[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

vragen nationaal internationaal vervoer


Hard to Carry

Vraag

  • Forumlid

ik bagrijp niet wat precies Communautair vervoer is.

 

communautair vervoer is vervoer tussen twee EU landen, norwegen of zwitserland, al dan niet met doorvoer door een of meer lidstaten of derde landen. De vervoerder hoeft niet in de land van vertrek of aankomst gevestigd te zijn.

 

wat bedoelen ze met "al dan niet met doorvoer door een of meer lidstaten of derde landen."

 

kan ik ook paar voorbelden van Communautair vervoer ktijgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Precies wat er staat:

 

vervoer tussen 2 landen van de EU. 
En bij de EU mag je dan ook nog Zwitserland en Noorwegen meetellen. 
 

Dus een vracht van Nederland naar Italië rijden, via de andere lidstaten België , Luxemburg en Frankrijk is communautair vervoer. 
 

maar ook als je vanuit Noorwegen (geen lid van EU maar telt ook mee) via Rusland (derde land, dat betekent geen lidstaat) naar Litouwen (wel lidstaat) vervoert is communautair vervoer. Of vanuit Frankrijk (lid) via Engeland (geen lid) naar Ierland (lid)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Communautair vervoer is een vorm van internationaal transport. Het vervoer waarbij de plaats van laden en de plaats van lossen binnen de buitengrenzen van de Europese Unie liggen. De vervoerder hoeft hierbij niet een van de twee landen gevestigd te zijn. Bijvoorbeeld: een Nederlandse vervoerder doet een derdelandenvervoer van Duitsland naar Griekenland.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Vledder:

nee dat klopt niet Steenhaas
van A naar B door iemand uit A of B is ook communautair

 

 

In '84 werd ik gecomplimenteerd door de examinator CCV-B voor dit antwoord, vandaar dat me dit was bijgebleven 😉, maar dat is nu niet meer zo blijkbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
9 uur geleden zei Vledder:

Precies wat er staat:

 

vervoer tussen 2 landen van de EU. 
En bij de EU mag je dan ook nog Zwitserland en Noorwegen meetellen. 
 

Dus een vracht van Nederland naar Italië rijden, via de andere lidstaten België , Luxemburg en Frankrijk is communautair vervoer. 
 

maar ook als je vanuit Noorwegen (geen lid van EU maar telt ook mee) via Rusland (derde land, dat betekent geen lidstaat) naar Litouwen (wel lidstaat) vervoert is communautair vervoer. Of vanuit Frankrijk (lid) via Engeland (geen lid) naar Ierland (lid)

 

Wat bedoel je met vracht van Nederland naar Italie >>>>>via de andere lidstaten België , Luxemburg en Frankrijk<<<<< wat hebben die lidstaten mee te maken ?

 

doorvoer via België , Luxemburg en Frankrijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Vlgns mij heeft steenhaas1 wel gelijk. Comm. vervoer is wanneer een vervoerder een vracht rijdt tussen 2 andere EU landen, niet zijnde zijn vestigingsland. Dus een NL vervoerder die vanaf D een vracht naar F rijdt.

Als die NL'r een vracht tussen NL en D zou rijden, zou die een D ritmachtiging gebruiken (praat over de oude tijd toen we dat comm. boek mee moesten zeulen....) Werd ook wel het vrij gezellenboek genoemd....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@ Hard to Carry; is er geen leraar in je klas of iets dergelijks die jou de antwoorden op al je vragen kan verschaffen? Of zit er misschien een antwoordenblad in je boek?
De tijd die jij kwijt bent met al die dubbelzinnige vragen rechtstreeks uit het boek hier op het forum te citeren kun je misschien beter besteden aan wat beter - of misschien nóg een keer goed in je boek lezen. Het staat er allemaal duidelijk genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 minuten geleden zei Pierre:

@ Hard to Carry; is er geen leraar in je klas of iets dergelijks die jou de antwoorden op al je vragen kan verschaffen? Of zit er misschien een antwoordenblad in je boek?
De tijd die jij kwijt bent met al die dubbelzinnige vragen rechtstreeks uit het boek hier op het forum te citeren kun je misschien beter besteden aan wat beter - of misschien nóg een keer goed in je boek lezen. Het staat er allemaal duidelijk genoeg.

 

 

Buiten dat kan je het na je school ook meteen vergeten. Hoe vaak hebben we het er nu in het dagelijkse werk over? Ik heb het er nog nooit over gehad in die 12 jaar tijd in ieder geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

dan is beter zo

 

Communautair vervoer is vervoer tussen twee EU landen , met doorvoer via een van volgende lidstaten 
Bulgarije ,Cyprus, Denemarken ,Duitsland,Estland,Finland,Frankrijk,Griekenland,Hongarije,Ierland,Italië,Kroatië,Letland,Litouwen,Luxemburg,Malta ,Nederland,Oostenrijk
Polen,Portugal,Roemenië,Slovenië,Slowakije,Spanje,Tsjechië,Zweden of derde landen (landen die geen lid zijn van EU 
Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië-Herzegovina, Faeröer, Georgië, Gibraltar, IJsland, Kazachstan, Kirgizië, Kosovo, Kroatië, Liechtenstein, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Noorwegen, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, San Marino, Servië, Tadzjikistan, Turkije, Turkmenistan, Vaticaanstad, Wit-Rusland en Zwitserland. 

De vervoerder hoeft niet in de land van vertrek of aankomst gevestigd te zijn.

 

 

zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei Ger-1957:

De oudere onder ons weten denk ik nog wel wat een communautaire vergunning is. Je hebt dan wel geen vergunning meer nodig maar we gebruiken de worden communautair vervoer zeker nog wel, althans de chauffeur die nog ergens komt. 

 

 

Ik heb in 12 jaar tijd nog geen enkele chauffeur dit woord ooit horen gebruiken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei schoenenreus:

 

 

Ik heb in 12 jaar tijd nog geen enkele chauffeur dit woord ooit horen gebruiken....

Als de werkgever zijn zaakjes op orde heeft dus een kopie in iedere auto die dat werk kan/mag doen dan hoeft dat  verder ook niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:


Een kopie van wát?

Van communautaire/europavergunning
 

en als chauffeur controleer je (voor vertrek) of de juiste vergunningen  aan boord zijn. 
 

Indien een vervoerder transport wil verrichten binnen de Europese Economische Ruimte, kan op verzoek een communautaire vergunning worden afgegeven. Deze vergunning wordt ook wel een eurovergunning genoemd. Ieder transportbedrijf kan deze vergunning bij de NIWO (Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie) aanvragen. Er zijn wel enkele voorwaarden voor de aanvragende bedrijven. Zo moeten ze in het bezit zijn van een binnenlandvergunning en moeten een aanvullende vakbekwaamheidstest volbrengen. Zodra een bedrijf is goedgekeurd krijg het bedrijf van de NIWO een communautaire vergunning en een x aantal kopieën voor in de auto's. Bij het transport buiten de landsgrenzen moet een kopie in de autoaanwezig zijn. De vergunning dient om de 5 jaar verlengd te worden.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

(...) als chauffeur controleer je (voor vertrek) of de juiste vergunningen  aan boord zijn. 

 

Ik durf er alles om te verwedden dat nog niet de helft van de chauffeurs ooit de documentenmap van zijn -of haar  auto geraadpleegd heeft om te controleren of daar een Niwo-vergunning of b.v. een geldige groene kaart in zit, laat staan dat ze al weten wat een Niwo-vergunning is. En al zeker de werknemers niet die regelmatig van auto moeten wisselen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei HendrikJansen:

Gewoon een kopie van de Niwo vergunning Rob. Deze dien je bij je te hebben in de auto. 

Officieel heet dat dus de eurovergunning en wordt uitgegeven door de Niwo…..

 

Dat we het gemakshalve maar niwo vergunning noemen…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Officieel heet dat dus de eurovergunning en wordt uitgegeven door de Niwo…..

Dat we het gemakshalve maar niwo vergunning noemen…..

 

Weet je hoe ze dit noemen? Spijkers op laag water zoeken...
Iedereen weet wat hier bedoeld word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei roadtrain:

Officieel heet dat dus de eurovergunning en wordt uitgegeven door de Niwo…..

 

Dat we het gemakshalve maar niwo vergunning noemen…..

Helemaal gelijk. Maar als je het hebt over een Niwo vergunning weet iedereen wat je bedoeld , praat je over een Eurovergunning  kijkt toch nog menigeen je schaapachtig aan.  

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
19 uur geleden zei schoenenreus:

 

 

Ik heb in 12 jaar tijd nog geen enkele chauffeur dit woord ooit horen gebruiken....

Vlgns mij is het communitair boek al langer uit de running....

Net als de afzonderlijke ritmachtigingen voor oa F en D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

 

 

ik wil nog een paar voorbeelden van derde landen vervoer.  ik begrijp niet..... is derde land vervoer ook altijd CEMT vervoer? want CEMT landen zijn derde landen.

 

 

Moet ik bij derde landen vervoer altijd kijken waar vervoerder is gevestigd  ?

 

bijvoorbeeld 

 

nederlandse vervoerder vervoert van polen (europa) naar wit rusland (derde land) 

 

dan nederlandse vervoerder moet in wit rusland gevastigd zijn want wit rusland is cemt land dus ook derde land.. toch?. polen is geen 

derde land.

 

Derde landen vervoer is

vervoer van een land naar een ander land terwij de vervoerder in een derde land is gevestigd. 

 

 

 

en volgens mij is deze definitie in het boek incorrect wat cemt vervoer betreft

 

>>>CEMT vervoer 

 

Vervoer van het ene naar de andere CEMT land, terwij de vervoerder in derde CEMT) land is gevestig.

Minstens een van de bij het vervoer betrokken landen moet buiten  EU, noorwegen of zwitserland liggen.

(de vervoerder moet in bezit zijn van CEMT vergoening.<<<<<

 

voorbeeld van CEMT

 

Je werkt voor een nederlandse vervoerder . Bij welke van onderstande ritten is CEMT vergunning vereist.

 

laden in nederland lossen in moldavie < CEMT

laden in lituwen lossen in astland <geen cemt

laden in polen lossen in noorwegen <CEMT

laden in polen lossen in moldavie <CEMT

laden in noorwegen lossen in moldavie<CEMT

 

 

 

 

 

 

 

 

20220623_170139.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

waarom haal je CEMT erbij? 

 

je geeft het antwoord zelf al:
image.png.d8d674825251264cdb5252c5acf38650.png
Niet meer en niet minder. Vervoer van land A naar land B door een vervoerder uit land C. Kan ook binnen de EU zijn. Dus vracht van Duitsland naar Belgie door een Nederlander. Of van Noorwegen naar Rusland door een Fin. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden