[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Terugkeerplicht voor vrachtwagens uitstellen


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
18 uur geleden zei HendrikJansen:

Wat heb jij zoal internationaal gereden dan Cor? Over je Hema tijd hebben we hier op het forum het een en ander kunnen lezen en daarvoor zat je bij ene Bas nog wat dacht ik me te herinneren. Maar was dat niet in charter voor Hema?  

Moet ik jou nu mijn hele werkzame leven gaan vertellen????

De kilometers die ik in mijn leven internationaal gemaakt hebt, moet jij nog maar zien te maken "vriend"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:

Maar als je nu “op de lange baan zit” en op de donderdag in je tweede week je 90 rijuren erop zitten, dan is dat niet erg motiverend. Dan moet je feitelijk dus ruim drie etmalen wachten voor je weer verder mag.

Toch zijn er hier een paar die dit “verheerlijken”….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:

Dán is het voor de werkgever interessant om twee goedkope chauffeurs op diezelfde auto te zetten. Dan staat voor een kleine meerprijs in elk geval die auto niet stil.

Bij mij hier in de omgeving bij de cacaofabriek staan heel veel oosterse collega’s van oosterse bedrijven toch allemaal met 1 man op de auto. Die hebben nu dus ook dat probleem. Staan hier “gewoon” weekend te maken. Dus ook stil. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:


Als je met “ons” doelt op de Nederlandse chauffeur dan heb je tot op zekere hoogte gelijk. Het simpele “van A naar B-werk” dat doen wij niet meer. Of niet meer zo veel als vroeger. 
Inderdaad doel ik met "ons" op de Nederlandse chauffeur Rob

 

Doel je echter op “het transport” in zijn algemeen, dan zit je er toch flink naast. 
Er is meer werk dan we zelf aankunnen. Bedrijven die vroeger een wachtlijst hadden van chauffeurs die er wilde werken, die kunnen nu niemand meer vinden om elke stoel te vullen. 

Bedrijven die goed betalen hebben bijna geen verloop, en kunnen zeker nog wel aan goede arbeidskrachten komen


En verschillende handige ondernemers die vooruit keken en met hun tijd zijn meegegaan die hebben enorm geprofiteerd. Neem bijvoorbeeld het oer-Hollandse Raben. Een mega-bedrijf inmiddels. 

Klopt, ik heb er ook gewerkt, maar ook Raben heeft (misschien wel als 1 van de eerste) ontdekt dat Oost Europeanen stukken goedkoper waren dan Nederlandse chauffeurs.

Kijk naar de vestiging Oss, daar loopt bijna geen Nederlander, en daar rijden hoofdzakelijk Nederlandse charter rijders i.p.v. eigen chauffeurs.

Hoe het in Roosendaal bij het overgenomen oude Bas transport is, weet ik eerlijk gezegd niet.
 

Dat wij het simpele werk zelf niet meer krijgen dat is volgens mij meer te wijten aan andere oorzaken dan “oneerlijke concurrentie” trouwens. 
Ben benieuwd wat jij dan als ander oorzaak wijdt? Ik zie alleen maar als reden dat hun veel goedkoper zijn.....

Ik wijt het eerder aan de invoering van de digitale tachograaf en een veel meer rigoureuze naleving van de rijtijdenwet.

Ook Oost Europeanen hebben toch een tachograaf in de truck mn met de rijtijdenwet te maken???
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsers, die voor vast loon onderweg zijn, deed de Hollander graag een stapje extra. Elk uurtje is er één. En je bent toch onderweg. 

Juist, dat was ook mijn instelling als ik onderweg was, liever rijdend geld verdienen, dan 11 a 12 uur stilstaan ergens in den vreemde onbetaald (oke, je kreeg een lichte vergoeding hiervoor), maar werken levert meer op, en daar ben je toch voor onderweg????)
 

Maar als je nu “op de lange baan zit” en op de donderdag in je tweede week je 90 rijuren erop zitten, dan is dat niet erg motiverend. Dan moet je feitelijk dus ruim drie etmalen wachten voor je weer verder mag. 

En hier heb je zeker een punt, en ben ik het zeker met je eens, dit zou zeker verruimt moeten worden, maar dan wel om weer "thuis" te kunnen komen, en niet om weer verder gestuurd te worden


Dán is het voor de werkgever interessant om twee goedkope chauffeurs op diezelfde auto te zetten. Dan staat voor een kleine meerprijs in elk geval die auto niet stil. Maar dat is dan toch niet de schuld van die chauffeurs?

Nee, niet van die chauffeurs, maar wel van werkgevers die nooit genoeg hebben.

Waarom moet blijkbaar alleen in de transport sector 24 op 24 het materiaal bijven draaien, dat is in andere sectoren toch ook niet???

In het rood maar even op deze mannier mijn antwoorden gegeven.

Eindelijk een normale discussie, zoals het hoort op een forum....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Ik bedoel met Nederlands werk, werk dat vanuit Nederland van A naar (een ander land) dus B gaat, en dat er in de regio waar er gelost wordt ook weer eventueel terug geladen gaat worden voor Nederland (of landen ertussen in, en daar weer in de regio laden voor Nederland bijvoorbeeld.

 

Het probleem is, en dat probeer ik ik jaren hier aan te kaarten) dat Oost Europese vervoerders Hier laden en steeds weer naar Nederland terug komen om werk vanuit Nederland weg te rijden en voor de zelfde opdrachtgever hier week. in, week uit het werk doen, en zelf niet naar hun eigen land terug keren.

ZE doen dus Nederlands werk...... (alleen veel goedkoper, waardoor de sector kapot gaat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nergens schrijf ik dat buitenlandse vervoerders hier niet mogen laden, maar laad ze dan alleen werk laden naar hun thuisland, en niet hier het werk goedkoper weg rijden en hier continu rondrijden.

Bijna elke oostblokker rijdt werk in opdracht van Nederlandse bedrijven en niet vanuit hun thuisland (hooguit via een slinkse constructie van een brievenbus firma)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei RobNiat:

Maar volgens mij rijdt Albert Keijzer daar ook nog volop in de rondte. En daar zijn ze ook doorlopend op zoek naar chauffeurs. 

klopt... maar noem eens een sector (in Nederland) waar ze geen personeel zoeken....

Denk dat er meer werkplekken beschikbaar zijn dat dat er ''echte'' werkzoekenden zijn......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
58 minuten geleden zei roadtrain:

klopt... maar noem eens een sector (in Nederland) waar ze geen personeel zoeken....

Denk dat er meer werkplekken beschikbaar zijn dat dat er ''echte'' werkzoekenden zijn......

1 voordeel , bedrijven zijn nu wel meer gemotiveerd om personeel /scholieren op te leiden en te begeleiden dan eerst is mijn mening , voorheen vaak stage lopen doe je maar bij een ander , maar als je een diploma hebt mag je hier komen , of te wel , kosten door een ander laten maken maar wel de oogst plukken .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei sprinter 516:

Ik ben toch echt van mening Lientje dat we op dit moment alles uit handen geven aan de lage loon werkers, en later de deksel op onze neus krijgen.

We zullen zien wie er over enkele jaren gelijk krijgt.....

De invasie van 'goedkope chauffeurs' uit het Oostblok en de bedrijven die daar handig gebruik van maakten - het uitbuiten zoals jij dat noemt- begon 30-40 jaar geleden al. Niks om je nu opeens zorgen te gaan maken dus, een hoop drama om niks.

 

In al die jaren is er alleen maar een hoop verbeterd qua arbeidsomstandigheden en salariëring voor die mannen, lonen en levenstandaard in het thuisland van de 'goedkope en uitgebuite oostblok-chauffeurs' komen steeds dichter bij elkaar te liggen wat niks meer inhoudt dan dat een groot deel er voor kiest om gewoon weer in hun eigen land aan de slag te gaan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:


Lastig om jou te quoten nu zo Cor…

 

Je zegt dat Oost-Europeanen ook een tachograaf hebben. En dat ze zich aan dezelfde regels hebben te houden als wij. En daar heb jij gelijk in. 
 

Maar toch is dat nu precies waarom wij het moeten afleggen tegen hun in het simpele werk. 
Voorheen wonnen wij de strijd met motivatie en inzet. Wij deden net een stapje meer. Gemotiveerd door betaling per uur. 
 

Maar daarom worden juist wij nu beperkt. Wat is de meerwaarde van een Nederlander of een Deen nu, wanneer een goedkopere kracht precies dezelfde prestatie kan leveren? Voor minder geld!

 

 

Dat “goede” bedrijven prima aan chauffeurs kunnen komen dat bestrijd ik trouwens. Werkelijk óveral zit men te schreeuwen om goed en gemotiveerd personeel. Niet alleen in het transport ook. 

En juist om deze reden strijden dus de bonden om een eerlijk speelveld, zodat ook de west Europeanen weer mee kunnen doen om al het werk weg te krijgen.

voor te weinig personeel biedt geld een oplossing lijkt mij, en zorgen dat het chauffeuren weer aantrekkelijk wordt met minder regels maar dan wel een betere naleving van de regels die overblijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:


Precies dat werk waar Nederland als transportland groot mee is geworden dus?

 

Voor mijn laatste fulltime werkgever in Nederland reed ik meest van en naar Zwitserland. Soms drie keer in de week Italië op en neer. Of naar Duitsland. En dan daar weer laden voor Italië. Gewoon omdat het werk er lag. En het paste. 
 

Wat jij wil is onmogelijk. En jouw kijk op de wereld is heel erg bekrompen. Ik wilde dat je dat zelf ook zag…

Het is (in mijn ogen, en van vele anderen) inderdaad de ideale wereld Rob, voor ieder werk genoeg, en eerlijk verdeeld.

mij heb ook voor onder andere VAT distributie van en naar Zwitserland gedaan, Nederlandse goederen uitventen en weer retour vracht laden voor Nederland, en dat is nu net het de overeenkomst met de Oost Europeanen, die doen het zelfde alleen niet vanuit hun eigen land, maar vanuit west Europa.

En daar blijf ik moeite mee hebben Rob, juist omdat de opdrachten wel door Nederlandse vervoerders gedaan worden, maar niet doet Nederlandse vervoerders meer gereden worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
51 minuten geleden zei Pierre:

 

Cor, blijf nou eens niet hangen in dat soort dom gelul en zet die oogkleppen nou eens af: de invasie van 'goedkope chauffeurs' uit het Oostblok en de bedrijven die daar handig gebruik van maakten - het uitbuiten zoals jij dat noemt- begon 30-40 jaar geleden al. Niks om je nu opeens zorgen te gaan maken dus, een hoop drama om niks.

 

In al die jaren is er alleen maar een hoop verbeterd qua arbeidsomstandigheden en salariëring voor die mannen, lonen en levenstandaard in het thuisland van de 'goedkope en uitgebuite oostblok-chauffeurs' komen steeds dichter bij elkaar te liggen wat niks meer inhoudt dan dat een groot deel er voor kiest om gewoon weer in hun eigen land aan de slag te gaan.

 

Misschien moet jij je oogkleppen eens afzetten Pierre, jij bent nog jonger dan ik.

Ik gok dat jij toch ook dit werk tot je pensioen wilt blijven doen toch?

Dan zal ik maar rap zorgen dat je die oogkleppen af zetten en je hard maken voor het Nederlandse werk behoud, voor dat je ook voor een appel en een ei mag gaan rondrijden voor een oost Europees bedrijf.

Voor hun is het inderdaad qua materiaal veel beter geworden, maar dat betalen wij……

Niets om je zorgen om te maken toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet je Pierre, het is (voor hun) inderdaad veel makkelijker leven als je er financieel op vooruit gaat, maar voor ons is het veel moeilijker om steeds meer te moeten inleveren, en dat is wat er de laatste jaren onder het kabinet van Rutte aan de hand is,

Maar niets om je zorgen om te maken toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:

en zorgen dat het chauffeuren weer aantrekkelijk wordt met minder regels maar dan wel een betere naleving van de regels die overblijven.

He-he eindelijk;dus beginnen met art 8 EU 561/2006 en nog n paar van tafelen gewoon controleren een de chauffeur niet gebruiken als het sluitstuk van de begroting of als rijdende geldautomaat.

,zoals in sommige landen.

eindelijk weer on-topic.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

He-he eindelijk;dus beginnen met art 8 EU 561/2006 en nog n paar van tafelen gewoon controleren een de chauffeur niet gebruiken als het sluitstuk van de begroting of als rijdende geldautomaat.

,zoals in sommige landen.

eindelijk weer on-topic.

Daar heb jij een punt Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei sprinter 516:

Daar heb jij een punt Peter

IK heb wel ietsje meer dan een punt vind ik.

De,door jouw verheerlijkte wetgeving ,zoals art 8 en de terugkeer van het voertuig naar het thuisland van de chauffeur,en nog een paar discutabele regels, zijn regels die nergens op slaan en geen enkel nut dienen.

 

En ik krijg stellig de indruk dat sommige mensen in vakbondskringen,zoals de heren van Rijssel en Atema ( ik durf de namen wel noemen hoor) deze regels gebruiken in hun strijd om hun palmarech tegen oost Europeanen.

Een strijd waar geen enkele chauffeur om gevraagd heeft,evenals de 48 urige werkweek,en die gefinancierd word door vakbonds geld,geld wat wij met zijn allen op moeten brengen.

een strijd die misschien de oost Europeaan op kosten jaagt,maar die zeker geen enkele baan terug naar Nederland zal brengen.

 

Een strijd die we jaren geleden al verloren hebben,toen de oost Europese landen lid werden van de EU.

Toen werden we nog in slaap gesist met de uitspraak: Ja,een blokvrachtje zal wel kunnen,maar voor het échte werk kan men niet zonder ons.

 

Beter was geweest dat men eens naar de man onderweg geluisterd had en de wetgeving in Brussel zodanig proberen te sturen dat een hoop van deze onzinnige,nutteloze regels ,die slechts gebruikt worden om het het wegvervoer moeilijk te maken en de chauffeur geld uit de zak te kloppen.

  • Like 1
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

IK heb wel ietsje meer dan een punt vind ik.

De,door jouw verheerlijkte wetgeving ,zoals art 8 en de terugkeer van het voertuig naar het thuisland van de chauffeur,en nog een paar discutabele regels, zijn regels die nergens op slaan en geen enkel nut dienen.

Oke, dat is jou mening, en dat mag, maar leg mij dan nog eens uit, waarom jij vindt dat Oost Europeanen hier prima al het werk vanuit Nederland (lees: west Europa) weg mogen rijden tegen veel lagere kosten dan de oorspronkelijke vervoerders, zonder dat het ritten zijn, terug naar hun vaderland?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

En ik krijg stellig de indruk dat sommige mensen in vakbondskringen,zoals de heren van Rijssel en Atema ( ik durf de namen wel noemen hoor) deze regels gebruiken in hun strijd om hun palmarech tegen oost Europeanen.

Een strijd waar geen enkele chauffeur om gevraagd heeft,evenals de 48 urige werkweek,en die gefinancierd word door vakbonds geld,geld wat wij met zijn allen op moeten brengen.

een strijd die misschien de oost Europeaan op kosten jaagt,maar die zeker geen enkele baan terug naar Nederland zal brengen.

Kijk Peter, ook hier verschillen we van mening, omdat de bonden inzien dat het Nederlandse transport steeds verder over genomen wordt door goedkope Oost Europeanen., en waar dus wel degelijk Nederlandse chauffeurs, die "hun" werk steeds meer zien verdwijnen wel degelijk om vragen.

Die 48 urige werkweek kun je ook iets van vinden ja, maar waar houdt het op, als deze regel vrij gegeven gaat worden???Ook deze regel is er om "ons" te beschermen zodat er niet veel te lange dagen gewerkt moet worden.

Toen ik nog jong was had ik ook geen moeite met een werkdag van 18 uur, maar eigenlijk is dit wel te gek, dus daarvoor is deze regel er gekomen.

Veel internationale chauffeurs werken inderdaad liever dan 13 uur op een parking staan te hangen, heb je volledig gelijk in (dat probleem had ik ook) dus ook daar moet de regel aangepast worden naar bijvoorbeeld maximaal 11 rijuren of zo, maar weer 11 rijuren bij een dagrit in Nederland is weer te veel, als je ook nog regelmatig moet laden/lossen.

Zo zie je maar, "men" heeft een gemiddelde genomen, en daar zijn regels uit voort gekomen.

De 1 vindt ze niets, en de ander kan zich er prima in vinden.

Is het met verkeersregels niet net zo???

Maar geen regels maakt dat het zeker een janboel wordt, want de mens heeft nu eenmaal veel moeite met zich aan regels houden, gezien het aantal bekeuringen die voor diverse regels overscheiden uitgeschreven worden.

 

En als de vakbonden ons niet beschermen (van door leden betaalde gelden), wie doet het dan wel voor ons????

 

Jij vindt dat Oost Europeanen op extra kosten gejaagd worden door de terugkeerplicht, maar komt dat niet doordat ze zelf vanuit hier hun werk doen, en niet vanuit hun eigen land????

Zou dat wel zo zijn dan zouden hun ook geen last hebben van deze regel.

DAAR zit dus hun probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

Een strijd die we jaren geleden al verloren hebben,toen de oost Europese landen lid werden van de EU.

Toen werden we nog in slaap gesist met de uitspraak: Ja,een blokvrachtje zal wel kunnen,maar voor het échte werk kan men niet zonder ons.

 

Beter was geweest dat men eens naar de man onderweg geluisterd had en de wetgeving in Brussel zodanig proberen te sturen dat een hoop van deze onzinnige,nutteloze regels ,die slechts gebruikt worden om het het wegvervoer moeilijk te maken en de chauffeur geld uit de zak te kloppen.

Juist, en daarom ben ik al vanaf het begin tegen dit 1 Europa geweest.

En doordat we in slaap gesust zijn, is dit zo uit de hand gelopen en hebben veel west Europe bedrijven (al dan niet via schimmige postbus firma's) deze Oost Europeanen hierheen gehaald om goedkoper uit te zijn.

Want wees eerlijk, Ook deze Oost Europeanen leren snel, en kunnen zeker het zelfde als wij.

Het wachten is nu nog op het tijdstip dat we accepteren dat er geen Nederlands meer gesproken gaat worden hier, en dat ze dus ook het binnenlandse werk overnemen.

 

Brussel zal niks sturen, omdat het hun droom is om één Europa te creëren, en dat lukt alleen als wij terrein verliezen en hun winst maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

Je ziet dit hopelijk toch niet als een overwinning ??????:mad::kill::hamer:

Nee, meer als gerechtigheid.

Ik bedoel, waarom moet je iemand met een andere mening (die ik op een nette mannier probeer te verdedigen) een seniel persoon noemen en dergelijke???

Is dit de mannier om netjes met elkaar een discussie aan te gaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden