[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

rij rust tijden berekenen


Hard to Carrrrry

Vraag

Kan iemand uitleggen hoe je dit uitrekent?

 

Na enkele dagen vrij te zijn geweest ben je vertrokken voor een rit naar Malaga(spanje).  Na 3 uur rijden ga je eten en slapen.  Je staat 2 uur stil.

Daarna rij je nogmaals 3 uur en neemt onderbreking van 1en half uur. 

 

Hoe lang moet je minimaal rusten?

 

 

Vraag is  hoe lang moet je minimaal rusten?

 

Antwoord is 9 uur.

 

Maar hoe kom je aan 9?

----------------------------------------

Regels

 

Dagelijkse rusttijd.

 

Normaal- 11 aangesloten uren in elke periods van 24 uur. Mag worden opgesplitst in 2 blokken : ten minute 3 uur gevolgd door een blok van ten minste 9 uur.

 

Verkort.  3 uur tussen twee wekelijkse

Rustijden mag deze korter zijn dan 11 uur maar moet ten minste 9 aangesloten uren bedragen.

-----------------------------------------

 

 

 

volgende vraag

 

Je bent vandaag (maandag)begonnen aan een rit naar Helsinki (finland). Na 3 uur rijden ga je eten en slapen en staat totaal 2 uur stil . Na nogmaals 3 uur rijden ga je uitgebreid eten 

en staat 1 en half uur stil. Daarna rij je nog 4 uur tot een parkeerplaats waar je gaat rusten.

 

Hoeveel uur moet je minimaal op deze rustplaats blijven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

De basisregel is dat je per week tenminste 45 uur aaneengesloten rust hebt. Dat is de normale wekelijks rust. 

 

In een periode van aaneengesloten 2 weken mág je 1x tenminste 45 uur rust nemen en 1x tenminste 24 uur. Dat noem je de verkorte wekelijkse rust.

Het verschil tussen de verkorte wekelijkse rust en de normale wekelijkse rust moet je compenseren. Dus neem je bijvoorbeeld een verkorte wekelijkse rust van 30 uur, dan moet je nog (45-30=) 15 uur compenseren. Dat compenseren moet je doen vóór het eind van de 3e week na de week waarin je een verkorte wekelijkse rust hebt genomen. En dat compenseren moet je vastplakken aan een rustperiode van tenminste 9 uur.

 

Dus stel je neemt in week 1 een verkorte wekelijkse rust van 30 uur, dan moet je vóór het eind van week 4 die 15 uur hebben gecompenseerd door een rustperiode van tenminste (9 + 15=) is 24 uur te nemen.

Neem je in week 2 een rustperiode van bijvoorbeeld vrijdag 17:00 uur tot maandag 06:00 uur, dan is dat 59 uur. Maar dat geldt dan als een normale wekelijkse rust van 45 uur, want (59-45=) 14 uur telt niet mee als compensatie. Dan kun je beter dus om 07:00 beginnen. Je moet de tijd die je moet compenseren in 1 keer opnemen, dus je mag in dit voorbeeld niet 14 uur opnemen en dan later nog 1 uur. 

En dan zijn er nog heel veel variaties :banaan:


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kan iemand uitleggen wat verschillen zijn bij rij rusttijden als EG -verordering is van toepassing en wanneer atb vervoer is van toepassing.

 

heb hier twee opdrachten. 

 

De EG verordering is van van toepassing. Je rijdt tijdens een internationale rit in totaal 8 uur en 35 minuten. Na 4 uur 

rijden neem je een onderbreking van 30 minuten. Na hoeveel tijd rijden moet je weer een onderbreking nemenen hoe lang 

moet deze minimaal duren?

 

A) na 1/2uur rijden een onderbreking van 30 minuten ,<------------------------

B) na 1/2uur rijden een onderbreking van 15 minuten

C) na 4 1/2 uur rijden een onderbreking van 45 minuten

 

Het Atb vervoer is van toepassing. Je bent werkzaam in het distributie vervoer. Je rijdt relatief korte afstanden waarna je goederen aflevert of in ontvangst neemt. Je rijdt in totaal minder dan 4 1/2 uur maar werkt 9 1/2 uur. Hoe lang onderbreking of pauze moet je hebben?

 

A)30 minuten of 2 keer 15 minuten

B)45 minuten of 3 keer 15 minuten <-------------------

C)bij een collective regeling is 15 minuten een voldoende onderbreking. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Sorry HTC, maar kan je dat nou nog niet zelf bedenken?

het eerste geval is al 3 keer uitgelegd.

 

Het arbeidstijdenbesluit vervoer is altijd van toepassing, alleen zal je daar meestal niet veel mee te maken hebben als je veel rijdt. Omdat je pauzes dan bepaald worden door je rijtijd. Maar in de winkeldistributie, waar je naast rijden ook veel stilstaat voor laden en lossen rij je minder en dan worden je pauzes bepaald door je arbeidstijd. Als je langer dan 9 uur arbeidstijd hebt moet je 45 minuten pauze hebben die verdeeld kan worden in 3 pauzes van 15 minuten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je rijdt 1 uur naar je laadadres en vervolgens 6 uur naar je losadres. Je krijgt nu de opdracht om zover mogelijk naar een volgend laadadres te rijden dat op een rijafstand van 5 uur ligt. Hoeveel uur mag je nog rijden?

 

antwoord is

 

A) 2 of 3 uur <----------------

B) 2 of 4 uur

C) 3 of 5 uur

 

ik bagrijp deze vraag niet ..........i kweet dat max rijtijd is 9 uur 2 mag 2 keer per week verlengd worden naar 10 uur.

 

1 uur naar laadadress + 6 uur naar losadres dan rijden naar volgende laadadrres dat op een rijafstand van 5 uur ligt. 

 

dat is 12 uur totaal.  er staat nergens dat je 12 uur mag rijden?  dan vraagt i nog zelfs.  Hoeveel uur mag je nog rijden?

Met juiste antwoord ----------->2 0f 3 uur<--------------------

 

?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Hard to Carry:

Je rijdt 1 uur naar je laadadres en vervolgens 6 uur naar je losadres. Je krijgt nu de opdracht om zover mogelijk naar een volgend laadadres te rijden dat op een rijafstand van 5 uur ligt. Hoeveel uur mag je nog rijden?

 

antwoord is

 

A) 2 of 3 uur <----------------

B) 2 of 4 uur

C) 3 of 5 uur

 

ik bagrijp deze vraag niet ..........i kweet dat max rijtijd is 9 uur 2 mag 2 keer per week verlengd worden naar 10 uur.

 

1 uur naar laadadress + 6 uur naar losadres dan rijden naar volgende laadadrres dat op een rijafstand van 5 uur ligt. 

 

dat is 12 uur totaal.  er staat nergens dat je 12 uur mag rijden?  dan vraagt i nog zelfs.  Hoeveel uur mag je nog rijden?

Met juiste antwoord ----------->2 0f 3 uur<--------------------

 

?

Goed lezen......

1+6=7

7+2=9

7+3=10

Kind kan de was doen🤐

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nog een vraag....

 

Je bant onderweg naad Dublin (ierland) Na 3 uur rijden ga je eten en rusten en staat in totaal 2 uur stil. Na nogmaals 3 uur rijden ga je 1 en half uur uitgebreid eten. Daarna rij je nog 4 uur naar de parkeerplaats waar je gaat rusten. Je hebt deze week al 2 keer 9 uur gerust.  Hoeveel uur moet je minimaal op deze rustplaats blijven?

 

antwoord 

 

9 uur

 

ik snap niet waarom is het 9 uur?   is dat omdat 9 uur riustijd  is 3 keer tussen 2 wekelijkse rustijden toegestaan?

dat is verkorte dagelijkse rustijd...toch? 

 

 

 

ik weet dat 

 

dagelijkse rustijd is 

 

normaal 11 aaneengesloten uren of een periode van 3 uur gevolgd door een periode van 9 uur voor het einde van 24 uurperiode.

 

en verkort.

 

tenminste 9 uur maar niet meer dan 11 uur. Een verkorte rustijd is 3 X tussen 2 wekelijkse rustijden toegestaan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Blijft gewoon een simpel optel sommetje. Maar als ze daadwerkelijk zulke werktijden in lesboeken gebruiken begrijp ik wel dat het een hoop mensen tegen valt als je daadwerkelijk op de bok zit.

 

Ga een keer naar een cursusdag Digitale Tachograaf voor je Code95.
Mensen die van jongs af aan al achter het stuur zitten en er na 30 jaar nog steeds geen jota van snappen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^  op wie doel je nu, Pierre?

 

Op HTC, de troll (?)  of zoetwatermatroos?

 

In mijn ogen doelt zoetwatermatroos op de arbeidstijden in de rit naar Dublin.. die zijn toch op het luie af: 3 uurtjes rijden.. 2 uur pauze en tijd voor vertier..dan weer 3 uurtjes rijden.. weer tijd voor vertier en dan nog vier uur op de bok zitten.

Kortom, een rij-dag met tijd te over.

 

De meeste chauffeurs hebben toch niet van die luxe dagen er tussen zitten? Dat is gewoon buffelen voor 10-12 betaalde uren en eten aan het einde van de dag en voor de rest maar 'ff tussendoor' frutselen, ook qua pauzetijden.4

 

Maar ja, die realiteit is wat moeilijk in een theorie boek te vatten. ;)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei Da Raymzter:

(...) Ik kan me niet voorstellen dat er heden ten dage iemand rustig een 2 uur kan stoppen om te lunchen zonder een belletje van de planning te krijgen.

 

Lukt dat niet denk je met een gewone rijdag van 9 of 10 uur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
58 minuten geleden zei Da Raymzter:

Boeken lijken geschreven door mensen die niet heel dicht meer bij de werkelijkheid zitten.

 

Ik kan me niet voorstellen dat er heden ten dage iemand rustig een 2 uur kan stoppen om te lunchen zonder een belletje van de planning te krijgen.

Die dagen zijn er wel hoor.  onderweg naar je  klant voor de volgende ochtend  en als je nog ruim in de diensttijd zit is dat allemaal geen probleem. of smorgens ergens om tien uur moeten lossen en daarna  pas om 1600 weer ergens in de buurt moeten laden.  Tuurlijk tref je dit niet wekelijks maar die dagen zijn er echt wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Da Raymzter:

Ik kan me niet voorstellen dat er heden ten dage iemand rustig een 2 uur kan stoppen om te lunchen zonder een belletje van de planning te krijgen

Ik kan me zelfs rijdagen van 7h permitteren zonder een telefoontje vd planning te krijgen. 

Die 2h pauze dan tussendoor kijken ze ook niet van op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
55 minuten geleden zei _alain_:

Ik kan me zelfs rijdagen van 7h permitteren zonder een telefoontje vd planning te krijgen. 

Die 2h pauze dan tussendoor kijken ze ook niet van op. 

 

Gelukkig hebben wij de vrijheid om de dagen naar eigen goeddunken in te plannen, zolang tijdsafspraken en rij -en rusttijden maar gerespecteerd worden. Gewoon zelf je werk indelen en zorgen dat je je werk doet, voor de rest hoor je niemand.

 

Laatst in Györ (H) vertrokken om via München naar Gärtringen te rijden. Het leek me wel interessant om een keer naar het voormalige concentratiekamp in Dachau te gaan, ik kwam er toch bijna langs. Even een berichtje gedaan naar de planning zodat ze weten wat ik aan het doen ben, het enige antwoord: succes! Had al twee keer 45 minuten pauze gemaakt, in Dachau nog maar keer een goeie twee uur pauze erachter aan geplakt. Als je de tijd hebt, waarom niet..

IMG-20220510-WA0001.jpg.749c531925f1fbd4617332411ce43a2e.jpg 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei _alain_:

@Pierre staat er nog iets recht in Dachau van het kamp?

 

Jazeker, nagenoeg het hele kamp is nog intact, op de barakken na. Daar is een grote lege vlakte waar vroeger de barakken stonden met nog twee barakken overeind.

 

Je hebt het gebouw bij binnenkomst met de ijzeren poort met daarin het beruchte "Arbeid Macht Frei", het z.g. "Jourhaus" wat fungeerde als hoofdgebouw van het SS-personeel. Het grote hoofdgebouw op de binnenplaats is nog volledig intact, binnen is een grote expositie over de gehele geschiedenis van kamp Dachau en wat er allemaal gebeurd is, met foto's en begeleidende tekst. Er is een mogelijkheid om met een gids mee te lopen.

 

Als je buiten voor het hoofdgebouw staat kijk je op die paar barakken die nog overeind staan en volledig intact zijn (gerestaureerd). De andere 30 barakken zijn weg, er rest alleen nog de fundering met bij iedere barak een steen met het nummer van de barak. De omheining met prikkeldraad en de wachttorens staan er nog zoals het toen was. Helemaal aan het einde, enkele honderden meters tegenover het grote hoofdgebouw zijn een paar herdenkingsmonumenten voor alle geloofsovertuigingen van de mensen die daar zijn omgebracht.

 

Het meest indrukwekkende is als je de gracht overgaat en je de poort des doods bij de crematoria binnenloopt. De muur (fusilladeplaats) met bloedgracht, de z.g. ontsmettingsruimten, de 'wachtkamer' alvorens men de gaskamer in werd gejaagd, de gaskamer zelf, de dodenkamer waar de lijken opgestapeld werden alvorens ze verbrand werden en de verbrandingsovens zelf, ze zijn allemaal te bezichtigen. Als je dan de verhalen erbij hoort, dat ze b.v. haken aan de balken van het crematorium hadden gemaakt zodat de gevangen in het crematorium opgehangen konden worden en zo direct de verbrandingsoven in konden...te bizar voor woorden. Een indrukwekkende ervaring maar toch de moeite waard om een keer te bezoeken als je in de buurt bent. Toegang is overigens geheel gratis.

Ik ga verders hier geen confronterende foto's plaatsen, die zijn genoeg te vinden op internet voor diegenen die het verhaal willen weten... (klik>>>) (klik>>>)

 

 

 "DEN TOTEN ZUR EHR, DEN LEBENDEN ZUR MAHNUNG"

 

20220510_160829.jpg.9411f91a8dfda8c3870f080083946044.jpg

 

 

 

 

 



 

 



 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ik begrijp deze niet 

 

Mohammed begint om 21:00 uur aan een rustijd van 11 aaneengesloten uren.

De periode van 24 uur eindigt om 07:00 uur. Welke rustijd heeft Mohammed hier genoten?

 

antwoord is 

 

A) een verlangde dagelijkse rustijd

B) een verkorte dagelijkse rustijd <--------

C) een normale dagelijjkse rustijd 

 

kan iemand uitleggen waarom verkorte dagelijkse rustijd?

 

staat dat mohammed begint 0m 21:00 uur aan een rustijd van 11 uren

dat is normale dagelijkse rustijd.........

 

begint om 21:00 uur rustijd duurt 11 uur eindigt om 08:00

 

graag uitleg

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je geeft toch zelf het antwoord al? 
 

als je ‘s morgens om 7 uur begint moet je voór 7 uur de volgende ochtend (dus binnen 24 uur) de 11 uur rust maken om als een normale dagelijkse rust te tellen. Hij doet van 21-7 uur maar 10 uur, dus dan telt het als een verkorte rust

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden