genoten tijdens diensttijd) ligt bij de werkgever. Daar doet een al dan niet opzettelijk foutieve invoer van de tacho niets aan af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Ger-1957:

:confused: daar gaan we weer, moet het sleuteltje ook uit de tacho ;)

 

Droom lekker verder, er wordt zeker wel op bekeurt (t Albert het is tegenwoordige tijd) 

 

Niet zo lang geleden nog een flinke >> klik <<

Maar ook vorig jaar nog een paar dikke >> Klik << of >> klik <<

 

Dit betreft in alle >>klik<< voorbeelden gevallen dat de administratie niet klopte. Niet dat er tijdens de rustperiode gewerkt werd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei fleur:

Hier nog een Lammert.

Ik wil een wetsvoorstel tegen sociale ongelijkheid en discriminatie indienen:

Artikel 1: als iemand te laat op zijn werk komt vanwege file of een lekke band ofzo, dan wordt hij/zij vervolgens 24 uur op zijn werkplek opgesloten.

Kijken of mensen dan die “sneue” smart tacho 2 ook zo’n fantastisch apparaat vinden. Ik begrijp werkelijk niet, wat ze denken dat zo'n apparaat voor de chauffeur verbetert.

Vorige maand een rotweek: files, omrijden, controles, afgekeurde lading, klanten die dwars lagen. Vrijdagmiddag op 1,5 uur van huis alle toeters en bellen van de tacho in de “stop of ik schiet”-stand. Moest ik in Brabant (niks ten nadele van Brabant hier) 24 uur op een parkeerplaats mijn “rust” gaan nemen.

Nou, ik ben naar huis gereden en rijd wel weer 28 dagen niet.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^Dat wouw ik ook zeggen, dus heeft hij niks verkeerd gedaan.
Heb dat zelf de laatste tijd ook een keer of 2 meegemaakt, en gewoon een uurtje over de rijtijd.
Wel ff een printje, en mocht je controle krijgen gelijk het printje erbij geven, kweet niet of het nodig is
maar baat het niet dan schaad het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Beetje de wetten leren ;)

Sinds augustus 2020:

Extra mogelijkheid onder dezelfde voorwaarden: dit geldt ook voor het bereiken van de exploitatievestiging van de werkgever of de woonplaats van de bestuurder, teneinde de wekelijkse rust te nemen. Maximaal 2 uur extra rijtijd indien eerst een pauze van 30 minuten wordt genoten, anders maximaal 1 uur extra rijtijd. Extra rijtijd moet gecompenseerd worden met rust.

Beetje het niet beter weten......Vosa accepteert geen artikel 12 of overschrijding diensttijd = 900 pond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Ger-1957 Ik hoef voor geen goud terug naar Nederland zit hier goed en geloof me in ploegendienst werken is leuk vooral zomers als het 30 graden is de kinderen vrij en jij moet proberen te slapen nee dank je be there and don it. Nee dank je die ploegen toeslag weegt niet op tegen het slaap te kort en als ze het goed aanpakken ben je helemaal gebroken mijn vrouw heeft jaren in de ploegen gezeten bij Defensie in Nederland en is sfgekeurd met gezondheids klachten door de ploegendiensten. Trouwens waar ik nu werk mag ik regelmatig betaald naar Groenland verhoogd uurloon en kost en inwoning op kosten van de klant en het noorderlicht gezien.

 

4CD77684-712A-4388-9F24-EB573266D38F.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei Ger-1957:

^^ Zo als ik al verwacht had (voorlopig) twee mensen die hier een sneu emoticon bij plaatsen, anoniem natuurlijk zo als de forumleiding bepaald heeft (waarvoor? niemand weet het)

 

Ik denk wat Fleur ook al schreef dat het om de maatregelen gaat en niet voor jou als persoon.

Vat niet alles zo persoonlijk op Ger dat is jammer.

 

En als dat wel zo zou zijn.
SO WHAT???
Lekker laten gaan :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei Ger-1957:

Zo als ik al verwacht had (voorlopig) twee mensen die hier een sneu emoticon bij plaatsen, anoniem natuurlijk zo als de forumleiding bepaald heeft (...)

 

"De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"...

 

16 uur geleden zei suggs73:

Met alle respect . maar ik plaats weleens 🤔 , u grossiert er in met die sneue smileys plaatsen  😀

 

Alles voor de likes natuurlijk. :p  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Op 16-12-2021 om 16:06 zei Mebo 07:

Ben nu ruim 2 jaar gepensioneerd , heb altijd met plezier gewerkt maar als ik lees wat er allemaal veranderd en wat je allemaal wel en niet moet/mag kan ik alleen maar zeggen : blij dat ik er van af ben !

 

 

 

Ik vraag mij dan af onder druk van wie of wat komen deze nieuwe regels tot stand.  We zien ze allemaal wel eens zitten tijdens het lossen, de container chauffeurs. Lopen ongeïnteresseerd een rondje om hun auto of zitten met een voet op het dashboard op hun telefoon.

 

Ik moet er niet aan denken. En dan vooral aan het eind van de maand in discussie gaan met de chef omdat er toen van de 6 uur laad en lostijd een half uurtje pauze afgetrokken word...

 

Zo gek is het niet dat niemand meer op de auto wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Op 16-12-2021 om 16:06 zei Mebo 07:

Ben nu ruim 2 jaar gepensioneerd , heb altijd met plezier gewerkt maar als ik lees wat er allemaal veranderd en wat je allemaal wel en niet moet/mag kan ik alleen maar zeggen : blij dat ik er van af ben !

 

Ik ben nu zo'n 14 jaar van de vrachtwagen af, rij enkel nog lijnbus maar zou ook niet meer terug willen naar het internationale vrachtwerk. Zelfs niet meer op het nationale. Door de steeds strengere handhaving (tacho wordt steeds slimmer) is er gewoon geen zak meer aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Murphy:

Ik ben nu zo'n 14 jaar van de vrachtwagen af, rij enkel nog lijnbus maar zou ook niet meer terug willen naar het internationale vrachtwerk. Zelfs niet meer op het nationale. Door de steeds strengere handhaving (tacho wordt steeds slimmer) is er gewoon geen zak meer aan.

 

 

Dit is wel een hele aparte redenering. 

 

Je zegt eigenlijk dat als je je aan de wet moet houden je niet meer op de auto wil....

 

Juist 🤔

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
1 minuut geleden zei Quincy:

 

 

Dit is wel een hele aparte redenering. 

 

Je zegt eigenlijk dat als je je aan de wet moet houden je niet meer op de auto wil....

 

Juist 🤔

Nee.

 Maar in het internationale zijn er veel factoren die je het tegenwoordig aardig lastig maken om je "correct" te gedragen en toch je kunstje laten doen.

Wanneer je al rond 16.00u een parkeerplek moet zoeken, wanneer er door welke reden dan ook een omleiding/grote file is kom je niet uit. Voorbeelden genoeg dat je een kwartier voor huis aan je uren zit..... De max rijtijd, al lang 90u in 2 weken werd met de schijf nauwelijks op gecontrolleerd. Wekelijkse rust en verkorte rust...... Moest je wel een hele nare man hebben die er wat van zei. Ik heb met de schijven nog nooit daarover gezeik gehad, maar nu staat zo'n pukkelkop je tacho leeg tezuigen met een stikkie en de pc verteld hem prescies hoe stout je geweest ben.... bah bah

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
29 minuten geleden zei Murphy:

Nee.

 Maar in het internationale zijn er veel factoren die je het tegenwoordig aardig lastig maken om je "correct" te gedragen en toch je kunstje laten doen.

Wanneer je al rond 16.00u een parkeerplek moet zoeken, wanneer er door welke reden dan ook een omleiding/grote file is kom je niet uit. Voorbeelden genoeg dat je een kwartier voor huis aan je uren zit..... De max rijtijd, al lang 90u in 2 weken werd met de schijf nauwelijks op gecontrolleerd. Wekelijkse rust en verkorte rust...... Moest je wel een hele nare man hebben die er wat van zei. Ik heb met de schijven nog nooit daarover gezeik gehad, maar nu staat zo'n pukkelkop je tacho leeg tezuigen met een stikkie en de pc verteld hem prescies hoe stout je geweest ben.... bah bah

 

 

 

En dan nog, je word gewoon geacht de wet te kennen en je daaraan te houden.

 

En je bent een professional als je dat kan. Er zal gerust veel veranderd zijn in vergelijking met vroeger maar was vroeger dan alles beter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden