[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe noemen de verschillende fabrikanten de rijprogrammaś voor de èchte automaat (zoals in bussen)?


Eeweep

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik ben aan het proberen algemene benamingen te geven voor de verschillende rijprogramma's in vrachtwagenautomaatbakken. Voor personenwagens kom je weg met de programma's Eco, Sport, Normaal en Winter, maar alleen bij Volvo al heb je het ook over Performance en Performance+, ik kan me voorstellen dat de marketeers voor de andere merken ook lekker creatief Engelse woorden hebben verzonnen. Het gaat bij mij specifiek om de echte automaatbakken, dus met koppelomvormer en satellietstelsels, maar als iemand leuke benamingen voor de geautomatiseerde bakken kent, ook die wil ik graag horen, die ga ik nog wel tegenkomen in mijn werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De I-shift is een gerobotiseerde handbak met droge plaat koppeling, net als de Powershift van Mercedes-Benz, de Tipmatic van MAN, de Opticruise van Scania en de Traxon bak van ZF die door DAF en IVECO gebruikt worden.

 

De volautomaten (oa Allison bakken) versnellingsbakken hebben volgens mij niet van die fancy namen. Enige uitzondering die ik ken is de Powertronic bij de Volvo FMX

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Ja, ik vraag me ook af hoe lang volautomatische bakken nog gewoon op trucks voorkomen. Ik zie ze eigenlijk alleen voordelig zijn op wagens die veel moeten optrekken vanuit stilstand, om koppelingsslijtage te voorkomen, verder zijn die geautomatiseerde bakken (en zeker die met een dubbele prise-as zoals de i-shift double clutch) toch sneller en zuiniger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei steenhaas1:

Bij Volvo hebben de I-shift bakken verschillende software mogelijkheden, de mijne is de TP=FUEC.

Je kunt dat zien door de hendel naar voren te zetten. I-shift.png.231053e025cbd1b0d3ca533cbe57f8f0.png

Bedankt! Dat komt van pas als ik met die geautomatiseerde bakken bezig ga. Is de jouwe een i-shift mèt of zònder dubbele koppeling (wel of geen DSG)? En selectie van rijmodus: welke rijmodussen zijn er beschikbaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

KUTding!

Verklaring: Onze iveco daily's automaatbakken schakelen redelijk goed op, rekening houdend met het feit dat ze niet kunnen "kijken" waardoor er vlak voor een klim alsnog naar boven wordt geschakeld. Dit is relatief makkelijk op te vangen door 'm een tikje manuel te geven. Maar, staat ie in de automaat en je gaat een helling af....... 1 druk op je rem pedaal en je vliegt door de voorruit omdat die KUT terugschakeld. niet een maar meerdere versnellingen.....

De mercedes sprinters: automaat bijna niet te overrulen met een tikkie. Krengen doen, zolang in automaat, gewoon wat zie willen. Drama

iveco crossway's: relatief fijne bakken, behalve dan dat ze geprogrammeerd zijn in een land zonder helingen......

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Murphy:

KUTding!

Verklaring: Onze iveco daily's automaatbakken schakelen redelijk goed op, rekening houdend met het feit dat ze niet kunnen "kijken" waardoor er vlak voor een klim alsnog naar boven wordt geschakeld. Dit is relatief makkelijk op te vangen door 'm een tikje manuel te geven. Maar, staat ie in de automaat en je gaat een helling af....... 1 druk op je rem pedaal en je vliegt door de voorruit omdat die KUT terugschakeld. niet een maar meerdere versnellingen.....

De mercedes sprinters: automaat bijna niet te overrulen met een tikkie. Krengen doen, zolang in automaat, gewoon wat zie willen. Drama

iveco crossway's: relatief fijne bakken, behalve dan dat ze geprogrammeerd zijn in een land zonder helingen......

 

Haha! Ze willen waarschijnlijk dat je de duurste optie kiest, met gps-input. Die schakelt al aan het begin van de helling terug. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Administrators

Een helling hoek sensor.....

Denk dat die gewoon te laat inschakeld, daar het voertuig al minimaal aan de helling moet zijn begonnen voordat de registratie er is....

Er gaat nx boven een meekijkende chauffeur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
27 minuten geleden zei Murphy:

Een helling hoek sensor.....

Denk dat die gewoon te laat inschakeld, daar het voertuig al minimaal aan de helling moet zijn begonnen voordat de registratie er is....

Er gaat nx boven een meekijkende chauffeur!

Dat, ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden