[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Gps antenne uitschakelen?


ElBadmuts

Recommended Posts

  • Forumlid

Goedendag medeforummers

 

Ik heb een rare vraag. Is het mogelijk om de gps van de auto uit te schakelen. En dan bedoel ik niet dat je de auto omschakelt vanuit de ecostand masr echt dat de auto niet meer zijn positie via gps kan bepalen (hij ziet dus geen hoogtes meer)

Want telkens dat gas loslaten is als je zwaar bent irritant. En ja dit doet hij ook als hij niet in de ecostand staat (wel veel minder)

Betreft een r540 uit 2022 met de nieuwe versnellingsbak met overdrive

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid 

 

Gr Dick 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Das nou net om brandstof te besparen??
Wanneer ik bv met rond de 50 ton gewicht bij Zaltbommel de brug af kom blijft de versnellingsbak neutraal
staan tot de volgende afrit ri Den Bosch en rolt de auto mooi uit.

Komt hij weer aan de 83 waar de cruise op staat schakelt  de bak weer in en tuft verder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei kiepenboer:

Das nou net om brandstof te besparen??
Wanneer ik bv met rond de 50 ton gewicht bij Zaltbommel de brug af kom blijft de versnellingsbak neutraal
staan tot de volgende afrit ri Den Bosch en rolt de auto mooi uit.

Komt hij weer aan de 83 waar de cruise op staat schakelt  de bak weer in en tuft verder

Dat is ook niet het probleem maar als hij omhoog gaat dan laat hij voor de top het gas al los en zakt terug. In de gewone stand doet hij dat ook alleen minder. En wij rijden ook nog al eens in het Sauerland dus gewoon lekker dat hij blijft trekken totdat de ingestelde snelheid is bereikt 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 minuten geleden zei _alain_:

Ik heb gehoord dat de dealer de hele eco setting eruit kan halen, of dat klopt weet ik niet want bij ons gaan ze dat sowieso niet doen. 

Maar gezien je vraag heb je waarschijnlijk ook geen power stand, en zal je ook niet langs de dealer mogen passeren 😉

Powerstand??????  Niet gevonden 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zojuist zei ElBadmuts:

Dat is ook niet het probleem maar als hij omhoog gaat dan laat hij voor de top het gas al los en zakt terug. In de gewone stand doet hij dat ook alleen minder. En wij rijden ook nog al eens in het Sauerland dus gewoon lekker dat hij blijft trekken totdat de ingestelde snelheid is bereikt 

Ja dat klopt, die benz van nu doet dat niet zo erg, maar die daf waar ik okt 2020 nieuw mee aanreed
had dat al bij een viaduct hier in nl, 
stond je cruise op 83 dan viel hij eerst terug naar de 80 en als je pech had nog verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei HendrikJansen:

Je zou volgens mij ook eens kunnen proberen om je onder snelheid  op minimaal in te stellen.  

 

Hoe minder hij in snelheid mag dalen hoe minder snel hij het gas loslaat bult op. 

Die staat al op minimaal en dan valt hij 2 a 3 km terug voor de top. Komt er nu op neer dat ik steeds zelf in moet grijpen om dat op te lossen en dat is voor mij een lichtelijke ergernis 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei ElBadmuts:

Ik heb een rare vraag. Is het mogelijk om de gps van de auto uit te schakelen. En dan bedoel ik niet dat je de auto omschakelt vanuit de ecostand masr echt dat de auto niet meer zijn positie via gps kan bepalen (hij ziet dus geen hoogtes meer)

 

 

Maar dan ziet hij ook niet meer waar je bent en zul je dus een extern navigatiesysteem moeten gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei RobNiat:

Leuk bedacht. Maar je GPS antenne verwijderen of loskoppelen is GEEN makkelijke of verstandige “oplossing”. 
 

Rechtervoet daar waar hij hoort is dat wel. 

Rij eigenlijk zoveel mogelijk cruisecontrol en rechtervoet dan kort bij het pedaal.  Maar heb ook van gemak dient de mens en dus nieuwsgierig naar mogelijkheden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zou me voor die 2a3 km/uur dat hij even terug valt niet druk maken, er zijn ergere dingen in de wereld (aan de gang). Gewoon relaxt de wagen zijn werk laten doen. 

Ik maak me er niet druk om, het is hooguit vervelend voor mensen achter je die dat systeem (nog) niet hebben en al bumperklevend achter je rijden en denken je dan even voorbij te moeten. Om er dan achter te komen dat dat dus niet gaat, maar ook daar maak ik me niet druk om. ik druk dan wel een keer op de cc, je hebt hopelijk toch je handen aan het stuur dus dat is ook het probleem niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei edje:

 

Ik maak me er niet druk om, het is hooguit vervelend voor mensen achter je die dat systeem (nog) niet hebben 

 Als die dat systeem al wel hebben maar op de op de ACC rijden die halverwege de klim dus terugvallen in snelheid omdat jouw auto dat doet  en de volgende idem. Een file is zo veroorzaakt. De nieuwste nextgen rijden zelfs op de cruise met wisselende snelheden om diesel te besparen zoals de ecoroll heuveltje af maar dan op de vlakke weg.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei steenhaas1:

De nieuwste nextgen rijden zelfs op de cruise met wisselende snelheden 

Dit is inderdaad niet leuk dat +2 en -2 uitrollen, maar dat kan je lichtelijk omzeilen door of volle snelheid te rijden of door op standaard te rijden (niet eco stand dus).

De mijne doet dat optrekken en uitrollen enkel op eco stand. 

 

Volgens een voormalig eigenrijder die dat had laten uitschrijven in de software was zijn wagen daarna nog wat zuiniger. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
47 minuten geleden zei steenhaas1:

 Als die dat systeem al wel hebben maar op de op de ACC rijden die halverwege de klim dus terugvallen in snelheid omdat jouw auto dat doet  en de volgende idem. Een file is zo veroorzaakt. De nieuwste nextgen rijden zelfs op de cruise met wisselende snelheden om diesel te besparen zoals de ecoroll heuveltje af maar dan op de vlakke weg.

Gek he al die kop staart botsingen de laatste jaren, ik heb geen idee waar die weg komen:stom:

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Dokus:

Die kop-staartaanrijdingen gebeuren vooral wanneer  de ACC wordt uitgeschakeld. 😋

 

Vrijdag reed ik een dagje op een nieuwe MAN. Vanaf Den Helder tot aan Meerkerk de ACC niet uitgezet. Bij alle stoplichten en bij een stukje file voor het zijkanaal waar de brug open stond stopte de auto zelf met elke keer 7 meter afstand tot de auto (één keer een motor) voor mij. Ik vind het een top systeem en bij mij gaat de ACC echt niet uit. 
Dat je af en toe wat verder terug zakt in snelheid, kost misschien een minuutje per dag.

Je moet wel erg gestrest achter het stuur zitten wanneer je jezelf daar druk om gaat maken. 

Ja idd, en vooral niet in je spiegels kijken om te zien wat er achter je gebeurt.  Vandaar dat DAF ook spiegels heeft die redelijk verkleinen. Dan kan je niet te ver terug kijken.

 

Maar de ACC van DAF gaat pas werken bij 30 kmh  dus die gaat je voor die brug vanuit stilstand nooit weer aan het rollen brengen, dat zal je echt zelf moeten doen.  Hoe dat bij MAN zit weet ik niet, geen ervaring mee.

 

En wat betreft die stress heb ik ook geen ervaring mee. maar ik mag wel graag opschieten en anderen achter mij wil ik niet in gevaar brengen omdat dat klote systeem denkt te pas en on pas te moeten remmen.

En daardoor gebeuren die ongelukken mijnheer Dokus.   ACC remt, 10 auto s erachter remt de ACC nog sterker en het polensprintertje klapt er achterop en de bestuurder ervan komt nooit meer thuis.  En dan durven mensen ook nog te zeggen dat die "platkop" maar beter op had moeten letten.  

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei HendrikJansen:

En dan durven mensen ook nog te zeggen dat die "platkop" maar beter op had moeten letten.  

 

1 minuut geleden zei HendrikJansen:

Uiteindelijk heb je natuurlijk gelijk, maar het zijn veelal de systemen die voor die rare rem momenten zorgen in eerste instantie.

Jammer van dat “platkop” maar kan iedereen overkomen en uiteindelijk moet je dus op alles voorbereid zijn wat voor systeem er ook voor je rijd. 
 

99,9 % zit je gewoon fout (met wellicht alle trieste gevolgen daar van) 

In een enkel geval, en dat moet je dan wel hard kunnen maken, dat bv iemand onnodig remt kom je er mee weg. 
 

beetje cru om te zeggen maar wat er achter mij gebeurt vind ik niet zo interessant (die moeten idd goed/beter opletten.
Wat er voor mij gebeurt wel………

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden