[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

37 procent van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs onbekend met eigen loonschaal


sprinter 516

Recommended Posts

  • Forumlid

37 procent van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs onbekend met eigen loonschaal

37 procent van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs onbekend met eigen loonschaal
03-05-2022 16:44 | Transport | auteur IQ Select
 

AMSTERDAM - IQ Select onderzocht hoeveel vrachtwagenchauffeurs bekend zijn met hun eigen loonschaal.

Uit dit onderzoek blijkt dat ruim een derde van de vrachtwagenchauffeurs niet weet of ze volgens de juiste loonschaal betaald worden.

10 procent van de vrachtwagenchauffeurs ontvangt zelfs te weinig salaris.

Dit terwijl je makkelijk kunt opzoeken of navragen of je het juiste salaris ontvangt en aan de bel kunt trekken als dit niet zo is.

Maar hoe doe je dit als vrachtwagenchauffeur?

Hoe vind ik mijn loonschaal?

Het beroep van vrachtwagenchauffeur heeft een zogeheten standaard CAO.

 

lees verder......

https://www.transport-online.nl/site/139956/37-procent-van-nederlandse-vrachtwagenchauffeurs-onbekend-met-eigen-loonschaal/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat ze er niet heel ver naast zitten. Het merendeel van de mensen hebben totaal geen benul van wat er in onze cao staat. 

De kans dat ze dus niet weten in welke loonschaal ze staan is dus wel aanwezig denk ik.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zegt iets over de werkgever... om geld te verdienen over de rug van eigen mensen

en geen moeite willen doen om dit goed te doen...

of om wel moeite willen doen om extra geld te verdienen....

om dan de eigen mensen te naaien...:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei tiny:

zegt iets over de werkgever... om geld te verdienen over de rug van eigen mensen

en geen moeite willen doen om dit goed te doen...

 

Je kan ook zeggen: werknemers die geen moeite willen doen om even uit te zoeken waar ze recht op hebben en zich zomaar met een fooi af laten schepen. .

 

Je zit daar toch zelf aan tafel tijdens een sollicitatiegesprek; niet een ander maar puur jijzelf gaat akkoord met de arbeidsvoorwaarden en het daarbij geboden salaris, of ben ik nou gek? Eerst even wat rondvragen, de CAO en de Fuwa er op na slaan en je bent gelijk een hoop wijzer alvorens je aan de onderhandelingstafel gaat..

 

Overigens, misschien is het ook maar goed dat zo'n Fuwa er niet bijgehaald wordt: voor veel chauffeurs zou het betekenen dat ze een hele loonschaal terug zouden vallen. D en E zijn helemaal niet zo vanzelfsprekend en standaard als men soms denkt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Pierre:

 

Je kan ook zeggen: werknemers die geen moeite willen doen om even uit te zoeken waar ze recht op hebben en zich zomaar met een fooi af laten schepen. .

 

Je zit daar toch zelf aan tafel tijdens een sollicitatiegesprek; niet een ander maar puur jijzelf gaat akkoord met de arbeidsvoorwaarden en het daarbij geboden salaris, of ben ik nou gek? Eerst even wat rondvragen, de CAO en de Fuwa er op na slaan en je bent gelijk een hoop wijzer alvorens je aan de onderhandelingstafel gaat..

 

Overigens, misschien is het ook maar goed dat zo'n Fuwa er niet bijgehaald wordt: voor veel chauffeurs zou het betekenen dat ze een hele loonschaal terug zouden vallen. D en E zijn helemaal niet zo vanzelfsprekend en standaard als men soms denkt...

klopt..... dan krijg je als antwoord: ik zou wel meer willen betalen, maar ik ben gebonden aan de cao en we mogen niet meer betalen als wat de cao aangeeft...

 

al meerdere malen gehoord..  en ja..  proberen mag..... doen hondjes ook ... proberen....

en zo hebben ze der eigen problemen veroorzaakt.... personeels tekort, mensen die weglopen... andere manieren om personeel te krijgen...

ongeïnteresseerd personeel... 

 

en daarbij... een andere cao als het transport coa scheelt al  2 a 300 euro in de maand...

mischien mag ik dit niet schrijven... maar is mijn eigen ervaring..

dus ik vind het best zo....

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Pierre:

 

Je kan ook zeggen: werknemers die geen moeite willen doen om even uit te zoeken waar ze recht op hebben en zich zomaar met een fooi af laten schepen. .

 

Je zit daar toch zelf aan tafel tijdens een sollicitatiegesprek; niet een ander maar puur jijzelf gaat akkoord met de arbeidsvoorwaarden en het daarbij geboden salaris, of ben ik nou gek? Eerst even wat rondvragen, de CAO en de Fuwa er op na slaan en je bent gelijk een hoop wijzer alvorens je aan de onderhandelingstafel gaat..

 

Overigens, misschien is het ook maar goed dat zo'n Fuwa er niet bijgehaald wordt: voor veel chauffeurs zou het betekenen dat ze een hele loonschaal terug zouden vallen. D en E zijn helemaal niet zo vanzelfsprekend en standaard als men soms denkt...

Dat klopt. de meesten staan te hoog ingeschaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei tiny:

klopt..... dan krijg je als antwoord: ik zou wel meer willen betalen, maar ik ben gebonden aan de cao en we mogen niet meer betalen als wat de cao aangeeft...

 

al meerdere malen gehoord..  en ja..  proberen mag..... doen hondjes ook ... proberen....

en zo hebben ze der eigen problemen veroorzaakt.... personeels tekort, mensen die weglopen... andere manieren om personeel te krijgen...

ongeïnteresseerd personeel... 

 

en daarbij... een andere cao als het transport coa scheelt al  2 a 300 euro in de maand...

mischien mag ik dit niet schrijven... maar is mijn eigen ervaring..

dus ik vind het best zo....

 

 

Het gerucht gaat dat er nagedacht word over een minimum cao voor ons. Ik persoonlijk zou dat een hele slechte zaak vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei corne64:

Het gerucht gaat dat er nagedacht word over een minimum cao voor ons. Ik persoonlijk zou dat een hele slechte zaak vinden.

Waarom vind je dat Corné ? Ik weet dat bij een minimum CAO de afspraken niet af mogen wijken ten nadele van de werknemer,maar er zullen ongetwijfeld ook nadelen aanzitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei Pierre:

 

Je kan ook zeggen: werknemers die geen moeite willen doen om even uit te zoeken waar ze recht op hebben en zich zomaar met een fooi af laten schepen. .

 

Je zit daar toch zelf aan tafel tijdens een sollicitatiegesprek; niet een ander maar puur jijzelf gaat akkoord met de arbeidsvoorwaarden en het daarbij geboden salaris, of ben ik nou gek? Eerst even wat rondvragen, de CAO en de Fuwa er op na slaan en je bent gelijk een hoop wijzer alvorens je aan de onderhandelingstafel gaat..

 

Overigens, misschien is het ook maar goed dat zo'n Fuwa er niet bijgehaald wordt: voor veel chauffeurs zou het betekenen dat ze een hele loonschaal terug zouden vallen. D en E zijn helemaal niet zo vanzelfsprekend en standaard als men soms denkt...

E 7 is toch de norm,zeker als je met containers van de Maasvlakte naar de Botlek rijdt,toch ?

Iedereen die minder verdient word uitgebuit vertelt men wel eens.:D

  • Verward 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei europeaan:

Waarom vind je dat Corné ? Ik weet dat bij een minimum CAO de afspraken niet af mogen wijken ten nadele van de werknemer,maar er zullen ongetwijfeld ook nadelen aanzitten.

Bij een minimum cao ga je zien dat alleen de wat mondige mensen er iets extra uit weten te halen. Maar het merendeel zal minder krijgen van werkgevers. Dat vind ik dus geen goed iets.

je snapt zelf wel dat er indien er een minimum cao gaat komen dat minimum niet het maximum van nu gaat zijn.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
27 minuten geleden zei RobNiat:


Dat is appels met peren vergelijken Tinus. “Een” andere CAO dan DE transport CAO. Welke andere CAO?

 

 Ik denk dat dit artikel juist op mensen zoals jezelf van toepassing is. Mensen die zich laten vertellen dat ze zó nu juist beter af zijn. 
 

Een grappig maar onwaar en onuitroeibaar voorbeeld is de “ik wil niet in E want dan kunnen ze me verplichten weekeinden te werken”. En de baas maar lachen…

Dus dat. Want ook in de d schaal kunnen en mogen  ze je gewoon een weekend over laten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei sprinter 516:

Wees blij, anders krijg je nog minder mensen die dit werk willen doen......

Ik zeg altijd tegen mijn werkgever dat wanneer hij mensen weer in E zou aan nemen er meer solicitanten gaan komen. Dat zien ze nu ook al nu mijn werkgevers grote cabines koopt.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ klopt helemaal Corné alleen zou de betaling van een dag overstaan hoger moeten zijn, want je bent wel weg van huis en gezin.........

We gaan steeds meer naar de tijd toe dat er geen extra beloning gegeven wordt voor vroeg beginnen, zaterdag en zondag werk en nacht werk.

En het dan vreemd vinder dat er geen mens meer chauffeur wil worden????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei corne64:

Bij een minimum cao ga je zien dat alleen de wat mondige mensen er iets extra uit weten te halen. Maar het merendeel zal minder krijgen van werkgevers. Dat vind ik dus geen goed iets.

je snapt zelf wel dat er indien er een minimum cao gaat komen dat minimum niet het maximum van nu gaat zijn.

De wat minder mondige mensen worden nu gepamperd ten koste van de mondige mensen ?

Vat ik het zo goed samen ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

^^ .

We gaan steeds meer naar de tijd toe dat er geen extra beloning gegeven wordt voor vroeg beginnen, zaterdag en zondag werk en nacht werk.

 

Daarin waren we toch al uniek in Europa hoor.

In de ons omringende landen ( die uit dezelfde transport ruif vissen) waren al deze toeslagen toch al geen gemeengoed,koester je zegeningen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:

^^ klopt helemaal Corné alleen zou de betaling van een dag overstaan hoger moeten zijn, want je bent wel weg van huis en gezin.........

We gaan steeds meer naar de tijd toe dat er geen extra beloning gegeven wordt voor vroeg beginnen, zaterdag en zondag werk en nacht werk.

En het dan vreemd vinder dat er geen mens meer chauffeur wil worden????

Een dag overstaan en zeker een buitenlandse feestdag overstaan zou beloond moeten worden met 8 uur betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
34 minuten geleden zei corne64:

Nu nog niet. We hebben nu een standaard cao.

En toch is daar ruimte.

Zie een bedrijf bij jullie in de buurt.

Distributie ritten 80 cent per stop, niet ziek zijn aan het einde van het jaar een vergoeding per dag extra, geen schade aan het einde van het jaar een vergoeding per gereden km en een waardering voor zuinig rijden.

 

Bron een chauffeur van het betreffende bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei ELZEN106:

 

Distributie ritten 80 cent per stop, niet ziek zijn aan het einde van het jaar een vergoeding per dag extra, geen schade aan het einde van het jaar een vergoeding per gereden km en een waardering voor zuinig rijden.

 

Bron een chauffeur van het betreffende bedrijf.

Dat is natuurlijk een linke;als je een hele dag bij een klant gestaan hebt om te lossen of te laden heb je geen kilometers.

In het verleden was dat ook wel;je moest ergens laden en dat duurde lang,je kan gerust de planning bellen maar die wist ook niet meer te zeggen dan:ik kan er ook weinig aan doen maar zorg wel dat je morgen eerste werk staat te lossen( meestal ver weg)dan had je alleen wat kilometer vergoeding en de wachttijd stond je voor de kat z'n viool.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier wordt ook gewoon geadverteerd met E6,  (weliswaar geen E7) voor binnenlandse ritten 

https://nl.indeed.com/cmp/Trans-Viam-Logistics-B.v./jobs?jk=9008e2abbbfae02b&start=0

Zijn er genoeg, nu het lastig is om aan chauffeurs te komen, die niet meer zo nauw naar de FUWA regels kijken.

 

En het klopt wel dat er genoeg chauffeurs zijn, die totaal geen idee hebben van de loonschalen.

Laat staan de OKV en toeslagen.

Ik heb regelmatig een collega wat wijzer gemaakt over dit onderwerp.

Meestal waren het dan ook zij-instromers of kwamen uit een andere CAO, zoals HEMA/Blokker
Bij sollicitatie vraagt de werkgever vaak, wat verdien je nu?

Als die CAO wat lager is dan het CAO BGV, wordt je gewoon wat lager ingeschaald.

Zo had ik eens een collega met 30 jaar ervaring, die bij aanvang dan ook vrolijk in D5 werd ingeschaald, ipv D6

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt allemaal wat je zegt, maar dit is van pas geleden en niet jaren terug.

Momenteel hoef je als chauffeur met enige ervaring, echt niet met minder genoegen nemen dan D6

Een kennis van me, met 0,0 ervaring, kon al in D3 beginnen.

Maar waarom zou er in E7 opeens heel veel geschrapt worden, en D6 schijnbaar niet?

Ik vind dat geen echt goed argument

Dan zou je ook kunnen zeggen C6 levert met alles correct betaald, meer op dan D6 met schrappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden