Spring naar bijdragen

Duitsland wijst verhoging naar 44 ton af


Vledder
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

Er komt voorlopig geen verhoging van het maximaal gewicht voor vrachtauto’s in Duitsland. Een verzoek van de CDU/CSU-fractie voor een algemene verhoging naar 44 ton is door de Duitse regering afgewezen omdat dit zou leiden tot aanzienlijke extra schade aan de wegeninfrastructuur en de brugconstructies.

Weinig kansrijk
Het bericht uit Duitsland belooft weinig goeds voor de komende herziening van EU-vervoersrichtlijn 96/53/EG. Op basis hiervan geldt voor het grensoverschrijdende vervoer in de EU een maximum gewicht van 40 ton. Voor het nationale vervoer mogen de landen een hoger gewicht toestaan. Wat Duitsland dus niet wil. Met het oog op verdere verduurzaming van het transport, het verhogen van de efficiency en de chauffeurstekorten ligt er een wens om de huidige 40 ton grens uit de richtlijn te verhogen naar 44 ton. TLN is daar, net als vele andere organisaties, groot voorstander van. Met de nieuwe afwijzing van Duitsland voor een verhoging naar 44 ton voor nationaal vervoer, lijkt een poging voor een hoger gewicht voor het internationale vervoer (wat Duitsland dan zou moeten toestaan) weinig kansrijk.

Bron: TLN
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet geheel verrassend deze houding. Zelfde in Spanje. Een verhoging naar 44T benadeeld de nationale transportfirmas tov de buitenlandse bedrijven. Dit is dus puur protectionisme van de eigen landgenoten in een zgn grote Europese Unie. Wordt tijd dat er duidelijke keuzes gemaakt worden: of unie met uniforme regelgeving, of losse lidstaten en ieder doet wat hij/zij wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Geen probleem Ger: Door de duitse wetgeving op 40T, is het grote gros van de vrachtwagens slechts gekeurd/gekentekend op 40T. Als de MTM nu naar 44T gaat, zal een groot deel van de Duitse transportvloot vervangen moeten worden voor voertuigen met een technisch toelaatbare massa van minimaal 44T. Dat is nogal een kapitaalvernietiging voor de duitse bedrijven. In landen waar 44T of meer toegestaan is, zijn de voertuigen daar ook op gekentekend en mogen dus direct zwaarder zijn zonder extra investeringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei Da Raymzter:

Geen probleem Ger: Door de duitse wetgeving op 40T, is het grote gros van de vrachtwagens slechts gekeurd/gekentekend op 40T. Als de MTM nu naar 44T gaat, zal een groot deel van de Duitse transportvloot vervangen moeten worden voor voertuigen met een technisch toelaatbare massa van minimaal 44T. Dat is nogal een kapitaalvernietiging voor de duitse bedrijven. In landen waar 44T of meer toegestaan is, zijn de voertuigen daar ook op gekentekend en mogen dus direct zwaarder zijn zonder extra investeringen.

Vreemd, die Duitser heeft dezelfde vrachtauto als die Nederlander en die Duitser laad in Frankrijk ook gewoon 44 ton voor Nederland, overigens is het verhogen van het gewicht een formaliteit die zo geregeld is mocht dat nodig zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het kan een administratieve kwestie zijn als de fabrikant van het voertuig kan/wil aantonen dat het voertuig technisch geschikt is voor 44T of meer. Dan kan een wijziging van het kenteken aangevraagd worden.

 

Ik heb er echter nogal wat voorbij zien komen waar op het CvO (conformiteitscertificaat) voor op het oog technisch identieke voertuigen bij de duitse/poolse er maar 40T staat bij de technisch maximale MTM en de nederlandse op 50T. Dan is dat een heel raar verhaal om er ineens een verklaring van een fabrikant bij te krijgen dat je 4T meer kunt hebben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Ger-1957:

Vreemd, die Duitser heeft dezelfde vrachtauto als die Nederlander en die Duitser laad in Frankrijk ook gewoon 44 ton voor Nederland, overigens is het verhogen van het gewicht een formaliteit die zo geregeld is mocht dat nodig zijn. 

In 2009 een Mercedes gekocht. 50 tons remsysteem stond speciaal in de offerte vermeld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-7-2022 om 19:16 zei Da Raymzter:

Wordt tijd dat er duidelijke keuzes gemaakt worden: of unie met uniforme regelgeving, of losse lidstaten en ieder doet wat hij/zij wil.

 

Die EU richtlijn moet dus een verordening worden, dan is het gelijk voor ieder land (op interpretatie van de regeltjes tekst na dan..:angel:).

 

Het is maar de vraag of wij in NL de condities (draagvermogens) van al onze kunstwerken over de weg/spoor wel goed in het snotje hebben..  Er zijn voorbeelden (Suurhofbrug, de Merwedebrug een paar jaar geleden) dat dit misschien niet zo goed op orde is bij de verantwoordelijke diensten (martkwerking, pensoenen.. dus de kennis is er intern haast niet meer..) .. en dat wij over een aantal jaar, met onze 50 ton max. tegen Duitse toestanden aanlopen. Zal mij niks verbazen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden