[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtwagenchauffeurs voeren actie in diverse landen


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei Showfeur:

 

<knip>

Dan is dat bedrijfspensioen en defensiepensioen wel extreem goed, of dat van het vervoer enorm slecht.

<knip>

Het pensioenfonds vervoer is absoluut niet slecht als ik het vergelijk met het pensioenfonds wonen. Ik heb nu in 8 jaar tijd 2x zoveel pensioen opgebouwd als in de 23 jaar tijd dat ik stoffeerder was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

En Ger roept niet zomaar iets..

image.png.d8ca57f5b68deeabfbc40c9f8a9638db.png

GER je schreef echt dat een fabrieksarbeider 12 uur per dag mag werken ,en wij 48 uur per week.

Op 31-12 in een reactie op mij.

 

De regel 90 rijuren op 2 weken is helemaal een regel die niks bijdraagt aan het welzijn van J chauffeur

© Ger;

Je mag gemiddeld 48 uur werken per week, als je dus 3 uur overig werk hebt per week zit je daar vlug aan ja. Overigens mogen wij al meer als een fabrieksarbeider, die mag maximaal12uur per dag werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Showfeur:

AOW voor stellen, is circa 850€ netto per maand per persoon

Je hebt meer dan een chauffeur die 2500€ per maand verdient, dus je pensioen is minimaal 1700€

dus je pensioen is minimaal 1700€

 

nee hoor, mijn/ons inkomen ziet er zo uit

2x AOW is 1700 ong.

1x bedrijfspens. €865

1x NL leger pens.€36

1x pensioensparen €225

samen €2827 per maand,is toch wat meer dan de gemiddelde chauff .netto aan loon heeft, excl. toeslagen en onkostenverg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei jean3:

nee hoor, mijn/ons inkomen ziet er zo uit

 

We hebben het er hier al vaker over gehad, telkens hoor ik weer dat kan niet, als ik was blijven werken had mijn plaatje er zo uitgezien.

 

image.png.4a7e6cc2a747dfb88d57597ebce3144b.png

 

Dat is zonder de AOW van de vrouw dus er komt ca 850 euro bij = €3231, pm

 

Wat ik echter gedaan heb is mijn pensioen naar voren gehaald.

RVU regeling ca €1150,- netto per maand

Naar voren gehaald pensioen voor 10 jaar hoog €1993,- netto per maand

Samen ongeveer  € 3143,- netto per maand tot aug 2024 dan vervalt mijn RVU regeling en komt er AOW bij, netto zou ik dan op dik €2200,- komen volgens de Schriftgeleerden, moet ik dus op een houtje bijten tot de AOW van mevrouw er bij komt  nov 2027 dan zit ik dus weer op €3050,-

 

Als we dan echt oud zijn in 2032 ;) krijg ik levenslang pensioen netto €1047,- + AOW €850,- = ca €1900,-

+ AOW mevrouw €850,- = €2750,- per maand 

 

Ik heb dus in het begin iets meer en aan het eind iets minder, maar daar hebben we bewust voor gekozen dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei jean3:

dus je pensioen is minimaal 1700€

 

nee hoor, mijn/ons inkomen ziet er zo uit

2x AOW is 1700 ong.

1x bedrijfspens. €865

1x NL leger pens.€36

1x pensioensparen €225

samen €2827 per maand,is toch wat meer dan de gemiddelde chauff .netto aan loon heeft, excl. toeslagen en onkostenverg.

@jean

 

Ik heb eigenlijk wel een aantal vragen, heb jij altijd pensioen opgebouwd in het beroepsgoederenvervoer? Je slaat grote gaten met Ger! En als ik goed begrijp is dat pensioensparen een eigen pensioenverzekering?

 

@Ger-1957

 

Helder verhaal! Dank voor het delen daarvan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei jean3:

dus je pensioen is minimaal 1700€

 

nee hoor, mijn/ons inkomen ziet er zo uit

2x AOW is 1700 ong.

1x bedrijfspens. €865

1x NL leger pens.€36

1x pensioensparen €225

samen €2827 per maand,is toch wat meer dan de gemiddelde chauff .netto aan loon heeft, excl. toeslagen en onkostenverg.

Dankjewel voor deze heldere uitleg!

Je echte pensioen is dus 900€

Zoals Teddybeer terecht opmerkt, vergelijk je 2 inkomens met 1

Maar het scheelt in jouw geval maar 450€

Zou je alleen zijn, zou je 2375€ krijgen, wat bijna net zoveel is als een chauffeur krijgt met 48 uur per week werken

En dat is helemaal niet slecht, mede door dat pensioensparen, zeker als je ook nog hypotheekvrij bent.

Voor 2 personen 2827€, lijkt mij persoonlijk wat aan de magere kant, voor een écht leuk leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei the duke:

Ik heb eigenlijk wel een aantal vragen, heb jij altijd pensioen opgebouwd in het beroepsgoederenvervoer En als ik goed begrijp is dat pensioensparen een eigen pensioenverzekering?

ja, opgebouwd in beroepsvervoer.

pensioen sparen is met eigen pensioenregeling gedaan.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Showfeur:

Voor 2 personen 2827€, lijkt mij persoonlijk wat aan de magere kant, voor een écht leuk leven.

valt wel mee hoor ,gaan nog elk jaar 2x een maand naar Frankrijk met de caravan en kunnen er ook nog een redelijk bedrag van op de spaar rekening zetten zelfs,het is maar waar je prioriteiten en uitgaven zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Showfeur:

En dat is helemaal niet slecht, mede door dat pensioensparen, zeker als je ook nog hypotheekvrij bent.

Voor 2 personen 2827€, lijkt mij persoonlijk wat aan de magere kant, voor een écht leuk leven.

 

Wat bedoel je met een écht leuk leven??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei the duke:

Helder verhaal! Dank voor het delen daarvan!

ik heb er nooit iets op tegen gehad om dit soort informatie te delen, iemand anders kan er wijzer van worden toch en het is gewoon openbare informatie van het pensioen vervoer en de belastingdienst.

 

Ik heb dan ook nooit begrepen waarom er mensen zijn die geheimzinnig doen over hun loon oid, ik denk dan altijd dat ze zich schamen omdat ze het niet goed voor elkaar hebben of zo, kijk ik ga natuurlijk niet vertellen dat ik nog een ton op de bank heb en een lijfrente van twee ton  ;)

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei lientje:

 

Wat bedoel je met een écht leuk leven??

Dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

Jean is er tevreden mee en kan er leuke dingen mee doen, die hem voldoening geven, dat is natuurlijk het belangrijkste.

 

Wij hebben momenteel samen een inkomen van circa 4600€

Daarom zeg ik dat het voor ons persoonlijk moeilijk zou zijn, om van 2800€ te kunnen leven.

We kijken in de supermarkt niet naar de prijs of aanbiedingen, kopen waar we op dat moment zin in hebben.

Hebben allebei een eigen auto en een motor.

Gaan uit eten wanneer we dat willen en kopen (tot op bepaalde hoogte) dingen/kleding die we gewoon willen hebben.

Met wat maten een weekendje weg naar Boekarest, Riga, Stockholm, Reykjavik etc

2x per jaar samen op vliegvakantie, ter plaatse een auto huren, elke avond uit eten, niet zelf kokkerellen.

Dat versta ik onder een beetje leuk leven, gewoon niet op je rekening hoeven kijken of het kan, maar gewoon doen.

Ik besef dat het ook zuiniger kan, maar heb ook geen hekel aan werken.

 

Heb altijd veel respect voor mensen die zuinig en toch leuk kunnen leven, wij kunnen dat niet.

Een maat van me bijvoorbeeld, houdt niet zo van werken, werkt 20 uurtjes per week.

Pakt een beetje zorg en huurtoeslag erbij, woont in een klein appartement, klein oud autootje, alleen water drinken ipv frisdrank en kan leven van 1400€ per maand.

Ik zou dat niet kunnen, dan werk ik liever wat meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Ger-1957:

Mijn ouders moeten het met iets meer als 1700 euro doen.

Die zullen nog wel een beetje huur/zorgtoeslag erbij krijgen, neem ik aan?

Gezien jouw leeftijd, schat ik dat je ouders zeker halverwege de 80 zijn.

Op die leeftijd verwacht ik ook niet zoveel meer nodig te hebben.

Maar evengoed blijft het enorm weinig, dat wordt dan meer gevalletje overleven, dan leven.

Gelukkig voor hen, kun jij nog een beetje bijspringen😀

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kan er mij iemand gewoon uitleggen wat er leuk is aan chauffeuren heden ten dagen,vooral heb ik het dan over zaken waaraan een werkgever vaak niet eens iets kan doen ?

 

Digitale tachograaf

Rijtijdenwet 

Snelheidsbegrenzer

Inhaalverbod

Euro normering steden

Behandeling als een melaatse (eigelijk overal)

Hoe is het mogelijk dat er overal langs de snelwegen laadpalen uit de grond groeien en er voor chauffeurs niet eens fatsoenlijke toiletten zijn op parkeerplaatsen ?

Zo heb ik legio voorbeelden die mijn inziens het helemal niet meer leuk of aantrekkelijk maken ?

 

Wat betreft de werkgever :

 

cao gewoon volgen zoals boven genoemd (noet schrappen etc etc)

een veel betere beloning zou op zijn plaats zijn,en is ook buiten de cao om eenvoudig te regelen (mits de wil er is)

Gewoon werken met een winstuitkering zodat een ieder mee profiteert van de inzet en winst,geeft een zeer fijn gevoel voor chauffeurs en blijkt dan ook nog een zeer positieve financiële bijdrage aan het eind van het jaar.

Ik spreek uit ervaring is heel simpel te regelen,maar word door de graai en snaaicultuur van de huidige werkgevers absoluut niet gezien als oplossing.

 

Het enige wat mijn inzeins positief is in de laatste 25 jaar is de vooruitgang in de trucks,kortom grotere cabine,s ,standkachels,retarders etc etc,standairco,of nu al normaal gevonden gewone airco. Etc etc

Allemaal zaken die vroeger absoluut niet standaard waren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar ^^ heb ik best wel wat kanttekeningen bij. Wat jij leuk vindt, is een gevaar/reden tot uitbuiting voor een ander, dan denk ik aan de volgende zaken uit jouw rijtje:

Snelheidsbegrenzer, Euronormering steden, rijtijdenwet.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de digitale tachograaf een forse aderlating voor jouw werkplezier is, altijd en overal gevolgd (kunnen) worden zou mij ook niets lijken. Overigens kan de werkgever ook ervoor kiezen om alleen naar de wettelijk relevante gegevens te kijken, en niet naar of jij weleens een paar km omrijdt om in een leuker restaurantje te komen. Die fatsoenlijke toiletten zijn er nooit geweest, behandeling als een melaatse is ook sterk afhankelijk van de persoon (zowel degene die goed behandeld wil worden als de persoon die de ander goed moet behandelen), ook dat was altijd al zo. Wel is afhandelen van vrachten veel zakelijker geworden, met de onvermijdelijke protocollen op de losplaats die zijn opgemaakt door mensen die de losplaats nog nooit hebben gezien. En winstuitkering: ga je dan ook meebetalen aan de verliezen? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@1934 u oppert als mogelijke oplossing, om bijvoorbeeld “winstdeling” te krijgen, leuk idee, echter dan moet een vervoerder wel voldoende winst kunnen maken.

immers moet ook de onderneming winst maken om te investeren.

en wat blij verlies, dan ook maar het verlies delen???? Wat sommige vervoerders nu ook al proberen……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De winstdeling wordt dan meestal uitgekeerd door luxer materiaal aan te schaffen.

Investeren in de toekomst voor mindere tijden.
En ja in crisis jaren dan is daar dus geen geld dus wordt dat verlies ook weer op die manier overgebracht op de chauffeurs. Maar zolang ze niet over gaan op dag cabines en alle uren aan de chauffeur maar blijven betalen......
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden