[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

U.S.truckers blokkeren de hele staat Colorado,uit protest tegen de veroordeling van 110 jaar gevangenis voor een collega.


europeaan

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

En jij suggereert met je opmerking iets wat nergens op slaat (...)

 

Inderdaad Ger. Ik denk -en vind heel veel van jou, maar dat jij een "holmaat" -ofwel van de mannenliefde bent daar geloof ik ook niks van.

 

Of weer Rob misschien dingen die wij niet weten?..:D

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

DE primaire retarder is (volgens mij) niks anders dan de door ons hier beschreven Jake brake,en zit i.d.d. vóór de motor,en remt het voertuig af door een ,in de motor ingebouwde,weerstand ( als je de versnellingsbak in zijn vrij zou zetten werkt het niet)

DE secundaire retarder is de aan of in( intarder) de versnellingsbak bevestigde  (meestal ) hydraulische voorziening om het voertuig te vertragen.

Het (moeilijke ) woord "deceleratie"is niks anders dan het tegenovergestelde van "acceleratie"

En het Engelse woord "retarder"betekent niks meer of minder dan "vertrager"

( terwijl de Engelse term " retard "ook kan duiden op de geestelijke gesteldheid van iemand ( hij heeft ze nog wel alle 5 in de bovenkamer,maar ze werken in ploegen.)

 

IK heb niet zo heel,veel technisch verstand van deze technische dingen,maar heb met beide systemen wel jaren gewerkt ( de V.E.B van Volvo heb ik een kleine 2.2 miljoen kilometer ervaring mee en de retarder van Scania iets van 500 000 km.

Ik weet dus ongeveer de voor en nadelen van beide systemen

Dat technische verstand heb ik dan weer wel daarvan, ik ben "author heavy vehicles" (officiële titel van mijn baan, ik kan er ook niets aan doen) bij Electude (www.electude.com). En niet alleen uit de boekjes, ik heb ook als bedrijfswagenmonteur gewerkt (hoewel ik al sinds ongeveer 2000 niet meer in de garage werk). Primaire en secundaire retarder hebben echt te maken met de plaats van de retarder in de aandrijflijn, het is eigenlijkj niet eens van belang wat voor een retarder, inderdaad, vertrager, het is, als die vanaf de motor vertraagt is het een primaire retarder, vertraagt die vanaf de uitgaande as van de versnellingsbak, dan is het een secundaire retarder. Een jake brake zit niet vóór de motor, maar is een uitbreiding op de ouderwetse klep in de uitlaat: die klep hielt het uitlaatgas tegen, waardoor de motor tijdens de uitlaatslag extra weerstand ondervond. Tijdens de inlaatslag was er dan de weerstand van het aanzuigen van verse lucht (de turbo werkt ook niet, of nauwelijks, met de klep in de uitlaat gesloten), dan komt de compressieslag, nog meer weerstand, en dan komt het verschil met de "oude" uitlaatrem: bij de jake brake wordt de uitlaatklep aan het eind van de compressieslag even open gezet (extra tuimelaar) om de opgebouwde compressie af te bouwen. Bij een compressieverhouding van, zeg, 1:18 zou de zuiger anders door de druk in de cilinder ook zonder inspuiting weer hard omlaag worden gedrukt tijdens de werkslag, omdat die extra druk er nu niet is en het volume boven de zuiger bij het omlaaggaan toeneemt wordt nu juist een vacuüm getrokken, weer extra weerstand. Het is juist hierdoor dat de jake brake zo'n hoog remvermogen heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
35 minuten geleden zei RobNiat:

Het spijt me jou hierin te moeten betrekken Ger. Maar Tinus is iemand die een afkeer van mij heeft, puur omdat jij en ik soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Hij is je grootste medestander, of je wil of niet. 

 

okay.... je vult zelf mijn gedachte in ??

 

dus ik heb een hekel aan jou , omdat jij loodrecht tegenover ger staat??

voor zover mijn gedachte ... was dit nog niet in me opgekomen..

beetje jammer dat je zo over mij denkt....

ik ben veel .. maar geen mensen hater...

geen hekel aan ger , geen hekel aan jou, 

 

en als ik gemeen uit de hoek kom ... mag je best erop aan spreken...

ook ik ben maar een mens, en zeker niet foutloos...

ook bereid om te leren..

 

maar ik ga hier geen blz vol typen 

als dit jou mening is ... mag dat .... 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei Eeweep:

. Een jake brake zit niet vóór de motor, maar is een uitbreiding op de ouderwetse klep in de uitlaat: die klep hielt het uitlaatgas tegen, 

Ja,ik beschreef t ook een beetje wazig: bij een primaire retarder word de motor zelf ingezet als retarder.

 

Maar om niet te ver of topic te gaan : ik vrees dat onze Cubaanse vriend helemaal geen retarder of Jake brake gehad heeft,hij daalde die helling af met een snelheid van 85 m/ph,dat is 137 km h.

Dan helpt er geen lieve moederen meer aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zojuist zei Eeweep:

^^  maar bergaf met die snelheid, daar hebben ook goede wielremmen een behoorlijke dobber aan, zeker als er met volle belading wordt gereden!

Ja,en daar mankeerde bij dat bedrijf nogal eens wat aan :

 

 

The fact that the crash was caused due to improperly functioning brakes ultimately points to the negligence of the truck company Aguilera-Mederos was driving for, Castellano 03 Trucking LLC, based in Houston, Texas. Denver’s ABC 7 reported in April 2019 that now inactive records from the Federal Motor Carrier Safety Administration had shown there were 19 vehicle inspections that resulted in 30 violations at the company over the two years prior to the crash.

 

“Over that time period, drivers have been hit three times for having chafing or kinking on their brake tubes and also for having their brakes out of adjustment, respectively,” ABC 7 reported.

 

Bron: https://www.wsws.org/en/articles/2021/12/20/truc-d20.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

“Over that time period, drivers have been hit three times for having chafing or kinking on their brake tubes and also for having their brakes out of adjustment, respectively,”

En dat is vaak. Toen ik nog APK's deed kwam je natuurlijk best wel remleidingen met schuurplekken of knikken tegen, maar ik betwijfel of dat op een op de twintig (aanhang)wagens was, laat staan drie op negentien. Het lijkt mij onredelijk te verwachten dat de chauffeur elke keer dat hij een wagen pakt op zijn rug alles moet gaan controleren, daar hebben ze monteurs die nonchalant zijn aan het werk gehad.

Helemaal wrang als je dan ook leest hoe dezelfde aanklager omgaat met verkrachting door een politieagent terwijl ze deze zaak groots viert: https://www.wsws.org/en/articles/2021/12/22/truk-d22.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 29-12-2021 om 16:33 zei Eeweep:

Helemaal wrang als je dan ook leest hoe dezelfde aanklager omgaat met verkrachting door een politieagent terwijl ze deze zaak groots viert: https://www.wsws.org/en/articles/2021/12/22/truk-d22.html

 

Dat was niet dezelfde aanklager, maar haar chef (Chief Deputy District Attorney Trevor Moritzky), welke ook de remschoen aan de aanklaagster cadeau had gedaan....

 

Feit blijft dat het hele gebeuren een belachelijke wanvertoning is.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
50 minuten geleden zei ayla:

 

Dat was niet dezelfde aanklager, maar haar chef (Chief Deputy District Attorney Trevor Moritzky), welke ook de remschoen aan de aanklaagster cadeau had gedaan....

 

Feit blijft dat het hele gebeuren een belachelijke wanvertoning is.

 

Groet Ron

Je hebt gelijk, met "de aanklager" bedoelde ik ook het hele kantoor, zoals ik het heb begrepen dat het werkt is dat in Amerika een heel team per zaak (dat je het als individu dan ooit wint lijkt me al een wonder!) ermee bezig is. Maar om het daarna over "ze" te hebben schept dan weer verwarring, ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Okay, dit is mijn mening.

Ten eerste spreekt hij geen Engels, dus is er gesjoemeld met zijn rijbewijs. Dat gebeurt heel vaak. Je moet Engels spreken,lezen en kunnen schrijven voor een CDL.

Ten tweede. Texas..... Daar rijd iedereen met een hartslag een truck. Nooit zoveel dwazen gezien als in TX.

Ten derde. Die weg gaat van de hoogste snelweg tunnel ter wereld naar Denver. Afdaling heeft veel 6% afdalingen.

Veel "chauffeurs" gebruiken nooit de moterrem. Of in de verkeerde versnelling.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Hier kun je zien dat t niet allemaal heuvel af gaat. Ook veel stukken waar t vlak is of omhoog gaat.

 

Was ook een "endorsment" examen aan t doen. Tanker denk ik. Er waren een stuk of 8 Vietnamese die examen deden, met een tolk. Weet gegarandeerd dat hij de goede antwoorden gaf.

Ander voorbeeld. Bij Lucas oil stond ook een fabriek waar de plastic flessen werden gemaakt. Altijd de zelfde Vietnamese die daar laden. Lege flessen voor de andere fabriek in California. En iedere keer zetten ze de navigatie aan en programmeren. Wat 20 minuten duurde...... 

Altijd dezelfde weg....

En geregeld reden ze t gras in met achteruit rijden maat t dock en zaten dan vast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 6-1-2022 om 19:12 zei corydon:

Okay, dit is mijn mening.

Ten eerste spreekt hij geen Engels, dus is er gesjoemeld met zijn rijbewijs. Dat gebeurt heel vaak. Je moet Engels spreken,lezen en kunnen schrijven voor een CDL.

 

 

Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben maar,hij had een tolk nodig tijdens de rechtszaak,omdat hj onvoldoend de Engelse taal machtig was om alle juridische zaken te begrijpen.

Dat is wat anders dan het niet begrijpen van een taal om je werk als chauffeur te kunnen doen.

 

Ik weet niet wat in de US of A de gewoonte is,maar ik ben ooit( een jaar of 35 geleden) voor het gerecht gedaagd in Engeland,vanwege overbelading op de trekas.( echt waar)

Moest toen ,samen met een collega ,voor het snelgerecht in Canterbury ,en kreeg een tolk toegewezen,zij vertaalde werkelijk alles tussen mij en die rechter,wij mochten eenvoudig weg zelf niet in het Engels antwoorden.

De tolk was een oudere dame (mss Gold) die ooit,ergens na de tweede wereldoorlog) vanuit west Vlaanderen haar grote liefde gevolgd was en getrouwd was met een Engelsman.

Ondanks ik de rechter beter begreep dan haar,met haar zeer zware west Vlaamse dialect,was de reden,dat ik me niet direct tot deze magistraat mocht wenden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
Op 27-12-2021 om 05:12 zei RobNiat:


Amerikaanse auto’s hebben doorgaans een fantastisch werkende “Jake Brake”. Een motorrem, maar dan effectiever. 
 

Vroeger waren bij Amerikanen de gestuurde wielen ongeremd. Maar volgens mij is dat al heel ver verleden tijd. Wel betwijfel ik of schijfremmen al gemeengoed zijn aan die kant van de sloot. 
 

Maar dat zou allemaal niet uit moeten maken. Bergaf moet je in een lage versnelling, laag genoeg om puur op de motorrem af te kunnen dalen. Daarbij moet je niet afhankelijk zijn van al dan niet slecht onderhouden bedrijfsremmen. 
 

Dit geval riekt naar een totaal onverantwoordelijke afdaling in een veel te hoge versnelling. Hetzij door onkunde of door een grove inschattingsfout. Maar alleen al de aanwezigheid van “arrester beds” zou bij elke chauffeur al alarmbellen moeten doen afgaan. 

Iedereen in de US gaat zo hard mogelijk naar beneden,en nemen de gok dat er niks is gebeurd verderop

 

ik praat echt uit ervaring,als ik niet al te hard naar beneden ging(zoals het hoort) kwamen ze me voorbij of ik stilstond

 

Rijden op mijlengeld dus hoe harder hoe meer mijlen op een dag,maar vergeten als ze verongelukken worden er helemaal geen mijlen meer gemaakt

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-12-2021 om 09:47 zei Eeweep:

Dat technische verstand heb ik dan weer wel daarvan, ik ben "author heavy vehicles" (officiële titel van mijn baan, ik kan er ook niets aan doen) bij Electude (www.electude.com). En niet alleen uit de boekjes, ik heb ook als bedrijfswagenmonteur gewerkt (hoewel ik al sinds ongeveer 2000 niet meer in de garage werk). Primaire en secundaire retarder hebben echt te maken met de plaats van de retarder in de aandrijflijn, het is eigenlijkj niet eens van belang wat voor een retarder, inderdaad, vertrager, het is, als die vanaf de motor vertraagt is het een primaire retarder, vertraagt die vanaf de uitgaande as van de versnellingsbak, dan is het een secundaire retarder. Een jake brake zit niet vóór de motor, maar is een uitbreiding op de ouderwetse klep in de uitlaat: die klep hielt het uitlaatgas tegen, waardoor de motor tijdens de uitlaatslag extra weerstand ondervond. Tijdens de inlaatslag was er dan de weerstand van het aanzuigen van verse lucht (de turbo werkt ook niet, of nauwelijks, met de klep in de uitlaat gesloten), dan komt de compressieslag, nog meer weerstand, en dan komt het verschil met de "oude" uitlaatrem: bij de jake brake wordt de uitlaatklep aan het eind van de compressieslag even open gezet (extra tuimelaar) om de opgebouwde compressie af te bouwen. Bij een compressieverhouding van, zeg, 1:18 zou de zuiger anders door de druk in de cilinder ook zonder inspuiting weer hard omlaag worden gedrukt tijdens de werkslag, omdat die extra druk er nu niet is en het volume boven de zuiger bij het omlaaggaan toeneemt wordt nu juist een vacuüm getrokken, weer extra weerstand. Het is juist hierdoor dat de jake brake zo'n hoog remvermogen heeft.

Dat is waar

als je naar beneden gaat met de jakebrake op vol vermogen(er zijn meestal 3 standen) dan zie je de turbodruk oplopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden