[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aanzuigende tank


Kleine

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Hoe komt dat eigenlijk, waar gaan die moleculen naar toe in zo'n afgesloten tank? Ik durf het bij jou bijna niet te suggereren, maar zou het kunnen zijn dat die moleculen in aantal hetzelfde blijven maar bij afnemende temperatuur wat minder snel bewegen en zo dichter bij elkaar gaan zitten en dáárdoor met zijn allen minder volume innemen?

Je zegt in een hoop moeilijke worden precies wat ik bedoel.

Alles wat afkoelt krimpt ( behalve water,dat zet uit)die moleculen krimpen dus komt er plaats vrij,wat niet kan worden opgevuld en zo krijgt de buitendruk de mogelijkheid om een tank te laten imploderen.

 

Dat zelfde fenomeen doet zich voor in een intercooler,de warme lucht word gekoeld zodat het volume krimpt en men meer moleculen in het inlaatspruitstuk,dus ook meer brandstof in het mengsel kan brengen,

Maar daarmee vertel ik jou niks nieuws neem ik aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei europeaan:

Je zegt in een hoop moeilijke worden precies wat ik bedoel.

Alles wat afkoelt krimpt ( behalve water,dat zet uit)die moleculen krimpen dus komt er plaats vrij,wat niet kan worden opgevuld en zo krijgt de buitendruk de mogelijkheid om een tank te laten imploderen.

 

Dat zelfde fenomeen doet zich voor in een intercooler,de warme lucht word gekoeld zodat het volume krimpt en men meer moleculen in het inlaatspruitstuk,dus ook meer brandstof in het mengsel kan brengen,

Maar daarmee vertel ik jou niks nieuws neem ik aan.

Maar jij zegt letterlijk dat het aantal moleculen kleiner wordt. Dat doet het niet. Nu zeg je dat de moleculen krimpen. Dat doen ze niet of nauwelijks. Ik, en anderen, hebben je dat al proberen bij te brengen in de discussie over de intercooler. Moleculen (een eenvoudiger woord daarvoor ken ik niet) worden niet of nauwelijks kleiner, ook wordt het aantal moleculen bij lagere temperatuur niet kleiner. Wat zorgt er dan voor dat de druk omlaag gaat als het kouder wordt? De snelheid waarmee moleculen door de ruimte bewegen neemt af als het kouder wordt. Daardoor botsen die moleculen minder hard en minder vaak tegen elkaar en komen ze dichter bij elkaar te liggen. De druk neemt af. Dat lijkt me toch in simpel genoeg Nederlands uitgelegd? En nu ik toch aan het muggenziften ben: ook bv. gietijzer zet uit als het kouder wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 16-4-2022 om 20:05 zei ElBadmuts:

Goedenavond iedereen. Nou heb ik een vraag. Ik heb een next gen gekregen met 2 tanks. De grote zit de aanzuiging voor de motor. Wordt bij dit type Scania ook de brandstof verwarmd zoals op de 4serie? Zo nee kan ik dan de ontluchtingslang van de grote tank dicht maken zodat hij altijd eerst de kleine leeg trekt en dan aan de grote gaat beginnen. Ik heb de Scania draaitankdoppen. Alvast bedankt voor alle info

 

Gr Dick

Misschien even informeren bij dealer,bij ons zijn ze er niet gecharmeerd  van als je zulke dingen zelf gaat doen.

(Evt onderhoudscontract)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:

Bij mijn weten is water de enige stof die toeneemt in volume als de temperatuur afneemt (ijs)

Nee, ook (zo uit mijn hoofd), behalve gietijzer, germanium en, ik dacht, gallium. Overigens niet onbeperkt, voor water geldt het uitzetten ook alleen maar tussen 0 en -4 graden, voor die andere stoffen weet ik het niet. Maar juist deze eigenschap van gietijzer maakt het zo geschikt voor gietwerk van motorblokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou ben ik ook wel weer nieuwsgierig geworden, dus even snel op zoek gegaan: https://www.sciencedaily.com/releases/2004/11/041119015323.htm

over hoe dat zou kunnen komen dat sommige stoffen anders reageren op verhitting/afkoeling. Water heeft die eigenschap trouwens tussen +4 en 0 graden, dat had ik hierboven fout. Het is ook de enige vloeistof op kamertemperatuur die die eigenschap heeft, vloeibaar ijzer is dat pas op veel hogere temperatuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Ger-1957:

:confused: ik heb toch echt iets anders geleerd op school ;)

 

staaf van 1 meter 

image.png.81b3c4c64205326d0ef56331c27693b1.png

Dat heb je niet perse anders geleerd, hier wordt gesproken over gietijzer in een range van +100 tot -10 graden Celsius, niet over gietijzer in vloeibare toestand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
6 uur geleden zei ElBadmuts:

Nou ik ben er uit hoor. Heb de ontluchting van de grote tank dicht en hij trekt de kleine als eerste leeg. Grote tank is 540 liter kleine tank 320 liter. Betreft next gen voorloper. 

En,,,,,,,,,,,,,al iets ge-implodeert ?????  :D :D :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden