[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

37 procent van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs onbekend met eigen loonschaal


sprinter 516

Recommended Posts

  • Forumlid
13 minuten geleden zei HendrikJansen:

Voor jouw niet idd. Maar zoals de post waarop ik reageerde op mij overkomt zeg jij dat een werkgever twee keer nadenkt voordat ie je dan een buitenlandse feestdag over laat staan. maw. Hij gaat creatief proberen te zijn om jouw met kunst en vliegwerk toch maar aan het werk te krijgen op die dag. Zodat hij niet idee heeft dat hij je voor niets moet betalen.

ook niks mis mee toch? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Dat heb je mooi goed maar ze zeggen elke dag weer dat ze niet zonder mij kunnen dus dat zit er helaas niet in.

 

Overigens vind ik het deels het risico van een internationaal chauffeur dat je op een buitenlandse feestdag onbetaald stil zou moeten staan, dat is iets wat al jaren van te voren bekend is en je dus min of meer bewust voor kiest als je internationaal wilt gaan rijden. 

 

Ik denk dat het voor de chauffeur in het overgrote deel van de gevallen juist een nadeel gaat worden zo'n 8-urige werkdag vanwege de voorbeelden die jezelf al benoemd hebt. Ik denk dat er niet 1 chauffeur te vinden is die graag een van die voorbeelden zal willen uitvoeren, en dat misschien wel elke maand of zelfs meerdere keren per maand/week. Ik denk dat het ook een soort concurentie strijd gaat worden tussen de chauffeurs, wie ligt er het beste in bed bij de planner want die krijgt altijd voldoende werk. Die ene klootzak is altijd de lul en verslijt meer vegers dan liters diesel per jaar. 

Hahaha de meesten weten na jaren rijden niet eens wat hun rechten en plichten zijn... En dan denk jij dat een beginnend chauffeur eerst de cao uit zijn kop leert. Wat denk je nou zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei corne64:

Hahaha de meesten weten na jaren rijden niet eens wat hun rechten en plichten zijn... En dan denk jij dat een beginnend chauffeur eerst de cao uit zijn kop leert. Wat denk je nou zelf.

 

 

Geen idee wat je bedoeld eigenlijk. Ik heb het niet over een CAO, beginnende chauffeur of rechten en plichten gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei schoenenreus:

Overigens vind ik het deels het risico van een internationaal chauffeur dat je op een buitenlandse feestdag onbetaald stil zou moeten staan, dat is iets wat al jaren van te voren bekend is en je dus min of meer bewust voor kiest als je internationaal wilt gaan rijden. 

Als werknemer kies ik er niet voor om onbetaald een dag stil te staan, ik vind dat een werkgevers probleem. Die kan namelijk zijn ritprijs aanpassen aan die dag stilstaan. 

Gelukkig zit ij bij een Belgische werkgever, en krijgen wij 9h betaald. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Overigens vind ik het deels het risico van een internationaal chauffeur dat je op een buitenlandse feestdag onbetaald stil zou moeten staan, dat is iets wat al jaren van te voren bekend is en je dus min of meer bewust voor kiest als je internationaal wilt gaan rijden. 

 

 

Je schrijft hier dat beginnende chauffeurs bewust kiezen om onbetaald stil gezet te kunnen worden...Dat ze de regel van overstaan met buitenlandse feestdagen zouden moeten kennen omdat die al jaren in onze cao staat. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
38 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) Volgens mij staat in de C,D of F schaal nergens dat je moet vegen, of het moet je laadbak zijn, ook staat er nergens dat je moet schilderen of timmeren, we zijn toch zo mondig he, we regelen het zelf wel ff :p

 

Ik ken een bedrijf waar ze met gemak 3- tot 400 trailers hebben rijden. En die kunnen allemaal best een veegbeurt hebben. Genoeg om de 40 uur per per week mee te vullen, zonder ook maar één meter te hoeven rijden op wat rangeerwerk na. ;)


Maar wat bedoel je nu precies met "we zijn toch zo mondig he, we regelen het zelf wel effe"?

 

Bedoel je hier dat in de Fuwa bij de functie van b.v. 'chauffeur stukgoed en partijen, regionaal ongeregeld vervoer' niet vermeld staat dat het vegen van de loods, het assisteren in de garage etc. niet tot zijn werkzaamheden behoort en dat we ons hierop kunnen beroepen?

 

Overigens staat in diezelfde Fuwa; Soms bevindt een functie zich in een overgangsgebied zoals technisch georiënteerde functies waarin toch ook gereden wordt (bijvoorbeeld machinisten, opgenomen als deelmarkt bij de chauffeurs) of waarin naast techniek ook opslag een rol speelt (depot chemisch afval, opgenomen onder ”magazijn/PD/logistiek”). Dit is inherent aan elke indeling: zoek daarom bij twijfel in meerdere in aanmerking komende hoofdgroepen.

Er zijn dus genoeg functies waarin niet alleen gereden word, maar ook andere werkzaamheden verricht worden, b.v. in een magazijn of in een garage. Dan is het opeens al een stuk minder moeilijk om de mensen toch 8 uur aan de gang te houden terwijl er eigenlijk geen kruimel te rijden is. 

 

Of doel je misschien op een regel die in de meeste arbeidsovereenkomsten staat zoals; "De werknemer verplicht zich in voorkomende gevallen alle door of namens de werkgever in redelijkheid op te dragen werkzaamheden te verrichten"? Hetzelfde als wat staat in de CAO Art. 7 lid 1b: De werknemer is verplicht op verzoek van de werkgever alle voorkomende werkzaamheden te verrichten voor zover deze redelijkerwijze van de werknemer kunnen worden verlangd.

 

De vraag wat dan de exacte formulering van 'redelijkheid'  of 'redelijkerwijze' inhoudt in dit soort discussies is kan discutabel zijn. Maar zeker nooit zo discutabel als dat jou vakbond actie gaat ondernemen wanneer een werknemer na een onvolledige werkdag tegen zijn zin voor de resterende tijd tot de 8 uur werkzaamheden opgedragen krijgt -anders dan hetgeen waar hij eigenlijk voor is aangenomen- en daar keurig netjes 8 uur voor betaald krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei corne64:

Je schrijft hier dat beginnende chauffeurs bewust kiezen om onbetaald stil gezet te kunnen worden...Dat ze de regel van overstaan met buitenlandse feestdagen zouden moeten kennen omdat die al jaren in onze cao staat. 

 

 

 

Ik schrijf nergens iets over een beginnende chauffeur. Ik heb het ook niet over een regel in de CAO. Ik zeg alleen dat als je start met een internationale carrière dat je dan zou moeten weten dat feestdagen in het buitenland staan voor rijverboden en gesloten bedrijven. Als je dus bewust kiest om internationaal te gaan rijden is dat dus het risico dat je loopt en dat je dus een dag stil staat als er een feestdag is. 

  • Like 3
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei schoenenreus:

Ik schrijf nergens iets over een beginnende chauffeur. Ik heb het ook niet over een regel in de CAO. Ik zeg alleen dat als je start met een internationale carrière dat je dan zou moeten weten dat feestdagen in het buitenland staan voor rijverboden en gesloten bedrijven. Als je dus bewust kiest om internationaal te gaan rijden is dat dus het risico dat je loopt en dat je dus een dag stil staat als er een feestdag is. 

 

Het gaat niet om het stilstaan, het gaat erom dat je daar onvrijwillig staat en dan geheel onbetaald de dag door moet brengen ten behoeve van het uitvoeren van je rit -lees je werk-.  Dat vindt jij dus gewoon normaal, risico van het vak?

Een manager of vertegenwoordiger van een transportbedrijf die tijdens zijn verblijf in het buitenland aan zijn hotel zit gekluisterd vanwege gesloten bedrijven op een feestdag krijgt ook gewoon zijn 40 uur per week betaald, wat is het verschil?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Zijn vertegenwoordiger die in het buitenland zit om klanten binnen te halen en die betreffende feestdag 'werkloos' aan de bar in het hotel hangt krijgt ook gewoon 40 uur betaald die week, lees 8 uur per dag.

Ik zie het probleem niet.

En vaak alle onkosten vergoed, geen vastgestelde OKV.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
34 minuten geleden zei Pierre:

 

Een manager of vertegenwoordiger van een transportbedrijf die tijdens zijn verblijf in het buitenland aan zijn hotel zit gekluisterd vanwege gesloten bedrijven op een feestdag krijgt ook gewoon zijn 40 uur per week betaald, wat is het verschil?

 

 

Geen idee, denk dat je die beroepen zowiezo al niet moet vergelijken met een chauffeur. Waarom zouden hun in hemelsnaam in 40 uur 1,5 tot 2 keer zoveel moeten verdienen als een chauffeur met 80 uur in de week?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei schoenenreus:

Geen idee, denk dat je die beroepen zowiezo al niet moet vergelijken met een chauffeur. Waarom zouden hun in hemelsnaam in 40 uur 1,5 tot 2 keer zoveel moeten verdienen als een chauffeur met 80 uur in de week?

 

Onzin wat je nu zegt. De hoogte van het salaris is inherent aan de functie, niet aan een dag niet-vrijwillig verblijf in het buitenland. Waarom zou zo iemand zijn dag wél betaald krijgen en een chauffeur van datzelfde bedrijf niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Pierre:

 

Onzin wat je nu zegt. De hoogte van het salaris is inherent aan de functie, niet aan een dag niet-vrijwillig verblijf in het buitenland. Waarom zou zo iemand zijn dag wél betaald krijgen en een chauffeur van datzelfde bedrijf niet?

 

 

Is er enig bewijs dat die mensen wel betaald krijgen dan? Ik zou het namelijk niet weten. Overigens declareren hun ook nog eens hun verteer en dat mag een chauffeur ook niet, ook krijgen ze een hotelkamer. Verschillende functies vergelijken is totale onzin in mijn ogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Is er enig bewijs dat die mensen wel betaald krijgen dan? Ik zou het namelijk niet weten. Overigens declareren hun ook nog eens hun verteer en dat mag een chauffeur ook niet, ook krijgen ze een hotelkamer. Verschillende functies vergelijken is totale onzin in mijn ogen.

Met jou als vertegenwoordiger zullen we snel aan de hongerdood sterven 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

er

1 uur geleden zei schoenenreus:

Is er enig bewijs dat die mensen wel betaald krijgen dan? Ik zou het namelijk niet weten. Overigens declareren hun ook nog eens hun verteer en dat mag een chauffeur ook niet, ook krijgen ze een hotelkamer. Verschillende functies vergelijken is totale onzin in mijn ogen.

 

 

Die mensen werken voor een vast salaris met daar bovenop eventuele bonussen, gebaseerd op 40, 38 uur per week of misschien zelfs minder. En of zij nou 2 of 12 dagen niks doen -of kunnen doen- doet er niet toe, zij ontvangen nog steeds hun vaste salaris.
Wat het verteer betreft, zij declareren hun bonnetjes, wij krijgen daar een standaard vaste vergoeding voor incl. een extra vergoeding voor de extra kosten vanwege het niet vrijwillig overstaan in het buitenland, nog steeds inherent aan de functie dus. Bestaat verders ook geen discussie over.
Waar het nu om gaat; waarom krijgen die werknemers wél hun dag doorbetaald tijdens die buitenlandse feestdag en de chauffeurs van datzelfde bedrijf niet? Leg mij eens uit wat daarin het verschil kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) Sterker nog als de werkgever het in zijn bol haalt om je thuis te laten omdat je niet naar Duitsland kunt omdat het daar een vrije dag is dan krijg je ook niet betaald

 

Nog sterker; ik zou haast geld bijgeven om er niet naar toe te hoeven...:p

 

59 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) Met een 8 urige werkdag ga je dan ineens voor die stilstaande zondag ook gewoon 8 uur krijgen, en als je een werkende zondag hebt 200%, maar dat weegt natuurlijk niet op tegen die paar uurtjes die je misschien eens iets anders zou moeten doen omdat je nog maar 3 of 4 uur gewerkt hebt die dag.

 

Een werkende zondag is altijd al 200% geweest, al zolang ik weet. Daar hoeft geen 8-urige werkdag voor in het leven geroepen te worden.

Voor een stilstaande zondag krijg je nu ook niks, beter is het om hier van 'stilstaan tijdens een buitenlandse feestdag' te spreken. En daar zou gewoon een standaard aantal uren voor moeten staan als behalve die fooi van nog geen € 13,- bovenop de OKV, los van de voor- of nadelen tussen 8-urige werkdag of een 40-urige werkweek

 

Maar wel bijzonder; eerder refereer je aan de CAO, artikel 7 lid b. waarbij je pretendeert dat je als chauffeur eigenlijk niets anders hoeft te doen als datgene waar je voor bent aangenomen. Nu zou het geen probleem mogen zijn om even een paar uurtjes iets anders te moeten doen...

 

12 uur geleden zei Ger-1957:

Art. 7 lid 1b

De werknemer is verplicht op verzoek van de werkgever alle voorkomende werkzaamheden te verrichten voor zover deze redelijkerwijze van de werknemer kunnen worden verlangd.

Volgens mij staat in de C,D of F schaal nergens dat je moet vegen, of het moet je laadbak zijn, ook staat er nergens dat je moet schilderen of timmeren (...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) Ik ga er verder niet op in Pierre daar ik zie dat je dingen aan het zoeken bent om weer een persoonlijk relletje uit te lokken hier :bey:

 

Volgens mij voeren wij hier nu gewoon op een normaal fatsoenlijke en volwassen manier een discussie. Zoals we al een tijdje langer doen, toch Ger? Maar omdat je hier je gelijk niet krijgt of het even niet meer weet als je tegenspraak krijgt ben ik nu opeens een persoonlijk relletje aan het uitlokken?

Man man, wat laat jij je kennen zeg... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Ger-1957:

(..) En jij gaat me niet wijsmaken dat jij (of Lars/Pierre wat je maar wil) je laat uitbuiten na een reis va 2-3 weken van huis, kom op dat is flauwekul.

 

Als je na een week van huis -of twee weken voor mijn part- terugkomt en naar huis wil, maar toch nog wat andere werkzaamheden moet doen dan de werkzaamheden waarvoor je eigenlijk bent aangenomen omdat je nog niet aan de 8 uur zit terwijl je wél die 8 uur per dag betaald wilt hebben, heet dat dan "uitbuiten" tegenwoordig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden