[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Scania Vabis welk (bouw) jaar foto.


Maersk

Vraag

  • Forumlid

Goedendag, heb even een vraagje wat betreft bijgevoegde foto/afbeelding van en Scania Vabis van de Producent een zuivelfabriek in Gouda destijds.

Ik weet het jaartal niet wanneer deze Scania's gemaakt zijn, ook het jaartal van de foto niet, maar ik schat zo eind jaren zestig? of toch begin '70?

 

Mijn broer ging in die tijd wisselen van werkgever maar hij mocht niet direct van de ene naar de andere overstappen vanwege "bedrijfsgeheimen" jeetje dat was wat in die tijd, stel je voor zeg.

Maar oké dus hij moest 6 maanden lang iets anders gaan doen en werd bijrijder op zo'n Scania van de Producent, wat mij altijd is bijgebleven is dat als hij thuiskwam (op zeer onregelmatige tijden overigens) zo enorm naar die uitlaatgassen van die vrachtwagen rook, je werd er onpasselijk van zeg maar, als dat in de cabine ook al heerste dan was dat geen gezond werk denk ik maar zo, terwijl je met 20 ton aan kaas onderweg was en alles met het handje lossen.

na 6 maanden mocht hij eindelijk bij zijn nieuwe werkgever beginnen maar dat met die Scania is mij als klein kereltje altijd bijgebleven, vandaar ook de vraag, wie weet wat??

 

bij voorbaat dank!

 

NB. heb de foto vergroot met Topaz Gigapixel hiermee kun je dus foto's of afbeelding van een klein formaat vergroten naar een iets groter formaat, niet te enthousiast gaan worden want dan worden ze juist lelijk, maar een afbeelding van 640x480 kun je gerust vergroten naar een formaat van 1024x768 of naar 1280x960 is een kwestie van uitproberen.

Zo'n zelfde programma heb je ook voor video alleen dat werkt nog secuurder, kan veel maar niet overdrijven, weet je beperkingen zal ik maar zeggen.

Scania Vabis de Producent-Gouda Wachtelstraat.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei kiepenboer:

En een wit stuur:ok:

Vandaar dat ik dacht een Scania, alhoewel de foto die ik kreeg daar stond bij dat het een Scania Vabis betrof, ben niet zo op de hoogte van dei "neuzen" zeg maar, ieder geval bedankt kan dat Scania verhaal naar het land der fabelen verwijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
20 uur geleden zei Marotrans:

Ik denk dat je aardig goed zit met jaren '70 en een kenteken- kenner kan je waarschijnlijk het exacte jaar wel vertellen.

 

Wat ik wel 100% zeker weet is dat dit geen Scania is maar een Magirus Deutz; luchtgekoeld en dus lawaai genoeg 😉

 

Dank voor je reactie, ik heb die foto nog eens goed bekeken maar als je voorop kijkt dan zie je daar toch iets staan van magirus deutz, wel vervaagd trouwens, was mij nog niet opgevallen en 1976? zou zomaar kunnen, maar die broer van mij ging al in 1967 als bijrijder mee op zulk soort wagens en dan met het handje 20 ton kaas lossen, maar dat deden ze rollend had ik vernomen, ha ha

Ik heb zelf nog met een 10cilinder luchtgekoeld gereden eind jaren '70 begin '80, een "beest' was dat, deze helde ook niet zo over als je de bocht inging wat die Dafjes wel heel erg deden met 6 kuub beton, zie afbeelding.  ieder geval bedankt en zoals ik al had beantwoord, kunnen we dat Scania Vabis verhaal wel vergeten.

Magirus Deutz luchtgekoelde 10 cilinder 310 pk.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zoals ik al antwoordde aan Marotrans, ging mijn broer al ↑11967 mee met zo'n "neus" zoals hij vertelde, hij was geen chauffeur maar bijrijder voor amper 6 maanden, hij zat eigenlijk in het vlees, maar het kan zijn dat de Producent voor het tijdperk Magirus Deutz met Scania's heeft gereden, ik moet daar nog nader onderzoek naar doen, hopelijk lever er nog een paar oude chauffeurs uit die tijd, zal mij benieuwen.

 

Zoals ik zei, als je goed naar de grill kijkt zie vaag jet woord Magirus Deutz staan, ik had het nog niet eerder gezien, maar als deze volgens kenners uit 1976 zou komen dan kan hier nooit mijn oudere broer als bijrijder mee gegaan zijn, dat was toch echt ±1967 of daaromtrent.

 

Ik heb je foto even 'geleend" weet niet of je nog een betere versie hebt maar ga kijken of ik er iets mee kan doen, bedankt voor je reactie end at geldt voor allen trouwens.

 

Grt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei Localton:

Magirus-Deutz Eckhauber 2e Generatie - gebouwd van 1953 tot 1971. Het kenteken is waarschijnlijk iets van ?N-11-0?

Ik schat zo dat het er 1 van 1965 is. Als ook de 1e letter van het kenteken zichtbaar is, wordt meer duidelijk.

Dan zou het zomaar kunnen dat hij met zoiets op pad is geweest, althans de chauffeur mijn broer was alleen bijrijder, ik ben aan het zoeken en kwam al diverse wagens van dit merk tegen Magirus-Deutz_Eckhauber en ben nu aan het proberen om het kenteken te achterhalen, foto's is overigens gemaakt in de winter zag ik.

 

Toeval kwam ik ook deze nog tegen, iemand in mijn familie bezat zo'n exemplaar , helaas total loss gereden op vakantie in Italië in d ebuurt van Sestri Levante op een bochtige weg langs de kust, zie afbeelding

Opel Kadett coupé.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei Localton:

Magirus-Deutz Eckhauber 2e Generatie - gebouwd van 1953 tot 1971. Het kenteken is waarschijnlijk iets van ?N-11-0?

Ik schat zo dat het er 1 van 1965 is. Als ook de 1e letter van het kenteken zichtbaar is, wordt meer duidelijk.

Zou het AN kunnen zijn met de cijfers 11-0?  slecht leesbaar zoniet onleesbaar, maar kan misschien 08 zijn? AN komt uit 1965 namelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei Maersk:

Dan zou het zomaar kunnen dat hij met zoiets op pad is geweest, althans de chauffeur mijn broer was alleen bijrijder, ik ben aan het zoeken en kwam al diverse wagens van dit merk tegen Magirus-Deutz_Eckhauber en ben nu aan het proberen om het kenteken te achterhalen, foto's is overigens gemaakt in de winter zag ik.

 

Toeval kwam ik ook deze nog tegen, iemand in mijn familie bezat zo'n exemplaar , helaas total loss gereden op vakantie in Italië in d ebuurt van Sestri Levante op een bochtige weg langs de kust, zie afbeelding

Opel Kadett coupé.jpg

Zo 1 Opel Kadett type B coupé was mijn eerste auto (in 1979), was toen al 10 jaar oud en 100000 km op de teller, gekocht van een boer, het stro lag nog in de achterbak.

wat een heerlijke auto was dat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:


Is AN niet van een personenauto?

 

Op het eerste gezicht doet dat kenteken mij denken aan zo’n provinciaal kenteken. Met een letter voor de provincie en daarna cijfers. Maar ik heb eerlijk geen idee wanneer de “nieuwe” kentekens kwamen. 

Volgens mij is het onderscheid tussen vracht- en personenauto's qua kenteken pas later gekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 10-8-2022 om 11:53 zei Eeweep:

Volgens mij is het onderscheid tussen vracht- en personenauto's qua kenteken pas later gekomen.

Deze wagen was geregistreerd in Zuid Holland want de zuivelfabriek 'De Producent" was gevestigd aan de Nieuwe Gouwe O.Z  daar is in de afgelopen vijftig jaar heel veel veranderd, in de jaren '60 kon je daar vanaf de zandopslag zo het water van de Gouwe inlopen, soort strandje zeg maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 10-8-2022 om 11:13 zei Vledder:

Vanaf 1951 werden de provinciale kentekens vervangen door landelijke kentekens. Uiterlijk 31 december 1956 moest iedereen zijn provinciale kenteken (persoonsgebonden) omwisselen voor een landelijk kenteken (voertuiggebonden)

Bron: Contactgroep Auto- en Motorrijwiel historie

Heel jammer uiteraard dat de fotograaf van toen geen oog had om ook het kenteken er goed op te zetten, nu is het gokken en gissen, maar ben er inmiddels wel wijzer van geworden dat het dus geen Scania Vabis betreft maar en Magirus Deutz, aan m'n broer hoef ik het niet te vragen want die kan zich het amper herinneren dus dat laat ik maar zo., ieder geval iedereen hartelijk dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei Maersk:

Ik heb geprobeerd de foto wat op te "frissen" gezien de leeftijd en d etand des tijds (foto heeft heel veel moeten doorstaan neem ik aan) heb ik het toch geprobeerd, zie bijlage.

scania vabis.jpg

Mooi gedaan 👍

Foto is al op leeftijd😉

Kenteken ZB-20-18 geloof ik.

Ergens eind jaren 60,

Mijn vader is in '73 overleden ,zat toen niet meer op de wagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Voor de liefhebbers:

http://www.hetnederlandschekentekenarchief.nl/hnka/index.php?PHPSESSID=504691c5a69addb46fda0426636a85a9&topic=2719.0

 

Lijstje is niet compleet maar er zijn dus meerdere series van sitecode 1 geweest met als 2e letter een N: UN, SN, enz.

 

Op 9-8-2022 om 22:49 zei andremast:

Mijn vader had nog een echte 

 

Respect voor deze man. Ik word nog weleens gevraagd om "draaiorgelman" met het grote stuur te spelen op een 10-bak two-speed oldtimer Bedford en een toeristisch ritje gaat nog wel, maar vroegah reden de mannen met dit spul de schijf vol, draaiden hem om en gingen op de achterkant verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden