Spring naar bijdragen

Boeren onderweg naar HET Haagse pluche

Ger-1957
 Share

Recommended Posts

• Forumlid
4 minuten geleden zei suggs73:

Hoe komt het dan in Afrika terecht , als landbouwstikstof 10 km neerdaalt , dan kun je een cirkel om onze landgrenzen neer zetten waar het terecht gaat komen , over de grens bij Duitsland heeft de natuur geen probleem binnen die 10 km zone .

daar komt onze ammoniakuitstot dan ook niet terecht, onze NOx-uitstoot heeft echter wel weer invloed daar. Maar dit zou jou dus juist moeten aanspreken: onze boeren zijn de grote veroorzakers van een landelijk probleem, ammoniakuitstoot minderen doen we dus voor onszelf, nieteens voor een ander. En dat de uitstoot over de gerns in Duitsland geen probleem is komt omdat Duitsland zo groot is dat het natuurgebieden aan kon wijzen waar de natuur niet aan alle kanten door veel te grote boerderijen wordt omringt. En dat laatste komt weer omdat in Duitsland die boerderijen over het algemeen al niet zo groot en vervuilend zijn als bij ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 minuten geleden zei tiny:

maar waarom pakken ze nu specifiek de boeren aan ???

60% komt van hun, het is dus de snelste manier om het probleem aan te pakken.

Maar als ik in jou linkje kijk zie ik dat Tata voor 2% schuldig is, zullen we die dan maar sluiten.

Of Schiphol dicht, deze zijn voor 1% schuldig

Kunnen ook stoppen met bouwen (ben jij dadelijk ook thuis) deze zijn voor 0,6% schuldig

Maar als we nu alle auto's stilzetten komen we ook een heel eind, deze zijn voor 6% schuldig 

En nu begint de discussie weer dat cijfers vervalst zijn, behalve als ze in het voordeel van de boer zijn :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 minuten geleden zei tiny:

dat de regering nu ineens de spelregels gaan veranderen.... ( of zou er toch iets anders mee spelen ?)

Dat komt omdat de regering in de persoon van Henk Bleker in 2015 de PAs had bedacht, in het kort: een regeling die het mogelijk maakt nu alvast te vervuilen en dan later te bedenken en nog later uit te gaan voeren hoe we die vervuiling gaan compenseren. Daar is een proces tegen gevoerd, tot aan de hoge raad aan toe, met als inzet dat die regeling van tafel moet omdat die ingaat tegen een hele trits verdragen waarin Nederland (Europese landen) zich verplicht om bestaande natuurgebieden niet verder te verslechteren. Het is al niet veel soeps, maar de depositie van steeds meer stikstof op de grond en in de wateren maken het een onmogelijke opdracht om aan te voldoen, dus nu heeft de hoogste rechter die PAS van tafel geveegd en bepaald dat er in die gebieden niet meer stikstof terecht mag komen. Vandaar bouwstops als er niet aangetoond kan worden dat die niet meer stikstof in het gebied rondom gaan aanbrengen, en vergunningenstops voor bedrijven die meer stikstof willen gaan uitstoten. Het probleem is verder dat er al veel vergunningen zijn uitgegeven, maar die projecten nog niet zijn uitgevoerd. Vooral daarvan zijn veel boeren de dupe, als je net een grote nieuwe stal hebt gebouwd en je mag opeens niet meer koeien in die stal zetten, dan heb je een probleem. Ik ben dan ook voor compensatie van die boeren, zodat ze in ieder geval niet met een schuldenlast achterblijven (zoals altijd zullen de banken wel weer tussen het uitgekeerde geld en de boer gaan zitten), maar het was geen slimme investering van die boer, het zit er al heel lang aan te komen dat er een grens zit aan de uitbreiding van stikstofuitstotende bedrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 minuten geleden zei Eeweep:

maar het was geen slimme investering van die boer, het zit er al heel lang aan te komen dat er een grens zit aan de uitbreiding van stikstofuitstotende bedrijven.

Ik knip dit er maar even uit, maar het gehele stukje verdiend een pluim, prima uitgelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
39 minuten geleden zei tiny:

en gewoon doen ... zonder maar iets te geven over die mensen die daar de dupe van worden??

Dertig miljard hè! Dat is wat er beschikbaar is om de boeren tegemoet te komen. 

Daar kunnen ze allemaal bijvoorbeeld een groot rijbewijs halen. Kunnen ze als chauffeur nog een fatsoenlijke boterham verdienen. Of ze halen een vaarbewijs en worden schipper voor mijn part. Al valt dat laatste maar slecht te combineren met wat hobby vee thuis…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

Als wij stikstof rechten gaan opkopen in bv Afrika , zoals de industrie met uitstoot doet , dan is er toch ook geen probleem ? 

Jawel, hierboven heb ik al uitgelgd dat ons probleem vooral een ammoniakprobleem is. CO2-rechten opkopen om te compenseren kan (ik vind het zelf een beetje lijken op de PAS, we kopen nu die rechten op in arme landen, maar daarmee belemmeren we wel hun groei als die landen er een beetje bovenop zouden komen; dat wordt dus nog wat voor in de toekomst), maar die ammoniak is iets dat bij ons op de grond terecht komt. Daardoor wordt hier onze natuur rechtstreeks aangetast (en tien, twintig kilometer verderop in het buitenland niet meer), wat het een lokaal probleem maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

Hoe komt het dan in Afrika terecht , als landbouwstikstof 10 km neerdaalt , dan kun je een cirkel om onze landgrenzen neer zetten waar het terecht gaat komen , over de grens bij Duitsland heeft de natuur geen probleem binnen die 10 km zone .

Leuk dat je het verwarrend wilt maken, maar als ik het over ons grondoppervlak heb, dan heb ik het niet over Afrika. Afrika heeft last van de rest van onze uitstoot die de klimaatverwarming veroorzaakt, maar dat is weer een andere discussie. We hebben het nu over de landbouwuitstoot die de onmiddelijke omgeving vervuild (NH3, ammoniak, een stikstofverbinding), niet over de uitstoot die in de lucht voor allerlei effecten in het klimaat verantwoordelijk is (o.a. NOx, ook een stikstofverbinding, de x staat voor een getalletje, en als je daar meer over wilt weten moet je maar op zoek gaan naar hoe dat precies zit).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 uur geleden zei HendrikJansen:

als ik zeg dat men nooit veel elektrische auto s gaat verkopen als de benzine goedkoop is  heeft dat niks met een complot te maken maar alles met de realiteit zoals die er nu is.  Rijden op benzine word uiterst onaantrekkelijk gemaakt door overheden, terwijl elektrisch rijden heel erg aantrekkelijk gemaakt word voor bepaalde groepen.  

als ik de ANWB moet geloven komt een vakantie rit van/per 1000 km op €135 aan stroom incl. opladen in buitenland) en aan benzine €139 ( incl. tanken in buitenland) op diesel nog wat goedkoper,dus als je electrisch wilt gaan rijden ben je (misschien??) goed bezig voor het millieu maar een dief van je eigen portemonee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 minuten geleden zei jean3:

als ik de ANWB moet geloven komt een vakantie rit van/per 1000 km op €135 aan stroom incl. opladen in buitenland) en aan benzine €139 ( incl. tanken in buitenland) op diesel nog wat goedkoper,dus als je electrisch wilt gaan rijden ben je (misschien??) goed bezig voor het millieu maar een dief van je eigen portemonee.

Hoe het in het buitenland met tol e.d. zit weet ik niet, maar hier in Nederland hebben elektrische auto s tot 2025 zeer zeker wel een voordeel kwa wegenbelasting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

ger-1957, eeweep, robniat,

tis maar hoe je het wilt lezen....

ik heb al vaker gezegd dat je iedere mening kunt onderbouwen..

ook al zou die verkeerd zijn ....

jullie halen 1 specifiek ding eruit.. en gaat daarmee mij bekritiseren 

omdat ik dit plaats... 

heel goed :ok:

maar het gehele plaatje ?

okay... ook goed :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
31 minuten geleden zei jean3:

op diesel nog wat goedkoper

zal helemaal aan het land van doorvoer/bestemming liggen natuurlijk.

Net als aan de andere brandstofprijzen.

Maar waar staat die rekentool? ik zie hem niet bij de ANWB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 minuut geleden zei tiny:

maar het gehele plaatje ?

okay... ook goed :ok:

Het hele plaatje geeft nog steeds weer dat er teveel vee/stikstof is in Nederland, het aantal boeren zal me verder worst wezen.

Wil jij je kleinkinderen nog een toekomst met groen en vlinders gunnen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 minuten geleden zei tiny:

jullie halen 1 specifiek ding eruit.. en gaat daarmee mij bekritiseren 

Het is helemaal niet mijn bedoeling dat je dit als negatieve kritiek opvat. Ik probeer duidelijk te maken dat jouw feiten niet zo feitelijk zijn als dat jij denkt dat het is. Zie het meer als dat jij naar Milaan wilt rijden en je rijdt naar het noorden, dan is het geen kritiek van mij als ik, even ervan uitgaand dat ik jou hier in Friesland tegenkom, tegen jou zeg dat je naar het zuiden moet rijden. Ik kan wat scherper worden als het erom gaat hele bevolkingsgroepen weg te zetten als criminelen en dergelijke, maar dat is iets wat iedereen zou moeten doen om iedereen gelijke kansen te kunnen geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 uur geleden zei Ger-1957:

Het hele plaatje geeft nog steeds weer dat er teveel vee/stikstof is in Nederland, het aantal boeren zal me verder worst wezen.

Wil jij je kleinkinderen nog een toekomst met groen en vlinders gunnen? 

precies.... het zal jouw een worst wezen...

er zijn andere oplossingen... waar ze mijn kinderen ook een plezier kan doen....

ik praat over ze... omdat die samen meer kunnen doen als ik....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 uur geleden zei Eeweep:

Het is helemaal niet mijn bedoeling dat je dit als negatieve kritiek opvat. Ik probeer duidelijk te maken dat jouw feiten niet zo feitelijk zijn als dat jij denkt dat het is. Zie het meer als dat jij naar Milaan wilt rijden en je rijdt naar het noorden, dan is het geen kritiek van mij als ik, even ervan uitgaand dat ik jou hier in Friesland tegenkom, tegen jou zeg dat je naar het zuiden moet rijden. Ik kan wat scherper worden als het erom gaat hele bevolkingsgroepen weg te zetten als criminelen en dergelijke, maar dat is iets wat iedereen zou moeten doen om iedereen gelijke kansen te kunnen geven.

mijn feiten?

ik pluk zo wat van internet af..

dat is wat ik zou willen.. iedereen gelijke kansen.

maar dit is vrijwel onmogelijk door grote bedrijven die geld verdienen over de mensheid

wat las ik daarstraks... 9 miljard extra verdient door de oorlog van rusland ?

door de olie maatschappijen.

okay dit is heel iets anders... maar geeft wel aan dat ze alleen maar aan geld denken.

rob gaf ook al een opmerking dat ze de boeren 30 miljard gaven.

als je ziet hoeveel ambtenaren er mee gemoeid zijn...

en wat er allemaal betaald moet worden...

blijft er maar weinig over voor de boer...

en dan nog iets... ik gaf daarstraks een grafiekje...

er werd van alles genoemd... behalve waar het om ging...🤣

maar ook met grafiekjes en tekst kom je er niet..

pierre had daarstraks een waar woord, 

je moet voor je eigen opkomen, anders walsen ze gewoon over je heen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
23 minuten geleden zei Eeweep:

Gôh, daar sta ik nou van te kijken.

Nee bijdehand, jij gelooft liever de statistieken en 'feiten' waarmee je je door de hele linkse bende laat indoctrineren. Als een ander dan anders wat verder doordenkt doe je dat af als zijnde onzin.

En dan hier de schoolmeester uit lopen hangen.

• Like 4
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 minuten geleden zei matthieu:

Nee bijdehand, jij gelooft liever de statistieken en 'feiten' waarmee je je door de hele linkse bende laat indoctrineren. Als een ander dan anders wat verder doordenkt doe je dat af als zijnde onzin.

En dan hier de schoolmeester uit lopen hangen.

Ja. En als die ander dan ook nog kan vertellen hoe die aan zijn onzin komt, dan zou ik me er zelfs toe kunnen laten verleiden de zaken anders te zien. Maar dat is me in deze discussie nog niet overkomen, je zou bijna denken dat de enige argumenten van die ander bestaan uit middelbare-schoolscholierenstoerheid. Daar heb ik me nooit iets van aangetrokken.

• Like 2
  • Verward 1
  • Sneu 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Het valt de mensen niet eens meer op dat de natuur verandert, ze zien maar een ding die arme boer gaat minder verdienen. Dat door klimaatverandering de hele wereld naar de klote gaat dat maakt niet uit, die Nederlandse boer is op dit moment belangrijker dan wat onze kleinkinderen en achterkleinkinderen erven. 

Wetenschappelijk bewijs en zelfs eigen waarnemingen worden weggehoond en er wordt lacherig over gedaan, het gaat hard bergaf met deze wereld en we willen het gewoon niet zien, ieder wil op dezelfde manier door blijven gaan met vernielen, een ander moet het maar oplossen.

• Haha 4
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ger sorry hoor, maar volgens mij mij wordt je met de week gekker.

Ik zit gewoon te lachen achter t stuur.

Klimaatverandering 🥺

Straks ligt er ineens weer een grote kei in Amersfoort 😂😂😂

Blijf alsjeblieft berichtjes plaatsen.

• Like 3
  • Haha 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei matthieu:

Klimaatverandering 🥺

Ik begrijp dat het heel moeilijk te begrijpen is voor sommigen, maar je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben om toch enigszins in te zien dat het de verkeerde kant op gaat, maar vooruit voor wie het nog niet begrijpt >> hier << een proefje wat je zelf kunt doen, maar ik heb ook nog wel een grafiekje voor de klimaatontkenners onder ons als hun dat überhaupt wat interesseert want het zal hun tijd wel duren :bey: 

Oude foto

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ik denk dat we voorlopig nog niet van deze relschoppende boeren af zijn. Als ik het me goed herinner hebben ze in 2020 een uitzondering gehad van Brussel om meer mest uit te mogen rijden als andere boeren in Europa en dat loopt dit jaar ook af.

Ik heb het even opgezocht en dat loopt inderdaad dit jaar af.

Volgens Europese regels mogen boeren niet meer dan 170 kilo stikstof uit dierlijke mest uitrijden per hectare grond. Voor Nederlandse boeren geldt echter een hogere limiet, net als voor hun collega's uit Denemarken, Duitsland, Ierland en delen van België en Italië. 

250 kilo

Nederlandse boeren mogen 230 kilo (op de zandgronden) tot 250 kilo stikstof (in de rest van het land) uitrijden. Wel moeten ze minstens 80 procent grasland hebben. Grasland neemt de mest beter op dan land waarop bijvoorbeeld maïs wordt verbouwd.

In de aanvullende voorwaarden staat nu dat mest uitrijden met een zogeheten sleepvoetbemester op klei- en veengrond alleen nog mag als het niet warmer is dan 20 graden. Zo moet voorkomen worden dat de uitstoot van ammoniak te hoog wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites