[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onderhandelingen CAO 2023


Showfeur

Recommended Posts

  • Forumlid
5 uur geleden zei schoenenreus:

 

 

Zelfs die bij ons zo dicht bij wonen krijgen onkostenvergoeding ook al komen ze te voet of op de fiets.

Tja er zijn ook zat bedrijven waar men de code 95 doordeweeks doen en dit een werkdag is.
bv bij Euser Barendrecht waar ik in 2014 ff op de LZV heb gereden.

Maar heul veul bedrijven verreken het te vergoeden, dus goed dat het in de CAO word opgenomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-10-2022 om 18:13 zei sprinter 516:

Zo jammer he, deze redenering. Het is mijn probleem niet meer......

Ieder voor zich, God voor ons alleen....

Als je tijdens je laatste werkzame jaren de onwil van collega´s hebt meegemaakt op te komen (verhaal halen) voor zaken die niet deugen of niet conform de CAO worden uitgevoerd wordt e.e.a. vanzelf niet mijn probleem als je je pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt Cor.

Dit is in ieder geval mijn ervaring.

 

Hoop dat onze lieve heer er dus 'voor ons allen' is   🤪

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 17-10-2022 om 17:45 zei kiepenboer:

Tja er zijn ook zat bedrijven waar men de code 95 doordeweeks doen en dit een werkdag is.
bv bij Euser Barendrecht waar ik in 2014 ff op de LZV heb gereden.

Maar heul veul bedrijven verreken het te vergoeden, dus goed dat het in de CAO word opgenomen

 

Dat noemen ze "omdenken".

Het handig gebruik maken van de manier waarop een wet of reglement is verwoord. 

In dit geval staat er in de CAO, artikel 43; (...) "Voorts zal de 
werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden"

 

Als je dat 'omdenkt', ofwel vanuit een ander perspectief bekijkt kun je ook zeggen; "cursustijd die niet wordt gevolgd op doordeweekse dagen hoeft dus niet te worden vergoed".

 

Werkgevers maken hier op handige wijze gebruik van en het chauffeursvolk accepteert het allemaal maar onder het mom van "ach, het is één keer per jaar een zaterdag, voor die paar uur...".

 

En zo Kiepenboer, maakt men ook handig gebruik van de verplichte TVT-regrling door overuren van 130% uit te betalen tegen 100% basisuurloon. Eén uur TVT geeft recht op één uur vrije tijd, zo staat vermeld in de CAO. Nergens word bij de verplichte TVT-regeling met één woord gerept over de toeslag voor overuren. 

Dus wilde jij nog even flink wat TVT-uren opbouwen om daar vakantie van te kunnen nemen, wees goed op je hoede voor je genaaid word. Daar hoef je dan niet eens voor naar Thailand...:D

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei fleur:

Als je tijdens je laatste werkzame jaren de onwil van collega´s hebt meegemaakt op te komen (verhaal halen) voor zaken die niet deugen of niet conform de CAO worden uitgevoerd wordt e.e.a. vanzelf niet mijn probleem als je je pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt Cor.

Dit is in ieder geval mijn ervaring.

 

Hoop dat onze lieve heer er dus 'voor ons allen' is   🤪

 

 

Helaas heb ik de hoop op jou laatste zin ook al jaren opgegeven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Pierre:

En zo Kiepenboer, maakt men ook handig gebruik van de verplichte TVT-regrling door overuren van 130% uit te betalen tegen 100% basisuurloon. Eén uur TVT geeft recht op één uur vrije tijd, zo staat vermeld in de CAO. Nergens word bij de verplichte TVT-regeling met één woord gerept over de toeslag voor overuren. 


 

Dan hebben we het nog niet gehad over mensen die parttime werken. Voordat die een keer aan overuren toe komen. Na 40 uur toch?
Nee dat slaat helemaal nergens op. Daar mag wel eens wat aan gedaan worden lijkt mij. Dan is een 0 uren contract zo gek nog niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
54 minuten geleden zei RobNiat:

 

Weet je dat zeker Pierre? Ik heb er zelf nooit gebruik van gemaakt, maar het staat me bij dat een overuur 1,3 vrije uren waard is. 

 

Dat is enkel bij een vrijwillige TVT-regeling Rob. Dat staat op deze manier ook duidelijk omschreven in de CAO.

 

Artikel 31
Vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling
.

3. Behoudens de zaterdaguren geeft elk dienstuur dat wordt opgespaard in het kader van de vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling tussen 160 uur en de grens op grond van artikel 30 leden 1 en 3, recht op 1,3 uur vrije tijd of 1 uur vrije tijd en een toeslag van 30% van het uurloon. De zaterdaguren die worden opgespaard in het kader van de vrijwillige tijd-voor-tijd regeling geven recht op 1,5 uur vrije tijd of 1 uur vrije tijd en een  toeslag van 50% op het functie-uurloon.

 

Bij de verplichte TVT regeling staat enkel dit m.b.t. uitkeren van TVT-uren: één uur TVT geeft recht op één uur vrije tijd. Alleen wanneer men uren laat uitbetalen krijgt men ze tegen 130%

 

Artikel 30
Verplichte tijd-voor-tijd-regeling

5.a. Elk dienstuur boven de van zijnde tijd-voor-tijdgrens geeft recht op één uur 
vrije tijd.

5.b. In afwijking van de leden 1 en 5a kan op verzoek van de werknemer en/of werkgever overleg worden gevoerd over de wijze waarop tijd-voor-tijduren worden vergoed. 
Werknemers kunnen zich daarbij laten vertegenwoordigen door de contracterende partijen aan werknemerszijde. Indien tijd voor-tijd-uren worden uitbetaald dient dit te gebeuren tegen 130% van het uurloon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

En zo Kiepenboer, maakt men ook handig gebruik van de verplichte TVT-regrling door overuren van 130% uit te betalen tegen 100% basisuurloon. Eén uur TVT geeft recht op één uur vrije tijd, zo staat vermeld in de CAO. Nergens word bij de verplichte TVT-regeling met één woord gerept over de toeslag voor overuren. 

Dus wilde jij nog even flink wat TVT-uren opbouwen om daar vakantie van te kunnen nemen, wees goed op je hoede voor je genaaid word. Daar hoef je dan niet eens voor naar Thailand...:D

Daar moet ik je toch ff corrigeren.
Bij ons heeft men een verplichte TVT regeling omdat het in de wintermaanden wat rustiger is.

Elk uur voor de verplichte TVT regeling geeft anderhalf uur vrij.
Men gebruikt in de tijd dat TVT opgebouwd word 4 overuren en dit worden 6 TVT uren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

 

Dat noemen ze "omdenken".

Het handig gebruik maken van de manier waarop een wet of reglement is verwoord. 

In dit geval staat er in de CAO, artikel 43; (...) "Voorts zal de 
werkgever de cursustijd, die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden"

 

Als je dat 'omdenkt', ofwel vanuit een ander perspectief bekijkt kun je ook zeggen; "cursustijd die niet wordt gevolgd op doordeweekse dagen hoeft dus niet te worden vergoed".

 

Dat omdenken doen ze ook met de reiskostenvergoeding woon werkverkeer op het moment.
Word eerst geroemd>> we gaan reiskostenvergoeding betalen.

Als ik het goed begrijp max 35 km.
En niet wanneer je meer als 10 km van je standplaats af woont,bv 15 km is maal 2 >>30 km per dag.
Nee de eerste 10 worden niet betaald dus krijg je 10 maal 21 cent is 2.10 euro en daar kan je net
1 liter benzine van betalen, maar daar rijdt je geen 60 km mee.


Ps heb er zelf niets mee van doen, want afstand woon werk is maar 1500 meter enkel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Daar moet ik je toch ff corrigeren.
Bij ons heeft men een verplichte TVT regeling omdat het in de wintermaanden wat rustiger is.

Elk uur voor de verplichte TVT regeling geeft anderhalf uur vrij.
Men gebruikt in de tijd dat TVT opgebouwd word 4 overuren en dit worden 6 TVT uren.

 

Voor dat je mij wil corrigeren; het kan aan mijn leesbril liggen misschien, maar ik lees hier toch echt dat er bij jou werkgever een vrijwillige TVT-regeling gehanteerd word.

 

1132681329_TVTv.Schaijk.jpg.aceaf8bd5106489a4726f5d3b1a7e653.jpg

 

Doet er verders ook niet toe. Ik haalde als voorbeeld het idee van jou aan om wat TVT-uren op te sparen om die later als vrije tijd op te kunnen nemen in Thailand. Ik weet -of wist- ook niet of jou werkgever een verplichte of een vrijwillige TVT-regeling hanteert, het was meer als een algemene waarschuwing bedoelt. Bij een verplichte TVT-regeling lever je behoorlijk wat in als je b.v. 100 uur TVT op zou nemen als vrije tijd. In dit geval pakt het wèl goed voor jou uit met deze vrijwillige TVT-regeling, gelukkig maar. ;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^Je hebt inderdaad gelijk, en dat verplicht is een fout van mij.

Maar als ik het goed heb is het in deze tak van transport wel gebruikelijk dat dit gebeurd
omdat er in de wintermaanden minder werk is.

Dit wist ik voor ik er aan begon.
Financieel gezien zit ik ( ik praat nu ff voor mezelf ) ook niet meer te kijken op veel uren draaien.
Vrouw werkt ook nog steeds 40 u per week, nu nog bij een uitzendbureau (Contract onbepaalde tijd )

Alleen biedt het bedrijf waar ze via dat uitzendbureau werkzaam is haar ook een contract voor
onbepaalde tijd aan ( 40 u per week )

Daar werken ook mensen die 40 u per week werken en er 32 laten uitbetalen en zodoende
per week 1 dag sparen om langere tijd vakantie op te nemen ( 2 tot 3 maanden )

Daar werken misschien wel 20 tot 30  verschillende nationaliteiten met verschillende wensen.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
39 minuten geleden zei kiepenboer:

^^Je hebt inderdaad gelijk, en dat verplicht is een fout van mij.

Maar als ik het goed heb is het in deze tak van transport wel gebruikelijk dat dit gebeurd
omdat er in de wintermaanden minder werk is.

Bij de meeste bedrijven in deze tak van transport, is dat zeer gebruikelijk. TVT is mijn ding al helemaal niet. Maar hoor al verplicht 240 tvt uren. En dan nog zoveel weekenden per jaar verplicht. Bij onze firma is een vrijwillige tvt regeling wat jezelf wil. Voor de chauffeurs en voor de machinisten, terwijl de CAO verschillend is. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Ger-1957:

Artikel 29
3 Vergoeding overuren

Overuren worden - met inachtneming van artikel 30 - vergoed door het uurloon vermeerderd met een toeslag van 30%.

 

Goed lezen Ger, hoe de definitie van een TVT-uur staat omschreven en waar een TVT-uur recht op geeft bij de verplichte TVT-regeling!! TVT-uren zijn de uren die de TVT-grens van resp. 220 of 230 uur per 4 weken te boven gaan, ofwel die boven de grens van 60 of 70 overuren van 130% gaan. Overuren worden bij de verplichte TVT-grens gewoon 130% betaald tot de TVT-grens, de uren dáárboven zijn TVT-uren en geven recht op één uur vrije tijd, voor de rest niks.

Nu is het inderdaad van de gekke dat je zulke uren (die gewoon overuren zijn) als 100% uitgekeerd krijgt zijnde als een uur vrije tijd, maar het is wel hoe het werkt bij de verplichte TVT-regeling. Daarentegen staat bij de vrijwilllige TVT-regeling weer wél vermeld dat men bij opname in vrije tijd recht heeft op 1,3 uur. En dat is wat ik bedoel met dat 'omdenken'. Een werkgever leest de CAO zo hij wil, als er niet staat dat hij een TVT-uur tegen 130% moet betalen maar 100% basisuurloon dan gaat hij de werknemer zeker geen 1,3 uur voor 1 TVT-uur uitkeren wanneer deze een dag of een week TVT opneemt. Als het er niet staat dan hoeft het niet redeneert men, terwijl ieder normaal mens begrijpt dat het eigenlijk wél zou moeten. En zo werkt dat met verschillende zaken in de CAO.
 

Artikel 30
Verplichte tijd-voor-tijd-regeling

5.a. Elk dienstuur boven de van toepassing zijnde tijd-voor-tijd grens geeft recht op één uur vrije tijd.
5.b. In afwijking van de leden 1 en 5a kan op verzoek van de werknemer en/of werkgever overleg worden gevoerd over de wijze waarop tijd-voor-tijduren worden vergoed. Werknemers kunnen zich daarbij laten vertegenwoordigen door de contracterende partijen aan werknemerszijde. Indien tijd-voor-tijd-uren worden uitbetaald dient dit te gebeuren tegen 130% van het uurloon.

 

Artikel 31
Vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling.

3. Behoudens de zaterdaguren geeft elk dienstuur dat wordt opgespaard in het kader van de vrijwillige tijd-voor-tijdregeling tussen 160 uur en de grens op grond van artikel 30 leden 1 en 3, recht op 1,3 uur vrije tijd of 1 uur vrije tijd en een toeslag van 30% van het uurloon. De zaterdaguren die worden opgespaard in het kader van de vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling geven recht op 1,5 uur vrije tijd of 1 uur vrije tijd en een toeslag van 50% op het functie-uurloon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei Ger-1957:

 

 

 

Wij hebben nooit met tvt gewerkt wij kregen gewoon alle uren betaald dus ik weet niet hoe het op de loonstrook vermeld staat maar ik kan me voorstellen dat er ergens staat zoveel uur a 30% toeslag 

 

Ger, daar heb je gelijk in dat het vermeld moet staan.
Als je zoals de meeste mensen 36 of 40 uur pw werkt dan is het niet zo moeilijk maar
zoals in de chauffeurs wereld zit je elke maand met verschillende aantallen uren

Ik vind dat het in 1 oogopslag duidelijk moet zijn wat er met je overuren gebeurd en als
ik dan collega,s vraag of die weten hoe het zit, krijg je vaak het antwoord>> da weet ik nie
mar da zal wel kloppen.

Amehoela, daar ga ik niet in mee, en kom elke dag op kantoor en pas nog eens uitleg gevraagd
maar heb er nog steeds geen vinger achter kunnen krijgen hoe het zit.

Ik kijk het nog wel ff aan, maar als het niet duidelijk word dan gaan we gewoon weer op 
zoek naar daar waar het wel duidelijk is.

Misschien wel Vos Oss😎😎

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei kiepenboer:

Ger, vaak is het wel zo dat bij grote bedrijven alles klopt, want anders krijgen ze geen
mens achter het stuur:ok:

Niet alleen de kleine bedrijven  Adrie.  Mijn zwager zat bij de groen gele in Westerhaar. Doordat ze daar eigen handel doen vielen ze onder een andere cao. Ergens rond hemelvaart zijn die jongens met een man of wat op de baas  afgestapt en hebben ze gezegd dat ze maandelijks wat meer in de portemonnee wouden hebben zeker waar het de overuren betreft. 

 

Baas bleef halsstarrig en weigerde meer te betalen, ondertussen troffen de werknemers advertenties aan waarin chauffeurs werden gevraagd tegen een hoger uur tarief dan dat de chauffeurs die er werkzaam waren hadden. 

 

Nog eens weer naar de baas geweest met elkaar met de advertentie mee als bewijs.  Resultaat 0 . baas bleef halsstarrig.

 

Nu zijn we een paar maandjes verder en heeft  de baas moeten accepteren dat er 9 chauffeurs zijn weggelopen sinds de bouwvak [ik geloof dat ze een auto of 15 a 16 totaal hebben] 

 

Resultaat voor de baas.  auto of 3 weer kunnen bemannen met nieuwe chauffeurs. Rest van de auto s is verkocht of staat  stil afhankelijk van de leeftijd.

 

Hoop werk wat die baas nu niet gedaan krijgt of door charters laat doen terwijl hij zijn eigen auto s stil heeft staan en zijn chauffeurs weg gejaagd heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^Tja je komt van alles tegen en snapt niet wat zulke werkgevers drijft.

Sprak er onlangs nog eentje die in het zelfde soort werk bezig is als ik maar bij een heul ander bedrijf.

Mooie auto,s en modern matrieel, maar vallen onder een landbouw cao en had een loon
verglijkbaar met D3, en verblijfkosten vergoeding nog nooit van gehoord ( Dit is met dag ritten 
werk ook al gouw rond de 140 netto per 4 weken.

We denken allemaal wel dat met de krapte van chauffeurs de werkgevers je staan op te wachten
met open armen, maar denk dat het nog vies tegen valt, zeker als het op betalen aan komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei lientje:

Tja zolang je je uren kan maken worden die eigen cao’s van bedrijven wel lekker betaald. 👍

 

 

Tot het werk een tijd(je) wat minder wordt of je opeens in de ziektewet komt.

Dan is het balen. 😩

 

De eigen CAO's worden wel lekker betaald zolang je je uren kan maken. Maar als het werk minder word of wanneer je in de ziektewet komt is het balen zeg je...

 

Ik kan er serieus geen touw aan vast knopen wat je hier nu precies bedoelt Lientje, probeer dit eens in je eigen woorden uit te leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-10-2022 om 10:31 zei Ger-1957:

(...) Buiten het gevalletje Cetra dan, daar kon helemaal niks en kwamen ze gemaakte afspraken in het geheel niet na en moesten we ook verplicht gebruik gaan maken van de vrijwillige TVT regeling zodat ze ons in de winter naar huis konden sturen als het rustig was, wat dan ook de reden is dat ik heel vlug gebruik ging maken van die RVU regeling.

 

Dat is bijzonder Ger. Ik was in de veronderstelling dat je tijdelijk 'uitgeleend' was aan de groene afdeling Cetra. Dan blijf je onder dezelfde voorwaarden werken zoals voorheen, enkel verricht je werkzaamheden elders.
Dat was hier dus niet het geval als ik het goed begrijp. Jij bent in zijn geheel overgegaan naar Cetra, met alle daar geldende arbeidsvoorwaarden ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 minuten geleden zei Ger-1957:

Lezen Pierre!!

 

Dat doe ik Ger. Ik lees dat ze gemaakte afspraken niet nakwamen en dat jij gebruik moest gaan maken van de vrijwillige TVT-regeling.

 

Als dit nooit aan de orde is geweest in Oss en jij onder dezelfde voorwaarden van Oss tijdelijk uitgeleend word aan een buitenvestiging, dan gelden nog steeds de voorwaarden zoals die in Oss (contract) zijn afgesproken en kunnen ze bij die buitenvestiging nooit hun voorwaarden aan jou opleggen, lees gebruik moeten gaan maken van de vrijwillige TVT-regeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-10-2022 om 10:31 zei Ger-1957:

en kwamen ze gemaakte afspraken in het geheel niet na 

Zal dit ook niet een veel voorkomend iets zijn bij veel anderen.
Men haalt je binnen en denkt>> alweer een auto continu bemand en die persoon
zal het allemaal wel slikken.
Nou niet dus, en je hebt groot gelijk dat je van die regeling gebruikt hebt gemaakt en 
zodoende van het eeuwige gezeik af bent:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei Ger-1957:

Wat is dat voor onzin, contract, lees CAO staat gewoon dat deze regel afgesproken kan worden, klaar, en als jij tijdelijk naar een afdeling gaat waar die regel geld dan heb jij je daar aan te houden, punt.

 

Help mij even verder Ger, ik kan daar zo snel niets over vinden in de CAO waarin staat dat deze regel zomaar afgesproken -lees opgedrongen- kan worden als dat niet in het contract is vastgelegd, als behalve het volgende.

 

Artikel 31
Vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling.

1. De werkgever kan in overleg met de OR/personeelsvertegenwoordiging of bij het ontbreken daarvan met de individuele werknemer(s) een vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling op een lagere grens vaststellen dan de grens, genoemd in art. 30 leden 1 en 3, doch nimmer lager dan 160 uur per betalingsperiode van 4 weken.
(...)

8. De door werkgever en OR/personeelsvertegenwoordiging dan wel individuele werknemers ondertekende vrijwillige tijd-voor-tijd regeling wordt schriftelijk vastgelegd en gemeld aan het secretariaat van CAO-partijen, Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer. Regelingen die niet zijn ondertekend of niet zijn aangemeld of in strijd zijn met de hierboven genoemde randvoorwaarden, worden geacht niet te zijn overeengekomen.

 

Hierin staat dat een vrijwillige TVT-regeling door de OR/personeelsvertegenwoordiging dan wel werknemer ondertekend dient te worden daar deze anders niet geldig is. In jou geval gaat dit niet op, tenminste niet als jij enkel op basis van uitleen naar Cetra bent gegaan. Dan heeft óf de OR van Vos daar een interne afspraak met haar werknemers over m.b.t. bijzondere voorwaarden uitleen/detachering, óf ben jij zelf akkoord gegaan met deze vrijwillige TVT-regeling. Ze kunnen jou op een andere vestiging niet zomaar ongevraagd deze regeling in jou schoenen schuiven. Punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden