[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

TGV luchthoorn


Janh1968

Recommended Posts

  • Forumlid
18 uur geleden zei roadtrain:

Maar moet je die niet telkens opnieuw indrukken dan? Anders zou het als een sirene klinken en dat mag niet. 
Dus knop indrukken: en dan een keer Ta-Tu en dan weer opnieuw knop indrukken?

 

zie dat er twee relais op zitten. Zit alles wel goed aangesloten? Zit er een schema bij?

Hallo, moet knop telkens opnieuw indrukken en hoor een heel flauw toontje  amper te horen, aan de hoorn zitten 2 draden, vanaf de truck 3, heb geen schema erbij gekregen, tis net of hij niet voldoende luchtdruk krijgt, als ik op de toeter druk hoor ik wel een reactie.

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zojuist zei Janh1968:

Hallo, moet knop telkens opnieuw indrukken en hoor een heel flauw toontje  amper te horen, aan de hoorn zitten 2 draden, vanaf de truck 3, heb geen schema erbij gekregen, tis net of hij niet voldoende luchtdruk krijgt, als ik op de toeter druk hoor ik wel een reactie.

 

Jan

Je hebt niet de relais op de hoorn in serie gezet? Massa is goed? Voltage stort niet in op het moment dat je op de toeter drukt? Luchtslang niet bekneld/ niet ergens afgehaald waar een drukbegrenzer op zit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Eeweep:

Je hebt niet de relais op de hoorn in serie gezet? Massa is goed? Voltage stort niet in op het moment dat je op de toeter drukt? Luchtslang niet bekneld/ niet ergens afgehaald waar een drukbegrenzer op zit?

Ik heb de luchtslang gebruikt van de originele toeter, als ik druk krijg ik wel iets van geluid maar van een drukbegrenzer mij niet bekend, wat bedoel je met relais in serie gezet??

Screenshot_20220808-125632_Chrome.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei Janh1968:

Ik heb de luchtslang gebruikt van de originele toeter, als ik druk krijg ik wel iets van geluid maar van een drukbegrenzer mij niet bekend, wat bedoel je met relais in serie gezet??

Screenshot_20220808-125632_Chrome.jpg

Die klepjes waar je bedrading op zit, dat zijn luchtrelais, elektrisch bediend. Je had het over twee draden vanaf de nieuwe toeter, ik neem aan dat een van de twee draden een constante massa is, de tweede wil een plus vanaf het relais dat geschakeld wordt via je claxonschakelaar. Die 3 draden vanaf de truck, waar komen die dan vandaan? Ook daar heb je er maar twee van nodig, zou ik denken. Wat ik bedoel met in serie geschakeld is, je hebt toch niet (misschien was dat wel zo geleverd, maar ik heb van alles meegemaakt met zelfmontage) op een van de twee relais een plus aangesloten, de andere aansluiting doorgetrokken naar het tweede relais en dan de laatste aansluiting weer op de massakabel aangesloten? Zonder schema is het moeilijk raden of het goed zit. De relais zijn toch nergens verbonden met voertuigmassa, denk ik?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
53 minuten geleden zei Eeweep:

Die klepjes waar je bedrading op zit, dat zijn luchtrelais, elektrisch bediend. Je had het over twee draden vanaf de nieuwe toeter, ik neem aan dat een van de twee draden een constante massa is, de tweede wil een plus vanaf het relais dat geschakeld wordt via je claxonschakelaar. Die 3 draden vanaf de truck, waar komen die dan vandaan? Ook daar heb je er maar twee van nodig, zou ik denken. Wat ik bedoel met in serie geschakeld is, je hebt toch niet (misschien was dat wel zo geleverd, maar ik heb van alles meegemaakt met zelfmontage) op een van de twee relais een plus aangesloten, de andere aansluiting doorgetrokken naar het tweede relais en dan de laatste aansluiting weer op de massakabel aangesloten? Zonder schema is het moeilijk raden of het goed zit. De relais zijn toch nergens verbonden met voertuigmassa, denk ik?

Van deze toeter komen twee draden, deze aangesloten op de originele draden van mijn Volvo toeter, en ook de luchtslang, verder niets gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei Janh1968:

Van deze toeter komen twee draden, deze aangesloten op de originele draden van mijn Volvo toeter, en ook de luchtslang, verder niets gedaan.

Stond ook bij de omschrijving, 2 draden en luchtslang aansluiten en klaar, niet dat ik nog andere dingen moest doen, de toeter reageerd wel alleen amper geluid, net of hij niet genoeg lucht krijgt, kan natuurlijk ook een fout in zitten misschien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei Janh1968:

Stond ook bij de omschrijving, 2 draden en luchtslang aansluiten en klaar, niet dat ik nog andere dingen moest doen, de toeter reageerd wel alleen amper geluid, net of hij niet genoeg lucht krijgt, kan natuurlijk ook een fout in zitten misschien. 

Waar heb je de luchtslang in de cabine op aangesloten? Komt er voldoende lucht(druk) uit die slang? Heb je het al eens geprobeerd met je luchtpistool?En als er geluid komt, werkt het dan wel afwisselend op de linker- en rechterhoorn? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Eeweep:

Waar heb je de luchtslang in de cabine op aangesloten? Komt er voldoende lucht(druk) uit die slang? Heb je het al eens geprobeerd met je luchtpistool?En als er geluid komt, werkt het dan wel afwisselend op de linker- en rechterhoorn? 

Ga ik controleren hoor, je hoort van me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei Janh1968:

De luchtslang is de originele van Volvo die ook naar de originele toeter gaat inclusief de bedrading, neem aan dat het minimaal 6 bar is.

Kan misschien ook zijn dat er een klep zit op de luchtslang omdat de wellicht de originele toeter minder luchtdruk nodig heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Janh1968:

Kan misschien ook zijn dat er een klep zit op de luchtslang omdat de wellicht de originele toeter minder luchtdruk nodig heeft?

Dat zou kunnen, dat weet ik zo niet. Is de originele toeter wel een luchthoorn, of heb je het nu over een luchthoorn die je vervangt? Wij haalden gewoonlijk (zet je het ding op het dak?) met een T-stukje de lucht weg vanaf de stoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Dat zou kunnen, dat weet ik zo niet. Is de originele toeter wel een luchthoorn, of heb je het nu over een luchthoorn die je vervangt? Wij haalden gewoonlijk (zet je het ding op het dak?) met een T-stukje de lucht weg vanaf de stoel.

Originele toeter ook via luchtdruk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:


Maar hij wil dat de mensen búiten zijn toeter horen Eweep!

 :rolleyes:Daarvoor het T-stukje. Daar kan dan een hol touwtje aan naar het dak, naar de toeter. Als je dat niet zou doen heb je wel een goed schoongeblazen stoel, maar geen stoelvering meer :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

Denk ik ook, maar die TGV-hoorn wordt toch met een eigen (wissel)relais geleverd?

Misschien moet daar ook wel permanente stroomdraad op. 
 

ben benieuwd naar een duidelijke foto hoe dat zit. Op de foto’s die er nu staan is net niets te zien…..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tadaahhh, probleem en oplossing staat toch hierboven....

Poster heeft de draad van de ECU nu naar de treinhoorn liggen, dit is dus fout.

Er moet een relais (simpel Hella-dingetje) bijkomen (een relais is electrisch) om de ventielen (pneumatisch) aan te kunnen schakelen.

 

Dus, extra draad trekken van ACC punt (accesoire punt in de cabine) met een zekering naar het relais (aansluiting 30).

Dan vanaf B7 op het relais naar de + draad van de toeter.

De massa van de toeter op het chassis.

De 2 draden vanaf de 'schakelaar (zoals nu genoemd) naar de aansluitingen 85 (massa/-) en 86 (+ )

 

En toeteren maar....

 

Even voor de duidelijke orde, dat signaal vanaf de ECU geeft net aan 12 of 24 volt, maar geen stroom (hooguit 0,5A). De ventielen bovenop de trainhorn vragen net wat meer stroom....(uit m'n hoofd zo'n 30W, maar ben niet zeker).

Ik gok dat de originele toeter op deze waterscooter gewoon een ingebouwd relais heeft (of een ventiel wat beduidend minder stroom vraagt om te openen).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
27 minuten geleden zei ayla:

Ik gok dat de originele toeter op deze waterscooter gewoon een ingebouwd relais heeft (of een ventiel wat beduidend minder stroom vraagt om te openen).

 

Als die een ingebouwd relais heeft, dan heeft die dus ook een aparte + ergens vandaan, er moet tenslotte wel wat te schakelen zijn. Dat zou dan wel dat zinnetje over 3 draden vanaf de truck verklaren, daar heb ik nooit antwoord op gehad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Meten is weten......
Maar daar kan je wel gelijk in hebben.

Ikzelf zat meer aan een low-power relais te denken, maar de constante + van de 3e draad kan ook.

 

Dan hoeft er dus geen extra draad getrokken te worden, dan ligt ie er al.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 minuten geleden zei ayla:

Meten is weten......

Ja, daar mankeert het in dit geval aan. De vraag of het voltage instort bij het toeteren is ook niet beantwoord. Het hoeft nieteens met een voltmeter (liever niet zelfs, bijvoorbeeld een overgangsweerstand in het relais valt daarmee niet op), een simpel lampje (geen led) volstaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden