[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aanzuigende tank


Kleine

Recommended Posts

  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

 Ik vraag me wel ook af of dat echt zo werkt met die tanks, dat ze afhankelijk zijn van een gaatje in de vuldop, ik zou denken dat die tegenwoordig ontlucht worden via een adsorptiefilter. Zo'n filter vangt de brandstofdampen af en kan ze dan weer vloeibaar terugleiden naar de tank(s).

Een absorbsie filter ?????? op een vrachtwagen????:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei andremast:

Bij dit type scania ,met 2 tanks ,had je als je in de "lage stand" de boot op reed wel de kans dat je de pijp tussen de 2 tanks er af reed(werd men niet vrolijk van )

FB_IMG_1477000605939.jpg

Als je daar de slang eraf zou rijden sneuvelt ook de aftap dop ,die bij vele vrachtwagens onderop de tank geplaatst is, eronderuit,dan hoeft er helemaal nog geen slang tussen te zitten.

 

Er hoef eigenlijk helemaal geen slang aan de onderkant te zitten,dit werkt ook als je op je tweede en/of derde tank gewoon een standpijp hebt,zolang deze maar verbonden is met een hoofdtank die met een beluchtingsloze dop afgesloten is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Dat zeg ik.

De dop zonder ontluchting op de tank waarop de aanzuiging van de opvoerpomp aangesloten is.

OP deze tank komt ook de retourleiding van de opvoerpomp.

Of die aan nu aan de stuurkant of de bijrijderskant zit is niet belangrijk,dit word beslist door de bouwer die de tanks opbouwt en aansluit.

Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Als ik de hele dag zit te schrijven vergeet ik ook weleens te lezen :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Een absorbsie filter ?????? op een vrachtwagen????:confused:

Een adsorptiefilter. Absorptie is een natuurkundig proces, bijvoorbeeld een spons, adsorptie is chemisch, in dit geval het hechten van brandstofdampen aan het oppervlak van een vaste stof (actieve kool). Ik weet ook niet of dit al wordt toegepast op vrachtwagens, het was nog niet nodig voor Euro 6, maar ik weet niet hoe streng Euro 7 gaat worden. Sterker nog, ik weet ook niet of het wordt gebruikt voor andere dan benzinetanks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Een adsorptiefilter. Absorptie is een natuurkundig proces, bijvoorbeeld een spons, adsorptie is chemisch, in dit geval het hechten van brandstofdampen aan het oppervlak van een vaste stof (actieve kool). Ik weet ook niet of dit al wordt toegepast op vrachtwagens, het was nog niet nodig voor Euro 6, maar ik weet niet hoe streng Euro 7 gaat worden. Sterker nog, ik weet ook niet of het wordt gebruikt voor andere dan benzinetanks.

Alweer wat geleerd;:D

Maar ik betwijfel of je dergelijke systemen in de brandstofvoorziening van vrachtwagens tegenkomt, en of dat nut zou kunnen hebben om dergelijk systeem te ontwikkelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei europeaan:

of dat nut zou kunnen hebben om dergelijk systeem te ontwikkelen.

Voor benzinedampen is het al een min of meer verplicht filter in personenwagens, ik zou geen merk kunnen bedenken dat dat niet heeft. De ontluchting gaat via dat adsorptiefilter, benzinedampen worden opgenomen, als de druk in de tank wat lager is worden die dampen weer teruggeblazen de tank in, vaak zelfs via een elektrisch luchtpompje. Maar WAT zo'n filter opneemt is afhankelijk van materiaal en structuur van wat er in het filter zit, ik weet zo niet of actieve kool ook geschikt is (te maken) voor dieseldampen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Voor benzinedampen is het al een min of meer verplicht filter in personenwagens, ik zou geen merk kunnen bedenken dat dat niet heeft. De ontluchting gaat via dat adsorptiefilter, benzinedampen worden opgenomen, als de druk in de tank wat lager is worden die dampen weer teruggeblazen de tank in, vaak zelfs via een elektrisch luchtpompje. Maar WAT zo'n filter opneemt is afhankelijk van materiaal en structuur van wat er in het filter zit, ik weet zo niet of actieve kool ook geschikt is (te maken) voor dieseldampen.

IK denk ( maar wie ben ik) dat er in het brandstof opslagsysteem va een vrachtwagen (de tanks dus) weinig te verdampen valt;

Doordat de brandstof word aangezogen ontstaat een lichte onderdruk in de aanzuigende tank.

In de tweede tank word de verbruikte dieselolie dus door de overdruk van de buitenlucht in de aanzuigende tank geblazen.

Die overdruk blijft,omdat het een "gesloten systeem is, bestaan,ook al zet je de motor weken stil.

De eventuele damp,die zich boven het niveau van de tweede tank vormt zou alleen kunnen ontsnappen langs het ontluchting gaatje in de dop van die tweede tank,maar word hier tegen gehouden door de overdruk van de buitenlucht.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat ^^ denk ik niet, in principe werkt een tank in een personenauto net zo, de benzine wordt aangezogen en verdwijnt uit de tank, hooguit gaat de verdamping van diesel minder hard dan die van benzine. Maar ook een open jerrycan diesel ruik je gelijk in een kleine ruimte. Ik snap niet wat je bedoeld met de overdruk, zeker in de tank met het ontluchtingsgaatje is de tankdruk = buitenluchtdruk, de tank zònder een dop met ontluchtingsgaatje zou, in theorie in ieder geval, een lichte overdruk kunnen krijgen bij stilstand in de zon, immers, de enige manier waardoor de opgebouwde druk kan afbouwen is dan via de andere tank mét het ontluchtingsgaatje. Dat moet dan door diesel weg te drukken, en diesel is zwaarder dan lucht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid

Goedenavond iedereen. Nou heb ik een vraag. Ik heb een next gen gekregen met 2 tanks. De grote zit de aanzuiging voor de motor. Wordt bij dit type Scania ook de brandstof verwarmd zoals op de 4serie? Zo nee kan ik dan de ontluchtingslang van de grote tank dicht maken zodat hij altijd eerst de kleine leeg trekt en dan aan de grote gaat beginnen. Ik heb de Scania draaitankdoppen. Alvast bedankt voor alle info

 

Gr Dick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 16-4-2022 om 20:05 zei ElBadmuts:

Goedenavond iedereen. Nou heb ik een vraag. Ik heb een next gen gekregen met 2 tanks. De grote zit de aanzuiging voor de motor. Wordt bij dit type Scania ook de brandstof verwarmd zoals op de 4serie? Zo nee kan ik dan de ontluchtingslang van de grote tank dicht maken zodat hij altijd eerst de kleine leeg trekt en dan aan de grote gaat beginnen. Ik heb de Scania draaitankdoppen. Alvast bedankt voor alle info

 

Gr Dick

Je moet niet alleen de ontluchtingsslang van de aangezogen tank dichtmaken,maar er ook een dop"zonder ontluchting"opzetten.

OP de tweede tank komt de ontluchting,zowel de tank als de dop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De grote en de kleine tank? Zitten er links en rechts verschillende tanks op, of bedoel je dat kleine plastic tankje achter de grote tank? Over het algemeen is het tegenwoordig zo dat de wagen eerst de hoofdtank ongeveer half leeg trekt en dan automatisch aan de andere kant verder gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 minuten geleden zei Eeweep:

De grote en de kleine tank? Zitten er links en rechts verschillende tanks op, of bedoel je dat kleine plastic tankje achter de grote tank? Over het algemeen is het tegenwoordig zo dat de wagen eerst de hoofdtank ongeveer half leeg trekt en dan automatisch aan de andere kant verder gaat.

Wat je met een klein plastic tankje bedoelt weet ik niet ( nog nooit gezien),maar mijn ervaring is dat,wanneer je twee tanks hebt,en de "hoofdtank"de aanzuigtank .afsluit van de beluchting,zowel op de tank als de tankdop,en de terugvoer vanaf de brandstofpomp ook op de hoofdtank aansluit.

DE aangezogen dieselolie word uit de hoofdtank onttrokken en de drukcompensatie vind plaats doordat de buitenlucht,door de beluchting van de tweede tank,de dieselolie in de tweede tank naar de eerste stuwt.

 

Dit herken je aan het fenomeen dat je de eerste 1000 km (afhankelijk van de inhoud van je tweede tank)de brandstofmeter,die dan op de "hoofdtank"aangesloten dient te zijn,niet ziet bewegen.

Dat gebeurt as als de tweede tank leeg is en de "hoofdtank "word aangesproken.

 

DE inhoud van de tweede tank is niet belangrijk,die mag groter of kleiner zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Wat je met een klein plastic tankje bedoelt weet ik niet ( nog nooit gezien),maar mijn ervaring is dat,wanneer je twee tanks hebt,en de "hoofdtank"de aanzuigtank .afsluit van de beluchting,zowel op de tank als de tankdop,en de terugvoer vanaf de brandstofpomp ook op de hoofdtank aansluit.

DE aangezogen dieselolie word uit de hoofdtank onttrokken en de drukcompensatie vind plaats doordat de buitenlucht,door de beluchting van de tweede tank,de dieselolie in de tweede tank naar de eerste stuwt.

 

Dit herken je aan het fenomeen dat je de eerste 1000 km (afhankelijk van de inhoud van je tweede tank)de brandstofmeter,die dan op de "hoofdtank"aangesloten dient te zijn,niet ziet bewegen.

Dat gebeurt as als de tweede tank leeg is en de "hoofdtank "word aangesproken.

 

DE inhoud van de tweede tank is niet belangrijk,die mag groter of kleiner zijn.

IK zie dat iemand hier een"verward"smiley"bij heeft gezet.

Verklaar je nader;waar klopt mijn uitleg niet ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei Dokus:

Plastic tankje —> adblue

lijkt mij dat iemand (ik niet) daarom de emoticon geplaatst heeft. 

Ik wel, maar het sloeg niet op de AdBlue, maar op dit systeem van Scania (was even zoeken voor ik de link kon vinden):
https://www.scania.com/nl/nl/home/about-scania/newsroom/news/2021/flexibele-chassisindeling-en-nieuwe-serie-brandstoftanks.html
Kort gezegd: diesel naar de motor wordt altijd uit dat kleine tankje getrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Eeweep:

Ik wel, maar het sloeg niet op de AdBlue, maar op dit systeem van Scania (was even zoeken voor ik de link kon vinden):
https://www.scania.com/nl/nl/home/about-scania/newsroom/news/2021/flexibele-chassisindeling-en-nieuwe-serie-brandstoftanks.html
Kort gezegd: diesel naar de motor wordt altijd uit dat kleine tankje getrokken.

Dan moet je ( als Scania dit zelf al niet gedaan heeft)dat kleine tankje zonder beluchting aan moeten sluiten.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei Ger-1957:

Normaal zou ik niet eens op gereageerd hebben, maar ik kan toch echt niet aanzien dat iemand die denkt en zegt alles te weten hier misschien iemand in de problemen gaat brengen, ik vraag me werkelijk af hoe een ervaren chauffeur zo een dergelijk dom advies kan geven.

 

 

 

 

Ger,ook namens mij : welkom terug uit de leesstand.:D

IK wil zeker niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb,maar in dit geval spreek ik uit een ervaring van een 16 tal jaren (met Volvo en Scania)waarin dit systeem op mijn auto's,met dubbele tanks, tot volle tevredenheid werkte.

Dat jij je afvraagt hoe iemand zo een advies kan geven zegt meer over jou dan over mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei europeaan:

Dit herken je aan het fenomeen dat je de eerste 1000 km (afhankelijk van de inhoud van je tweede tank)de brandstofmeter,die dan op de "hoofdtank"aangesloten dient te zijn,niet ziet bewegen.

Afgezien van wat Ger net schreef, ook dit: diesel heeft een massa die ongeveer 625 keer zo groot is als die van lucht. Als de lucht alleen uit de tweede tank moet komen, zal het niveauverschil tussen de tweede en de "hoofdtank" echt niet meer dan een paar centimeter worden. Dus die brandstofmeter gaat voor de 1000 km zijn gereden echt wel bewegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei Ger-1957:

Dat dit gebeurt ziet men wel meer,(zelfs ik heb t wel eens gezien)

Dit is te verklaren door,als je een tank warm spoelt en de luiken dicht doet de daarin aanwezige lucht in volume (het aantal moleculen word kleiner)krimpt.

De druk van de buitenlucht zal dus hoger zijn dan de aanwezige druk binnenin de tank.

 

Maar maak je niet bezorgd: wij hadden niet alleen een dop met beluchting ,maar op de tank zelf zat ook een beluchting

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Eeweep:

Afgezien van wat Ger net schreef, ook dit: diesel heeft een massa die ongeveer 625 keer zo groot is als die van lucht. Als de lucht alleen uit de tweede tank moet komen, zal het niveauverschil tussen de tweede en de "hoofdtank" echt niet meer dan een paar centimeter worden. Dus die brandstofmeter gaat voor de 1000 km zijn gereden echt wel bewegen.

Ahhh,je hebt zelf ook jarenlang met zo een systeem gereden !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei Ger-1957:

, ik vraag me werkelijk af hoe een ervaren chauffeur zo een dergelijk dom advies kan geven.

 

 

Ger,je hoeft natuurlijk niet met me eens te zijn,een gezonde discussie is natuurlijk altijd welkom hier,en je mag gerust mijn ervaring in twijfel trekken,daar lig ik niet wakker van

Zelf lig je altijd te zeiken dat je de wind van voor krijgt,en dat je de grond in getrapt word,hier doe je n.l niks anders.

Kom met redelijke argumenten ,of hou je anders afzijdig.

( p.s een foto van een ge-implodeerde bluk is geen redelijk argument)

  • Thanks 1
  • Verward 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Dit is te verklaren door,als je een tank warm spoelt en de luiken dicht doet de daarin aanwezige lucht in volume (het aantal moleculen word kleiner)krimpt.

Hoe komt dat eigenlijk, waar gaan die moleculen naar toe in zo'n afgesloten tank? Ik durf het bij jou bijna niet te suggereren, maar zou het kunnen zijn dat die moleculen in aantal hetzelfde blijven maar bij afnemende temperatuur wat minder snel bewegen en zo dichter bij elkaar gaan zitten en dáárdoor met zijn allen minder volume innemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden