[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Afdekhoes voor de wintertijd


Eeweep

Recommended Posts

  • Forumlid
23 uur geleden zei Murphy:

Die bussen die wij lokaal gebruiken komen in zijn geheel niet op bedrijfstemperatuur. Om dat op te vangen draait er ca 8mnd per jaar een webasto mee. Hoezo euro6 schoon?

Worden sommige Scania's niet (optioneel) met een afdekking voor de radiateur geleverd? Of komt dat in die bussen door de interieurverwarming?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
2 uur geleden zei Eeweep:

Worden sommige Scania's niet (optioneel) met een afdekking voor de radiateur geleverd? 

Klopt. De NG weet ik niet, maar de R450 die ik had was er van voorzien. Er werd dringend verzocht om het ook te gebruiken destijds; 'n jaar of wat terug zijn er in 'n iets steviger winter inderdaad meerdere gestrand met 'n bevroren intercooler.

 

Zweedse auto's in de Nederlandse winter en dan bevriezen, kweenie.... 😎

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei _alain_:

Inderdaad, scania raadt aan om bij temperaturen onder de 5 graden de radiator afdekking te gebruiken. 

En smorgens de verwarming op high Quick te zetten om het blok sneller op te warmen. 

Ik kan me nog wel een Nederlandse winter herinneren (1996?) waarin we voor het eerst ook de roettest moesten gebruiken voor de APK. Al die wagens waren niet op temperatuur te krijgen in die tijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei steenhaas1:

Bij de 110 Super torpedo van de oude baas zat ook al een hoes, kon je binnen aan een kettinkje trekken om hem omhoog te halen. En weer te  laten zakken als de motor op temperatuur was.

Zucht, zooo herk..........vorige eeuw 🤪

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei Marotrans:

Het vocht uit de lucht bevroren? 

Als ik lieg is dat in commissie, volgens de geleerden kregen die auto's daardoor problemen waardoor ze strandden.

Was een probleem met intercoolerslang die bevroor.(volvo)

Opgelost met aftapplugje om eventueel vocht te verwijderen.(gehoord van collega die zoiets heeft gehad)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei andremast:

Was een probleem met intercoolerslang die bevroor.(volvo)

Opgelost met aftapplugje om eventueel vocht te verwijderen.(gehoord van collega die zoiets heeft gehad)

Technisch gezien kan dit natuurlijk niet;

De intercooler is geplaatst tussen de turbo en het inlaatspruitstuk en dient om de ,door de turbo samengeperste lucht af te koelen ( door het samendrukken word deze lucht juist warm) zodat het aantal moleculen lucht per m³ kleiner word en men verhoudingsgewijze meer moleculen brandstof in kan spuiten zodat het vermogen toeneemt.

 

Het enige wat aan een intercooler kapot kan gaan is dat hij corrodeert( roest)en er dus gaten invallen zodat de turbodruk (gedeeltelijk) wegvalt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei europeaan:

Technisch gezien kan dit natuurlijk niet;

De intercooler is geplaatst tussen de turbo en het inlaatspruitstuk en dient om de ,door de turbo samengeperste lucht af te koelen ( door het samendrukken word deze lucht juist warm) zodat het aantal moleculen lucht per m³ kleiner word en men verhoudingsgewijze meer moleculen brandstof in kan spuiten zodat het vermogen toeneemt.

 

 

 

Het aantal moleculen worden juist groter, meer zuurstof per cm3, kan er ook meer brandstof ingespoten worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar lucht in het algemeen ook vocht bevat....
De luchtvochtigheid bij koudere lucht omhoog gaat, zal deze bij een 100% luchtvochtigheid condenseren.

Dit punt wordt bereikt door te koelen (wat de intercooler ook doet, blijkbaar).
Als het echt koud wordt, zal dit vocht in de intercooler (of de pijp erachter) bevriezen.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei steenhaas1:

Het aantal moleculen worden juist groter, meer zuurstof per cm3, kan er ook meer brandstof ingespoten worden.

Daar zit ook een grens aan. De ideale verhouding lucht/ (pure)diesel is ongeveer 14,5 : 1 (λ of Lambdagetal = 1), dan haal je het optimale vermogen uit je diesel. Maar een vrachtwagendiesel heeft over het algemeen geen gasklep en loopt meestal niet op maximum vermogen, dus dan wordt er al minder ingespoten en werk je met een lambdagetal groter dan 1 (λ > 1). En ook wat Ayla al aangeeft: koudere lucht heeft een lager vochtpercentage dat het kan vasthouden, dus die 100% luchtvochtigheid zal eerder worden bereikt aan de uitgang van de intercooler. Verder was er nog iets met een ideale luchtvochtigheid voor de verbranding, maar die zou ik zo uit mijn hoofd niet weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei steenhaas1:

Het aantal moleculen worden juist groter, meer zuurstof per cm3, kan er ook meer brandstof ingespoten worden.

Moleculen worden zeker groter,daarom gaan er in een cm³ warme lucht ook minder dan in koudere lucht.

daarom is t de bedoeling van een intercooler dat hij de warme lucht afkoelt zodat er in een cm³ méér moleculen ingaan ,en men dus méér brandstof in kan spuiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

(λ > 1). En ook wat Ayla al aangeeft: koudere lucht heeft een lager vochtpercentage dat het kan vasthouden, dus die 100% luchtvochtigheid zal eerder worden bereikt aan de uitgang van de intercooler. Verder was er nog iets met een ideale luchtvochtigheid voor de verbranding, maar die zou ik zo uit mijn hoofd niet weten.

Denk effe na:

De lucht( zuurstof) die door de turbo in de intercooler geblazen is al opgewarmt door de warme( hete ) turbo en vervolgens ook nog door het feit dat die samengedrukt word.

IK denk dat er aan de uitgang van de intercooler,waar de lucht direct naar het inlaatspruitstuk gaat van een vochtigheidsgraad weinig sprake meer kan zijn.

 

Met de wetten van de thermodynamica zou t i.i.g niet te verklaren zijn dat een intercooler "dichtvriest"

IK heb mijn hele leven zowat met turbomotoren( met en zonder intercooler) gereden maar heb t fenomeen nog nooit meegemaakt.

Ook een aftapkraantje op het intercooler systeem is mij volkomen vreemd.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
29 minuten geleden zei europeaan:

Denk effe na:

De lucht( zuurstof) die door de turbo in de intercooler geblazen is al opgewarmt door de warme( hete ) turbo en vervolgens ook nog door het feit dat die samengedrukt word.

IK denk dat er aan de uitgang van de intercooler,waar de lucht direct naar het inlaatspruitstuk gaat van een vochtigheidsgraad weinig sprake meer kan zijn.

 

Met de wetten van de thermodynamica zou t i.i.g niet te verklaren zijn dat een intercooler "dichtvriest"

IK heb mijn hele leven zowat met turbomotoren( met en zonder intercooler) gereden maar heb t fenomeen nog nooit meegemaakt.

Ook een aftapkraantje op het intercooler systeem is mij volkomen vreemd.

 

Ik denk wel na, en toevallig zit ik nu ook nog over mijn vakgebied na te denken: de hoeveelheid water in de lucht gaat ook mee door de turbo en door de intercooler. Die intercooler is er inderdaad om de lucht te koelen, in de winter doet die dat heel goed. Dan is het zomaar eens het geval dat de lucht die de intercooler in gaat er kouder uit komt dan de lucht die de turbo heeft aangezogen, vandaar dat er condens ontstaat. In welke van die wetten van thermodynamica wordt gesproken over luchtvochtigheid? Dat jij iets nog niet hebt meegemaakt of hebt gezien is overigens niet voldoende voor mij om dan maar te denken dat het anders is dan ik hiervoor heb uitgelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei europeaan:

Technisch gezien kan dit natuurlijk niet;

De intercooler is geplaatst tussen de turbo en het inlaatspruitstuk en dient om de ,door de turbo samengeperste lucht af te koelen ( door het samendrukken word deze lucht juist warm) zodat het aantal moleculen lucht per m³ kleiner word en men verhoudingsgewijze meer moleculen brandstof in kan spuiten zodat het vermogen toeneemt.

 

Het enige wat aan een intercooler kapot kan gaan is dat hij corrodeert( roest)en er dus gaten invallen zodat de turbodruk (gedeeltelijk) wegvalt.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei europeaan:

Moleculen worden zeker groter,daarom gaan er in een cm³ warme lucht ook minder dan in koudere lucht.

daarom is t de bedoeling van een intercooler dat hij de warme lucht afkoelt zodat er in een cm³ méér moleculen ingaan ,en men dus méér brandstof in kan spuiten.

Waarschijnlijk geen natuur/scheikunde gehad op school, of niet opgelet (opletten was ook niet mijn sterkste kant). 😉 

Citaat

Bij gassen is de afstand tussen de moleculen veel groter dan bij vaste stoffen en vloeistoffen. De moleculen hebben, net als bij vloeistoffen, geen vaste plaats. Ze vliegen met grote snelheid (bijvoorbeeld 400 m/s) door de ruimte. De vrije weglengte (dit is de afstand die de moleculen afleggen zonder tegen andere moleculen te botsen) is bij gassen veel groter dan bij vaste stoffen en bij vloeistoffen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

IK geloof jullie op je woord,maar heb op mijn zoektocht op het net geen enkele instructie van m.n. Volvo hier over kunnen vinden.

ook hier niet:

 

http://www.huibkwint.nl/Map Volvo/VolvoTruck Verkeersschool dam.pdf

 

Wel een artikel in het AD van -1-2019 over vele Renault diesels die niet meer wilden.

Maar kan iemand me vertellen wanneer dit fenomeen zich voordoet,zoals ik al zei heb ik best wat jaren gereden met verschillende turbo intercooler motoren ( Daf;Volvo,Scania) 

DE koudste temperatuur waarin ik reed was in de jaren '80 in oost Frankrijk,toen het kwik daalde tot - 33 graden celsius.

aar ook toen ging het DAF'je 2800 T.I. gewoon door. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei steenhaas1:

Waarschijnlijk geen natuur/scheikunde gehad op school, of niet opgelet (opletten was ook niet mijn sterkste kant). 😉 

 

Leg jij dan eens in Jip een Janneke taal uit waar zo n intercooler wel voor dient dan,en waarom hij de samengeperste lucht weer koelt.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden