[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagenchauffeurs voeren actie in diverse landen


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid

Daar ^^ heb ik best wel wat kanttekeningen bij. Wat jij leuk vindt, is een gevaar/reden tot uitbuiting voor een ander, dan denk ik aan de volgende zaken uit jouw rijtje:

Snelheidsbegrenzer, Euronormering steden, rijtijdenwet.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de digitale tachograaf een forse aderlating voor jouw werkplezier is, altijd en overal gevolgd (kunnen) worden zou mij ook niets lijken. Overigens kan de werkgever ook ervoor kiezen om alleen naar de wettelijk relevante gegevens te kijken, en niet naar of jij weleens een paar km omrijdt om in een leuker restaurantje te komen. Die fatsoenlijke toiletten zijn er nooit geweest, behandeling als een melaatse is ook sterk afhankelijk van de persoon (zowel degene die goed behandeld wil worden als de persoon die de ander goed moet behandelen), ook dat was altijd al zo. Wel is afhandelen van vrachten veel zakelijker geworden, met de onvermijdelijke protocollen op de losplaats die zijn opgemaakt door mensen die de losplaats nog nooit hebben gezien. En winstuitkering: ga je dan ook meebetalen aan de verliezen? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@1934 u oppert als mogelijke oplossing, om bijvoorbeeld “winstdeling” te krijgen, leuk idee, echter dan moet een vervoerder wel voldoende winst kunnen maken.

immers moet ook de onderneming winst maken om te investeren.

en wat blij verlies, dan ook maar het verlies delen???? Wat sommige vervoerders nu ook al proberen……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De winstdeling wordt dan meestal uitgekeerd door luxer materiaal aan te schaffen.

Investeren in de toekomst voor mindere tijden.
En ja in crisis jaren dan is daar dus geen geld dus wordt dat verlies ook weer op die manier overgebracht op de chauffeurs. Maar zolang ze niet over gaan op dag cabines en alle uren aan de chauffeur maar blijven betalen......
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zijn jullie allemaal werkgever,of is het zo dat jullie graag beren op de weg zien ??

Nogmaals deze:

 

Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen !!!!!!!!!!

 

misschien dat jullie het dan begrijpen ?

het kan en MOET anders in het Nederlands transport anders blijft er helemaal niets van over.

 

succes,ik ben er allang mee klaar 😊

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Dokus:

Gezien en toch best een flink aantal transporteurs in de Quote500 staan schat ik in dat dit niet komt doordat ze zo gul zijn geweest naar hun werknemers. 

 De meeste van die werkgevers betalen gewoon wat ze horen te betalen. Maakt ze dat slecht naar hun personeel?

 

Een van de grootste werkgevers van Nederland in het transport (Dirk Burger) betaald zijn personeel zoals het hoort en ook hij staat volgens mij in de quote 500. (ik heb het niet gecontroleerd maar heb wel het vemoeden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei 1934:

Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen !!!!!!!!!!

Dat is dan ook precies wat ik vraag: wil je bij verlies dan ook salaris inleveren? Of is het zo dat je wel alle winst wilt pakken en zo snel mogelijk maakt dat je wegkomt bij tegenslag? Ik ken genoeg werkgevers die heel klein zijn begonnen en zich een slag in de rondte hebben gewerkt om rendabel en groter te worden. Als die hun werknemers gewoon betalen volgens de cao is er, wat mij betreft, niets aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Bedoel je soms Dick Burger de selfmade miljonair? 

Ja die staat in de quote500, maar of die bij de grootste transport werkgevers van Nederland behoord betwijfel ik.

 

Hij heeft wel een investeringsmaatschappij (scheybeeck) die veel in die wereld doet dat klopt, ik heb hem mogen ontmoeten toen hij een pakket aandelen nam in Vos, hij vond het maar vreemd dat de OR vragen mocht stellen, vragen die over financieel beleid gingen vond hij dan ook niks, ook van een vakbond wilde hij destijds niets weten. 

 

Dat hij goed is voor zijn personeel geloof ik direct, ik heb geen vereerd woord gehoord van hem en over hem.

 

Sorry dat ik zijn naam verkeerd spelde.

 

Dat hij niet staat te springen om een vakbond is een ander verhaal. Ging erom of hij goed was voor zijn personeel. Nu is Vos natuurlijk niet echt zijn kindje maar Buko zelf wel. En ik denk dat ze daar weinig klagen hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Eeweep:

Dat is dan ook precies wat ik vraag: wil je bij verlies dan ook salaris inleveren?  Als die hun werknemers gewoon betalen volgens de cao is er, wat mij betreft, niets aan de hand.

 

Absoluut niet denigrerend bedoelt Eeweep,als je als werkgever een werkklimaat kunt creëren zoals ik bovenstaand aangaf,kom je niet in de gevarenzone (mits je invloeden zoals corona etc etc) buiten beschouwing laat en heb je als werkgever dus geen last van mindere winst of zelfs schuld !!!

Teamgeest en medezeggenschap (meedelen) daarmee is alles gezegd maar ik begrijp dat jij dat niet wil meebeleven en gewoon cao betaald wel goed vind ? Ik ook hoor alleen ben erg blij en de chauffeurs ook dat we de bedrijfsvoering altijd op een andere schoen geleest hebben.

Mede daardoor kunnen wij  leven zoals we nu doen,en heb ik naar 7 jaar nog steeds een zeer goede band met eigelijk alle oud werknemers.

 

Tja en al die quote transportondernemingen maken gebruik van mensen uit het oosten (moderne slavernij) en gebruiken de door hen niet uitbetaalde euries om zichzelf enorm te verrijken of bijvoorbeeld een half miljoen kapot te rijden in een rally als Dakar ?

Ik zal wel wat losmaken met deze opmerkingen,leven en laten leven is mijn motto,maar als ik verhaaltjes lees als ze cao betalen dan vind ik het wel ok,dan vind ik het ook goed maar ga mijn niet vertellen dat het huidige beleid goed is voor chauffeurs (nederlandse) of voor de nederlandse transportbranche.Ik zit nu in Spanje maar voorbij Parijs geen nederlandse vrachtauto meer te zien,uitzonderingen nagelaten. 

En niets is zo eenvoudig als roepen tja die witte platen he !!!! Hopelijk vergeet je dan niet dat onze nederlandse werkgevers hiermee zijn begonnen louter en alleen om zichzelf te verrijken en het nu afdoen als ja we kunnen niet anders,en door deze zetten hebben oost europeese transportreuzen de complete markt in handen. En wat hebben we ze uitgelachen met hun oude troep toen ze net de markt opkwamen.

En nu janken met zijn alle omdat ze trucks kopen met 1000 stuks te gelijk,onderhandelen met een brandstofleveranciers oven miljoenen liters per jaaretc etc.Daar kan inderdaad geen nederlandse transporteur tegen op en net zoals bij ons in het dorp de postbode alleen bulgaars spreekt zal het ook niet lang meer duren of zelfs bij supermarkt distributsie er een veelvoud van deze collega,s komen rijden.

En jij maar roepen ik vind het zo wel goed ? Het complete transport is verrot en dat hebben we aan ons zelf te danken een andere manier van ondernemen had het zeker voor de nederlandse chauffeur veel leuker en beter betaald kunnen maken.

Raar he dat er geen jeugd meer op bok klimt !!! Ik vind het een heel logisch gevolg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei 1934:

 

Absoluut niet denigrerend bedoelt Eeweep,als je als werkgever een werkklimaat kunt creëren zoals ik bovenstaand aangaf,kom je niet in de gevarenzone (mits je invloeden zoals corona etc etc) buiten beschouwing laat en heb je als werkgever dus geen last van mindere winst of zelfs schuld !!!

Teamgeest en medezeggenschap (meedelen) daarmee is alles gezegd maar ik begrijp dat jij dat niet wil meebeleven en gewoon cao betaald wel goed vind ? Ik ook hoor alleen ben erg blij en de chauffeurs ook dat we de bedrijfsvoering altijd op een andere schoen geleest hebben.

Mede daardoor kunnen wij  leven zoals we nu doen,en heb ik naar 7 jaar nog steeds een zeer goede band met eigelijk alle oud werknemers.

 

Tja en al die quote transportondernemingen maken gebruik van mensen uit het oosten (moderne slavernij) en gebruiken de door hen niet uitbetaalde euries om zichzelf enorm te verrijken of bijvoorbeeld een half miljoen kapot te rijden in een rally als Dakar ?

Ik zal wel wat losmaken met deze opmerkingen,leven en laten leven is mijn motto,maar als ik verhaaltjes lees als ze cao betalen dan vind ik het wel ok,dan vind ik het ook goed maar ga mijn niet vertellen dat het huidige beleid goed is voor chauffeurs (nederlandse) of voor de nederlandse transportbranche.Ik zit nu in Spanje maar voorbij Parijs geen nederlandse vrachtauto meer te zien,uitzonderingen nagelaten. 

En niets is zo eenvoudig als roepen tja die witte platen he !!!! Hopelijk vergeet je dan niet dat onze nederlandse werkgevers hiermee zijn begonnen louter en alleen om zichzelf te verrijken en het nu afdoen als ja we kunnen niet anders,en door deze zetten hebben oost europeese transportreuzen de complete markt in handen. En wat hebben we ze uitgelachen met hun oude troep toen ze net de markt opkwamen.

En nu janken met zijn alle omdat ze trucks kopen met 1000 stuks te gelijk,onderhandelen met een brandstofleveranciers oven miljoenen liters per jaaretc etc.Daar kan inderdaad geen nederlandse transporteur tegen op en net zoals bij ons in het dorp de postbode alleen bulgaars spreekt zal het ook niet lang meer duren of zelfs bij supermarkt distributsie er een veelvoud van deze collega,s komen rijden.

En jij maar roepen ik vind het zo wel goed ? Het complete transport is verrot en dat hebben we aan ons zelf te danken een andere manier van ondernemen had het zeker voor de nederlandse chauffeur veel leuker en beter betaald kunnen maken.

Raar he dat er geen jeugd meer op bok klimt !!! Ik vind het een heel logisch gevolg.

Ten eerste een voorbehoud: ik ben geen chauffeur, ik werk als "author heavy vehicles" (geef advies over/redigeer/schrijf modules voor vrachtwagens) bij Electude, een bedrijf dat lesmateriaal en lesmethodes aanbiedt aan ROCś wereldwijd (electude.nl), dus ik ben niet direct betrokken bij chauffeurssalarissen. Wel heb ik als monteur voor o.a. zowel een DAF-dealer als een transportbedrijf gewerkt, en heb dus wel enige kennis van de transportwereld.

Ik heb bij jou gereageerd op de stukjes behandeling van de chauffeur, daar schreef jij dat die overal worden behandeld als melaatsen. Bij de werkgevers die ik ken is dat over het algemeen niet zo, ze worden gewoon net zoals bij de meeste werkgevers in Nederland behandeld, vriendelijk maar zakelijk. Jouw eerste punt, qua werkgevers: betalen volgens de cao, dat is zeker iets waar ik het helemaal mee eens ben. Jouw andere punt, winstdeling, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn als je dan ook mee wilt delen in het verlies. Werkgevers hebben een plicht goed voor hun werknemers te zorgen, o.a. daarvoor bestaat die cao. Als de werkgever vervolgens in de problemen komt is hij nog steeds verplicht volgens die cao te betalen, dat kan dan ten koste gaan van opgebouwd eigen vermogen (en nee, ik wil niet gaan beginnen over investeringsmaatschappijen en hun juridische truukjes om zich terug te kunnen trekken zogauw er een kwartje minder op de bank komt te staan), als jij begint over winstdeling moet je ook B zeggen en aanblijven bij verliesdeling, vind ik.

Overigens, de "oude" Jan de Rooij is mij nog iets van 9 gulden schuldig, die heb ik voor hem weggetelefoneerd toen ik een remboostersteun RV (LV?) probeerde te regelen in Agadez, Niger, omstreeks 1983 of 1984. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei Ger-1957:

Heb het in het verleden wel eens geprobeerd, werkgever wilde een normering doorvoeren op de uren, prima 2 uur voor la/lo oke maar als ik met een uur weg ben dan ook 2 uur betalen, dan hoef het plotseling niet meer voor de werkgever.

 


Tja 3 uur lossen inkl monsteren, weer een uurtje kwijt
Volgende rit binnen ut uur leeg, en een uurtje blijven staan>>> ff douchen of een beetje prutsen
Uurtje van die rit van 3 uur lossen weer terug😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Dokus:

Nee dat uurtje heb je niet terug. 
Met rit die eerst rit ben je een uur kwijt van de maximale 15 diensturen. 
Mer het extra uurtje van  de volgende rit blijft  de maximale 1 diensturen gewoon staan. 

Heb jij elke dag een 15 uurige werkdag dan, nou ikke gelukkig niet, en zelfs geen staffelpauze.

Maar dat uurtje retour waren wel de dingen die je van andere hoorde, zo van ik was een uur
kwijt maar dat pakte ze wel terug.
Heb daar gelukkig niets mee van doen nu, 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei kiepenboer:

Heb jij elke dag een 15 uurige werkdag dan, nou ikke gelukkig niet, en zelfs geen staffelpauze.

Maar dat uurtje retour waren wel de dingen die je van andere hoorde, zo van ik was een uur
kwijt maar dat pakte ze wel terug.
Heb daar gelukkig niets mee van doen nu, 

Dat uur terug stelen heb je niks aan. dat hebben ze echt wel door. heb je alleen jezelf maar mee uit eindelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Denk dat Ger dit ook wel bekend is.

Er was eens een chauffeur die het weekend vanaf zaterdag door moest brengen op Peppenhoven langs de A61
20 jaar geleden was dat nog een drukke route met hollanders.
Hij stapte bij een bekende in en liet de auto daar staan, en zou dus zijn weekend vergoeding krijgen.
Zondagavond weer retour met iemand.

Maaja als je onderweg staat gaat de auto wel eens op contact en weer eraf, wat in dat weekend niet gebeurde.
Daaraan kan men afleiden of je wel of niet in de auto bent.

Of het waar is of een sterk verhaal weet ik niet, kan dus een verhaal zijn wat de ronde deed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei HendrikJansen:

Dat uur terug stelen heb je niks aan. dat hebben ze echt wel door. heb je alleen jezelf maar mee uit eindelijk.

 

Dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt.

Begint dat uren schrappen door een aantal gasten die uren fokken, of wil het bedrijf simpelweg besparen.

Een aantal jaren werkte ik voor een bedrijf dat voor de retail reed.

Voor de crisis werd er goed mee verdient, maar toen het slechter ging en de winkels minder wilde betalen, moest het werktempo omhoog.

Ze stelde toen een normering in van 1 minuut per RC, de meesten konden dat wel aardig redden, maar een aantal oudere chauffeurs konden dat tempo niet bolwerken.

Dus werden er uren geschrapt, voor de tijd die ze er langer over deden.

Geen probleem, zei een oudere collega, ik heb een oplossing gevonden hoe ik die uren weer terug krijg.

Ik houd bij hoeveel uren er gestreept worden en zodra er 24 gestreept zijn, ben ik een weekje ziek😁

Mensen zijn echt niet gek, als je ze besteelt, bestelen ze je gewoon terug😏

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^En als je lostijd al in beslag genomen word door een collega die net voor je aan gekomen is.

Zie het regelmatig bij Halloooo hieronder, komt men de versvracht brengen en 5 minuten later komt men
met de KW aan, die vervolgens weer een half uur staat te wachten voor die kan lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
3 uur geleden zei kiepenboer:


Maaja als je onderweg staat gaat de auto wel eens op contact en weer eraf, wat in dat weekend niet gebeurde.
Daaraan kan men afleiden of je wel of niet in de auto bent.

Of het waar is of een sterk verhaal weet ik niet, kan dus een verhaal zijn wat de ronde deed.

Anekdote: járen geleden waren er chauffeurs van een transportbedrijf uit Deventer die hun trucks in de buurt voor de nacht parkeerden met de gordijnen dicht en zich op lieten halen door moeder de vrouw; toen kostte de benzine nog minder dan een gulden per liter en verdienden ze riant aan een overnachting.

 

Feit: zodra ik in 'mijn' Actros een stroomverbruiker aan- of uitschakel knippert het lampje van de BC dus wordt er iets weggeschreven. Iets soortgelijks gebeurt er met het Fleetboardsysteem van Mercedes: contact aan en ook daar gaat een meldingslampje flikkeren. Dus die Big Brother is zeker aanwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Showfeur:

 

Dat ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt.

Begint dat uren schrappen door een aantal gasten die uren fokken, of wil het bedrijf simpelweg besparen.

Een aantal jaren werkte ik voor een bedrijf dat voor de retail reed.

Voor de crisis werd er goed mee verdient, maar toen het slechter ging en de winkels minder wilde betalen, moest het werktempo omhoog.

Ze stelde toen een normering in van 1 minuut per RC, de meesten konden dat wel aardig redden, maar een aantal oudere chauffeurs konden dat tempo niet bolwerken.

Dus werden er uren geschrapt, voor de tijd die ze er langer over deden.

Geen probleem, zei een oudere collega, ik heb een oplossing gevonden hoe ik die uren weer terug krijg.

Ik houd bij hoeveel uren er gestreept worden en zodra er 24 gestreept zijn, ben ik een weekje ziek😁

Mensen zijn echt niet gek, als je ze besteelt, bestelen ze je gewoon terug😏

 

Dat is idd een mogelijkheid ja. Maar ook daar kom je wel mee op de koffie als uiteindelijk. Die minuut per RC ken ik ook maar word ik niet warm of koud van. De ene keer gaat het mooi en de andere keer zit het een beetje tegen.

 

Maar ik ken ook verhalen van mensen die een vrachtje lossen, papieren laten aftekenen en stapvoets de poort uit hobbelen en daar nog even een half uurtje "pauze" maken. Dat hebben ze zo door. En als er dan gestreept word moet je ze eens horen. Wees dan vent en druk die bc gewoon op pauze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei kiepenboer:

Denk dat Ger dit ook wel bekend is.

Er was eens een chauffeur die het weekend vanaf zaterdag door moest brengen op Peppenhoven langs de A61
20 jaar geleden was dat nog een drukke route met hollanders.
Hij stapte bij een bekende in en liet de auto daar staan, en zou dus zijn weekend vergoeding krijgen.
Zondagavond weer retour met iemand.

Maaja als je onderweg staat gaat de auto wel eens op contact en weer eraf, wat in dat weekend niet gebeurde.
Daaraan kan men afleiden of je wel of niet in de auto bent.

Of het waar is of een sterk verhaal weet ik niet, kan dus een verhaal zijn wat de ronde deed.

IK heb jaren geleden bij ITHolland/Fransen gewerkt,daar was dat de gewoonste zaak van de wereld.

Ik heb daar een tijdje een lijndienst gereden van Brussel naar Tiel v.v.,iedere nacht een rit.

Ook op vrijdag avond nog even naar Brussel,en de auto daar laten staan omdat ik daar maandagmiddag weer moest laden.

Dus gewoon 7 x volle dagvergoeding,waarvan 1 x zondag met toeslag ik betaalde zelf de treinkaart naar huis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Internationaal vrachtwagenchauffeur Leo (59): ‘Ik verdien nu veel geld’

Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Leo (59) werkt rond de 60 uur in de week als internationaal vrachtwagenchauffeur. Als we hem spreken heeft hij net een container in Duitsland gelost en is hij op weg naar de Maasvlakte.

Wat verdien je?
,,Wij krijgen per vier weken betaald. Mijn netto vier-weken salaris ligt rond 3700 euro. Ik ben de hele week onderweg en overnacht in de vrachtwagen. Daar krijgen wij een onkostenvergoeding van ongeveer 900 euro netto per maand voor. Meestal zet ik vrijdag nog een container op de auto en dan rijd ik daarmee naar huis waar ik hem veilig kan stallen. Maandag, als mijn werk weer begint, kan ik dan gelijk beginnen.”

Blij mee?
,,Voor het werk wat ik doe wel. Tuurlijk zitten er ook nadelen aan: ik ben weinig thuis, maar als ik vier uur moet lossen, dan is dat voor mij gewoon wachten en dat krijg ik allemaal uitbetaald. Daarom heb ik ook een tablet bij me. Dan kan ik tv kijken. Ik heb geen stress van m’n werk en word er niet moe van. Dat is heel anders als je distributievervoer hebt. Als de brug open staat hoef ik niet te bellen dat ik wat later aankom.’’ 

Heb je over je salaris onderhandeld?
,,Ik werk hier nu vijf jaar en we hebben een vaste cao voor transport. Ik zit in de een-na-hoogste schaal. Als ik nog een schaal hoger ga dan kunnen ze me verplichten om een weekend weg te blijven. Als je op vrijdag naar Duitsland rijdt, dan moet je daar blijven omdat je verplicht bent om 24 uur weekendrust te nemen. In Duitsland mogen vrachtwagens op zondag niet rijden.’’

Je wil liever geen weekend wegblijven?
,,Vier nachten weg zijn vind ik lang zat. Ik heb al gevraagd om een dag korter te werken. Maar mijn baas zei: dan staat die auto een dag stil. Wij hebben geen chauffeur die twee dagen rijdt. Dat werkt bij ons niet zo.”


"Ik heb kennissen die dagwerk doen en die krijgen 2400 euro netto in de maand"

 

Zou je open staan voor een baan bij een ander bedrijf?
,,Niet voor het werk wat ik nu doe. Toen mijn kinderen klein waren moest ik vaak om 5 uur beginnen en was ik om half acht ’s avonds pas thuis. Dan was het eten, douchen en dan ben je kapot. Nu heb ik het veel relaxter. Ik heb ook een eigen auto met mijn eigen spulletjes erin, dat is fijn als je er ook in moet slapen. Als ik overstap, dan heb ik geen nachtvergoeding meer. Ik heb kennissen die dagwerk doen en die krijgen 2400 euro netto in de maand. Ik verdien nu veel geld. ”

 

Weet je wat je collega’s verdienen?
,,Ja, eigenlijk allemaal hetzelfde. Het is geen geheim bij ons.”

 

Hoe zie jij je toekomst?
,,Ik wil dit werk nog vier of vijf jaar doen en dan stop ik ermee. Sommige chauffeurs leven voor de vrachtwagen. Een collega die van de zomer met pensioen kon, rijdt nog steeds. Het geeft hem vrijheid en hij vindt het te leuk om te stoppen. Maar als ik mag stoppen, ga ik al mijn tijd besteden aan mijn hobby’s. Daar heb ik nu weinig tijd voor. Dan zou ik lekker m’n bootje pakken. Dat kan ik nu niet doen als het ‘s avonds mooi weer is. Ik mis ook sociale dingen doordat ik van huis ben. Maar ik vind wel dat ik daarvoor in geld word gecompenseerd.”

Verdient Leo genoeg?

Leeftijd: 59
Aantal jaar werkervaring: 37
Aantal werkzame uren per week: 60
Opleiding: mbo
Functie: vrachtwagenchauffeur
Branche: Transport
Aantal werknemers: 50

Volgens de Salariswijzer is het gemiddelde salaris voor zijn functie 2962 euro bruto per maand. ,,Dan zijn de overuren niet meegerekend. Maar dat klopt dan.”

bron: https://www.ad.nl/werk/internationaal-vrachtwagenchauffeur-leo-59-ik-verdien-nu-veel-geld~ae72c443/?fbclid=IwAR1Z9mVZrOFjpkeMrTDWuPDPsmmyAfPaYwAko2-_M42x_Ww7BXl-HJEHUqY

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

Internationaal vrachtwagenchauffeur Leo (59): ‘Ik verdien nu veel geld’

Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Leo (59) werkt rond de 60 uur in de week als internationaal vrachtwagenchauffeur. 
Wat verdien je?
,,Wij krijgen per vier weken betaald. Mijn netto vier-weken salaris ligt rond 3700 euro. Ik ben de hele week onderweg en overnacht in de vrachtwagen. Daar krijgen wij een onkostenvergoeding van ongeveer 900 euro netto per maand voor. Meestal zet ik vrijdag nog een container op de auto en dan rijd ik daarmee naar huis waar ik hem veilig kan stallen. Maandag, als mijn werk weer begint, kan ik dan gelijk beginnen.”
 

Ik heb t ook gelezen in BN DeStem ( onderdeelvan dpgmedia)

heb me er nog niet in verdiept ,maar onze vrind leo,ende betreffende journalist schilderen het hier m.i. nogal rooskleurig af.

Leo heeft hier flink zitten overdrijven en de journailt heeft deze cijfers eenvoudig overgenomen en niet gecheckt

"Ingewijden"(:D)zoals wij,zien gelijk wel een paar dingetjes die niet kloppen:

 

Onze vriend zit in de op één na hoogste loonschaal( dat zal D 5 zijn) anders kunnen ze m verplichten het weekend weg te zijn zegt hij.

Zo is t natuurlijk niet natuurlijk,zo iets word niet in de FUWA regels geregeld maar in secundaire arbeids voorwaarden binnen het bedrijf

 

Verder zeg hij dat hij een onkosten vergoeding heeft van € 900 netto er 4 weken,lijkt mij wat aan de hoge kant als je van maandag ochtend tot vrijdag avond (4 nachten ) weg bent.

bovendien is onkosten vergoeding altijd onbelast ,dus netto,als je tenminste niet boven het convenant wat je werkgever met de belastingdienst heeft uit komt.

 

Zijn wachttijd krijgt hij dan weer wel volledig betaald,in de containers.:banaan:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei europeaan:

(...) Leo heeft hier flink zitten overdrijven en de journailt heeft deze cijfers eenvoudig overgenomen en niet gecheckt

"Ingewijden"(:D)zoals wij,zien gelijk wel een paar dingetjes die niet kloppen:

 

Onze vriend zit in de op één na hoogste loonschaal( dat zal D 5 zijn) anders kunnen ze m verplichten het weekend weg te zijn zegt hij.

(...)

Verder zeg hij dat hij een onkosten vergoeding heeft van € 900 netto er 4 weken, lijkt mij wat aan de hoge kant als je van maandag ochtend tot vrijdag avond (4 nachten ) weg bent.

 

Klopt ook niet helemaal wat jij hier zegt.

"Op de één na hoogste loonschaal" zegt Leo, "omdat ze hem anders kunnen verplichten om het weekend onderweg te blijven"; hij zal dan zeer waarschijnlijk bedoelen dat hij in loonschaal D6 zit i.p.v. E7.

Inderdaad de loonschaal waar al decennia lang de fabel over gaat dat men in die E-loonschaal verplicht kan worden om weekenden onderweg te moeten verblijven. Ook op basis van zijn ervaringsjaren lijkt het mij onwaarschijnlijk dat Leo in D5 zit.

 

Tot en met 31 december 2021 was het uurloon D5 € 15,28, het uurloon D6 € 15,89. Een verschil van € 0, 61 per uur. Voor overuren 130% was het verschil D5 € 19,86 tegen uurloon D6 € 20,66. Een verschil van € 0,80 per uur.

Leo werkt 60 uur per week volgens eigen zeggen; 40 x € 0,61 = € 24,40 en 20 x € 0,80 = € 16,-. Samen goed voor een verschil van € 40,40 per week. Per vier weken toch al  goed voor een verschil van ruim € 150,-, om precies te zijn € 161,60.

 

Die onkostenvergoeding kan ongeveer wel kloppen. Echter zal dat altijd verschillen, geen week is hetzelfde en daarom ziet een berekening per week er altijd anders uit.

 

11 uur geleden zei Showfeur:

Als ik ff deze pak van januari 2022: https://www.tln.nl/app/uploads/2021/06/Verblijfkostenvergoeding-januari-2022.pdf kom je toch heel aardig in de buurt wat de OKV betreft: €53,16 x 16 dagen is €850,56

Plus de OKV voor de eerste en de laatste dag, kom je wel aan de €900

 

Ook hier een totaal verkeerde berekening van de onkostenvergoeding met gemiddeld vier nachten per week.

 

Allereerst moeten we de hier de bedragen van 2021 nog meenemen in de berekening omdat dit artikel, lees zijn loonstrook nooit die van 2022 kan zijn met de verhoging van het uurloon (3,25%) en de verhoging van de OKV à € 1,68 per tussenliggende dag bij een meerdaagse rit.
Bij een verblijf van vier nachten onderweg hebben we een eerste dag, slechts drie tussenliggende etmalen i.p.v. vier en een laatste dag. Tijdstip van vertrek op de eerste dag en tijdstip van thuiskomst op de laatste dag kunnen ook nog eens een groot verschil geven.

 

Er voor het gemak even van uitgaan dat hij met gemiddelde weken op maandag 05.00 uur start en vrijdag 18.00 thuiskomt ziet de berekening er dan heel anders uit (bedragen t/m 31-12-2021):

 

-eerste dag:                        €  36,58

-3 tussenliggende dagen: € 154,44

-laatste dag:                       €  33,60

totaal:                                  € 224,62 x 4 weken = € 898,48



 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden