[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Wat voor brandstof is dit allemaal?


Murphy

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

^^ waar de amerikanen echter reeds heel hard over klagen.

Toen ik afgelopen vrijdag uit Lafayette (Louisiana) vertok, stonden de prijzen nog op 3,79 voor regular (en de dag ervoor nog op 3,69)

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:

Maar het grootste probleem is dat het (bij oudere auto’s) de brandstofleidingen aantast. Dus gelukkig hier de keus voor ethanolvrij. 

Dat zijn dan wel de echt wat oudere auto's. Na 2005 zullen er weinig auto's in Europa op de markt zijn gekomen waarbij ethanol een probleem was. Afgezien daarvan, het is ook niet zo dat het aantasten al na 1 tankbeurt merkbaar is. Ethanol wordt al 50 jaar of langer gebruikt in landen als Brazilië (gemaakt van rietsuiker) en Zuid-Afrika, het grootste nadeel is de lagere energieinhoud/liter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Laatste keer dat ik met m'n oldtimer heb getankt was in september, ofzo....rondrit van Sassenheim. En dan gewoon Shell V-power.

 

Erger is het dat ik de daily 2x per maand moet tanken (3.2L V6 met een 80 liter tank 🥶 )

 

Gelukkig mag de vrouw ook met mijn dienstfiets rijden (1 a 2x per week, Zwaanshoek-Den Bosch, maar met een tankkaart vd baas).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ is jouw dienstfiets de 3.2 liter V6?  Wat is er dan erg aan om die telkens vol te tanken.. met de tankkaart van de baas?

 

2,18 voor een liter diesel..stond er vandaag op de pomp.. :zegtniets:

 

Om de 2 dagen gaat er toch, schat ik in, zo'n 30-40 euro extra in de tank van de werkauto.. bij ongeveer 80-90 liter tanken.

Maar ja.. 'ze' hebben de routes verdicht.. (efficiënt.. ) dus is het nu nóg meer start/stop werk.. Ik kwam op 1 liter voor 3,1 kilometer, de afgelopen 2 dagen.:(

 

Ik hoop voor de mede chauffeurs die voor eigen rekening iedere dag een half uurtje moeten rijden naar de standplaats.. dat er op één of andere manier op korte termijn wat tegemoetkoming in de kosten kan komen.

 

21 uur geleden zei RobNiat:

Ethanolvrij is in Nederland bijna niet te vinden.  (..)
Maar het grootste probleem is dat het (bij oudere auto’s) de brandstofleidingen aantast. Dus gelukkig hier de keus voor ethanolvrij. 

 

RacingPower octaan 102 zou ethanol vrij moeten zijn. Kan je o.a. kopen bij Kuster Energy tankstations.

 

Andere oliehandelaar die dit ook aanbiedt.

https://www.oliehandelkreuze.nl/racing-power-102/

 

Maar ja.. hoe zal jouw Mitsubishi omgaan met een vrij hoog octaangetal?

 

 

 

Men zegt dat BP RON98 Ultimate ook ethanol vrij is. Maar dat geloof ik niet, ze gebruiken toch de E5 codering ervoor.

 

Naar mijn ervaring is Argos de partij met de kleinste meerprijs voor Super 98 E5.

Toevallig vorige week maandag nog kunnen tanken voor € 2,179 per liter bij de Argos in Veenendaal. Is 8 tot 11 cent duurder dan RON 95 E10. Schappelijk.

Was ik afgelopen vrijdag in Den Helder.. kon ik nógmaals voor € 2,179 per liter bij de lokale Argos tanken voor 98 E5. Dát in een week dat de prijzen elke dag stegen.. :p

Kortom, kennelijk veel concurrentie aldaar.. en best wel een prijsverschil met andere Argos pompen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ nee, die 3,2L V6 is de daily van de vrouw (en van mijzelf). En wordt getankt uit eigen zak, is een prive auto.

De dienstfiets is een CLA 180, (dus een geblazen 1.6). Deze wordt echter alleen en strikt zakelijk gebruikt (vanwege de bijtelling).

 

Groet Ron (ja, een hoop Mercedes hier op het erf 🙂 )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Er zijn additieven te koop om o.a. de hygroscopische werking (water aantrekken) van ethanol te neutraliseren. Voor degenen die het Engels machtig zijn: http://www.bellperformance.com/fuel-treatment/ethanol-defense en https://www.bellperformance.com/blog/ethanol-removal-additive, daar wordt uitgelegd wat ethanol doet. In het kort: blijft ethanol langer in de tank, dan trekt het water aan en zal het naar de bodem van de tank zakken. Dat komt omdat het een mengsel is, geen oplossing. De nadelen daarvan zijn duidelijk: een ijzeren tank gaat roesten en op een gegeven moment rijd je rond op puur ethanol met water, dat veroorzaakt weer extra corrosie in je inlaattraject. Deze additieven claimen (en doen dat waarschijnlijk ook, maar ik heb ze nooit gebruikt) een verbinding aan te gaan met ethanol, waardoor het water dat niet meer kan. Over de beschermende werking voor kunststof kan ik niets zeggen, maar alle nieuwe slangen die je koopt voor de rubberslangen die je moet vervangen kunnen tegen ethanol (of je moet gaan experimenteren met tuinslangen of zo :D). De beste remedie lijkt te zijn dat je je tank niet te vol stopt, zodat je niet te lang met dezelfde benzine rond blijft rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Duidelijk.

Toch heb ik vanochtend voor de tweede keer deze week weer getankt; normaal doe ik niet zo hysterisch maar met een dagelijkse prijsverhoging tegenwoordig weet je maar nooit... 

 

Net op het Belgische nieuws gehoord dat de diesel daar morgen naar 2.20 per liter gaat: een verhoging van 20 tot 30 cent per liter :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Marotrans:

Duidelijk.

Toch heb ik vanochtend voor de tweede keer deze week weer getankt; normaal doe ik niet zo hysterisch maar met een dagelijkse prijsverhoging tegenwoordig weet je maar nooit... 

 

Net op het Belgische nieuws gehoord dat de diesel daar morgen naar 2.20 per liter gaat: een verhoging van 20 tot 30 cent per liter :zegtniets:

 

Wat mij opviel is dat het verschil tussen diesel en benzine opeens heel klein is. Normaal zo'n 30 cent, nu maar 10 cent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
40 minuten geleden zei RobNiat:


Spreek je jezelf niet tegen hier? “Strikt zakelijk”, maar wel mag je vrouw er twee keer in de week mee naar Den Bosch?

 

 

 

 Mijn vrouw werkt voor dezelfde werkgever ;)

En mag dus de auto zakelijk gebruiken.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
2 uur geleden zei Vledder:

 

Wat mij opviel is dat het verschil tussen diesel en benzine opeens heel klein is. Normaal zo'n 30 cent, nu maar 10 cent.

Klopt, dat loopt steeds verder naar elkaar toe. En waarom? Zeg het maar...  Als 'ontmoedigingsbeleid' heeft dat geen nut: niet iedereen gaat acuut de auto inruilen vanwege dat verschil bijvoorbeeld.

Het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met de grote behoefte in Rusland en Oekraïne momenteel; en misschien is ook wel een soort erfenis van 'dieselgate' enkele jaren terug. Iets van misplaatste gerechtigheid...

 

Maar goed, dat zijn geen waarheden maar slechts mijn gedachten 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^   Ik vind het verdacht, die dieselprijs dat nu zo inloopt op benzine.

Waarom?

Als het de verbruikte en opgeblazen voorraad van de Russen in Oekraïne betreft.. dat zal, kwalitatief, toch niet 'onze' diesel zijn voor de (veelal) verfijnde hogedruk pomp- en vernevelsystemen die de milieuwetgeving doet voorschrijven..

Kortom, die vraagkant kan niet zó sterk stijgen, in mijn opinie. De Russen hebben olie genoeg.. (het Westen wil toch minder van hen gaan kopen),.

 

De grondstof- en speculatiehandelaren.. die zouden, wat mij betreft, nog eens goed bij zichzelf moeten nagaan of ze zichzelf nog in de spiegel kunnen aankijken. De ratten. :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Schijnt een kwestie van vraag en aanbod te zijn.

De vraag naar diesel blijft op peil, omdat vrachtwagens gewoon moeten blijven rijden.
De vraag naar benzine neemt af, omdat particulieren hun auto laten staan of liever thuis werken met deze prijzen. En als de vraag afneemt stijgen de prijzen minder hard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volgens mij is het ook nog zo dat uit één vat ruwe olie veel minder diesel gemaakt kan worden dan benzine. Als de belasting in centen hetzelfde blijft voor beide brandstoffen, dan maakt de duurdere prijs voor de ruwe olie dat de twee prijzen elkaar naderen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 10-3-2022 om 21:51 zei Durashift:

^^   Ik vind het verdacht, die dieselprijs dat nu zo inloopt op benzine.

Waarom?

 

Naar het schijnt omdat 'onze' diesel vooral gemaakt word van Russische olie.

https://dvhn.nl/economie/Huh-Diesel-is-tegenwoordig-bijna-net-zo-duur-als-benzine.-Hoe-kan-dat-update-27532822.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 9-3-2022 om 21:50 zei Durashift:

^^

 

 

RacingPower octaan 102 zou ethanol vrij moeten zijn. Kan je o.a. kopen bij Kuster Energy tankstations.

 

Andere oliehandelaar die dit ook aanbiedt.

https://www.oliehandelkreuze.nl/racing-power-102/

 

Maar ja.. hoe zal jouw Mitsubishi omgaan met een vrij hoog octaangetal?

 

 

 

 

 

Racing power van bovengenoemde oliehandel gebruik ik voor mijn 'zon en feestdagen' auto.

Prima, zij het duur spul. Scheelt echt in vermogen, auto is op testbank ( Beek autoracing, Den Haag, voor Autoweek item) geweest met deze brandstof. Bij Euro 95: 395 PK. Met 102: 413 PK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Off-Roader:
Op 10-3-2022 om 21:51 zei Durashift:

^^   Ik vind het verdacht, die dieselprijs dat nu zo inloopt op benzine.

Waarom?

 

Naar het schijnt omdat 'onze' diesel vooral gemaakt word van Russische olie.

https://dvhn.nl/economie/Huh-Diesel-is-tegenwoordig-bijna-net-zo-duur-als-benzine.-Hoe-kan-dat-update-27532822.html

 

 

Kan.

 

Ik las elders dat het vooral door de sterk gestegen vraag naar stookolie (Heizöl) komt (ivm energieopwekking, van (Russisch) gas naar stookolie in o.a. Duitsland).

 

Citaat

De hogere prijs van diesel schijnt te komen door een toenemende vraag naar stookolie in Duitsland en andere landen om gas te vervangen. Heizöl komt kennelijk vanuit hetzelfde raffinageproces. (..)
 

De prijs van Heizöl is in een week tijd verdubbeld van 100 naar 200 euro per 100 liter. Het was altijd een stuk goedkoper dan diesel: https://www.tecson.de/heizoelpreise.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
22 uur geleden zei Vledder:

Schijnt een kwestie van vraag en aanbod te zijn.

De vraag naar diesel blijft op peil, omdat vrachtwagens gewoon moeten blijven rijden.
De vraag naar benzine neemt af, omdat particulieren hun auto laten staan of liever thuis werken met deze prijzen. En als de vraag afneemt stijgen de prijzen minder hard.

Ik vermoed eerder dat de regering weet dat trucks toch wel blijven rijden, en dat weer extra inkomsten voor de schatkist betekent. 

Immers er is weer 15 miljoen of zo beloofd aan de hulp aan de oorlog (en dat moet toch ergens van betaald worden he)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 11-3-2022 om 05:58 zei sprinter 516:

In België is de diesel al tijden duurder dan de benzine, vreemd want ruwe olie is de basis grondstof voor zowel diesel als benzine

 

 

In Belgie willen ze de mensen ontmoedigen om een diesel te kopen. Hier in Nederland is voor een particulier een diesel auto veel duurder dan een benzine auto mits je natuurlijk meer als 20.000/25.000 km per jaar rijdt. In Belgie betaal je voor een diesel of benzine even veel en omdat diesel de goedkoopste brandstof was rijd zo'n beetje heel belgie prive met een ''vervuilende'' diesel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden