[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

37 procent van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs onbekend met eigen loonschaal


sprinter 516

Recommended Posts

  • Forumlid
5 minuten geleden zei sprinter 516:

En daar heeft Ger onder andere al jaren naar gestreefd, maar dan wordt hij hier voor gek verklaard 

Niet door mij i.i.g ,hij heeft daar groot gelijk in.

Maar de meesten die het hardst schreeuwen i.d weten niet wat het verschil is tussen een 40 urige week en een 8 urige dag,Die zijn in de veronderstelling dat je bij een 8 urige werkdag maar 8 uur mag werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:


Vaak is dat ook een soort bekoelingsperiode.

Vroeger bestond er een regel in de CAO waarin stond dat iemand die bij een nieuwe baas begon,in hetzelfde werk,de eerste 2 maanden proeftijd in de "0"schaal begon van zijn salaris groep ( At/m E) .

na be-eindigen van de wettelijke proeftijd,die vroeger 2 maanden was,werd dezelfde schaal betaald waaruit de werknemer bij zijn laatste baas betaald werd,en werd het verschil tussen die schaal ende ) schaal met terugwerkende kracht terugbetaald.

 

Maar tegenwoordig is t net een vogel nestje : wie het verste zijn snavel opentrekt krijgt het eerste voer.

M.a.w : men moet voor zichzelf opkomen,je laten pamperen door je collega's is de gemakkelijkste weg.,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ dat zullen enkele zijn, maar zo heeft Ger dat nooit beschreven toch?.

Hij heeft zeker een vooruit ziende blijk gehad in deze, maar enkele blijven liever dan de spot steken met hem, in plaats van eens goed naar het verhaal te luisteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Showfeur:

 

 

En het klopt wel dat er genoeg chauffeurs zijn, die totaal geen idee hebben van de loonschalen.

 

 

IK ken een vent die werkte bij Philip Morris( P.M.) in Bergen op Zoom,toen die gingen sluiten kregen die allemaal een beste tiet geld als afvloeingsregeling.

Hij koos voor een vervolgopleiding en liet zich omscholen als "chauffeur"jawel.

C-E rijbewijs,ADR certificaat,ATP certificaat,digitalebestuurderskaar,,Alles werd door P.M.betaald.

Toen hij t eenmaal had ging hij eens rondkijken voor een baantje,na een paar keer geweigerd te zijn ( hij was nogal een IWAB) ging hij bij JdR( Jan de Rijk) solliciteren in Roosendaal.

Toen hij daarvan terugkwam as hij furieus;je word bestolen,was het,bedriegers zijn het.

Hij was in de veronderstelling dat men bij JdR minstens evenveel zou betalen als dat hij bij P.M> in ploegen dienst verdient had.

IKga volgende week Ger Bas( mijn ud werkgever) bellen zei hij;dat kun je gerust doen zei ik,je krijgt net eens n kop koffie aangeboden.

Maar toen ik vroeg of hij,voor hij aan die opleiding begon niet ge informeert had hoe de loonschalen ende CAO in elkaar stak keek hij of hij water zag  branden.

Dat er voor de verschillende soorten werk verschillende loonschalen bestonden had ie geen idee van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

Om Ger een vooruitziende blik toe te schrijven gaat mij wat ver…

 

Wellicht ten overvloede zal ik nog maar eens een keertje neerschrijven wat mij tegenstaat aan een achturige dag. Dus verplicht acht uren betalen elke dag. 
 

Wanneer je altijd een stap extra bereid bent te zetten, en je maalt niks om weekeinden weg, dan is het best prettig om wanneer het rustig is even thuis te blijven. Ben je drie weken aaneengesloten onderweg geweest dan is het niks erg om bijvoorbeeld op maandag nog even thuis te blijven. Zeker niet als je bijvoorbeeld pas op zaterdag in de loop van de middag thuis kwam. 
 

Moet een werkgever je echter verplicht acht uur betalen elke dag, dan kun je die vrije maandag mooi op je buik schrijven. Al is er geen gram te rijden, dan nog laat de werkgever je liever de werft aanvegen dan dat hij je betaald thuis laat zitten. En terecht. 
Tenzij je bereid bent om vakantiedagen in te leveren. Maar die zijn bedoeld voor vakantie. 
 

Dus nee, bij mij krijg je nog altijd niet de handen op elkaar voor dat idee. Mijn vrije tijd is me daarvoor teveel waard. 

Maar hoevaak komt jou punt voor in een jaar Rob????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, en zo zal er voor elk “iets” wel weer een uitzondering zijn.

ik denk toch dat er voor specifiek werk een onderlinge regeling moet komen om dit te ondervangen.

er zal nu eenmaal nooit een regel komen die alle belangen behartigt, uitzonderingen zul je altijd houden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt Rob, maar wil jij dan voor elk soort transport een andere CAO toepassen????

Dan is "een gulden middenweg" toch een makkelijker en duidelijker oplossing gok ik, want dan krijg je weer het probleem waar val je onder als je wisselend wek doet of zo?

Zo zie je maar, maatwerk is onmogelijk dus moet er een tussenweg gevonden worden waar (bijna) iedereen zich in kan vinden. 

En helaas zullen de uitzonderingen zich dan moeten aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zelfde als met die FUWA regels.......

Er staat niet duidelijk elk soort transport beschreven, dus ja onder welke salaris schaal val je dan???

Hoevaak lezen we hier op dit forum niet dat mensen denken dat je in de D schaal niet verplicht kan worden om een weekend over te staan???

In mijn ogen moet het allemaal veel duidelijker en met minder regels, maar daar zullen de uitzonderingen het ook weer niet mee eens zijn, en zo blijf je altijd, mensen houden die " iets" anders willen dan de regels nu zijn.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 7-5-2022 om 11:06 zei RobNiat:


Dat is appels met peren vergelijken Tinus. “Een” andere CAO dan DE transport CAO. Welke andere CAO?

ben van het transport cao naar de groen cao gegaan , 

kon meteen meer appels en peren kopen😂

en na 6 jaar in de beton cao begonnen... dat scheelde ook weer , kon daar ook meer bananen kopen..

 

er zijn bedrijven die aan transport doen maar niet onder de transport cao vallen...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei RobNiat:


DE transport CAO. Het is De CAO die Het transport betreft. 
 

Overigens zijn er zat lieden die beweren dat chauffeurs met bananen betaald worden. Wat dat betreft was je misschien beter af nog in het beroepsgoederenvervoer. 😇

okay jij hebt gelijk....:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei sprinter 516:

Dat zelfde als met die FUWA regels.......

Er staat niet duidelijk elk soort transport beschreven, dus ja onder welke salaris schaal val je dan???

Hoevaak lezen we hier op dit forum niet dat mensen denken dat je in de D schaal niet verplicht kan worden om een weekend over te staan???

 

Dat staat er wel duidelijk Cor,

Wat je soms hier leest heeft als oorzaak dat mensen de regels niet lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 7-5-2022 om 18:02 zei RobNiat:

Om Ger een vooruitziende blik toe te schrijven gaat mij wat ver…

 

Wellicht ten overvloede zal ik nog maar eens een keertje neerschrijven wat mij tegenstaat aan een achturige dag. Dus verplicht acht uren betalen elke dag. 
 

Wanneer je altijd een stap extra bereid bent te zetten, en je maalt niks om weekeinden weg, dan is het best prettig om wanneer het rustig is even thuis te blijven. Ben je drie weken aaneengesloten onderweg geweest dan is het niks erg om bijvoorbeeld op maandag nog even thuis te blijven. Zeker niet als je bijvoorbeeld pas op zaterdag in de loop van de middag thuis kwam. 
 

Moet een werkgever je echter verplicht acht uur betalen elke dag, dan kun je die vrije maandag mooi op je buik schrijven. Al is er geen gram te rijden, dan nog laat de werkgever je liever de werft aanvegen dan dat hij je betaald thuis laat zitten. En terecht. 
Tenzij je bereid bent om vakantiedagen in te leveren. Maar die zijn bedoeld voor vakantie. 
 

Dus nee, bij mij krijg je nog altijd niet de handen op elkaar voor dat idee. Mijn vrije tijd is me daarvoor teveel waard. 

Dat is een voorbeeld die bij heel weinig mensen voor komt. Een ander groot voordeel van een 8 urige werkdag is dat je dus ook 8 uur betaald zult krijgen als je op een buitenlandse feestdag over moet staan.

 

  • Like 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei schoenenreus:

Ik snap nog steeds niet wat nu dat voordeel is van die 8-urige werkdag in plaats van de 40-urige werkweek.....

Als je in een tak van transport werkt waar het regelmatig voor komt dat je de ene dan minder dan 8 uur werkt en de andere dag meer is het voor de werkgever goedkoper om een 40 urige werkweek te hebben. 
anders moeten ze de ene dag aanvullen tot 8 uur en de andere dag overuren betalen. Bij een 40 urige werkweek maak je eerst 40 uur en dan pas eventueel overuren. (Of aanvullen tot 40 uur). 
Voor personeel is het in dat geval gunstiger als je 8 urige werkdag hebt…..

 

Er is ooit van werkgeverszijde de wens geweest om zelfs voor 160 urige maand te gaan maar daar hoor je niet veel meer over. Weet niet of dat al van tafel is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei schoenenreus:

Ik snap nog steeds niet wat nu dat voordeel is van die 8-urige werkdag in plaats van de 40-urige werkweek.....

 

Voorbeeld; stel het is niet erg druk, Lars komt op woensdagochtend 09.00 uur terug van een rit en hij heeft die woensdag nét 3 uur gewerkt. Zijn werkgever zegt; "Lars, er is niet heel veel te doen, ga maar lekker naar huis".
Eigenlijk wil Lars helemaal niet naar huis, maar er zit niks anders op om dan maar naar huis te gaan met 3 betaalde uren die dag. Van de overuren van de eerdere dagen levert hij er nu 5 in om het gat van die woensdag -een normale dag van 8 uur- te vullen, m.a.w. op maandag en dinsdag heeft hij minimaal 5 uur overwerk geleverd tegen 100% van het basisuurloon.

 

(Nu heb ik wel een vermoeden dat Lars het allemaal wel best vind om rond 09.00 lekker naar huis te gaan want van Lars hoeft het allemaal niet zo, dat weten we inmiddels wel..:D  )

 

Met een 8-urige werkdag word dit probleem bij de werkgever op zijn bordje gelegd. Die zal gewoon 8 uur moeten betalen, ook al stuurt hij Lars met 3 betaalde uren voor die dag naar huis. Echter zit daarbij ook een adder onder het gras die RobNiat al eens eerder heeft aangekaart, namelijk de volgende; er is geen enkele werkgever die zijn werknemer zomaar na 3 gewerkte uren naar huis stuurt en hem tóch 8 uur gaat betalen. Wat je dan gaat krijgen is dat men je andere werkzaamheden op gaat dragen en je de plaats aan mag gaan vegen, pallets mag gaan repareren, in de garage de smeerput schoon kunt maken of ander van dit soort kut-klusjes kunt gaan doen, dit omdat hij jou 8 uur betaald die dag en ook voor de volle 8 uur aan de gang zal houden, terecht overigens. De vraag blijft dan waar je het beste mee af bent, ofwel waar jijzelf het voordeel in ziet.

Dan in deze discussie nog de onbetaalde feestdag in het buitenland. Bij een 8-urige werkdag zou dit ook niet langer het geval zijn. Verplicht en onvrijwillig stilstaan tijdens een feestdag in het buitenland word nu niet betaald, ook hier geld dus dat je 8 volle overuren van de andere gewerkte dagen in die week inlevert om dit gat te vullen. Met een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige werkweek zou dit probleem ook verholpen zijn.
Ik ben echter van mening dat dit geheel los van deze discussie moet staan. Zowiezo kan het in mijn optiek niet bestaan dat een werknemer t.b.v. het uitvoeren van zijn werk een volledige dag -onvrijwillig- elders moet verblijven en daarvoor geen enkele vergoeding ontvangt als behalve zijn onkostenvergoeding en een kleine extra vergoeding voor het niet-vrijwillig verblijf van € 22,87 bruto, omgerekend nog nèt geen € 13,-. Of het nou een 8-urige werkdag of een 40-urige werkweek betreft.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Pierre:

 

Voorbeeld; stel het is niet erg druk, Lars komt op woensdagochtend 09.00 uur terug van een rit en hij heeft die woensdag nét 3 uur gewerkt. Zijn werkgever zegt; "Lars, er is niet heel veel te doen, ga maar lekker naar huis".
Eigenlijk wil Lars helemaal niet naar huis, maar er zit niks anders op om dan maar naar huis te gaan met 3 betaalde uren die dag. Van de overuren van de eerdere dagen levert hij er nu 5 in om het gat van die woensdag -een normale dag van 8 uur te vullen, m.a.w. op maandag en dinsdag heeft hij minimaal 5 uur overwerk geleverd tegen 100% van het basisuurloon.

 

(Nu heb ik wel een vermoeden dat Lars het allemaal wel best vind om rond 09.00 lekker naar huis te gaan want van Lars hoeft het allemaal niet zo, dat weten we inmiddels wel..:D  )

 

Met een 8-urige werkdag word dit probleem bij de werkgever op zijn bordje gelegd. Die zal gewoon 8 uur moeten betalen, ook al stuurt hij Lars met 3 betaalde uren voor die dag naar huis. Echter zit daarbij ook een adder onder het gras die RobNiat al eens eerder heeft aangekaart, namelijk de volgende; er is geen enkele werkgever die zijn werknemer zomaar na 3 gewerkte uren naar huis stuurt en hem tóch 8 uur gaat betalen. Wat je dan gaat krijgen is dat men je andere werkzaamheden op gaat dragen en je de plaats aan mag gaan vegen, pallets mag gaan repareren, in de garage de smeerput schoon kunt maken of ander van dit soort kut-klusjes kunt gaan doen, dit omdat hij jou 8 uur betaald die dag en ook voor de volle 8 uur aan de gang zal houden, terecht overigens. De vraag blijft dan waar je het beste mee af bent, ofwel waar jijzelf het voordeel in ziet.

Dan in deze discussie nog de onbetaalde feestdag in het buitenland. Bij een 8-urige werkdag zou dit ook niet langer het geval zijn. Verplicht en onvrijwillig stilstaan tijdens een feestdag in het buitenland word nu niet betaald, ook hier geld dus dat je 8 volle overuren van de andere gewerkte dagen in die week inlevert om dit gat te vullen. Met een 8-urige werkdag i.p.v. een 40-urige werkweek zou dit probleem ook verholpen zijn
Ik ben echter van mening dat dit geheel los van deze discussie moet staan. Zowiezo kan het in mijn optiek niet bestaan dat een werknemer t.b.v. het uitvoeren van zijn werk een volledige dag -onvrijwillig- elders moet verblijven en daarvoor geen enkele vergoeding ontvangt als behalve zijn onkostenvergoeding en een kleine extra vergoeding voor het niet-vrijwillig verblijf van € 22,87 bruto, omgerekend nog nèt geen € 13,-.

werkgevers zouden voortaan wel twee keer nadenken om hun mensen met een buitenlandse feestdag stil te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
29 minuten geleden zei corne64:

werkgevers zouden voortaan wel twee keer nadenken om hun mensen met een buitenlandse feestdag stil te zetten.

 

Zijn vertegenwoordiger die in het buitenland zit om klanten binnen te halen en die betreffende feestdag 'werkloos' aan de bar in het hotel hangt krijgt ook gewoon 40 uur betaald die week, lees 8 uur per dag.

Ik zie het probleem niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei corne64:

werkgevers zouden voortaan wel twee keer nadenken om hun mensen met een buitenlandse feestdag stil te zetten.

Wat willen ze daar aan doen dan? Jouw een dag terug naar huis halen om de volgende dag weer op te gaan?  Ze zullen dan idd wel gaan proberen om het een beetje creatief op te lossen. maar dat gaat ze bij lang alle auto s niet  lukken, dat zullen er slechts enkele zijn. En die chauffeur heeft dan pech, en de volgende feestdag geluk. Zo moet je het dan denk ik maar zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei HendrikJansen:

Wat willen ze daar aan doen dan? Jouw een dag terug naar huis halen om de volgende dag weer op te gaan?  Ze zullen dan idd wel gaan proberen om het een beetje creatief op te lossen. maar dat gaat ze bij lang alle auto s niet  lukken, dat zullen er slechts enkele zijn. En die chauffeur heeft dan pech, en de volgende feestdag geluk. Zo moet je het dan denk ik maar zien.

Als hij gewoon elke dag 8 uur zou moeten betalen maakt het over moeten staan niks uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei corne64:

Als hij gewoon elke dag 8 uur zou moeten betalen maakt het over moeten staan niks uit.

Voor jouw niet idd. Maar zoals de post waarop ik reageerde op mij overkomt zeg jij dat een werkgever twee keer nadenkt voordat ie je dan een buitenlandse feestdag over laat staan. maw. Hij gaat creatief proberen te zijn om jouw met kunst en vliegwerk toch maar aan het werk te krijgen op die dag. Zodat hij niet idee heeft dat hij je voor niets moet betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
35 minuten geleden zei Pierre:

 

 

(Nu heb ik wel een vermoeden dat Lars het allemaal wel best vind om rond 09.00 lekker naar huis te gaan want van Lars hoeft het allemaal niet zo, dat weten we inmiddels wel..:D  )

 

 

 

 

Dat heb je mooi goed maar ze zeggen elke dag weer dat ze niet zonder mij kunnen dus dat zit er helaas niet in.

 

Overigens vind ik het deels het risico van een internationaal chauffeur dat je op een buitenlandse feestdag onbetaald stil zou moeten staan, dat is iets wat al jaren van te voren bekend is en je dus min of meer bewust voor kiest als je internationaal wilt gaan rijden. 

 

Ik denk dat het voor de chauffeur in het overgrote deel van de gevallen juist een nadeel gaat worden zo'n 8-urige werkdag vanwege de voorbeelden die jezelf al benoemd hebt. Ik denk dat er niet 1 chauffeur te vinden is die graag een van die voorbeelden zal willen uitvoeren, en dat misschien wel elke maand of zelfs meerdere keren per maand/week. Ik denk dat het ook een soort concurentie strijd gaat worden tussen de chauffeurs, wie ligt er het beste in bed bij de planner want die krijgt altijd voldoende werk. Die ene klootzak is altijd de lul en verslijt meer vegers dan liters diesel per jaar. 

  • Like 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden