[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Stroom ‘uitgevlagde’ transporteurs door verplichte thuisreis


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Stroom ‘uitgevlagde’ transporteurs door verplichte thuisreis

 

De terugkeerplicht is een van de meest omstreden regels uit het Europese Mobiliteitspakket. Oost-Europese transportbedrijven zien de door Brussel afgedwongen terugkeer naar huis als een aanval op hun verdienmodel en zoeken naarstig naar oplossingen. Zo bouwt de Litouwse transportreus Girteka een grote nieuwe vestiging in Polen. Maar ook ondernemers uit andere Europese lidstaten voelen zich genoodzaakt te verhuizen. Centraal gelegen landen als Duitsland en Polen krijgen er op die manier heel wat nieuwe vervoerders bij.

 

Girteka trekt 5 miljoen euro uit voor zijn nieuwste en grootste vestiging. Het bedrijf heeft daarvoor zijn oog laten vallen op een stuk grond bij de Poolse stad Poz­nan, niet ver van de Duitse grens. Het terrein, ooit een productielocatie waar truck- en busfabrikant MAN zijn stadsbussen assembleerde, gaat dienst doen als uitvalsbasis voor tweeduizend in Polen geregistreerde vrachtwagens en achtduizend truckers. Verder wil Girteka hier enkele honderden technische en admini­stratieve medewerkers aan het werk zetten en komen er diensten voor de chauffeurs, zoals een bank, een kapper en een dokterspost. De locatie wordt volgens het bedrijf zelf zeventien keer zo groot als de bestaande Poolse vestiging van het Girteka. De Litouwse vervoerder, die met zijn wagenpark van achtduizend trucks naar eigen zeggen het grootste ‘asset-based’ transportbedrijf in Europa is, stelt dat het genoodzaakt wordt om zich dichter bij zijn klanten te vestigen en zo ‘lege kilometers te voorkomen’.

 

Girteka-Logistics-preparing-for-the-mobility-package-and-rising-transportation-costs-3-scaled-e1643204919762-800x450.jpg.ebbf5bfdef048285dc7952592a751e74.jpg

 

Girteka doelt daarmee op de terugkeerplicht voor voertuigen en die voor chauffeurs, die al eerder inging. Deze maatregelen zijn door Brussel bedacht om de werkomstandigheden voor truckers te verbeteren en om het speelveld tussen Oost- en West-Europa wat meer in evenwicht te brengen. Vrachtwagens uit Oost-Europese landen keerden vaak maar een of hooguit twee keer per jaar terug naar het thuisland om daar de verplichte technische keuring te ondergaan, de rest van het jaar konden ze tot nu toe permanent rondrijden in het buitenland. In sommige landen is 80% van de truckvloot permanent actief buiten de eigen grenzen.

 

Hotel met 750 bedden

Met de invoering van de terugkeerplicht voor voertuigen op 21 februari is het gedaan met die vrijheid. Vrachtwagens die actief zijn in het buitenland, zullen dan elke acht weken vele kilometers terug moeten rijden naar het thuisland. Voor transporteurs uit oostelijke lidstaten van de EU wordt het werk in West-Europa daardoor een stuk minder aantrekkelijk, zeker als het niet lukt om voor de thuisreis ladingen te vinden. Nu al rijdt in Europa een op de vijf vrachtwagens leeg rond en dat zal door de nieuwe Europese regels alleen maar meer worden, zo waarschuwen Oost-Europese landen. Litouwen, Bulgarije, Roemenië, Hongarije, Cyprus, Malta en Polen zijn zelfs naar de Europese rechter gestapt om de verplichte terugkeer van tafel te krijgen.

 

Girteka is niet de enige grote vervoerder die vanwege het Mobiliteitspakket nieuwe vestigingen opent in een ander land. Het Duitse Hegelmann bouwt net over de grens in Polen een eigen hotel voor vrachtwagenchauffeurs. Het hotel met 750 bedden biedt het transportbedrijf een uitvalsbasis in Polen van waaruit voertuigen en chauffeurs snel weer in Duitsland aan het werk kunnen. Het transportbedrijf werkt volgens Poolse media ook op de Pools-Oekraïense grens aan een nieuwe vestiging. Hegelmann heeft daar een oud ziekenhuis uit de Sovjettijd gekocht om er Oekraïense chauffeurs te huisvesten.

 

Ook kleine vervoerders willen door de nieuwe Europese regels verhuizen. Al snel na de publicatie van het Mobiliteitspakket door de Europese Commissie in 2020 constateerden brancheorganisaties dat er langzaam maar zeker een stroom op gang kwam van ‘uitgevlagde’ transportondernemers die hun vestigingen vanuit Roemenië, Bulgarije en de Baltische staten naar elders verplaatsen. Naast Polen lijkt Duitsland de populairste uitvalsbasis bij vervoerders die proberen om de afstand waarover zij hun transporten uitvoeren te verkleinen. In verschillende media hebben transportcommentatoren Duitsland om die reden al uitgeroepen tot ‘winnaar’ van het Mobiliteitspakket.

 

Kleinere loonkloof

De terugkeerplicht is niet het enige onderdeel van het Mobiliteitspakket dat de verhuisdrift onder Oost-Europese transporteurs aanwakkert. Er speelt ook mee dat de cabotageregels binnen de EU steeds strenger worden. Tegelijk met de terugkeerplicht voor voertuigen voert Brussel namelijk een ‘cooling off’ in. Vervoerders mogen onder de nieuwe regels nog steeds drie cabotageritten in zeven dagen uitvoeren in een ander land, maar ze moeten daarna een vierdaagse pauze inlassen voor ze weer cabotage kunnen verrichten met hetzelfde voertuig. Het loont daardoor nog meer om voertuigen in het buitenland te registreren. De verhuisgolf wordt mogelijk gemaakt door de steeds kleinere loonkloof tussen Oost en West. Het tekort aan chauffeurs speelt ook transportondernemers in Oost-Europese lidstaten parten, waardoor de loonkosten daar de afgelopen jaren fors zijn gestegen. De chauffeurssalarissen in Duitsland liggen weliswaar nog altijd hoger dan in landen als Roemenië en Bulgarije, maar het verschil is nu zo klein dat de opening van een vestiging in Duitsland aanlokkelijker is dan ooit.

 

bron: https://www.nt.nl/wegvervoer/2022/01/27/verhuisdrift-door-verplichte-terugreis/

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zo'n hotel is voor een transportbedrijf uiteraard wel een uitkomst maar de chauffeur is dan nog steeds niet thuis zoals in het mobiliteitspakket staat. Ik ben benieuwd of ze als transporteur weer op het randje balanceren van wat wel en niet mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei edje:

Zo'n hotel is voor een transportbedrijf uiteraard wel een uitkomst maar de chauffeur is dan nog steeds niet thuis zoals in het mobiliteitspakket staat. Ik ben benieuwd of ze als transporteur weer op het randje balanceren van wat wel en niet mag.

 

Je moet wel eerst goed weten wat er precies in dat Mobiliteitspakket staat. Er staat namelijk nergens dat een chauffeur zijn rust thuis in zijn eigen woonplaats moet nemen, enkel dat de werkgever het werk van haar bestuurders zodanig dient te organiseren dat deze binnen elke periode van 3 of 4 weken "naar huis" terug kunnen keren al naar gelang de bestuurder twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden heeft genoten.
Wat dat "naar huis" exact volgens de nieuwe regels inhoudt staat omschreven in artikel 8, lid 8 bis van Verordening 2020-1054 van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van EG 561/2006.

 

Volgens dat artikel 8, lid 8 bis van de verordening moet een werkgever twee mogelijke terugkeerplaatsen aanbieden, n.l.; 

- de exploitatievestiging in de lidstaat van vestiging van de werkgever, waar de bestuurders normaal gestationeerd zijn, of

- de woonplaats van de bestuurder, als die verschillend is van de plaats van vestiging van de werkgever

 

(zie https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-02/mobility-package-questions-and-answers-nl.pdf  Terugkeer van de bestuurder)

De officiële wetstekst van 'artikel 8 lid 8 bis' zoals vermeld in Verordening 2020-1054 luidt als volgt;

 

“8 bis. Vervoersondernemingen plannen het werk van de bestuurders zodanig dat zij binnen elke periode van vier opeenvolgende weken kunnen terugkeren naar de exploitatievestiging van de werkgever waar de bestuurder normaal gesproken gestationeerd is en waar zijn normale wekelijkse rusttijd begint in de lidstaat van vestiging van de werkgever, of naar zijn woonplaats, zodat hij ten minste één normale wekelijkse rusttijd of een wekelijkse rusttijd van meer dan 45 uur ter compensatie van een verkorte wekelijkse rusttijd kan nemen.
Indien de bestuurder echter twee opeenvolgende verkorte wekelijkse rusttijden heeft genomen overeenkomstig lid 6, plant de vervoersonderneming het werk van de bestuurder zodanig dat de bestuurder vóór het begin van de normale wekelijkse rusttijd van meer dan 45 uur die ter compensatie wordt genomen, kan terugkeren.
De onderneming licht toe hoe zij die verplichting vervult en houdt de documentatie bij op haar zetel om deze op verzoek ter beschikking te kunnen stellen van de controleautoriteiten.”;

 

Daarnaast word in 'overweging 14' uit diezelfde Verordening 2020-1054 gesteld dat de bestuurders vrij zijn om te bepalen waar zij hun rusttijd door willen brengen; de bestuurder kan dus kiezen tussen één van de twee door de werkgever aangeboden mogelijkheden kiezen. Dat betekend dat een werkgever zijn bestuurders niet kan dwingen om zijn vestigingsplaats als terugkeerplaats te kiezen. Echter wanneer de bestuurder geen keuze tussen die twee mogelijkheden kenbaar heeft gemaakt, mag de werkgever in een dergelijk geval zelf kiezen, afhankelijk van de optie die zijn voorkeur geniet.

 

(zie https://transport.ec.europa.eu/system/files/2021-02/mobility-package-questions-and-answers-nl.pdf Terugkeer van de bestuurder)

De officiële wetstekst van 'overweging 14'zoals vermeld in Verordening 2020-1054 luidt als volgt;

 

(14) Er moet tevens worden bepaald dat vervoersondernemingen het werk zodanig moeten plannen dat de bestuurders niet buitensporig lang van huis weg zijn en dat bestuurders ter compensatie van de verkorte wekelijkse rusttijden lange rusttijden kunnen genieten. De terugkeer moet zo worden georganiseerd dat een exploitatievestiging van de vervoersonderneming in haar lidstaat van vestiging of zijn woonplaats kan worden bereikt en de bestuurders zijn vrij te bepalen waar zij hun rusttijd willen doorbrengen. Om aan te tonen dat de vervoersonderneming haar verplichtingen inzake de organisatie van de regelmatige terugkeer nakomt, moet de vervoersonderneming gebruik kunnen maken van tachograafgegevens, het dienstrooster van de bestuurder of andere documentatie. Dergelijk bewijs moet in de bedrijfsruimte van de vervoersonderneming beschikbaar zijn om op verzoek van de met controle belaste autoriteiten te worden overlegd

 

Verordening 20202-1054 is hier te lezen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R1054&from=NL

 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er word al jaren geprobeerd de grote bedrijven met goedkope chauffeurs buiten de deur te houden. miljoenen zijn er door vakbonden doorheen gejaagd aan kansloze rechtszaken.

 

En kijk, ze lopen weer achter de feiten aan. 

 

En wat veel mensen jaren terug al voorspelden, er is een personeels tekort zelf met deze grote bedrijven met goedkope chauffeurs in de buurt.

 

Al die miljoenen hadden misschien beter uitgegeven kunnen worden aan problemen in eigen land en voor de eigen leden misschien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het waarschijnlijk zijn het gevoelsmatige miljoenen. De vakbonden hebben de laatste jaren op de verkeerde paarden gewed. Die paar linkse rakkers die nog lid zijn werken liever niet dan wel en die mochten het beleid bepalen. Degenen die nog een normale visie hadden op het chauffeursleven werden op vergaderingen weggehoond. Dit uiteraard allemaal 'van horen zeggen' he. 

Het lijkt me wel een plausibele verklaring voor het feit dat de leden weglopen 

  • Like 1
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei Ger-1957:

Ik had hier toch graag een onderbouwing van gezien, waar haal jij al die miljoenen vandaan?

Een beetje populair doen zonder een steekhoudende argumenten hebben we niets aan. 

 

 

Bij "een beetje populair lopen doen" moet ik eigenlijk gelijk denken aan Baudet of Wilders maar dat terzijde.

 

Maar denkt u werkelijk waar dat ik er ver naast zit?  De lijst van rechtszaken al dan niet gewonnen door de bonden is lang, heel lang. En als ze dan een zaak winnen zijn er maar zelden winnaars.  Maar dat weet u zelf ook heel goed. En ja, de uitgaven aan advocaten in de loop der jaren lopen in de miljoenen.

 

Ik vraag me af of dit zo in de cijfers terug te vinden is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb hier wat buitenlandse charters rondrijden en die maken zich helemaal geen zorgen over de terugkeer verplichting. We zien wel zeggen ze. En ik denk dat verreweg de meesten zo denken.

 

We gaan het allemaal wel meemaken. Of niet. En in dat laatste geval herrijst dan in Poznan de grootste hoerenkast van de EU :D.

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Ger-1957:

Je gaat me dus vertellen dat niet leden watjes zijn die niet achter die boom vandaan durven te komen omdat ze dan misschien kommentaar zouden kunnen krijgen, kom nou :bey:

Niet mijn woorden verdraaien Ger;

Niet leden komen niet achter de boom uit omdat ze weten dat hun belangen niet erkend worden,en hun stem niet gehoord word,dat is heel wat anders dan "bang zijn dat ze kommentaar krijgen"

En als niet lid ben je daar ( heb ik van horen zeggen :D) niet erg welkom.

Ben je wél lid mag je bij het kruisje tekenen ,koffie pakken en ja knikken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sommige instanties weten wél hoe t hoort,en dragen ook oplossingen aan:

 

Es gibt keine andere Möglichkeit:

Die Zukunft des Straßengüterverkehrs hängt von der Zufriedenheit der Fahrer ab. Das Frachtgeschäft wird immer höheren, personellen Anforderungen gerecht werden müssen. Auch wenn der Markt über Alternativen wie selbstfahrende LKWs nachdenkt sind diese Ideen alles andere als sofort umsetzbar. Die Lkw-Branche muss sich mit dem Problem des Fahrermangels auseinandersetzen, wenn sie den Marktanforderungen heute und in Zukunft gerecht werden will. Es wird nicht ausreichen, so weiterzumachen wie bisher.

 

Bron :https://www.saloodo.com/de/blog/ein-leitfaden-um-lkw-fahrer-im-unternehmen-zu-halten/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden