Spring naar bijdragen

Uit de oude doos, voor sommigen misschien oud nieuws maar voor anderen......


Gast doemijnbest

Recommended Posts

  • Forumlid
17 minuten geleden zei Ger-1957:

 

Maar zo als je kunt zien in het filmpje weten we al heel lang dat het mis is, maar we doen er nog steeds weinig aan ;)

 En juist daardoor komt dit filmpje op mij meer over als een reclamecampagne van de vakbonden als dat het daadwerkelijk de chauffeurshistorie van vroeger laat zien.

 

Die man met die grijze baard  doet die ook dingen voor de vakbond? volgens mij heeft hij mij een tasje overhandigd een poos geleden op Acht.  Zoniet dan was het zijn tweelingbroer waarschijnlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mooi filmpje.

Het begint met .............. het is het mooiste beroep wat er is.
En dat is het ook. Het is een manier van leven en velen hebben daar veel voor over en zien hun beroep als soort hobby/tijdverdrijf waar je wat mee kan verdienen.

Voor een hoog uurloon moet je het niet doen nee.

Dan kan je beter iets zoeken met zicht op 4 muren en een zootje irritante collega's om je heen als het tegen zit. ;)

 

Maar ik denk dat ons wel een hoger uurloon wordt gegund, maar dit krijgen de transportbedrijven niet voor elkaar om dat van de opdrachtgever te krijgen.

De hele boel er omheen zou moeten veranderen en niet alleen bij de chauffeurs maar ook bij de boeren en kwekers die ook te weinig betaald krijgen.
De supers hebben te veel macht en die gunnen het ons niet.
Of zal het de consument zijn die niet meer wil betalen voor hun goederen?

 

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Chauffeurs zijn zo als in het filmpje al terecht verteld wordt eenlingen en zullen dan ook niets bereiken wat het vak aantrekkelijker maakt, de mooie reisjes en vrijheid zijn al weg en de lonen lopen ver achter.


De mooie reisjes zijn al weg en de lonen lopen ver achter zeg je...
Dat heb je mede te danken aan die werkgever van jou die zijn Nederlandse personeel destijds van die reisjes afhaalde en daar goedkope krachten voor terug in de plaats zette die precies hetzelfde werk deden voor een fractie van de loonkosten voor jou. De door jou zo overgewaardeerde collega's uit het Oostblok.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Pierre:


De mooie reisjes zijn al weg zeg je...
Dat heb je mede te danken aan die werkgever van jou die zijn Nederlandse personeel destijds van die reisjes afhaalde en daar goedkope krachten voor terug in de plaats zette. De door jou zo overgewaardeerde collega's uit het Oostblok.

 

Gelukkig doet jou werkgever daar ook aan mee….

 

en hebben we daar als personeel geen invloed op. 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei roadtrain:

Gelukkig doet jou werkgever daar ook aan mee….

 

en hebben we daar als personeel geen invloed op. 

 

Dat klopt. Alleen worden hier de Nederlanderse chauffeurs niet van hun plaats afgehaald en vervangen door Oostblok op het betere werk.
Die 'mooie reisjes' doen we gelukkig dus ook zelf nog, en dan niet alleen maar naar zuid-Frankrijk. Dat geldt trouwens ook voor tal van andere bedrijven, het werk is er heus nog wel alleen de NL-chauffeur wil dikwijls zelf niet meer al wil men daar zelf niet snel aan toegeven.
Het is dus niet overal kommer en kwel zoals Ger wil doen geloven..;)


 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
49 minuten geleden zei Pierre:

 het werk is er heus nog wel alleen de NL-chauffeur wil dikwijls zelf niet meer 


 

Daar hebben ze bij ons ook problemen mee. 

De rit naar Finland die op zaterdag vertrekt hebben ze moeten uitgeven omdat ze geen Belgische chauffeur vonden die wilde vertrekken. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Pierre doet graag alsof Vos de schuldige is, waarom? hij moet toch beter weten, er zijn er vele voorgegaan, iets wat iemand als Pierre zeer zeker niet ontgaan kan zijn.

En telkens schrijft hij ook in elke post waar hij dit aanhaalt "die werkgever van jou" het is en blijft een klein kind die blijft drammen en uitlokken.

 

Maar oke, een kleine opsomming van feiten speciaal voor Pierre:

(...)

en zo zijn er nog wel een handvol te vinden.

 

Dat is helemaal mijn punt niet Ger, je moet goed lezen wat er staat en niet meteen beginnen te steigeren.
Je schrijft dat de mooie reisjes voorbij zijn, de vrijheid voorbij is en de lonen ver achterlopen.

 

Wat betreft die mooie reisjes die voorbij zijn is dat dan misschien zo gegaan bij Vos -zoals ik al eerder aanhaalde- maar lang niet bij alle bedrijven. Er zijn nog steeds Nederlandse vervoerders waar men tot ver in Europa en zelfs daarbuiten gaat, gewoon met Nederlanders op de bok. Even voor de goede orde; we hebben het nu wel over de bedrijven in de internationale sector; hele week van huis, af en toe een weekend onderweg. Zoals al langer blijkt zijn er voor dat specifieke werk steeds minder mensen te vinden; dat heeft alles te maken met een generatiekloof gepaard met een tijdperk waar tegenwoordig termen als o.a. "quality-time, papadag, maandag-vrijdag regeling" etc. de boventoon voeren als het er uiteindelijk op aankomt. Zeggen dat het werk zelf er niet meer is, is dus pure nonsens.

 

Snijden we gelijk het volgende punt aan; het z.g. ver achterlopen van de lonen. We weten allemaal dat ons basis-uurloon niet bijster hoog is, maar nog steeds vergelijkbaar met andere beroepen uit de "laaggeschoolde arbeidersklasse". Dat die lonen zo laag zijn -en blijven is mede te danken aan de uitvinding van het uitvlaggen; de Nederlander aan de kant en een Pool of Roemeen achter het stuur die de helft minder kost. We kunnen dan daarover gaan discussiëren over het aandeel van jou werkgever en de manier waarop deze in het nieuws is geweest m.b.t. deze praktijken, laten we proberen samen een rustige en vreedzame kerst op dit forum door te brengen. :angel:

Verders waardeer ik jou eerdere inzet en die van de vakbond zeker wel, maar dat jij nog steeds van mening bent in dit beroep een uurloon te kunnen eisen wat niet onder doet voor iemand met een universitaire opleiding is niet realistisch. Met een E7, de hele week van huis en wat zaterdag -en/of zondag uren kun je gemakkelijk met een goede €4000,- per 4 weken thuiskomen. Als je dan halve dagen wil gaan werken, op maandagavond naar de dartclub of woensdagmiddag met de Lego of de poppenkraam van je dochter wil gaan spelen dan gaat je dat inderdaad niet lukken. Vergelijkingen maken met andere beroepen blijft altijd moeilijk; niet alles is af te wegen met een grote zak geld...;)

 




 

  • Like 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Ger-1957:

Je spreekt je eigen tegen, worden ze van de bok gehaald of zijn ze niet te vinden 

 

Bij o.a. jou werkgever werden de Nederlanders van de bok afgehaald, gingen de Polen met de 'mooie reisjes' verder en mocht Ger 5 keer in de week op en neer naar Genk en Terneuzen.

 

Bij de bedrijven waar de Nederlanders net als hun oost-Europese collega's nog wel 'mooie reisjes' hebben kunnen ze niet aan NL chauffeurs komen; niet iedereen wil nog 5-6 nachten -laat staan 2-3 weken van huis zoals in mijn eerdere reactie uitgelegd.

 

Dat is het verschil...

  • Like 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden