[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Game om te oefenen met LZV ?


BeenThereDoneThat

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik heb al wat gezocht op internet, en kom eigenlijk alleen uit op ETS 2.
Echter vraag ik mij af of er alternatieven zijn.

Ik ben niet opzoek naar een beetje rondrijden, dat doe ik doordeweeks al genoeg.
Het idee is om wat te stoeien met het achteruit rijden van een LZV.

(Ter voorbereiding op het echie).

 

Alternatief is bv een schaalmodel kopen.

Maar die geven ze ook niet bepaald weg 😵

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei BeenThereDoneThat:

Ik heb al wat gezocht op internet, en kom eigenlijk alleen uit op ETS 2.
Echter vraag ik mij af of er alternatieven zijn.

Ik ben niet opzoek naar een beetje rondrijden, dat doe ik doordeweeks al genoeg.
Het idee is om wat te stoeien met het achteruit rijden van een LZV.

(Ter voorbereiding op het echie).

 

Alternatief is bv een schaalmodel kopen.

Maar die geven ze ook niet bepaald weg 😵

 

 

Ik denk dat het niet heel zinvol is om het te proberen met een game. Zowel het sturen als de zit positie enzo zijn zo anders dan in het echt dat dat nauwelijks te vergelijken is. Ik denk dat je beter een paar keer op zaterdagochtend kunt gaan stoeien op de zaak, daar leer je veel meer van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En vergeet niet dat er ook nog eens verschillende configuraties LZV’s zijn, die elk weer heel anders sturen.

zo heb je een losse trekker met korte oplegger met daar weer een 13.60 oplegger achter, of de combi met dubbele wipkar, en ook een motorwagen met een 13.60 oplegger er achter, elk met een eigen manier van achteruit maneuvreren 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar hebben jullie beide gelijk in heren.

Het gaat overigens om een B-double, dus een korte opl.+13.60m

Het stoeien zit er niet echt in bij gebrek aan ruimte op het erf.

Bovendien is het wagenpark zga altijd onderweg.

Zodoende leek het mij wel een idee om dan middels een game ietsjes meer geautomatiseerd inzicht te kweken 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb ook met ets2 geoefend, vannavond weer ritje tilburg in het echt.

 

 

Trouwens met lessen destijds had ik een bakwagen met een dolly en een euro trailer erachter. en mij werd al verteld dat de wagens op pijnacker moelijker te besturen waren. 2 city trailers waarvan de achterste iets langer is. maar in de praktijk valt het best wel mee.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Om de bewegingen, als reactie op jouw sturen, door te krijgen kun je met een model oefenen. 

Ja de zicht positie is anders, maar je hebt overzicht over heel de combi!

Het kwartje moet even vallen, hiermee oefen ik nog wel eens met nieuwe collega's.

Simpel te maken van bv lego, niet alle gekochte modellen kunnen redelijk realistisch sturen.

 

Mijn ervaring is, dat als het kwartje bij het model valt, de collega minder verloren gaat in afmetingen en bewegingen

  • Like 4
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 13-1-2022 om 13:17 zei R.Bles:

Om de bewegingen, als reactie op jouw sturen, door te krijgen kun je met een model oefenen. 

Ja de zicht positie is anders, maar je hebt overzicht over heel de combi!

Thanks, die stap heb ik zo'n drie weken geleden idd al gemaakt.

Punt is wel dat ik ga lessen om een bakwagen / oplegger, maar kom te rijden op een B-double.

Van die laatste heb ik een klein modelletje om het wat beter door te krijgen (voor nog geen tientje haha).

En om nou ook een "rijschool" uitvoering te kopen ... tja.

 

Ach ja, over een maandje moet ik al bijna "op".

Komt wel goed denk, maar was/ben alleen op zoek naar wat oefeningen op het droge zeg maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 13-1-2022 om 13:17 zei R.Bles:

Om de bewegingen, als reactie op jouw sturen, door te krijgen kun je met een model oefenen. 

Ja de zicht positie is anders, maar je hebt overzicht over heel de combi!

 

Dit meen je toch niet echt serieus zeker ?

De reactie van een auto op jouw sturen word tot stand gebracht tussen wat je ogen zien,de signalen die de hersenen daarvan ontvangen en de signalen die de hersenen weer naar je handen sturen.

 

In het "echie"heb je ook geen overzicht over de hele combinatie.

Het hele manouvreren met een voertuig ( in welke vorm dan ook) is gebaseerd op voortschrijdend inzicht, je moet "zien" wat je voertuig doet vóór je gaat sturen

( m.a.w. Als je geen inzicht hebt hoe je voertuig reageert op jouw stuurbewegingen leer je t nooit.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee sommigen leren het nooit, als jij dat inzicht wel hebt snap je niet dat een ander dat inzicht niet heeft, omdat het bij jou 'vanzelf' gaat.  Sommigen hebben het nodig om vanaf een afstandje te zien wat hun stuurbewegingen voor invloed hebben op de combinatie. Er zijn zeker veel meer factoren van invloed, dat klopt, visualiseren is daar ook één van!

Een andere groep zal het wellicht nooit leren!

 

Maar fakkel nou niet direct goede hulpmiddelen af omdat jij ze niet nodig hebt gehad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je al na gaat denken hoe je zou moeten sturen gaat het vaak al fout. 
want om voor 2, 3 of 4 draaipunten te moeten gaan bedenken valt niet mee

 

probeer van te voren het voertuig al zo veel en zo recht mogelijk voor de plek te krijgen waar je in moet. Hoe minder je hoeft te sturen.

en bij wijnig ruimte houd je het zo krap mogelijk aan je eigen kant want dat kun je meteen zien. 
 

vaak (en vooral in t begin) stuur je te veel😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als eerste laat je niet gek en zenuwachtig maken. Er zijn zat collega's die niet even het geduld op kunnen brengen om even te wachten, sommigen laten dat trouwens ook wel eens merken. 

Waar de achterste opl/ahw heen moet moet jij ook heen sturen, het draai(stuur)moment is bij elke configuratie net even anders dus het zou wel fijn zijn als je een vaste configuratie heb.

Doe het gewoon rustig aan, hoe sneller je rijd hoe minder tijd je heb om te corrigeren. Gaat het fout gewoon weer ruimschoots naar voren en opnieuw beginnen.

Ik denk dat een b double hetzelfde reageert als mijn spul (opl/ahw) dus nog een tipje. Stuur de achterste opl niet gelijk strak langs het lijntje. Wanneer jij de voorste opl er recht voor gaat zetten stuurt de achterste over het lijntje heen, maar wel aan de verkeerde kant :D. Dus ruimschoots ruimte houden tussen lijn en band maar hier krijg je vanzelf de handigheid in.

Verder is het oefenen, oefenen en oefenen en verwacht niet dat je hem in één keer voor het dock zet, dat komt wel maar voorlopig niet (of je moet geluk hebben). En probeer de ruimte te benutten die je heb, natuurlijk niet gaan overdrijven, maar als je het je makkelijk kunt maken moet je het vooral doen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei roadtrain:

Als je al na gaat denken hoe je zou moeten sturen gaat het vaak al fout. 
want om voor 2, 3 of 4 draaipunten te moeten gaan bedenken valt niet mee

 

probeer van te voren het voertuig al zo veel en zo recht mogelijk voor de plek te krijgen waar je in moet. Hoe minder je hoeft te sturen.

en bij wijnig ruimte houd je het zo krap mogelijk aan je eigen kant want dat kun je meteen zien. 
 

vaak (en vooral in t begin) stuur je te veel😂

 

 

Een Lzv bestaat maar uit maximaal 2 draaipunten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei RobNiat:


Ik vind het niet zo’n hele vreemde tip hoor. 
 

Toen ik leste met een (schamel-) aanhanger vertelde mijn instructeur me dat ik me in zou moeten beelden dat ik de aanhanger met de hand naar achter duwde. En dat vond ik toen maar een dwaze en nutteloze tip. 
Later echter, toen ik wel eens echt met aanhangers op stap moest, zag ik het pas. En inderdaad, het werkt. 

 

Toen ik 16 was en begon met rangeren heb ik het rijden met een schamel ook zelf aangeleerd, eerst begonnen met de aanhanger op de kop te pakken maar dan moest je in veband met het aan en afkoppelen eigenlijk wel met zijn 2en zijn dus daar vrij snel mee gestopt. Vervolgens gewoon altijd de aanhangers met de bakwagen aan het dock gezet en toen ik mijn rijbewijzen had meteen op een schamel combi distributie gaan rijden. In die periode dat ik me rijbewijzen net had was me vader bezig met het halen van zijn LZV certificaat en toen heb ik ook een stukje gereden, ik drukte de B double zonder te steken zo in een keer overal achteruit in want dat was op de lengte na vrijwel gelijk als het rijden met een schamelaanhanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Eeweep:

trekker, oplegger, aanhangwagen, is dat niet mogelijk? Dan heb je er 3.

Heb daar 23 jaar mee gereden(trekker oplegger Dolly oplegger)Denk dat er van de vele die er waren nu nog van wat ik weet 2 rondrijden voor brokking/deheus Utrecht. Voor deze constructie worden geen nieuwe vergunningen gegeven en als deze er mee stoppen is het over. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei schoenenreus:

 

 In die periode dat ik me rijbewijzen net had was me vader bezig met het halen van zijn LZV certificaat en toen heb ik ook een stukje gereden, 

Tja begin jaren 2000 was dat nog zelfstudie😂

Tegenwoordig kost het nogal wat om bij een rijschool les te nemen.
Toen we in het begin het certificaat moesten halen was er nog geen rijschool, maar gingen we bij
Sligro in Veghel op het terrein oefenen tot de datum dat we met ontheffing met zen tweejen naar
Hank mochten rijden om examen te doen.

Daar aangekomen moest de examinator bekennen dat hij die week ervoor geslaagd was voor
het certificaat😁
Denk dat we toen bij de eerste 100 in NL zaten met dat papiertje ( nu een pasje )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei roadtrain:

3😊
 

trekker. Oplegger (met vangmuil) daar achter een Dolly (trekoog en koppeltafel) nog een oplegger (met vangmuil zodat ze ook nog wisselbaar waren van voor naar achter)

Werden veel in de boerenbulk gebruikt> 2 maal 16 ton en inderdaad 3 draaipunten.
Tegenwoordig meer ruimte op de boerenbedrijven en met een gestuurde 3 asser boerenbulk
gaat dat goed en anders een korte 2 asser er naar toe.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb ooit, eind 80-er jaren, in Botswana "gereden" met cattletrucks. Dat was dan als monteur, die dingen mochten tussen Ghanzi en Lobatse (slachthuis) rijden. Dat was indertijd nog dirtroad, ze waren 32 m lang. Maar zelf heb ik er alleen wat proefritten mee gedaan, luisteren naar gebreken had op die wegen niet zoveel zin, maar remproefen lieten wel feilloos de slechtere remmen zien! Gelukkig had ik de hele Kalahari om me voor te bereiden op parkeren voor de garage ;-)

Later, bij EZB in Harderwijk, kwamen ze ook al met het tankpasje naar buiten hollen als ik een schamelwagen terug in de rij moest zetten :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden