[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

CMR vrachtbrief


Hard to Carry

Vraag

  • Forumlid

ik heb vraag over CMR  vrachtbrief 

 

Het door de chauffeur ondertekende deel van de vrachtbrief geldt als bewijs van ontvangst voor de afzender (23)

Het door ontvanger ondertekende deel van de vrachtbrief geldt als bewijs van aflefering voor de vervoerder(24) 

 

Deze begrijp ik niet 

Het door afzender ondertekende deel van de vrachtbrief geldt als bewijs van___________________ voor wie? (22)

 

En dit begrijp ik niet 

 

Als bij het ontvangen van de zending tekortkomingen worden worden geconstanteerd , moet de chauffeur de verantwoordelijke bedrijfsfunctionaris hierover 

informeren zodat de tekortkomingen kan worden verholpen. Is dat niet mogelijk dan moet een aantekening gemaakt worden op de vrachtbrief. 

Waar moet de aantekening worden gamaakt? bij 18? onder voorbehoud bij ontvangen van zending? Deze vrachtbrief moet bij voorkeur worden 

medeondertekend door de verantwoordelijke bedrijfsfunctionaris.  waar moet bedrijfsfunctionaris ondertekenen? Bij 18? 

 

 

vrachtbrief.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
6 minuten geleden zei andremast:

Dat hebben ze misschien ook wel gedaan ,om te checken of je de boel niet in de maling neemt.(dat gebeurt ook)

Dan hebben ze aan mij toch echt de verkeerde.  geef gewoon een eerlijk antwoord. En wil gewoon elke dag mijn uren zo goed mogelijk volrijden, en ook dat weten ze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 4-6-2022 om 11:03 zei schoenenreus:

 

 

Ik weet heel goed wat het kost maar denk je dat er 1 planner is die een vrachtbrief af gaat zitten speuren of er een instructie op staat. Als de klant het niet in de computer aangemeld heeft ziet een planner het niet, heel simpel. 

Bij ieder ,zichzelf respecterend, bedrijf komen de opdrachten digitaal binnen en word daar een dossier van aangemaakt.

Deze instructies komen ( als t goed is) vanzelf in "vakje 13"te staan.

Als er een planner is die een bepaalde zending in de verkeerde trailer laat laden (zonder laadklep b.v )kun je niet spreken van een planner ,maar dan heb je te maken met een  "vol pleurder"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 5-6-2022 om 11:06 zei zoetwatermatroos:

 

De opdrachtgever is ook wel de afzender ofwel degene die opdracht tot het vervoer geeft. Dit is dus niet de aflader (laadadres). 

Dat klopt,soms koopt iemand (meneer A) iets bij meneer B.

DE vervoerder ( V),in opdracht van meneer A ,moet deze goederen afleveren bij meneer C.

Meneer A moet in dit geval zorgen dat de chauffeur een CMR heeft (of zelf schrijft) met als afzender : firma A.

Indien hij niet wilt dat B en C weet krijgen waar de goederen heen gaan ,moet hij een duidelijke instructie geven dat de zending "neutraal behandeld "dient te worden.

In het zakelijk verkeer een heel normaal en wettelijk verschijnsel.

 

Ondanks dat velen de mening hebben dat dit naar fraude ruikt,is dit niet zo,het is volkomen wettelijk.

indien een chauffeur van vervoerder V toch iets loslaat over de bestemming of herkomst van de goederen ,kan het zomaar gebeuren dat klant A geen opdrachten meer gunt aan vervoerder V (en men dus,door eigen schuld ,werk verliest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 5-6-2022 om 11:06 zei zoetwatermatroos:

. De opdrachtgever is verplicht om de vracht te voldoen en hij is ook verantwoordelijk voor eventueel overbelading. Het is niet raadzaam om als chauffeur (aflader) de vrachtbrief op te maken en hierbij dan te vermelden dat je handelt als agent voor de opdrachtgever. Dit kan namelijk betekenen dat je als chauffeur bij controle in het buitenland een boete krijgt als de lading niet goed vastgezet is of dat het voertuig overbeladen is.

Je bent ,als chauffeur ten all tijden zelf verantwoordelijk voor de belading en ladingszekering van je voertuig.
De firma die de auto laadt ,blijft mede verantwoordelijk,dus als dit niet hetzelfde bedrijf is als de afzender ,blijft de afzender buiten schot.

DE verantwoordelijkheid van degene die de auto laadt beperkt zich overigens slechts tot het moment waarop de auto de poort uitrijdt ,bij veel bedrijven krijg je pas je papieren als het voertuig gewogen is en als de ladingszekering gecontroleerd en/of gefotografeerd is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
55 minuten geleden zei europeaan:

Je bent ,als chauffeur ten all tijden zelf verantwoordelijk voor de belading en ladingszekering van je voertuig.
De firma die de auto laadt ,blijft mede verantwoordelijk,dus als dit niet hetzelfde bedrijf is als de afzender ,blijft de afzender buiten schot.

DE verantwoordelijkheid van degene die de auto laadt beperkt zich overigens slechts tot het moment waarop de auto de poort uitrijdt (...)

 

Toch niet altijd.

 

Ik kom wel eens bij bedrijven waar de vracht volgens een vaste procedure c.q vast patroon geladen word, of ik het zo wil of niet.
Het enige wat ik dan kan doen is foto's maken, de planning inlichten en een aantekening op de CMR maken wanneer ik het er niet mee eens ben. De verantwoordelijkheid ligt in dat geval geheel bij de verzender, dus niet enkel tot de poort en al zeker niet bij mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Oh......oke

Gevaar van fraude/vergissingen is bij een neutrale vrachtbrief wel groot.

 

De 'Pod' en btw-problemen: bewijs door de CMR-Vrachtbrief

 

Een groot deel van alle handelstransacties is grensoverschrijdend: een verkoper in Nederland verkoopt en levert in Nederland ingevoerde goederen aan een klant in een ander EU-land. Dit zijn zogenaamde intracommunautaire transacties. In een dergelijk geval mag de verkoper de btw ‘verleggen’ en het nultarief toepassen. De verkoper draagt dan in Nederland geen omzetbelasting af. Het is de bedoeling dat de buitenlandse afnemer, die een btw-identificatienummer moet hebben, die btw vervolgens in eigen land afdraagt. Dat gaat niet altijd goed.

 

Essentieel bij de geschetste gang van zaken is dan wel dat de verkoper kan aantonen dat de goederen daadwerkelijk zijn vervoerd naar zijn buitenlandse afnemer. Kan hij dat niet, dan is het nultarief ten onrechte toegepast en zal de Belastingdienst bij de verkoper aankloppen met een naheffingsaanslag voor de btw. Ook volgen er dan vaak boetes.

 

bron >> klik <<

Ger,Als vervoerder V ,in opdracht van handelaar A goederen gaat laden bij fabrikant B,en deze daadwerkelijk vervoert naar het warehouse van handelaar A,en daar eenCMR voor meekrijgt van fabrikant B( die hij overigens ook meekrijgt als hij een"neutrale lading "krijgt bij B.A lost deze goederen vervolgens Cross dock en deze gaanaande andere kent weer in een andere (of dezelfde) trailer van V en de chauffeur die bij B geladen heeft gaat daarmee ,naar klant C,met een CMR van A aan C.

 

Waar word hier dan het geval van fraude verminderd ,volgens mij veranderd er niks dan dat alleen de chauffeur veel meer extra tijd kwijt is en dat er veelal extra kilometers gereden worden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 24-6-2022 om 19:14 zei Ger-1957:

Klik op de link zou ik zeggen

Heb ik gedaan ,maar kan er nergens uit opmaken dat dit juist een probleem zou kunnen zijn bij "neutraal behandelen"

Immers de vervoerder V beschikt bij dit soort transporten over 2 CMR,s.

1 van de laadplaats /producent naar de koper A.

En 1 van verkoper A naar de uiteindelijk koper C.

Het gehele transport is dus "gedekt"door de CMR wetgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Hard to Carry:

vak 8 is soort van goederen.

 

Nee, vak 8 is wijze van verpakking. Staat er gewoon in, op jouw plaatje.

 

Wijze van verpakking is kan o.a. een doos zijn, gestapeld op pallets of een bundel van (leidingen) of geen verpakking (los gestort bijvoorbeeld).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Op 9-7-2022 om 11:40 zei Hard to Carry:

 

vak 9 is aard van goederen

 

vak 8 is soort van goederen.

 

dus bij vak 9 aard goederen?

 

weet je dat zeker ? kan afzender ook bij vak 13 erbijschrijven  om wat van soort goederen het gaat?

Als aanvulling maar hier is daar lijkt mij nog niet echt sprake van, De vakken 6 t/m 9 kunnen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen ADR/VLG niet gerespecteerd worden. Binnen de wetgeving ADR/VLG staan voorschriften hoe ADR goederen op de vrachtbrief moeten worden bescheven.  Ik zou niet al te wakker liggen in het maken van onderscheid tussen die verschillende vakken 6 t/m 9 van belang is echter wel dat de informatie binnen het kader te vinden is waar de genoemde vakken zich (gegroepeerd) bevinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 5-1-2023 om 07:01 zei Rudolf Drängel:

. Binnen de wetgeving ADR/VLG staan voorschriften hoe ADR goederen op de vrachtbrief moeten worden bescheven.  

Inderdaad, het ADR schrijft alleen voor hoe de tekst eruit moet zien w.b de omschrijving van de goederen en de vereiste etikettering. ( ADR* UN nummer* Officiel benaming (proper ship name)*Klassificatie ( etiketten)* Verpakkingsgroep * evt Tunnelcode.) in deze volgorde. ( volgens ADR 5.4.1.1.1 )

Waar dit precies staat op een vervoersdocument ( een CMR is n vorm van vervoersdocument) wordt nergens beschreven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

:nee: in vracht! de verpakking is het schip of de wagon

Zodra je een auto op een wagon zet is het toch verpakking,

DE duidelijkste aanwijzing daarvoor is de ADR regel dat ,in geval van collivervoer de gevaars etiketten op de verpakking dienen te zitten.

Welnu: indien een auto (of container) op de trein of een schip gaat dient deze voorzien te zijn van de nodige etiketten ( ADR-ADN-RID-IMDG)

Kortweg gezegd kun je stellen dat een voertuig of container dan gezien word als "verpakking"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden