[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aanrijding rotonde


Jan1748

Recommended Posts

Hier mijn vraag 

 

Ik reed vanochtend naar mijn werk en ik reed een rotonde op

van rechts kwam een scooter die ik niet zag en die reed ik aan maar officeel mocht hij niet op de weg rijden maar moest hij via het fietspad wie zit hier nou fout de scooter die niet op het fietspad reed of ben ik fout omdat ik geen voorrang verleende?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

wettelijk onmogelijk

Dat gaat niet Ger….

het is wel wettelijk verboden (niet toegestaan) maar niet onmogelijk ( zo blijkt maar). 
 

hoop voor TS dat hij er politie bij heeft laten komen. 
 

Hij geeft zelf aan dat hij de scooter

heeft aangereden en dat brengt je toch in een onvoordelige positie. De verzekering kan zeggen dan had je hem ook kunnen zien. 
Voorrang moet je krijgen en mag je niet nemen. 
Als iemand zich ergens op de weg bevind waar hij niet mag zijn wil dat nog niet zeggen dat je er mee

weg Komt als jij deze aan rijd…

Hoor TS niet over persoonlijk letsel dus zou ik het de verzekering lekker laten uitzoeken….
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Situaties voor aansprakelijkheid

In de wet staat een aantal mogelijkheden op grond waarvan iemand aansprakelijk kan zijn:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

Als hij van rechts komt en op de rotonde rijd dan is dat in mijn ogen wettelijk onmogelijk , op een rotonde kun je niet van rechts komen dan rij je tegen het verkeer in.

 

Ik denk dat de eerste vraag zal moeten zijn wát voor type rotonde dit precies was. Er komen namelijk steeds meer rotondes met vrijliggende fietspaden (nu ja, feitelijk zowat tegen de rijstrook voor motorvoertuigen aangelegd) die in beide richtingen door fietsers/scooters bereden mogen worden.

Dan kán er dus wel degelijk -legaal- (fiets)verkeer van rechts komen dat voorrang dient te krijgen.

 

Daarnaast heb je natuurlijk een grote groep mensen die vinden dat de kortste weg op een rotonde vooral spookfietsend  bereikt moet worden.

Vorige week nog twee keer gezien.. wél netjes de hand uitsteken..  en 'voorrang wensen' ... eikels. :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Op 1-6-2022 om 18:53 zei Jan1748:

Hier mijn vraag 

....

of ben ik fout omdat ik geen voorrang verleende?

 

Indien je geen voorrang verleende, of wanneer je voorrang NEEMT, ben je altijd fout.

Je dient je zo te gedragen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan voor jou, of overige verkeersdeelnemers....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 1-6-2022 om 18:53 zei Jan1748:

officeel mocht hij niet op de weg rijden maar moest hij via het fietspad


Bij ons is ook zo’n rotonde waar fietsers van  links en rechts komen over het fietspad.

mochten ze via de weg rijden dan snijden ze dus de bocht af en zijn ze wel heel snel bij je….
Als je ze al aan kan zien komen, je verwacht het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Murphy:

Indien je geen voorrang verleende, of wanneer je voorrang NEEMT, ben je altijd fout.

Je dient je zo te gedragen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan voor jou, of overige verkeersdeelnemers....

Voor de scooter geldt dan hetzelfde……en die is niet beschermd zoals fietser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

had de scooter een geel of blauw plaatje? anders zou het zo maar kunnen zijn dat hij in de bebouwde kom niet op het fietspad mag, heb ik ook met mijn fiets met geel plaatje,

of ik nu hard fiets of niet,😢

 

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei martje:

had de scooter een geel of blauw plaatje? anders zou het zo maar kunnen zijn dat hij in de bebouwde kom niet op het fietspad mag, heb ik ook met mijn fiets met geel plaatje,

of ik nu hard fiets of niet,😢

 

groeten martje

Dan mag je nog niet tegen het verkeer in. 
Kan je zomaar melding bij t cbr opleveren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei roadtrain:

Dan mag je nog niet tegen het verkeer in. 
Kan je zomaar melding bij t cbr opleveren. 

inderdaad daar had ik over heen gelezen,dat is niet handig maar de mensen kijken je heel vaak raar aan als ik met de fiets met gele plaat in de stad niet over het fietspad ga, maar over de weg en zo op rotondes kom waar ze me niet verwachten, maar het is de wet ik wou ook wel anders.

 

groeten martje

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ geef je wel richting aan op de rotonde?

 

Ik krijg steeds meer de indruk dat die speed pedellaars wel van alles doen aan hun zichtbaarheid (gele kleding, gele fietstassen, flikkerende LED lampen achter en voor.. maar het verdommen om gewoon eens de hand uit te steken bij een kruising of rotonde. Want tja.. dát is wat lastig als er tegelijkertijd de wens is om de snelheid zo veel mogelijk mee de bocht in en uit te nemen ..  Terwijl, laten zien waar je heen gaat is ook een verkeersregel én kan je veiligheid bevorderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden