[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ook getrokken materieel moet voldoen aan terugkeerplicht


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Ook getrokken materieel moet voldoen aan terugkeerplicht

De Europese Commissie heeft in een uitleg van de regelgeving omtrent de terugkeerverplichting voor vrachtwagens, aangegeven dat de return home ook voor trailers en aanhangwagens van toepassing is. TLN is verbaasd dat de Europese Commissie de regelgeving uitbreidt naar getrokken materieel.

 

Door de nieuwe terugkeerverplichting, die begin dit jaar is ingegaan, moeten vrachtwagens elke acht weken terugkeren naar het land waar ze geregistreerd staan. Daar is in de uitwerking van de regels door de Europese Commissie ook het terugkeren van trailers en aanhangwagens aan toegevoegd. De return home vehicle (RHV) geldt dus volgens Brussel ook voor deze aanhangers.

In tegenstelling tot de eerdere Q&A’s van de EC over het Mobility Package heeft er deze keer geen consultatie plaatsgevonden van de Europese sociale partners IRU en ETF. Wel geeft de EC de mogelijkheid om voor eind juni  te reageren op de concept Q&A. Transport en Logistiek Nederland reageert verbaasd op de uitbreiding van de RHV voor getrokken materieel. “Trailers of aanhangwagens hebben natuurlijk geen tachograaf”, stelt een TLN-woordvoerder, “dus het is onduidelijk hoe lidstaten hierop kunnen gaan handhaven.”

 

373916407_trailersferry.jpg.c30521a30f0030562adb79485063e4f8.jpg

 

Voor TLN blijft de belangrijkste zorg dat de terugkeerverplichting voor de vrachtwagens in gelijke mate wordt gehandhaafd in alle lidstaten. Lidstaten kunnen controleren op overtredingen van de RHV, maar een sanctie kan alleen worden toegepast door het land waar het bedrijf is gevestigd. Dat komt omdat de terugkeerverplichting onderdeel is van de criteria voor de reële vestigingseis.

Wanneer niet (meer) wordt voldaan aan de vestigingseis, kan de vergunning worden ingetrokken. “Je kan zodoende grote verschillen tussen de EU-lidstaten krijgen, doordat sommige landen ervoor kunnen kiezen geen prioriteit te maken van de handhaving van de terugkeerplicht. Of je nu voor of tegen deze maatregel bent, de effectiviteit van de maatregel valt en staat met een adequate controle erop”, aldus TLN.

De handhaving van de RHV is onderdeel van de onderwerpen die het komende jaar op het programma staan van TRACE2, een handhavings- en trainingsgids voor handhavers, ontwikkeld door CORTE, IRU en de ETF in opdracht van de Europese Commissie. TRACE2 moet voor meer harmonisatie van handhavingsinterpretatie gaan zorgen. TLN is als lid van IRU en CORTE nauw betrokken bij dit project.

 

bron: https://www.ttm.nl/transport/wat-ook-getrokken-materieel-moet-voldoen-aan-terugkeerplicht/146342/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
32 minuten geleden zei Ger-1957:

En zo gaan ze elke keer een stapje verder, nog even dan krijgt ook de oplegger/aanhanger een track en trace ingebouwd  

 

Ook al zou er zo'n soort systeem op komen, dan is dit -wederom- een volgende bezopen maatregel in het Mobility Package die nooit te handhaven is.
Je weet zelf Ger dat de grootmachten in het wegvervoer zoals Roemenië, Bulgarijë, Hongarije, Polen en Litouwen nu al hun kont tegen de krib gooien tegen dat hele achterhaalde plan uit Brussel. Denk jij dan echt dat die landen op de terugkeerplicht van hun eigen voertuigen gaan controleren, laat staan het getrokken materiaal? Natuurlijk niet...

 

Lidstaten kunnen controleren op overtredingen van de RHV, maar een sanctie kan alleen worden toegepast door het land waar het bedrijf is gevestigd. Dat komt omdat de terugkeerverplichting onderdeel is van de criteria voor de reële vestigingseis.

Wanneer niet (meer) wordt voldaan aan de vestigingseis, kan de vergunning worden ingetrokken. “Je kan zodoende grote verschillen tussen de EU-lidstaten krijgen, doordat sommige landen ervoor kunnen kiezen geen prioriteit te maken van de handhaving van de terugkeerplicht. Of je nu voor of tegen deze maatregel bent, de effectiviteit van de maatregel valt en staat met een adequate controle erop”, aldus TLN.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Wederom bewijs dat de regelgeving voornamelijk wordt gemaakt door mensen die geen verstand van transport hebben. 

Ze verzinnen iedere X wat nieuws maar vergeten dat er ook gehandhaaft moet worden, wat in dit geval nogol ingewikkeld gaat worden (lees: kostbaar voor de fleet owners...).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei Ger-1957:

Helemaal mee eens, maar de regelgeving komt er wel doordat werkgevers (nee ik scheer ze niet allemaal over een kam) er een potje van maken, het is nooit genoeg en elke keer moeten de mazen opgezocht worden.

 

Leg eens uit Ger, wat voor toegevoegde waarde heeft terugkeerplicht voor getrokken materieel met betrekking tot oneerlijke concurrentie en het creëren van een gelijk speelveld?  Ik durf geen schatting te doen maar er rijden misschien wel dertig keer meer trailers rond dan trekkers in Europa. Die moeten naast de trekkende voertuigen ook allemaal één keer in de acht weken terug naar het land van registratie. Onmogelijk uitvoerbaar en dus opnieuw een 'brainfart' van een paar lui die totaal los van de realiteit staan.

 

16 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) wat de handhaving betreft, ook dat komt wel goed als er weer een zooitje van gemaakt gaat worden.

 

"De wens is de vader van de gedachte"  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Helemaal mee eens, maar de regelgeving komt er wel doordat werkgevers (nee ik scheer ze niet allemaal over een kam) er een potje van maken, het is nooit genoeg en elke keer moeten de mazen opgezocht worden.

En wat de handhaving betreft, ook dat komt wel goed als er weer een zooitje van gemaakt gaat worden.

IK heb al meer gezegd dat wetten en regels gemaakt zijn om aangepast/afgeschaft te worden.

Dit is daar een duidelijk voorbeeld van: als je wetten en regels al zo verschrikkelijk stom in elkaar gaat steken zoals de EC de afgelopen jaren gedaan hebt vráág je er om dat de naleving ervan niet gehandhaafd word.

Dan moet je niet stellen dat men er "een zootje van maakt" dat doet de Europese commissie zelf .Als ik mijn werk zou doen zoals de Europese commissie het doet zou ik niet allang de zak hebben gekregen maar ook nog in een inrichting zijn opgesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

Ik durf geen schatting te doen maar er rijden misschien wel dertig keer meer trailers rond dan trekkers in Europa. Die moeten naast de trekkende voertuigen ook allemaal één keer in de acht weken terug naar het land van registratie. Onmogelijk uitvoerbaar en dus opnieuw een 'brainfart' van een paar lui die totaal los van de realiteit staan.

 

Het punt zal wel zijn dat die EU beleidsmakers, op weg in hun TGV, op de niet HSL stukken..  boemelend langs de snelweg alleen die vrachtauto met trailer of bakwagen en aanhanger zien rijden. Dát is hun perceptie van de realiteit én dan vindt men het logisch dat zo'n vrachtauto combinatie elke 8 weken terug naar het land van registratie moet.

 

Vanuit het perspectief dat er hier in West- Europa wat gedaan moet worden aan al die rondrijdende vrachtauto's uit het buitenland niet eens heel onbegrijpelijk gedacht van de heren/dames beleidsmakers en beleid 'van vinders', denk ik.

 

Maar, TLN wil toch die hele RHV opschorten zolang er oorlog in UAE is en de dieselprijs daardoor zo hoog staat en er dus diesel bespaart moet worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Durashift:

(...) Maar, TLN wil toch die hele RHV opschorten zolang er oorlog in UAE is en de dieselprijs daardoor zo hoog staat en er dus diesel bespaart moet worden?

 

Niet alleen TLN.

Grootmachten in het wegvervoer zoals Litouwen, Bulgarije, Roemenië en andere landen tekenden al protest aan direct nadat dit wetsvoorstel van de tekentafel kwam in Brussel omdat dit voorstel regelrecht indruist tegen de doelstellingen van datzelfde Europees Parlement, nog vóór die hele toestand in Oekraïne aan de hand was. Ook Duitsland liet van zich horen want deze terugkeerplicht zou voor de Duitse transportbranche de doodsteek zijn voor hun markt op Oost-Europa.

https://www.ttm.nl/transport/regelgeving/tln-stel-terugkeerplicht-trucks-uit/141318/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet alleen huurtrailers, ook bijvoorbeeld DSV die zijn trailers op NL kenteken heeft staan (belastingtechnisch) of de transportbedrijven die trailers bij hun klant hebben staan met meerdere vestigingen in Europa.

Ze slaan wel vaker door met regelgeving. Soms (zoals Ger ook aangeeft) omdat de mazen worden opgezocht en daardoor de regels scherper gesteld. Maar ook regelmatig, zoals hiermee, dat ze compleet niet weten waar ze mee bezig zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei Ger-1957:

 

Ik zou dus niet zomaar durven beweren dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn ;)

Ik ga het niet stellig beweren, maar ik heb wel heel regelmatig het idee dat er regels bedacht worden om de tekortkomingen in vorige regelgeving te verbloemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

Wat misschien dan weer gunstig uitpakt omdat ook de trailer in eigen land geregistreerd gaat worden en daar belasting maar ook de verzekering betaald wordt.

Dan misschien nog een regel dat voor elk geregistreerd voertuig een parkeerplaats op eigen grond voor handen moet zijn :p

 

Ik zou dus niet zomaar durven beweren dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn ;)

Verzekering gaat via het trekkende voertuig. Maar verder heb je een punt, beter kijken wat voor kenteken op de trailer komt. Grote bedrijven zullen met meerdere vestigingen moeten gaan werken om niet elke 8 weken naar het oosten te moeten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei volvofh12:

Verzekering gaat via het trekkende voertuig. (...)

 

Verzekering van de trailer gaat via het trekkende voertuig zeg je. Dat kan toch nooit?
Ik geloof dat ze bij ons al over de 400 trailers zitten op een dikke 200 trekkende voertuigen. Hoe doet zo'n Ewals dat dan met 3400 trailers en 'slechts' 550 eigen auto's?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

Wat misschien dan weer gunstig uitpakt omdat ook de trailer in eigen land geregistreerd gaat worden en daar belasting maar ook de verzekering betaald wordt.

(...)

Ik zou dus niet zomaar durven beweren dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn ;)

 

Een trailer hoeft volgens mij niet per definitie in het eigen land geregistreerd te gaan worden; het gaat er om dat volgens deze uitbreiding van de RHV de trailer één keer in de acht weken terugkomt in het land van registratie zoals dat voor trekkende eenheden net zo geldt. Een Roemeense trekker kan dus nét zo goed met een Nederlands gekentekende trailer blijven rijden zo lang die trailer maar één keer in de acht weken in Nederland komt en de trekker in Roemenië.

 

Wat er dan gunstig aan moet zijn volgens jou begrijp ik niet; de situatie zoals die nu is waarbij half Europa met Nederlands gekentekende trailers rijd is enkel en alleen maar gunstig voor de Nederlandse schatkist. De verzekeringspremie is volgens mij onafhankelijk maar met die gigantische aantallen trailers op NL-kenteken zal het de verzekeringsmaatschappijen ook geen windeieren leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei Pierre:

 

Verzekering van de trailer gaat via het trekkende voertuig zeg je. Dat kan toch nooit?
Ik geloof dat ze bij ons al over de 400 trailers zitten op een dikke 200 trekkende voertuigen. Hoe doet zo'n Ewals dat dan met 3400 trailers en 'slechts' 550 eigen auto's?

 

 

In Duitsland kan het trekkende voertuig wel de belasting betalen voor het getrokken voertuig. Je kunt het verschil zien op de trailers/aanhangers tussen de zwarte of groene letters. De groene letters beteken dat het trekkende voertuig de belasting betaald en de zwarte letters dat er apart belasting betaald wordt voor het trekkende en getrokken materiaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Pierre:

 

Verzekering van de trailer gaat via het trekkende voertuig zeg je. Dat kan toch nooit?
Ik geloof dat ze bij ons al over de 400 trailers zitten op een dikke 200 trekkende voertuigen. Hoe doet zo'n Ewals dat dan met 3400 trailers en 'slechts' 550 eigen auto's?

Klopt wel tijdens t rijden. 
Mijn aanhanger of caravan valt tijdens t rijden onder de verzekering van de auto. 
Heeft alleen nog verzekering als er wat gebeurt als op de camping bv in de brand gaat en daardoor schade aan anderen veroorzaakt. 
maar dat is niet verplicht. 
aanhanger is helemaal niet verzekerd verder. 
Vroeger betaalde je wegenbelasting voor opleggers/ aanhangers. Als een oplegger een dag stilstond in garage werd hij geschorst om geld te besparen. Hoeft nu allemaal niet meer. 
 

alles valt onder de trekker/mw.
die toen allemaal eigen kenteken kregen

Daarom mag je nu ook met buitenlands gekentekend materieel rijden 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei roadtrain:

(...) alles valt onder de trekker/mw die toen allemaal eigen kenteken kregen.

Daarom mag je nu ook met buitenlands gekentekend materieel rijden 

 

Je kan me alles wijsmaken want ik weet echt niet hoe zoiets precies geregeld is. Ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dat trailers apart verzekerd zijn.

Laatst in Hongarije heb ik de groene kaart van mijn oplegger moeten laten zien bij de grenscontrole. Dat betekend voor mij niks anders dan dat die trailer apart - op eigen kenteken- verzekerd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier: https://www.evofenedex.nl/kennis/vervoer/aanhangwagen/verzekering-van-aanhangwagens

 

en:

 

Bepaalde landen eisen een eigen groene kaart voor aanhangers. Je kunt die aanvragen bij jouw verzekeringsmaatschappij. Houd er rekening mee dat daarvoor kosten in rekening worden gebracht.

Ontkoppelde aanhangwagen

Schade door een ontkoppelde aanhanger of oplegger is meeverzekerd op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, de AVB-polis. Voor particulieren is de losgekoppelde aanhanger of caravan meeverzekerd op de particuliere aansprakelijkheidsverzekering, de AVP-polis of op de speciale caravanverzekering.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
57 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) Pierre waarom reageer je op mij, gewoon weer om dat ik het ben?

(...) Dank je, je begrijpt niet hoe het geregeld is, maar je kunt wel op mij reageren om me te vertellen dat gunstig is voor de schatkist.

 

Wat wil je nu eigenlijk Ger. Een gewoon normale discussie voeren of begin je nu ook al te janken wanneer ik je een gewoon normale vraag stel?

Jij doet een stelling, ik stel daarop gewoon op een normaal en fatsoenlijke manier een vraag. Is daar iets mis mee of ben je stiekem weer op je pik getrapt omdat ik telkens weer opnieuw jou stellingen weet te weerleggen. :D 

  • Haha 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Maar nu is een oplegger/aanhanger ook een voertuig dus die moet ook terug naar eigen land, en als de uitspraak dan verduidelijkt wordt door te zeggen dat die ook terug moeten gaan we piepen hier.

 

Wat ik niet begrijp Ger, is dat jij bij een werkgever hebt gewerkt die het uitvlaggen zo ongeveer heeft uitgevonden. Die het blijkbaar niet al te nauw neemt met de leef -en werkomstandigheden van zijn chauffeurs uit oost-Europa en onlangs zelfs het nieuws nog haalde en beschuldigd werd van vermeende uitbuiting van zijn rijdend personeel bij een Belgische afdeling. Diezelfde werkgever die op zijn verschillende vestigingen in heel Europa ook een gigantisch wagenpark aan trailers op Nederlands kenteken heeft rijden met allerlei oost-Europese nationaliteiten aan trekkend materieel ervoor om op deze manier middels de mazen van de wet de voordeligste manier van bedrijfsvoering mogelijk te maken.

 

Dat is diezelfde werkgever die jij hier altijd met hand en tand verdedigd hebt, die jij zo hoog in het vaandel hebt staan en volgens jou één van de beste - zo niet dé beste werkgever is die er is. Ik kan dan niet begrijpen waarom je nu zo'n voorstander kan zijn van al die regels in het Mobility Package. Eerder het verbod op de 45 uur rust onderweg waar je eigenlijk nooit mee te maken had, tenminste de laatste 10-15 jaar al zeker niet, nu verdedig je hier zelfs de terugkeerplicht voor getrokken materieel. Sta je werkelijk achter dit soort regelgeving, ben je werkelijk zo begaan met het welzijn van de collega's uit oost-Europa of probeer je op deze manier de schijn hoog te houden? Voor je oud-werkgever en je oost-Europese collega's van Vos zal het er op deze manier in ieder geval niet beter op worden.  

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei Ger-1957:

(...) En dit is nog maar een kleine greep uit de laatste pak hem beet 50 berichten van jou.

 

Tsja, volgens mij niets anders dan vaststaande feiten;

 

-  je bent met pensioen dus heel veel heb je niet te doen lijkt me

- zuigen en klikken is jou zeker niet geheel vreemd

- ik zou serieus niet met jou aan het water durven zitten omdat ik je niet vertrouw als jij onder invloed bent

- het verhaal dat je met 90 door de baustelle van Dierdorf tot voorbij Köln vloog kent inmiddels iedereen

- het relaas hoe je hier een paar jaar geleden met de staart tussen je benen bent vertrokken en van je voetstuk viel kent ook iedereen

 

Maar doe die andere 45 postings dan ook nog even Ger. Ik lig werkelijk in een deuk! :D:bey:

 

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Ger-1957:

Die discussie is er nu vaak genoeg geweest, vele zijn hem voorgegaan maar het bekt zo lekker weg he, en het lokt misschien weer het relletje uit wat jij zo graag hebt :bey:

 

Ger, je kan het krijgen zo je zelf wil..
Maar het is zondagochtend, het beloofd een mooie dag te worden. Veel te mooi om hier elkaar weer uit de tent te lokken.
Zullen we weer overgaan tot een normale discussie of wil je nog even doorgaan? Je kan met mij alle kanten op, ik heb mijn kruit nog lang niet verschoten. :D

  • Thanks 3
  • Haha 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Ger-1957:

Pierre hoe ik tegenover de regelgeving sta is mijn zaak, maar uitleggen hoe de regels in elkaar zitten mag schijnbaar ook al niet van jou 

 

Jawel hoor. Alleen tussen uitleggen van regels of het verdedigen daarvan zit een wereld van verschil. ;)

  • Thanks 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden