[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Standplaats


Roenie

Vraag

Ik heb een vraag ontrend mijn vrachtwagen standplaats wijk bij duurstede mijn vrachtwagen stond altijd in wijk bij duurstede ook in mijn contrackt staat deze standplaats maar nu ga ik voor mijn werkgever voor een bedrijf in utrecht rijden en willen ze dat ik mijn vrachtwagen daar laat staan houd dus in dat ik nu zelf een auto erbij moet kopen om naar utrecht te rijden dit is 30 km heen en 30 terug mag een werkgever zomaar je oude standplaats opzeggen en je verplichten een auto te kopen om op en neer naar utrecht te rijden uit eigen zak mag hij zomaar je oude standplaats waar ik 4 jaar stond verplichten dat je nu ergens anders moet staan 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Wat ik in ieder geval weet is dat je een jaar lang recht hebt op km vergoeding en de extra reistijd vergoed. Tussen oude en nieuwe standplaats. 
 

stond je in WbD ook bij een klant of “thuis”…. En is daar dan geen werk meer? 
 

hij kan je niets verplichten…. Alleen moet je dan wel ander werk zoeken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 minuten geleden zei roadtrain:

Wat ik in ieder geval weet is dat je een jaar lang recht hebt op km vergoeding en de extra reistijd vergoed. Tussen oude en nieuwe standplaats. 
 

stond je in WbD ook bij een klant of “thuis”…. En is daar dan geen werk meer? 
 

hij kan je niets verplichten…. Alleen moet je dan wel ander werk zoeken. 

het is inderdaad niet zo moeilijk tegenwoordig, las een poos terug nog dat een bedrijf een aantal i 10 geleasd had voor woon werk verkeer van de chauffeurs, en hier in de buurt zijn er ook zat die met de trekker naar hun werk gaan, trekker thuis op de oprit.

 

M.A.W. als het je niets lijkt, mag je gerust aan je zelf denken.

groeten martje

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei roadtrain:

(...) stond je in WbD ook bij een klant of “thuis”…. En is daar dan geen werk meer? 

 

"Thuis" op de zaak of gestationeerd bij een klant van waaruit gewerkt word maakt geen verschil. Het begrip 'standplaats' omvat beiden. 

 

7. standplaats:

het terrein waar de werknemer gewoonlijk zijn arbeid uitoefent of het terrein waar de garage der onderneming is gelegen, dan wel waar deze zijn vervoermiddelen stalt of behoort te stallen.

 

Of daar wél om geen werk meer is doet ook niet terzake; zijn werkgever verlangt van hem om vanaf een andere plaats -Utrecht- zijn werkzaamheden uit te gaan voeren, vooralsnog voor onbekende lange duur. Hij zal in dat geval inderdaad voor zolang die overplaatsing duurt, in ieder geval voor de duur van maximaal één jaar zowel de kilometers als de extra reistijd moeten betalen.

 

Artikel 39
Vergoeding van reiskosten 

1. Aan de werknemer die dienst heeft buiten standplaats, worden behoudens de gevallen waarin een afzonderlijke detacheringsregeling is getroffen, de werkelijk betaalde reiskosten vergoed. Dit is slechts anders, indien:
- de reis heeft plaatsgevonden door gebruikmaking van kosteloos vervoer dan wel
- de reis had kunnen plaatsvinden door gebruikmaking van kosteloos vervoer indien de werknemer dit tijdig zou hebben aangevraagd.
2.a. Bij verplaatsing van het bedrijf en bij overplaatsing van werknemers worden gedurende één jaar de extra kosten voor woon/werkverkeer vergoed volgens de, in dat jaar geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding. 
2.b. De uit lid 2a voortvloeiende extra reistijd wordt gedurende één jaar vergoed op basis van het voor de werknemer geldende uurloon, met dien verstande dat deze tijd niet bij de vaststelling van overuren wordt betrokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ artikel 39, lid 2a rept niet over het begrip standplaats. Dit slaat op de verhuizing/verplaatsing van activiteiten van het bedrijf zelf. Vergelijkbaar met, bijvoorbeeld, de centralisatie van GKN Fokker services in Papendrecht.

 

(lekker constructie ook weer.. inwoners van Papendrecht hebben (weer) het nakijken...:eek:

https://papendrecht.groenlinks.nl/nieuws/hoe-papendrechtse-miljoenen-aan-fokker-leiden-tot-bezuinigingen-op-bibliotheek-en-andere

 )

 

^^ zo'n locatie moet wel zijn geld opbrengen... dus sluit je gewoon de andere twee.. Medewerkers aldaar.. ga maar forenzen. 🖕

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4057644/fokker-fabrieken-in-hoogerheide-en-helmond-dicht-personeel-moet-verhuizen

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei martje:

het is inderdaad niet zo moeilijk tegenwoordig, las een poos terug nog dat een bedrijf een aantal i 10 geleasd had voor woon werk verkeer van de chauffeurs, en hier in de buurt zijn er ook zat die met de trekker naar hun werk gaan, trekker thuis op de oprit.

 

M.A.W. als het je niets lijkt, mag je gerust aan je zelf denken.

groeten martje

 

Was bij Heebink, iets van 75 stuks

heebink3.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

sodeju..  kan niet op daar, blijkbaar.. Stuk pand erbij gebouwd, jaartje geleden.. én dat met de Brexit.. kan allemaal nog uit, zeker?

 

Zijn Kia Picanto's.

https://www.transport-online.nl/site/135977/bij-j-heebink-logistics-krijg-je-auto-of-elektrische-fiets-van-de-zaak-bij-contract/

 

Het wordt door de firma, in het artikel, als een soort van secundaire arbeidsvoorwaarde gebracht. Niet als een pendel/pool auto.

Heb ik de vraag of deze auto door moeders door de weeks gebruikt mag worden, mét tankpas, als de chauffeur van huis is.

Dát zet zoden aan de dijk qua kostenverlaging van het huishouden van het gezin. Daar wil je dan best wel wat (toekomstig) loon én pensioen voor inleveren.. 

 

Zal wel niet, natuurlijk, want dan komt ook de fiscale bijtelling om de hoek kijken..

 

Hoe het bij de fiets zit, weet ik niet. Dacht dat hierbij privé gebruik wat gemakkelijker is (ook moeilijker te controleren).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ denk dat velen dat niet beseffen.. maar als de werkgever het onderstaande al verteld..

 

Citaat

(..) Meer loon betalen is vaak lastig in verband met de cao afspraken die er gemaakt zijn en de visie van Heebink is dat dit ook niet iets is wat langdurig motiveert", aldus van Wijnen. (..)

 

Oh ja.. er dient ook nog wat motivatie te komen... bij een deel van de chauffeursgroep..:zegtniets:

 

Citaat

"Daarbij komt ook dat Heebink supertevreden en trots is op de overgrote meerderheid van zijn medewerkers. Er is een tijdje over nagedacht hoe Heebink zijn medewerkers beter gemotiveerd kan krijgen en kan houden om voor het mooie bedrijf Heebink te blijven werken. Zeker in deze tijden van extreme drukte en krapte op de arbeidsmarkt, is dit super belangrijk." (..)

 

Ik kan het (ook) lezen dat als je er een beetje de kantjes vanaf loopt.. je een beloning krijgt in de vorm van een auto van de zaak ..:angel:

 

~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

Het is toch ook wat.. telkens maar motiveren. Er zal toch ergens een grens zijn, bij de werkende mens, waartoe je kan motiveren? Op een gegeven moment is de motivatie toch 100% of niet dan? Telkens een schepje erbij.. rupsje nooit genoeg zijn dat soort werkgevers/klanten, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

^^ artikel 39, lid 2a rept niet over het begrip standplaats.  (...)

 

Doet er niet toe, het begrip standplaats omvat meerdere betekenissen.
Topicstarter word door zijn werkgever overgeplaatst zoals dat in artikel 39, lid 2a staat; of dat nu een andere plaats van vestiging van de eigen werkgever is of een andere klant van waaruit hij zijn werk moet verrichten blijft hier hetzelfde. In beide gevallen heeft hij recht op vergoeding van reiskosten en de extra reistijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Juist, en dat is zuur als je maar 19 cent per kilometer krijgt.  >> klik << (...)

 

Ik kan me de tijd nog herinneren Ger, dat ik ergens rond 1990 als uitbener voor 0,46 cent per kilometer op en neer naar naar Nuenen en IJsselstein reed met m'n Opeltje. Dat was toen de gangbare kilometervergoeding, belastingvrij. Het was dan ook best lucratief om personeel te rijden of een eind van huis aan het werk te zijn.

 

We zijn inmiddels ruim 30 jaar verder en de kilometervergoeding staat al jaren op € 0,19 eurocent, omgerekend nét geen 0,42 cent. Nog niet eens het bedrag van 30 jaar terug, terwijl het autorijden misschien wel drie keer duurder is geworden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Ik kan me de tijd nog herinneren Ger, dat ik ergens rond 1990 als uitbener voor 0,46 cent per kilometer op en neer naar naar Nuenen en IJsselstein reed met m'n Opeltje. Dat was toen de gangbare kilometervergoeding, belastingvrij. Het was dan ook best lucratief om personeel te rijden of een eind van huis aan het werk te zijn.

 

We zijn inmiddels ruim 30 jaar verder en de kilometervergoeding staat al jaren op € 0,19 eurocent, omgerekend nét geen 0,42 cent. Nog niet eens het bedrag van 30 jaar terug, terwijl het autorijden misschien wel drie keer duurder is geworden...

Exact. vroeger reden stratemakers ook veelal met eigen auto met een paar collega s erin naar het werk.  Op die manier konden ze een "dikke"auto rijden en de baas had geen omkijken naar vervoer. Karretje erachter en gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Durashift:

sodeju..  kan niet op daar, blijkbaar.. Stuk pand erbij gebouwd, jaartje geleden.. én dat met de Brexit.. kan allemaal nog uit, zeker?

 

Zijn Kia Picanto's.

https://www.transport-online.nl/site/135977/bij-j-heebink-logistics-krijg-je-auto-of-elektrische-fiets-van-de-zaak-bij-contract/

 

Het wordt door de firma, in het artikel, als een soort van secundaire arbeidsvoorwaarde gebracht. Niet als een pendel/pool auto.

Heb ik de vraag of deze auto door moeders door de weeks gebruikt mag worden, mét tankpas, als de chauffeur van huis is.

Dát zet zoden aan de dijk qua kostenverlaging van het huishouden van het gezin. Daar wil je dan best wel wat (toekomstig) loon én pensioen voor inleveren.. 

 

Zal wel niet, natuurlijk, want dan komt ook de fiscale bijtelling om de hoek kijken..

 

Hoe het bij de fiets zit, weet ik niet. Dacht dat hierbij privé gebruik wat gemakkelijker is (ook moeilijker te controleren).

 

 

Wat een onzin! Die chauffeurs zijn over het algemeen heel de week van huis en worden dus of gehaald/gebracht of hebben hun auto de hele week daar staan. Moeders heeft dus gewoon al een prive auto en zal deze dan ook gewoon voor eigen gebruik en eigen kosten blijven gebruiken doordeweeks. Het spaart een eventuele 2e auto uit per gezin maar kan nooit de vervanger van de prive auto worden want dan is al het voordeel weg vanwege de bijtelling. Ik zou ook niet weten waarom je er nog meer uit moet halen als dat je al krijgt, noem nog maar eens 5 transportbedrijven waar elke chauffeur een auto gekregen heeft? Je zou ook gewoon eens een keertje tevreden kunnen zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en als t.s. nu zijn auto bij huis heeft of op een redelijke afstand (ik ga met de fiets,) maar als mijn werkgever besluit om te verhuizen, ga ik echt geen auto kopen om naar het werk te gaan, dat is veel te duur, of je nu 0.19 cnt krijgt of niet, dus auto mee of ander werk.

 

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Uit ervaring met een verhuizend bedrijf (tot 3x aan toe), kan ik het volgende zeggen;

  1. het is specifiek vernoemd in de CAO
  2. zo niet, dan is er een wettelijke regeling qua 'forenzen' daarin staat een aantal kilometers en tijd dat een werkgever in redelijke zin kan verhuizen en mag verwachten dat je pendelt (was bij ons elke dag!).
  3. Je zoekt een andere baan

Als de werkgever je tegemoet wilt komen, zijn daar ook zaken voor af te spreken.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden