[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Parkeerstandkoeling/ standairco


Roedyontour

Recommended Posts

Goedendag allemaal,

 

Heb een probleem met de standairco(parkeerstandkoeling zoals Volvo het zelf noemt) van mijn Volvo FH4 uit 2014. Als ik de standairco inschakel blaast hij wel lucht uit de roosters maar je hoort buiten niet dat hij aanslaat en na 30 seconden stopt hij vanzelf met lucht blazen. Het ligt niet aan de accu's. Die zijn vervangen maar het probleem blijft zich voordoen. Heeft iemand hier ervaring ermee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 1-6-2022 om 08:51 zei Roedyontour:

Goedendag allemaal,

 

Heb een probleem met de standairco(parkeerstandkoeling zoals Volvo het zelf noemt) van mijn Volvo FH4 uit 2014. Als ik de standairco inschakel blaast hij wel lucht uit de roosters maar je hoort buiten niet dat hij aanslaat en na 30 seconden stopt hij vanzelf met lucht blazen. Het ligt niet aan de accu's. Die zijn vervangen maar het probleem blijft zich voordoen. Heeft iemand hier ervaring ermee?

Ik denk dat je bij de aircoboer langs moet. Ik weet niet hoe goed het onderhoud aan je airco is geweest, maar alle leidingen van airco's zijn altijd iets poreus, waarschijnlijk heb je nu iets te weinig gas (R134a zal dat wel zijn bij dat bouwjaar) in je installatie en slaat de airco niet aan om de compressor te beschermen, want die wordt ook gesmeerd door de olie die met het gas mee rondgepompt wordt door het systeem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn. Gewone airco doet het wel onder het rijden. Heb altijd gedacht dat de airco's gekoppeld waren op dezelfde leidingen. Mooiste is nog dat ze bij de garage zeiden dat hij wel werkte. Maar die had smorgens geprobeerd en als het koud is springt de standkachel aan en niet de standairco. Waarschijnlijk kan hij volgend weekend weer terecht bij de garage, althans mijn baas zou een nieuwe afspraak in plannen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 4-6-2022 om 20:26 zei steenhaas1:

De Volvo parkeerstandkoeling zijn koelelementen die je eerst met de normale airco koelt. Ze kunnen dus maar beperkte tijd koeling geven tot de elementen warmer worden. 
Een weekendje overstaan zonder de motor te starten red je er niet mee. 
 

Weet je dat heel zeker? Standcooling is in Nederland al een tijdje verplicht op alle nieuwe vrachtwagens. Ze hebben minder koelvermopgen dan de reguliere airco die door de motor wordt aangedreven, vandaar het advies om de cabine al op de gewenste temperatuur te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
Op 7-6-2022 om 09:30 zei Eeweep:

Standcooling is in Nederland al een tijdje verplicht op alle nieuwe vrachtwagens. 

Weet je dat heel zeker ? heb je ook een verwijzing naar een wetsartikel wat deze verplichting voorschrijft ?

 

Waar het hart van vol is loopt de mond dikwijls van over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

Weet je dat heel zeker ? heb je ook een verwijzing naar een wetsartikel wat deze verplichting voorschrijft ?

 

Waar het hart van vol is loopt de mond dikwijls van over.

Toen ik dat opschreef was ik daarvan overtuigd, maar ik kom erop terug zo gauw ik mijn bron weer gevonden heb. Ah, en bedankt, Vledder, nu hoef ik alleen nog maar te kijken hoe dwingend dat in de typegoedkeuring is opgenomen. Zoals geschreven: kom ik op terug!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Toen ik dat opschreef was ik daarvan overtuigd, maar ik kom erop terug zo gauw ik mijn bron weer gevonden heb. Ah, en bedankt, Vledder, nu hoef ik alleen nog maar te kijken hoe dwingend dat in de typegoedkeuring is opgenomen. Zoals geschreven: kom ik op terug!

 

Toevallig heb ik gisteren in het reglement voertuigen zitten neuzen voor een ander dingetje (verplichting tot dagrijverlichting voeren bij personenauto's). Dus ik had de link bij de hand. ;)

 

Bedrijfsauto's (evenals personenauto's) van na 1-1-2012 ingebruikname mogen niet voorzien van een klimaatregelingssysteem dat:

 

Citaat

(..)

gefluoreerde broeikasgassen bevat met een aardopwarmingsvermogen van meer dan 150.

Visuele controle. Indien uit het in de motorruimte aanwezige opschrift blijkt dat de gassen (R)12, (R)32, (R)125 of (R)134a zijn toegepast, wordt niet voldaan aan deze eis. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#Hoofdstuk5_Afdeling3

 

M.a.w.: bij de APK wordt er niet op getoetst. :p

 

Zit geen verplichting op tot het leveren van een (stand)airco.

Dat is inderdaad slechts een CAO / Arbo dingetje geworden.

 

Maar goed, zonder een rijdende airco worden de auto's al niet meer besteld, lijkt mij. Dat zal tzt met parkeerairco ook wel zo zijn..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Durashift:

 

Toevallig heb ik gisteren in het reglement voertuigen zitten neuzen voor een ander dingetje (verplichting tot dagrijverlichting voeren bij personenauto's). Dus ik had de link bij de hand. ;)

 

Bedrijfsauto's (evenals personenauto's) van na 1-1-2012 ingebruikname mogen niet voorzien van een klimaatregelingssysteem dat:

 

 

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20#Hoofdstuk5_Afdeling3

 

M.a.w.: bij de APK wordt er niet op getoetst. :p

 

Zit geen verplichting op tot het leveren van een (stand)airco.

Dat is inderdaad slechts een CAO / Arbo dingetje geworden.

 

Maar goed, zonder een rijdende airco worden de auto's al niet meer besteld, lijkt mij. Dat zal tzt met parkeerairco ook wel zo zijn..

daar hoeft ook eigenlijk niet op getoetst te worden, R12 werd al halverwege de 90-er jaren verboden op nieuwe wagens (indertijd werkte ik nog in de werkplaats, tot die regelgeving er kwam gooiden we zo alle slangen van de airco los, voordat we gingen vacumeren, hupsa, bij een beetje toeringcar ging er zo meer dan twintig kilo broeikasgas de lucht in), tegenwoordig denk ik niet dat je nog ergens op de wereld nieuwe vrachtwagens mer R12 in de airco kan kopen. En bij invoer in NL zal de RDW er wel op controleren, dus daar hoeft de apk-keurmeester verder niet op te letten.

Maar goed, uit bovenstaande reacties blijkt ook dat ik me, qua verplichting, duidelijk heb vergist, het hebben van een standairco is dus een arbo-dingetje geworden, maakt geen onderdeel uit van de typegoedkeuring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ een richtlijn, geen plicht dus. En eigenlijk ook wel logisch, voor de kaasboer op de markt of voor binnenlands vervoer met ś avonds terug naar huis heeft zo'n ding verder ook weinig nut en zou een verplichting in de typegoedkeuring de wagen alleen maar nodeloos duur maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

voor binnenlands vervoer

toch wel fijn als je na een uurtje lossen met de (hand) pompkarre weer in een frisse auto kunt instappen (met warme temperaturen die voorspeld worden) geld ook voor buitenland hoor als je de standairco aan kunt zetten tijdens loss. of lad.

  • Like 2
  • Verward 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei jean3:

toch wel fijn als je na een uurtje lossen met de (hand) pompkarre weer in een frisse auto kunt instappen (met warme temperaturen die voorspeld worden) geld ook voor buitenland hoor als je de standairco aan kunt zetten tijdens loss. of lad.

Ja, dat snap ik, maar het is natuurlijk wel te bestellen. Mij ging het er meer om dat het in sommige gevallen gewoon niet nodig is en dan de kosten van een nieuwe wagen onnodig zou opkrikken. Het is niet een item als ABS of voorruitontwaseming, die maken het rijden echt veiliger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een goed uitgeruste chauffeur is anders ook wel een veilig iets Eeweep.

 

Daar staat mijn auto nu ook met iets verhoogd toerental te draaien om de cabine met de gewone airco te koelen. Mijn auto is helaas niet uitgevoerd met standairco en ik had toen ik deze nieuw kreeg geen zin omdat zelf te bekostigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
34 minuten geleden zei Knoalster:

Een goed uitgeruste chauffeur is anders ook wel een veilig iets Eeweep.

 

Daar staat mijn auto nu ook met iets verhoogd toerental te draaien om de cabine met de gewone airco te koelen. Mijn auto is helaas niet uitgevoerd met standairco en ik had toen ik deze nieuw kreeg geen zin omdat zelf te bekostigen.

Bij mijn oud werkgever had ik er ook geen,wel een motorairco.

Nu had onze wagenparkbeheerder ( een l*l die nog nooit in een vrachtwagen geslapen had )besloten in het motormanagement in te grijpen een ook de optie om met iets verhoogd toerental toch een werkende airco te hebben.:kill:

De motor sloeg dus na 30 seconden af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei europeaan:

Bij mijn oud werkgever had ik er ook geen,wel een motorairco.

Nu had onze wagenparkbeheerder ( een l*l die nog nooit in een vrachtwagen geslapen had )besloten in het motormanagement in te grijpen een ook de optie om met iets verhoogd toerental toch een werkende airco te hebben.:kill:

De motor sloeg dus na 30 seconden af.

 

Je kunt altijd nog als je met een combi of trekker-oplegger rijdt de rode slang loskoppelen zodat de volgwagen geremd staat en dan van het trekkend voertuig de handrem los laten. Blijft de motor ook doorlopen. Maar denk dat ik je dat niet hoef te vertellen Peter 😁.

  • Like 3
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

Ja, dat snap ik, maar het is natuurlijk wel te bestellen. Mij ging het er meer om dat het in sommige gevallen gewoon niet nodig is en dan de kosten van een nieuwe wagen onnodig zou opkrikken. Het is niet een item als ABS of voorruitontwaseming, die maken het rijden echt veiliger.

gelukkig zijn er ook werkgevers die meer meedenken dan U. Enig idee hoe extreem warm/heet het wordt als je een bulk heb staan lossen met huidige weer/hitte? Draaiende motor en draaiende Compressor. 
bovendien houd een auto met standairco hogere inruilwaarde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gelukkig zijn er ook werkgevers die WEL om hun chauffeurs geven, en dit soort zaken standaard op hun trucks zetten.

Mijn zoon werkt bij zo een werkgever…….

Overnacht nooit in de truck maar ze staan wel veel stil tijdens de klus……..

Zo kan het dus ook……

73AEC903-C373-4AE8-9894-71205039B4AE.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei RobNiat:


Draaiende motor en draaiende compressor. Maar om de boel koel te houden moet een standairco draaien??

 

Doe effe normaal joh. Dan draait je gewone airconditioner toch ook mee?

Je gaat me toch niet vertellen dat er bazen zijn die met dergelijke flauwekul meegaan?

dat zal de reden niet zijn ( er wordt wel veel overnacht) maar alle laatste geleverde trucks hebben wel standairco. Dus mooi meegenomen. 
 

Omdat na t lossen de motor automatisch stopt…..(2min). Krijg je nog enorme nawarmte rond de cabine. 

Dan is standairco aan mooie oplossing

😊

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei RobNiat:

(...) Je gaat me toch niet vertellen dat er bazen zijn die met dergelijke flauwekul meegaan?

 

Ik heb het al vaker gezegd Rob; zo'n standairco doet niet zo heel veel als het overdag 35 graden is en de zon staat vol op je dak. Niks meer dan zo'n 24V ventilator die je voor €12,95 bij Joost koopt en af en toe een keer door de cabine en lekker in je gezicht laat blazen.

 

Sinds dat een standairco enigszins betaalbaar is geworden en de vakbond simpelweg een z.g. richtlijn in heeft gesteld dat alle nieuwe voertuigen een standairco dienen te hebben is Leiden in last wanneer ze onderweg moeten zonder standairco. Of ze nou twee weken onderweg zijn in zuid-Europa of met halve dagen werken om zes uur aan de aardappels zitten thuis...

  • Like 3
  • Sneu 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

Omdat na t lossen de motor automatisch stopt…..(2min). Krijg je nog enorme nawarmte rond de cabine. 

Dan is standairco aan mooie oplossing


Even met de ramen open rijden en de ergste warmte waait zo weg. :bey:

Wat een verwennerij om dan de standairco te laten draaien terwijl je er niet in zit.
Ik zal wel iets niet goed doen maar ik vind die dingen maar lawaai maken en doe liever mijn raam open tijdens het wachten of pauze.Wanneer je langer in de wagen zit te wachten of moet overnachten is het natuurlijk een andere zaak.

Een standkachel vindt ik dan wel weer een must wanneer je je rust in de cabine moet houden, maar ook dat doet iedere chauffeur niet. En om nou de kachel of airco aan te zetten wanneer je niet in de cabine zit 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

….. en dan heeft een cursus zuinig rijden toch ook geen nut meer wanneer je de brandstof hier voor gebruikt?

Dan is al deze moeite ook voor niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei roadtrain:

gelukkig zijn er ook werkgevers die meer meedenken dan U. Enig idee hoe extreem warm/heet het wordt als je een bulk heb staan lossen met huidige weer/hitte? Draaiende motor en draaiende Compressor. 
bovendien houd een auto met standairco hogere inruilwaarde

Ja, dat weet ik, en volgens mij weet jij ook wel dat ik dat weet (ik heb nu wel vaak genoeg vermeld dat ik jarenlang in West- en zuidelijk Afrika heb gewerkt). Maar lezen is, denk ik, niet jouw sterkste kant. Ik pleit er helemaal nergens voor dat je geen standairco zou moeten hebben waar dat nodig is, ik pleit er wèl voor dat er een keuze is om die niet mee te bestellen als die niet nodig is. Er zijn genoeg eigen rijders, ik noemde de kaasboer op de markt al eens, die zo'n standairco nooit of bijna nooit gaan missen, dan is het goed dat zo iemand dat ding ook niet hoeft aan te schaffen. Werkgevers die die dingen niet meebestellen waar ze wel nodig zouden zijn, daabij kun je je afvragen of je daarvoor wel wilt (blijven) werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Pierre:

 

Ik heb het al vaker gezegd Rob; zo'n standairco doet niet zo heel veel als het overdag 35 graden is en de zon staat vol op je dak. Niks meer dan zo'n 24V ventilator die je voor €12,95 bij Joost koopt en af en toe een keer door de cabine en lekker in je gezicht laat blazen.

 

 

Heb je mooi goed Pierre, tijdje terug nog eens aan de hand gehad, rond 11.00 leeg en dan je rusturen moeten maken.

Ja als je die standairco op stand 3 laat draaien kan het net, maar dan is het met de accu,s ook na een 2 uurtjes einde,
plus de herrie
Stonden er nog 2 meer die al vroeger klaar waren met lossen met een standairco op het dak, en de motor liep stationair😁

Zoeen ventilator had ik 36 jaar geleden al, en dan niet zoeen draaie geval want die maakt te veel herrie, net als een standairco
ook te veel herrie maakt.
Gewoon een vaste ventilator gaat het beste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei Knoalster:

 

 Blijft de motor ook doorlopen. Maar denk dat ik je dat niet hoef te vertellen Peter 😁.

Nee,wist ik niet.

Maar een mensch is nooit te oud om te leren.

Het bakwagentje waar ik nu mee rijdt heeft zowel een motorairco als een standverwarming ,hoewel ik iedere avond thuis ben.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden