[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Afdekhoes voor de wintertijd


Eeweep

Recommended Posts

  • Forumlid
Citaat

De druk van een gas

In de figuur hiernaast is een ruimte getekend die gevuld is met een gas. In werkelijkheid is het aantal moleculen veel groter. De pijltjes stellen de snelheid van de moleculen voor. Als de moleculen tegen de wand botsen, worden ze door de wand teruggekaatst. Bij elke botsing ondervindt de wand een stootje. Alle stootjes samen leveren de druk op die het gas op de wand uitoefent.

De moleculen bewegen sneller bij hogere temperatuur

Als de temperatuur van een stof hoger wordt, zullen de moleculen sneller gaan bewegen. Dit geldt zowel voor moleculen in een vaste stof, in een vloeistof, als ook in een gas. In een vaste stof gaan ze dan sneller rond de evenwichtsstand trillen. Ook in een vloeistof bewegen moleculen sneller kriskras door elkaar. Het gevolg hiervan is dat vaste stoffen en vloeistoffen uitzetten als de temperatuur stijgt. Doordat de moleculen heftiger bewegen, eisen ze namelijk meer ruimte voor zichzelf op.

Ook in een gas bewegen de moleculen met een hogere snelheid naarmate de temperatuur hoger wordt. Dit betekent dat de botsingen tegen de wand ook krachtiger zullen zijn. Hierdoor zal de druk van een gas in een afgesloten ruimte, zoals een fles, dus ook toenemen.

1457514454_Schermafbeelding2022-01-22om23_19_43.png.dc626298a3ed47becb2feaf1d48a45b0.png

Hoe groter de dichtheid van een stof, hoe meer moleculen per cm3.

 

 

921790637_Schermafbeelding2022-01-22om23_26_18.png.9468ed960c024352c8e2cf343d92b650.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Voordat ik het helemaal kwijt ben:

 

1) onze kleine bussen (MB sprinters en Iveco daily's) rijden met een verbluffende 39km/h het gehele traject.....

    Doordat het van die "groene" motoren zijn, wordt er nagenoeg geen (rest)warmte geproduceerd om de stakker chauffeur van een warme cabine te laten genieten, wat, de      wagens komen zowat niet op bedrijfstemperatuur met deze snelheden....

2) onze grote bussen hebben een hekmotor (weet ff niet de NL naam). Dat betekent dat je als monteur meestal ACHTERIN de bus rommelt. Voor zit letterlijk niet veel. De              radiator zit veelal aan de zijkantachter. Deze krijgt GEEN rijwindkoeling (zeker niet met onze snelheden). Dus de radiator afdekken heeft weinig tot geen zin. (is                          gebrobeerd, werkte niet).

3) turbo intercoolers....... Wij zijn al cool van ons zelf en hebben die extra opjutters niet nodig (ook weer vanwege onze snelheden....)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-1-2022 om 12:37 zei europeaan:

Leg jij dan eens in Jip een Janneke taal uit waar zo n intercooler wel voor dient dan,en waarom hij de samengeperste lucht weer koelt.:D

1. Lucht zet uit bij verwarming. Lucht zet meer uit bij meer verwarming. De verbrandingstemperatuur wordt niet hoger, dus dan helpt het om meer vermogen te krijgen door de inlaattemperatuur lager te hebben.

2. Bij een lagere inlaattemperatuur wordt de zelfontstekingstemperatuur van de diesel iets dichter bij het BDP van de zuiger bereikt. Hierdoor wordt meer energie uit de diesel pas gebruikt tijdens de neerwaartse slag van de zuiger i.p.v. dat de zuiger het laatste deel tegen zijn de verbrandingsdruk in nog omhoog moet.

3. Wat al eerder is aangehaald, in koudere lucht passen meer moleculen, dus bij eenzelfde turbodruk komt er meer zuurstof per slag in de cilinder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

 

3. Wat al eerder is aangehaald, in koudere lucht passen meer moleculen, dus bij eenzelfde turbodruk komt er meer zuurstof per slag in de cilinder.

Dat zeg ik toch ook;

door het samendrukken van de lucht(door de turbo) word de lucht warmer en de moleculen groter.

Als iets groter word past het niet meer in een bepaalde meetkundige eenheid ( cm³ of m³ )

Door deze warme lucht weer af te koelen krimpt het volume en passen er meer moleculen lucht in een meetkundige eenheid.

Men kan dus stellen dat men dan in deze eenheid meer diesel in kan spuiten dan als deze lucht niet gekoeld was,zonder de juiste verhouding lucht/diesel te moeten beinvloeden.

zodoende kan het motorvermogen toenemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
49 minuten geleden zei europeaan:

Dus dan heeft de alom gebruikte intercooler geen enkel nut ??

( want dan krimpen ze ook niet bij afkoeling :D)

Het moet blijkbaar wel heel simpel: de moleculen worden niet groter bij toenemende temperatuur, maar ze hebben wel meer ruimte nodig. Voor eenzelfde cilinderinhoud passen er bij een hogere temperatuur en gelijkblijvende druk minder moleculen in. Vergelijk het met wagens op een weg: als iedereen 200 km/u gaat rijden wil iedereen meer ruimte houden om niet te botsen. De wagens worden dan niet groter, de tussenruimte die ze nodig hebben wel. Voor eenzelfde lengte op de weg passen er dan minder wagens op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Parkeerterrein heel veel auto's die stilstaan op beperkte ruimte     = vaste stof

Filerijden veel auto's langzaam op korte afstand van elkaar rijdend= vloeistof

Rustige weg een enkele auto die snel rijdt                                         = gasvormig

Vervang auto door molecuul, zoals ook al in een eerdere post te zien en lezen was 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De lucht uit de turbo stijgt door het samenpersen tot een temperatuur tussen de 100 en 200°C en kan dus best wel wat vocht bevatten.

Er komt nog extra vocht bij van het doorblaasgas doordat de gesloten carterventilatie vóór de turbo op de luchtinlaat is aangesloten.

Een intercooler koelt tussen de 30 en 100°C terug. Daardoor ontstaat condensatie op de "koude" intercoolerwanden.

 

Als de intercooler in de rijwind hangt bij temperaturen dik onder nul en de motor niet echt opwarmt (dus weinig stralingswarmte van de radiateur), dan lijkt me dat bij rijden met een lage turbodruk  (dus lagere temperatuurverhoging van de inlaatlucht en wel grote koeling) de boel echt wel kan bevriezen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 24-1-2022 om 13:12 zei europeaan:
Op 24-1-2022 om 12:46 zei steenhaas1:

 

Moleculen worden niet groter  als het warmer wordt.

Dus dan heeft de alom gebruikte intercooler geen enkel nut ??

( want dan krimpen ze ook niet bij afkoeling :D)

 

De moleculen worden niet groter, ze gaan sneller bewegen als de temperatuur van de lucht waarin ze zich bevinden hoger wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Localton:

De lucht uit de turbo stijgt door het samenpersen tot een temperatuur tussen de 100 en 200°C en kan dus best wel wat vocht bevatten.

Er komt nog extra vocht bij van het doorblaasgas doordat de gesloten carterventilatie vóór de turbo op de luchtinlaat is aangesloten.

Een intercooler koelt tussen de 30 en 100°C terug. Daardoor ontstaat condensatie op de "koude" intercoolerwanden.

 

 

 

 

Turbodruk tussen de 1,5 en 2 maal de buitenlucht, dan zal de temperatuur ook 1,5 tot 2 maal hoger worden dan de buiten(inlaat)luchttemperatuur bij gelijkblijvend volume.

Het vlampunt van diesel wordt al bereikt bij die temperatuur ( begint bij 125 graden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei steenhaas1:

Turbodruk tussen de 1,5 en 2 maal de buitenlucht, dan zal de temperatuur ook 1,5 tot 2 maal hoger worden dan de buiten(inlaat)luchttemperatuur bij gelijkblijvend volume.

Het vlampunt van diesel wordt al bereikt bij die temperatuur ( begint bij 125 graden)

Ik denk dat je een denkfout in de formule maakt door graden Celsius te nemen in plaats van graden Kelvin.  2 x 20° is 40° maar 2 x 293 (20+273) = 585 - 273 = 312°C. Maar voor zover ik begrijp vindt er al direct na de turbo warmteoverdracht plaats.

En lucht van 125° is bij een diesel toch geen probleem, je wilt toch dat de brandstof ingespoten wordt in warme lucht (anders ontbrandt het mengsel niet).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Localton:

Ik denk dat je een denkfout in de formule maakt door graden Celsius te nemen in plaats van graden Kelvin.  2 x 20° is 40° maar 2 x 293 (20+273) = 585 - 273 = 312°C. Maar voor zover ik begrijp vindt er al direct na de turbo warmteoverdracht plaats.

En lucht van 125° is bij een diesel toch geen probleem, je wilt toch dat de brandstof ingespoten wordt in warme lucht (anders ontbrandt het mengsel niet).

Als je dus een fietspomp bij 20°C uittrekt en half indrukt met dicht ventiel  zou het 312 graden zijn in de pomp??? :nee:
Een truckband oppompen tot 9 bar zou dan 2364°C opleveren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei steenhaas1:

Als je dus een fietspomp bij 20°C uittrekt en half indrukt met dicht ventiel  zou het 312 graden zijn in de pomp??? :nee:
Een truckband oppompen tot 9 bar zou dan 2364°C opleveren!

Jawel :ja:, bij een ideaal gas in een adiabatisch proces. Maar lucht is geen ideaal gas en het proces is niet adiabatisch, want bijvoorbeeld de fietspomp is ook 20°C en koelt dus direct de samengeperste lucht en er verstrijkt een bepaalde tijd voordat de fietspomp 2 bar bereikt.

Vul de gegevens maar in in de wet van Gay-Lussac (en eerlijk gezegd die 312° verbaasde mij ook).

Bij een dieselmotor met een compressie-einddruk van 17 bar is de temperatuur in de cilinder circa 500°C voldoende voor een zelfontbrandingstemperatuur van diesel bij 256°C.

Het oppompen van een truckband duurt echt wel een tijdje en al die tijd is er koeling en toevoer van koudere perslucht. Het sommetje wordt al anders al je van 2 naar 9 bar gaat of van 8 naar 9 bar.

Als je in een flits een band kunt oppompen van 1 naar 9 bar met een ideaal gas, kun je weer naar de bandenboer, dus (of meneer Gay-Lussac deugt niet) 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Localton:

Het sommetje wordt al anders al je van 2 naar 9 bar gaat of van 8 naar 9 bar.

 

Dat klopt, in dit geval is al helemaal geen sprake meer van het (nauwelijks bestaande) ideaal gas. Ideaal gas is voornamelijk een theoretische toestand van gas, bij lage drukken en temperaturen kun je daar aardig mee rekenen, maar het rekensommetje p/T=V wordt algauw onnauwkeurig door veranderingen in de toestand van het ideaal gas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden