[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onderhandelingen CAO 2023


Showfeur

Recommended Posts

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

 

 

 

Voor kieperboer geld dus gewoon nog hetzelfde als voor de tijd met de uitzondering dat hij nu kan verlangen dat de cursus onder werktijd wordt gegeven en hij dan betaald krijgt a 100% omdat dit redelijker wijs mogelijk is. Voor de werkgever van Pierre kan ik alleen zeggen dat hij het denk ik bij het verkeerde eind heeft, maar ja hij heeft het gezegd dus Pierre en consorten krijgen alles betaald :banaan:

 

We zijn weer selectief aan het lezen geslagen omdat iemand hier riep dat alles nu al betaald dient te worden en dat de vakvereniging regels probeert te regelen die al geregeld zijn :rolleyes:

Duidelijk Ger.

Maak me  er ook niet zo druk over, want vorig jaar code 95 compleet.
Nu dus weer de eerste 7 uurtjes er bij, enof dat nu in mijn eigen tijd is of niet, tja het is wat het is.

Komende winter nog een VCA curses wat goed is voor 14 uur voor de code 95 en heb
er dan alweer 21 uur te pakken voor over een jaar of 4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, zoals Ger het brengt, klinkt het ook weer logisch.

Waarom iets regelen in de CAO, wat wettelijk al geregeld is?

Maar goed, op dat punt zijn ze elkaar al flink genaderd, dus dat zal wel goed komen, en het is ook maar klein geld.

Want we praten hier over 7 uurtjes per jaar, circa 100€

 

Maak me meer zorgen om het (op dit moment) lage bod van 5%, als ik berichten over andere CAO,s lees:

https://www.nu.nl/economie/6227125/eerste-grote-cao-opengebroken-in-onderhoudsbranche-103-procent-erbij.html#nujij

 

En de berichten van 17 procent inflatie in september.

Dan mag er m.i. nog wel wat bij

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er is vandaag weer een onderhandelingsronde geweest.

In het kort wordt er nu 5,5% loonsverhoging en een gedeeltelijke reiskostenvergoeding geboden:

 

https://www.tln.nl/nieuws/cao-overleg-verloopt-moeizaam/

 

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/10/6-oktober-voerden-wij-de-3e-onderhandelingsronde

 

Verschillen TLN-FNV: https://www.fnv.nl/getmedia/f8103802-5b01-4228-9d98-da2af2c55e80/Kijk-en-vergelijk-6-oktober-2022.pdf

 

Volgend overleg 14 oktober

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 1-10-2022 om 12:59 zei Showfeur:

En de berichten van 17 procent inflatie in september.

Dan mag er m.i. nog wel wat bij

 

Ja, de EU stat cijfers. Het NL mandje (CBS) was 14% en een beetje, hoorde ik. 

Maakt niet uit, de boodschappen in de winkel gaan gewoon dik boven de inflatie. Keukenpapier, 2 rollen van 96 vellen, gewoon ff van 89 cent naar 1 euro 29. 40 cent erbij.

Daar kan geen looncompensatie tegenop, toch?

 

Halvarine, van dat Belgische bedrijf dat een merk uit Gouda in portefeuille heeft: Van, ooit 98 cent voor 500 gram, eerst de verpakking vergroten met 100 gram maar de verkoopprijs met méér dan 1/5 deel verhogen tot 1,35 euro en wat maanden later doorstoten naar 1,54 euro.  Nu hebben ze de verpakking weer naar 500 gram teruggebracht maar de prijsknop is weer omhoog gedraaid, naar 2 euro voor een kuipje. Schandalig. 

 

Schorrie morrie zijn het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Productie kosten duurder, brandstof van het transport duurder, eerlijke prijs voor de boeren, lonen omhoog. 
Het is een optelsom toch?

Het probleem is dat wanneer de lonen van Nederlandse chauffeurs te hoog worden, we over een jaar (of 2) weer worden vervangen door chauffeurs uit goedkopere landen. Ik heb het gevoel dat het chauffeurs tekort zijn langste tijd wel heeft gehad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

^^ Een werkgever kan dit beter op die manier oplossen ja.

Gewoon !! Alle uurtjes eerlijk betalen en belonen met extraatjes bijvoorbeeld met reiskosten of mee mogen eten in de bedrijfskantine of extra comfort in de wagen voor de chauffeurs.

 

Ik vrees dat je nog wat in de oude realiteit leeft.
Alle uurtjes horen sowieso altijd al eerlijk betaald te worden, maar buiten dat: de nieuwe generatie wil niet meer veel uurtjes maken.

Een groot deel van Nederland werkt al slechts 32-36 uur, dus met 40 uur werk je in dit land al heel veel, laat staan 50-60 uur.

En met extra comfort in de wagen kun je de energierekening en de boodschappen niet betalen.

Er zal gewoon geld bij moeten.

Vorig jaar zou ik heel tevreden zijn geweest met scholing betaald, reiskosten en 5,5%, alleen momenteel boer je dan toch nog zo'n 9% achteruit.

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Showfeur:

Vorig jaar zou ik heel tevreden zijn geweest met scholing betaald, reiskosten en 5,5%, alleen momenteel boer je dan toch nog zo'n 9% achteruit.

Natuurlijk horen we een veel hogere loonsverhoging te krijgen om alle kosten te betalen. 

Dan zou iedereen moeten krijgen. Alleen zou dat weer moeten worden doorberekend en belanden we dan niet in een cirkel waarin het leven alleen maar duurder wordt. Dus dan moeten de lonen weer omhoog. 
Het lijkt zo simpel allemaal.

Als transportbedrijven de kosten niet door kunnen berekenen dan kunnen ze ook geen salarissen meer betalen.
Er zal iets in het hele systeem veranderd moeten worden. Nee als eerlijken prijzen voor de boeren. Al hebben die in mijn ogen in veel gevallenmeer reden om te klagen over hun uurloon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-10-2022 om 12:24 zei lientje:

 of extra comfort in de wagen voor de chauffeurs.

 

Heel nieuwsgierig wat jij verstaat onder extra comfort  in de wagen?  Een Magnetron of zo een mooie rooie ledspiegel op de achterwand waar je des morgens je haren in kan kammen?  

 

Ik heb liever elke periode een paar knaak meer op de bank als dat mijn baas zegt  hier heb je de wagen van Jantje en daar rij jij vanaf nu mee.  O, ja, Jantje was niet zo heel secuur aan het schoonhouden van zijn magnetron maar daar red jij je wel mee toch!  BRR. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Ger-1957:

Er is niet eens gestaakt en dan gaan ze al akkoord met 7,5% kun je nagaan wat je kunt krijgen met wat druk op de ketel  ;)

Jij hebt er meer ervaring mee Ger.

Ik kwam het artikeltje alleen maar tegen en ga er van uit dat de onderhandelaars ook niet dom zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Dokus:

 

 


 

Gezien het kleine aantal chauffeurs wat bereid is om in actie te komen voor een beter CAO ben ik bang dat de werkgevers  deze flut voorstellen er zonder problemen door weten te drukken. 

Nou de komende 4 jaar nog 28 uur is mijn eigen tijd cursus volgen boeit me ook niet
Dit zijn zowiezo de laatste 28 uur die ik in mun leven nog aan cursus besteed🙈

Dat in actie komen laat ik over aan de jeugd en is mijn probleem niet meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Dokus:

 op zaterdag tegen 100% naar een cursus is beter dan niets

 


Er verandert dus bijna niets. 
De cursus uren tellen niet mee voor de berekening van de overuren. 
bij een fulltime contract worden sowieso 40 uur per week betaald ook al maak je er minder. 
Alleen parttimers schieten er wat mee op. 

Gezien het kleine aantal chauffeurs wat bereid is om in actie te komen voor een beter CAO ben ik bang dat de werkgevers  deze flut voorstellen er zonder problemen door weten te drukken. 

Ga je mee dan? 60 rijden en vier keer toeteren?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk,betrokkenheid, mooie auto,goed gereedschap,overuurtjes,cursusdagen vergoed,reiskosten vergoeding etc etc etc etc.

Allemaal volkomen normale zaken die gewoon met de inflatie aan % mee omhooggevallen moeten laathieran geen twijfel bestaan,hierover onderhandelen is kolder !!!!! Dit zou normaliter moeten zijn de werkgever verhoogt toch ook middels indexeren? 

Of normering als dieseltoeslag denken jullie nu echt dat de transporteur maar bijvoorbeeld de helft doorrekend omdat het voor de opdrachtgever zooooo erg is ?

Laat me niet lachen !  Het lijkt wel of er uit medelijden gehandeld word bij cao onderhandelingen ?

Draai de jaarrekeningen maar eens uit (KVK) en zie wat voor winsten er gemaakt worden !!!! En hoezo tekort aan chauffeurs ? Werkgevers ga een gedeelte van je winst aan je trouwe medewerkers verdelen dat is eerlijk,hun zijn degene die de winst brengen,het is allemaal niet zo moeilijk hoor,maar er word moeilijk over gedaan !!! (Dan kost het weinig he)

 

Tja wat blijkt uit cijfers (KVK) dat bijna 80% van de transport bedrijven groter dan 70 werknemers hun jaarcijfers niet eens publiceren ? Maar liever hun jaarcijfers onder het kussen houden ! En gewoon de economische bekeuring betalen die hier voor staat !! Kan het nog duidelijker ?

En misschien moet je eens opletten als je het terrein oprijd bij welk willekeurig bedrijf wat er voor ,zwarte met iets te grote velgen en het kantelschuifdakje geopend geparkeerd staat voor de deur van het kantoor,niet ouder dan twee jaar.Hebben bijna allemaal een luxe boot of caravan, gaan drie keer per jaar op vacantie,(ik kwam op wintersport eigelijk nooit een chauffeur tegen ?) Ja die van Oad reizen die net een buslading had gelost. Kijk eens naar het tweede zwarte autootje voor de deur van het kantoor,is vaak een mini S of z,on te duur kutmercedesje of audi met dezelfde pipo de clown velgen en kantelschuifdakje !!! Is meestal van de vrouw van de baas die meehelpt (in de weg loopt en interessant doet) voor een uurtje of 12 of 20 in de week en hiervoor een vorstelijk salaris krijgt ? En natuurlijk dat (sportwagentje) want ze moet ook weleens wc papier en koffie halen voor op kantoor/thuis ?

 

Succes en laat je niet foppen ! Draai de jaarcijfers uit en geven die aan meer winst dan gooi die op tafel !! En vraag gewoon netjes hoe hun het zien ? Mede door de werknemers zijn deze winsten behaald,aan u werkgever de eer om hier een reële verdeling op los te laten,lijkt mij een gewoon gesprek waar geen spelt is tussen te krijgen,en is mijn inziens beter te bespreken dan opmerkingen als ja code 95 uren worden vergoed ? Of schijnbaar de eerste 20 kilometer reiskosten krijg je niet ? Denken jullie nu echt dat een transporteur de eerste 20 kilometer die hij voor een opdrachtgever rijd niet betaald krijgt.Hoe krijg je het verzonnen.

Die cao onderhandelingen zijn een lachertje,die voormannen kaderleden of ander goedbedoeld gepeupel van de bond moeten naar de zijlijn en gewoon een commerciële buitenstaander inhuren die louter en alleen over geld en arbeidsomstandigheden onderhandeld !! Met als leidraad openheid van financiële zaken binnen elk bedrijf,niets meer en niets minder,en dat kinderlijk gezeik over een kut magnetron een paar werkschoenen of een kut luchthoorn op het dak,code 95 uren enz enz.dat moet maar eens anders,er is immers genoeg te verdelen !

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei kiepenboer:

Nou de komende 4 jaar nog 28 uur is mijn eigen tijd cursus volgen boeit me ook niet
Dit zijn zowiezo de laatste 28 uur die ik in mun leven nog aan cursus besteed🙈

Dat in actie komen laat ik over aan de jeugd en is mijn probleem niet meer

Zo jammer he, deze redenering. Het is mijn probleem niet meer......

Ieder voor zich, God voor ons alleen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei sprinter 516:

Zo jammer he, deze redenering. Het is mijn probleem niet meer......

Opzich heb je gelijk Cor maar ik kan me de reactie van Adrie wel voorstellen.  En voor zichzelf heeft hij nog gelijk ook. 

 

Ieder zorgt voor zichzelf en God voor ons alleen is het toch?

 

Het is toch eigenlijk diep bedroeft dat eindbod.

En dan zijn er ook nog reacties van, " Ja, het is beter als niets." Kortom we slikken nog wel een keer.

 

Kijk nu enkel naar de inflatie.  Dat eindbod had minimaal 3 keer zo hoog moeten zijn.

 

Lees 1934 zijn betoog. 100 procent gelijk heeft die en exact de reden waarom ik gestopt ben met mijn vorige carriere. Die aannemers deden niks voor niks maar wouden mij maar wat graag wijsmaken dat het anders was.

Nu nog bellen ze of ik niet weer terug wil komen, Maar er is niemand die mij nog weer aan het werk krijgt!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei HendrikJansen:

Kijk nu enkel naar de inflatie.  Dat eindbod had minimaal 3 keer zo hoog moeten zijn.

 

Ik heb deze onderhandelingen niet gevolgd, zelf zit ik ook niet vast aan een cao, maar is de inflatie niet een vast onderdeel van jullie cao en gaat het hier over de extra's?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Ik heb deze onderhandelingen niet gevolgd, zelf zit ik ook niet vast aan een cao, maar is de inflatie niet een vast onderdeel van jullie cao en gaat het hier over de extra's?

Schijnbaar niet gezien het eeuwige geklaag en gesteun, Zelf maak ik me er ook niet zo druk over want ik doe nu wat ik echt leuk vind en verdien er geld mee.  Zolang mijn werkgever nakomt wat ik met hem afgesproken heb ben ik tevreden. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei kiepenboer:

Dit is ook in de meeste sectoren zo, alleen cao beroeps goederen vervoer kent dat nog niet.

Tja ik val ook buiten de boot met mun anderhalve km van huis tot werk🤥

 

 

Zelfs die bij ons zo dicht bij wonen krijgen onkostenvergoeding ook al komen ze te voet of op de fiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden