[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagenchauffeurs voeren actie in diverse landen


Vledder

Recommended Posts

  • Administrators

De reis was relaxer. De enige calculatie die ik maakte op een dag was of ik daar en daar kon komen om te eten. Als ik nu hoor en lees gaat de hele dag op aan calculatie over hoeveel uur ze nog kunnen maken....

 

Mijn oppleving is dat er vroeger meer naar de GEEST van de wet werd gekeken. Tegenwoordig enkel maar paragraaf neukerij!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik denk dat vroeger niet altijd beter was, 

maar ze hadden meer respect voor elkaar, en het was gemoedelijker....

dat is in de loop der tijd er zeker niet beter op geworden...

 

p.s.  een reactie op quincy, maar zitten 2 postings tussen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

 

Er zijn nog mogelijkheden genoeg op je werk gewoon te kunnen doen, maar het is nooit genoeg toch.

 

image.png.2f4a31dba4e21d2338a068e334aa4e90.png

Wat is er mis met "uren maken"als je toch van huis af bent ?

 

Overigens is die "mogelijk om een geschikte parkeer plaats te vinden"geen garantie dat de controleur hier in meegaat.

Je staat wél sterker als je je zaak voor laat komen bij een rechter( maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan( jurist e.d.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei Dokus:

Met uren maken is in principe niets mis. Het is alleen jammer dat voor een groot aantal chauffeurs en transporteurs het meer nooit vol is. 
 

De regel is 9 rijuren per dag en 11 uur rust met de mogelijkheid om een aantal keren per week 10 rijuren te maken en de rust te verkorten naar 9 uur. 

De praktijk is dat je zo vaak mogelijk de 10 uur moet voleinden en alleen als het echt niet anders kan een keer 11 uur rust te nemen. 
 

Geloof het of niet, maar ik heb dit jaar misschien 10 keer mijn rust ingekort maar en als ik een 15 keer meer dan 9 rijuren heb gemaakt dan stop het wel. 
 

 

Jouw werk is mijn werk niet Dokus,je kunt je niet beperken in wat bij jouw bedrijf de maatstaf is

Vooral als je alleen maar "rijdagen "hebt is t wel eens lekker om een uurtje méér te rijden zonder dat je daardoor 28 dagen met samengeknepen billen moet zitten als je ook maar een postbode aanziet komen. 

De regel 90 rijuren op 2 weken is helemaal een regel die niks bijdraagt aan het welzijn van J chauffeur

evenals die regel dat je 45 uur moet rusten mogen ze van mij direct schrappen.

 

Geloof het of niet : dit zijn dingen die zich in de praktijk vanzelf oplossen.

  • Like 1
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Hij zal wel moeten, mobility pact is 8 juli 2020 goedgekeurd en dat is een van de regels.

En als je een verkeerde hebt gewoon poot stijf houden, hij heeft geen kans tegen je.

 

 

 

Dat klopt,maar maak jij dat die controleur maar wijs,die buigt zijn poot pas als hij ,door jou gedwongen,voor het hekje staat.

( Weet je wat voor moeite en hoeveel geld dat kost om in zo een geval je gelijk te halen????)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Dat klopt,maar maak jij dat die controleur maar wijs,die buigt zijn poot pas als hij ,door jou gedwongen,voor het hekje staat.

( Weet je wat voor moeite en hoeveel geld dat kost om in zo een geval je gelijk te halen????)

In hoeverre zou dat nou anders zijn dan het vroeger was? In de zeventiger jaren door Frankrijk en België rijden met de vrachtwagen kon je ook bekeuringen opleveren voor zaken die je helemaal niet had begaan, kon je ter plekke afkopen (ik heb het in Mali ooit nog erger meegemaakt: een bekeuring voor door rood licht rijden, in heel de stad (Bamako) stonden toen, ik meen, twee stoplichten. Daar stond ik toen niet in de buurt!). Tegenwoordig DENKT de controleur in ieder geval nog dat hij gelijk heeft, het is niet zomaar om te pesten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei Eeweep:

 (ik heb het in Mali ooit nog erger meegemaakt: een bekeuring voor door rood licht rijden, in heel de stad (Bamako) stonden toen, ik meen, twee stoplichten. Daar stond ik toen niet in de buurt!). 

DE polizia stradale aan de Mt Blanc wilde mij ooit bekeuren omdat ik over de doorgetrokken witte streep gereden had,er lag echter een meter sneeuw en kon ik die streep niet zien.

Dat was begrijpelijk zei hij,maar hun wisten wel dat die streep daar lag,of ik maar even wilde schuiven( geld)

Na eenuur soebatten kwam ik weg met en paar kopjes caffé corretto.:D

 

Nu,zetten ze een paar afgestudeerde academici (lijkt t wel) die totaal geen binding hebben met de beroepsgroep,met een laptop langs de kant van de weg ( zoals al eerder gezegd) ,en hun "komen dan tot de conclusie "dat je de verkeersveiligheid in gevaar hebt gebracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei europeaan:

Na eenuur soebatten kwam ik weg met en paar kopjes caffé corretto.:D

Ik had het nog makkelijker: de wagen was van het ministerie van Transport. Ik hoefde alleen maar te zeggen dat ik het niet ging betalen, dat de agent de sleutels wel kon krijgen en het dan met dat ministerie mocht oplossen. Daar zou ik nu niet meer mee wegkomen, denk ik, maar dit soort zaken ging wel wat gemoedelijker (lees: meer eigen verantwoordelijkheid nemen en geven) indertijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 16-12-2021 om 09:08 zei Ger-1957:

(..)

 

De smart tacho 2

(..). De smart tacho 2 heeft in vergelijking met de smart tacho 1 de volgende extra functionaliteiten:

  1. De grenspassages worden automatisch geregistreerd (nb vanaf 2 februari 2022 tot het moment dat de smart tacho2 in het voertuig zit, moet dit handmatig gebeuren)

(..)

 

 

Dit lijkt mij op korte termijn van belang voor de groep chauffeurs die een auto rijden met datum deel 1 van ná 15 juni 2019 (of iets ouder maar al wel voorzien van een slimme tachograaf, nummer 1.

 

De mijne is van februari 2019.. maar ik heb sinds kort wél zo'n nieuwe, slimme, bestuurderskaart.

 

https://www.vdonl.nl/nieuws/de_slimme_tachograaf___wat_zijn_de_consequenties_

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

 

 

Je mag gemiddeld 48 uur werken per week, als je dus 3 uur overig werk hebt per week zit je daar vlug aan ja. Overigens mogen wij al meer als een fabrieksarbeider, die mag maximaal12uur per dag werken.

 

 

Steek effe nieuwe batterijtjes in je zakjapanner:

wij mogen 48 uur werken per week,een fabrieksarbeider 12 uur per dag,dat is nog altijd (5 x 12 uur) 60 uur per week.

 

Met gemiddeld 48 uur per week,tegen een uurloon van € 17,90 ( het brutto uurloon E7 voor de best betaalde chauffeursfunctie)maakt dat  € 3114.00 brutto per maand.blijft daar €  1960.00 netto van over.

 

Niet verwonderlijk dat er niemand meer op de bok wilt.

Daarom: ik heb al meer gezegd: het lijkt wel of men geen geld meer mag verdienen.

 

Al deze maatregelen: 90 uur/twee weken-48 urige werkweek-45 urige wekeijkse rust dragen totaal niets bij aan het welzijn van de chauffeur en zeker niet aan de verkeersveiligheid.

  • Like 2
  • Thanks 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Z

 

Je mag 2x 24 rusten per 3 weken als je internationaal werk doet, hebben ze het aangepast en blijven we nog piepen.

 

 

 

Dat ziet eruit as aanpassen maar is gewoon wat o en neerschuiven met uren;

Per saldo moet je nog steeds de uren die je minder dan 45 uur gerust hebt compenseren,zodat je in de praktijk even lang niet actief mag zijn dan vroeger.

Dus na die 3 weken waarin je 2 x 24 uur gerust hebt moet je 45 uur + 2 x 21 uur,is 87 uur maken. 

Toch ?? of ben ik nu gek ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

 

 

Met gemiddeld 48 uur per week,tegen een uurloon van € 17,90 ( het brutto uurloon E7 voor de best betaalde chauffeursfunctie)maakt dat  € 3114.00 brutto per maand.blijft daar €  1960.00 netto van over.

 

Niet verwonderlijk dat er niemand meer op de bok wilt.

Daarom: ik heb al meer gezegd: het lijkt wel of men geen geld meer mag verdienen.

 

 

Edit:

 

Daar komen natuurlijk nog 8 overuren,a € 23,27( = € 186,16) per week bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei europeaan:

Dus na die 3 weken waarin je 2 x 24 uur gerust hebt moet je 45 uur + 2 x 21 uur,is 87 uur maken. 

Toch ?? of ben ik nu gek ?

 

Je mag volgens het nieuwe Mobility Package 2 op een 'internationale rit op de lange afstand' (...) twee keer achter elkaar de wekelijkse rust inkorten tot minimaal 24 uur. Deze twee verkorte wekelijkse rusten dienen gecompenseerd te worden, direct voorafgaande aan de eerstvolgende wekelijkse rust die minimaal 45 uur dient te bedragen (3e week).
Dat houd dus in dat je bij twee verkorte wekelijkse rustperiodes van 24 uur minimaal 2 x 21 uur voorafgaand aan de wekelijkse rust moet compenseren, gevolgd door minimaal 45 uur wekelijkse rust. Totaal minimaal 87 uur dus. Compenseer je te weinig, dan heb je automatisch een derde verkorte wekelijkse rust!!

Op mijn laatste rit Griekenland had ik dit aan de hand; twee weekenden onderweg waarin beide weekenden een verkorte wekelijkse rust van 24 uur. Donderdag 's avonds thuis en op maandagmiddag om 12.00 weer begonnen na 87 uur rust (2 x 21 compensatie + 45 normale wekelijkse rust).
Ik vertrok op maandagmiddag met een rit naar Lyon, nog vóór Habay mocht ik mee met de Belgische Douane voor een controle. Hier kwam die regel uit het Mobility Package om de hoek kijken. Eén en ander uitgelegd over de afgelopen rit waarin twee verkorte wekelijkse rustperiodes zaten in het buitenland wat ook te verifiëren was aan de hand van de landcodes, erbij verteld dat ik naar mijn mening voldoende gecompenseerd had (2 x 21 uur) en na vijf minuten een 'bon voyage' met de mededeling dat alles keurig in orde was. De nieuwe regelgeving is er dus wel degelijk.

 

IV. Verkorte wekelijkse rusttijden
Vraag; 8. Als een bestuurder twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden heeft genomen, mogen
de twee compensatieperioden afzonderlijk aan andere rusttijden van ten minste negen uur
worden gekoppeld en tijdens internationaal vervoer worden genomen?

 

Antwoord; Artikel 8, lid 6
Iedere afwijking van de algemene regels moet strikt worden uitgelegd en toegepast om de doelstellingen van de wetgeving niet in gevaar te brengen. Zoals aangegeven in overweging 8 van Verordening (EU) 2020/1054 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006, is het de bedoeling van de wetgever om het voor bestuurders die betrokken zijn bij internationaal langeafstandsvervoer, mogelijk te maken de normale wekelijkse rusttijd thuis te nemen en te worden gecompenseerd voor eerder genomen verkorte wekelijkse rusttijden.
In artikel 8, lid 6, van de verordening is duidelijk bepaald dat de normale wekelijkse rusttijd die na twee verkorte wekelijkse rusttijden wordt genomen, wordt voorafgegaan door de rusttijd ter compensatie van de twee vorige verkorte wekelijkse rusttijden en niet door andere activiteiten zoals rijden of andere werkzaamheden. De twee compensatieperioden moeten dus en bloc worden genomen en gekoppeld aan de verplichte normale wekelijkse rusttijd na de twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden.

 

bron: https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-02/mobility-package-questions-and-answers-nl.pdf

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 31-12-2021 om 10:54 zei Ger-1957:

 

 

 

Dan nog even wat er binnenkort (2 februari 2022) verandert:

 

image.png.dcb6b30bf9d4e10ddcdbda598ec3ed13.png

 

De grenspassages klopt niet helemaal, wat bij Ger een overtreding opleverde door op (aan) de grens voor de rust vast de grensoverschrijding in te voeren mag volgens 2020/11054

Citaat

(29

)In voertuigen die niet met slimme tachografen zijn uitgerust, moet het overschrijden van de grenzen van de lidstaten in de tachograaf worden geregistreerd op de dichtstbijzijnde stopplaats aan of voorbij de grens.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
26 minuten geleden zei Ger-1957:

Wat is 2020/11054 ??? 

 

Dat zal een tikfoutje zijn Ger. Zeer waarschijnlijk bedoelt hij dit, Verordening (EU) 2020/1054

 

VERORDENING (EU) 2020/1054 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 15 juli 2020
tot wijziging van Verordening (EG) nr. 561/2006 wat betreft de minimumeisen voor maximale
dagelijkse en wekelijkse rijtijden, minimumonderbrekingen en dagelijkse en wekelijkse rusttijden,
en Verordening (EU) nr. 165/2014 wat betreft positionering door middel van tachografen

 

En dan artikel 29.

(29) In voertuigen die niet met slimme tachografen zijn uitgerust, moet het overschrijden van de grenzen van de lidstaten in de tachograaf worden geregistreerd op de dichtstbijzijnde stopplaats aan of voorbij de grens.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2020:249:FULL&from=NL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 31-12-2021 om 12:10 zei europeaan:

Steek effe nieuwe batterijtjes in je zakjapanner:

wij mogen 48 uur werken per week,een fabrieksarbeider 12 uur per dag,dat is nog altijd (5 x 12 uur) 60 uur per week.

 

Met gemiddeld 48 uur per week,tegen een uurloon van € 17,90 ( het brutto uurloon E7 voor de best betaalde chauffeursfunctie)maakt dat  € 3114.00 brutto per maand.blijft daar €  1960.00 netto van over.

 

Niet verwonderlijk dat er niemand meer op de bok wilt.

Daarom: ik heb al meer gezegd: het lijkt wel of men geen geld meer mag verdienen.

 

Al deze maatregelen: 90 uur/twee weken-48 urige werkweek-45 urige wekeijkse rust dragen totaal niets bij aan het welzijn van de chauffeur en zeker niet aan de verkeersveiligheid.

Denk dat jij, beter ff nieuwe batterijen in je zakjapanner kunt steken.

Wist al dat rekenen en belasting niet je sterkste punt was, maar dit slaat alles😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Showfeur:

Denk dat jij, beter ff nieuwe batterijen in je zakjapanner kunt steken.

Wist al dat rekenen en belasting niet je sterkste punt was, maar dit slaat alles😁

Inderdaad; ik heb in mijn vergelijk het bruto loon daar per maand neergezet,heer echter nog een edit aan bijgevoegd dat men daar ook nog de 8 over uren(a 130 % ) aan toe moet voegen.

Kom je dus aan:

E7= € 17,34 /uur ( per 1-7-2021)

per 4 weken 160 x € 17,34 =€ 2774,44

+ 32 x € 22,54 =(48-40 =8 uur x 4 =32 uur a € 22,54) ,€  721,28

Totaal ,per 4 weken =€ 3495,72.

Maakt per jaar:  € 3495,72 x 13 =  € 45444.36

€ 45444,36 : 12 = € 3787,03 per maand.

 

Als je de site van de belastingdienst bekijkt zu je zien dat je over e eerste € 69 3399 die je verdient 37,07 % belasting betaald komt dat neer op een bedrag van €16 846.22 wat je betaald over die € 45444,38.

Waar bij er ,volgens mijn zakjapanner,€ 28598,16 netto overblijft ( per jaar.

Dat is ,per 4 weken( € 28598,16 : 1) =€ 2199,85.

En per maand( 28598,16:12)= € 2383,18.

 

Bron:https://www.chauffeursforum.nl/index.php?/topic/49892-vrachtwagenchauffeurs-voeren-actie-in-diverse-landen/page/3/

(blz 24)

 

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-in-2022-nog-niet-aow-leeftijd

 

 

IK heb in mijn lijstje van de belastingdienst geen rekening gehouden met eventuele heffingskortingen zodat in de praktijk het netto bedrag soms voordeliger uit zal vallen (a je tenminste aangifte doet.

Jij mag dit van mij gerust aanvullen of vertellen waar ik en mijn zakjapannertje de mist ingaan.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit komt al iets meer in de juiste richting.

Inderdaad met pensioen afdracht en heffingskortingen, gaat jouw zakjapannertje flink de mist in.

Je zakjapannertje rekent juist, alleen worden niet de juiste variabelen gebruikt.

Door wel rekening te houden met de heffingskortingen ( wat elke salarisverwerker zal doen) komt het netto loon niet een klein beetje voordeliger uit, maar honderden euro,s 

 

Ter vergelijking met 34 overuren in D6 had ik €2310 netto in oktober per 4 weken (zonder reis en verblijfskosten)

Maakt omgerekend zo,n €2500 netto per maand

E7 ligt 250 bruto hoger dan D6 , dus dan kom je zeker op €2650 netto per maand, op basis van een 48 urige werkweek

 

Per 1 januari komt er nog 3,25% bovenop, zit je zeker aan de €2700

 

En dat scheelt nogal wat met de €1960, die jij in eerste instantie schetste

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Showfeur:

E7 ligt 250 bruto hoger dan D6 , dus dan kom je zeker op €2650 netto per maand, op basis van een 48 urige werkweek

amaai, als ik die netto bedragen zo zie ,ben blij dat ik met pensioen ben:D.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei Dokus:

Deze berekening klopt idd vrij goed. 
Tegenwoordig laat ik nog maximaal 30 overuren per maand uitbetalen (de rest wordt tijd voor tijd). Inclusief de VKV zit ik meestal tussen de €2500 en €2700. Per maand heb ik meestal maar één of hooguit twee overnachtingen. 

Voor de "zuiverheid"van je inkomen moet je de VKV( of OKV zoals je wilt) niet bij je salaris bij rekenen.

Je krijgt t wel op je bankrekening maar dit word geheel f gedeeltelijk besteed"ter lediging van onderweg gemaakte onkosten"

 

Je zou misschien ook bepaalde mensen (ambtenaren) van de belastingdienst op ideeën kunnen brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Dat zijn diezelfde netto-bedragen waar jij misschien wel 40 jaar of langer voor krom hebt gelegen.
Ik schat zelfs in voor nóg minder... ;)

Ja heel bijzonder, een leven lang onder het Cao-BGV gewerkt, hooguit een beetje mopperend dat het allemaal wat meer mag en na je pensioen het loon laag vinden. Vreemd.

 

Overigens vind ik het loon helemaal zo slecht nog niet. Ca. 2500 per maand voor 48 uur. Voordat men begint te zeggen dat een bouwvakker/elektricien/loodgieter hetzelfde heeft voor 38 uur vergeet dan niet die 20 reisuren erbij te rekenen die in dat loon verdisconteerd zitten. Komt op bijna op hetzelfde neer.

 

Zelf ben ik wél blij dat ik overgestapt ben naar een andere sector en ik écht over mijn salaris kon onderhandelen. En dan niet op het niveau d4 of d5 of e6 of e7 maar over het bedrag dat ik wilde verdienen. Dat is uiteindelijk ingewilligd. Het is veel, zeker gezien de overuren die erbij komen maar ik begrijp ook goed dat er legio chauffeurs zijn die zeggen 'voordat geld mag jij je werk houden Duke'. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden