[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kaart uitnemen 54


Showfeur
 Share

Recommended Posts

  • Forumlid

Heeft iemand dit als eens bij de hand gehad?
2 weken geleden was ik in FR, na circa 4 uurtjes sturen, geladen en wil weg rijden.

Geeft de tacho aan: kaart uitnemen 54

Dacht laat ik hem er maar niet uithalen, druk de melding weg en reed weer naar huis.

Daar haal ik de kaart er uit, geeft de tacho aan iets van: kaart niet gesloten en begint automatisch te printen.

Thuis ff op de laptop gekeken en er stond inderdaad niets op van die dag.

Vandaag bij de grens ff landcode invoeren, weer kaart uitnemen 54

Melding maar weer weggedrukt, terug geen melding bij kaart eruit halen en van vandaag stond alles er wel netjes op.

Heb ff de chip schoongemaakt met een wattenstaafje en alcohol.

Er kwam wel iets vuil van af, maar niet noemenswaardig.

Heb ooit van de DAF weleens een reinigingskaart gekregen, maar nog nooit uitgevoerd.

De tacho zou natuurlijk ook vuil kunnen zijn van binnen, zal morgen bij de garage eens vragen of ze zo,n reinigingskaart hebben.

Anders is mijn bestuurderskaart waarschijnlijk stervende

Iemand de tacho wel eens gereinigd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei andremast:

1.5 jaar geen vakantie gehad🤔

Hoe zit dat eigenlijk in de garage met die kaart? Mogen monteurs daarmee rondrijden, de put op- en afrijden, korte proefrit en zo, of moeten die tegenwoordig een eigen "garagekaart" hebben, of mogen ze zonder kaart rijden?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
56 minuten geleden zei Eeweep:

Hoe zit dat eigenlijk in de garage met die kaart? Mogen monteurs daarmee rondrijden, de put op- en afrijden, korte proefrit en zo, of moeten die tegenwoordig een eigen "garagekaart" hebben, of mogen ze zonder kaart rijden?

 

Nee. Kaart is persoonlijk. Garage hebben een werkplaats kaart. Mag je trouwens niet "gewoon" mee rijden. Enkel aan werkplaats gebonden (test)ritten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Nee. Kaart is persoonlijk. Garage hebben een werkplaats kaart. Mag je trouwens niet "gewoon" mee rijden. Enkel aan werkplaats gebonden (test)ritten.

het zal nu ook wel minder voorkomen (of niet meer mogen), maar toen ik eind 90-er jaren nog bij Verhoek in de werkplaats zat reed ik ook weleens met een trekker naar Dld. of België om een gestrande wagen terug te slepen. Sleepstang ertussen, luchtslang + verlichtingsbalk en kijken of het lukte met de grip (trekker was niet verzwaard aan de achterkant) om het spul weg te trekken. Toen kon ik er gewoon een tachoschijf in drukken, als monteur had ik verder geen chauffeurspapieren nodig..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vanmorgen gelijk om een reinigingskaart gevraagd in de garage.

En die hadden ze.

Er kwam toch wel aardig wat vuil van af, je kunt precies de plek van het chipcontact zien:

 

20220824_142553.jpg.963770206453e0fdc0dd0058577381fd.jpg

 

Hopen maar dat dit het was.

Volgens VDO moet je ze wekelijks reinigen, dat doet natuurlijk niemand.

Zou een dure grap worden, zijn zo'n 5€ per stuk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei andremast:

Als ik niet overnacht in de auto haal ik pas eruit

Nu zowiezo altijd pas eruit want elke avond thuis.
Vorig werk ook altijd bij 9 of 11 uur rust onderweg pas eruit.

Omdat we nogal eens in de 9 uur 3 uur bezig waren met la/lo pas eruit en wanneer klaar
de auto verzetten wat vaak moest omdat er nog anderen moesten la/lo in  OOS 

Was dan ook maar hooguit 6 uurtjes rust voor je uren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei schoenenreus:

 

 

Hoezo? Staat nergens dat die eruit moet dus waarom zou je hem niet laten zitten als er toch niemand mee rijdt? Staat in ieder geval je rust altijd goed op je kaart.

Tot er toevallig wel iemand mee gaat rijden,en zijn eigen kaart erin doet en de jouwe op het dashboard legt.

Heeft hij toch wat uit te leggen bij een controle.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
25 minuten geleden zei andremast:

Tot er toevallig wel iemand mee gaat rijden,en zijn eigen kaart erin doet en de jouwe op het dashboard legt.

Heeft hij toch wat uit te leggen bij een controle.

 

 

Was geen enkele mogelijkheid in die periode dat er iemand anders met die auto zou rijden. Er was dus geen enkel risico. Auto stond altijd thuis met de sleutels op zak, reservesleutels lagen 600 km ver weg en dan erbij hadden we 5 auto's en 5 chauffeurs dus er kon ook niemand anders mee rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb de kaart er ook alleen uit bij garage bezoek of vakanties. Dan laat ik die slede/lade  (Stoneridge) gewoon open staan, voor het gemak.

Eigenlijk dus prima kans om vuil op te pakken.

 

Ik weet eigenlijk niet of de slede wel open gaat als er geen kaart in zit. Dat kan ik natuurlijk met de 2e slede proberen te testen. Zal dus wel open gaan. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tacho zit in het midden. Ik heb een dagcabine, bij instappen kom ik er niet in de buurt.

Maar goed, is een risico'tje inderdaad.

 

.. Toch is het wel 'gedoe' met de auto bij de werkplaats neerzetten. Je moet er wel om denken je bestuuderskaart weer mee te nemen als je de auto ophaalt.. :stom:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Durashift:

Tacho zit in het midden. Ik heb een dagcabine, bij instappen kom ik er niet in de buurt.

Maar goed, is een risico'tje inderdaad.

 

.. Toch is het wel 'gedoe' met de auto bij de werkplaats neerzetten. Je moet er wel om denken je bestuuderskaart weer mee te nemen als je de auto ophaalt.. :stom:

 

Daarom standaard eruit halen, dan is het een automatisme 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei andremast:

Tot er toevallig wel iemand mee gaat rijden,en zijn eigen kaart erin doet en de jouwe op het dashboard legt.

Heeft hij toch wat uit te leggen bij een controle.

Nee hoor ,de controleur dient zich alleen te beperken tot de kaarten die er op het moment van controle IN de tachograaf bevinden.

 

Hij zou op dat moment ook jouw kaart kunnen bekijken ,maar kan daar verder niks mee omdat jij op dat moment niet in die auto rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden