[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onderhandelingen CAO 2023


Showfeur

Recommended Posts

  • Forumlid
41 minuten geleden zei Ger-1957:

Ik had de afspraak maandag morgen vrij, nou weet ik dat dit in de cement moeilijk is dus andere afspraken gemaakt, maandag niet voor 7 uur beginnen.

(...) Cetra zegt gewoon wij krijgen het niet geregeld, en planning Enci heeft er lak aan.

 

Hier speelt iets heel anders naar mijn mening. De planning krijgt dit zeker wel geregeld, daar ben ik van overtuigd. Maar als ze hier aan toe gaan geven wil iedereen zijn eigen werktijden indelen. Daar ontstaat een hoop geruis door onder de rest van al de werknemers, zeker als een externe kracht van een andere vestiging zijn eigen vertrektijden wil gaan bepalen. Dat moet je als werkgever niet willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
54 minuten geleden zei Ger-1957:

 

Nee ik kreeg lossingen om 6 uur Amsterdam, om 7 uur Creil of zoiets, elke keer weer bellen en gezeur, was het kits beu, Cetra zegt gewoon wij krijgen het niet geregeld, en planning Enci heeft er lak aan.

En nu hebben ze het helemaal voor mekaar
Weer een chauffeur minder waar ze de rest van de week wel op konden rekenen.
Iemand die niet voor elk klein akkefietje zich ziek meld.

Alsof ze bij Cetra in rijen van 4 staan opgesteld voor de deur om voor hun te komen rijden.

Daarom kan ik je alleen maar groot gelijk geven dat je je stuur aan de kapstok hebt gehangen:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

 

Dat is bijzonder Ger. Ik was in de veronderstelling dat je tijdelijk 'uitgeleend' was aan de groene afdeling Cetra. Dan blijf je onder dezelfde voorwaarden werken zoals voorheen, enkel verricht je werkzaamheden elders.
Dat was hier dus niet het geval als ik het goed begrijp. Jij bent in zijn geheel overgegaan naar Cetra, met alle daar geldende arbeidsvoorwaarden ?

En wat ik dan weer niet begrijp is dat Cetra gewoon een opdrachtgever is (ga ik dan maar gemakshalve vanuit) en val je als chauffeur toch nog steeds onder de transport cao?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei kiepenboer:

Zal dit ook niet een veel voorkomend iets zijn bij veel anderen.
Men haalt je binnen en denkt>> alweer een auto continu bemand en die persoon
zal het allemaal wel slikken.
Nou niet dus, en je hebt groot gelijk dat je van die regeling gebruikt hebt gemaakt en 
zodoende van het eeuwige gezeik af bent:ok:

Juist. Zo heb ik ik in het verleden 3 maanden bij G. snel in Woerden gewerkt met de afspraak de hele week van huis te zijn. Ik heb zeggen en schrijven 3x overnacht en er waren dagen dat ik 2x van auto wisselde in 1 dag.

Ik ben heel snel klaar met dat soort bedrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei HendrikJansen:

Dat interesseert ze op kantoor geen zak hoor. 

 

Daar houden ze van 1 duidelijke lijn en niet  voor Jantje sus en voor Pietje zo.

 

  

Hooo ff dat is misschien bij HKP zo waar men veel vrienden uit het Oosten de ritten kan laten rijden.

Zeker simpele ritten van A naar B waar tijd niet zo nauw komt.

Maar denk dat er nog wel transport binnen NL bestaat waar die uit Oosten minder kans maken omdat
de comunicatie belangrijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei kiepenboer:

Hooo ff dat is misschien bij HKP zo waar men veel vrienden uit het Oosten de ritten kan laten rijden.

Zeker simpele ritten van A naar B waar tijd niet zo nauw komt.

Maar denk dat er nog wel transport binnen NL bestaat waar die uit Oosten minder kans maken omdat
de comunicatie belangrijk is.

Die bedrijven bestaan ook zeer zeker nog Adrie. 
 

Maar de meeste bedrijven , zeker met eenvoudig werk zoals jij het noemt willen gewoon normaal kunnen plannen en geen rekening houden met Jantje die niet voor 6 uur wil beginnen, Pietje die om 18,00 wil eten elke dag en Truus die de werkbank weer eens in de menie heeft staan. Nee gewoon voor iedereen dezelfde duidelijke regels en staat het je niet aan ben je vrij om te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^Kan het alleen maar met je eens zijn Dokus.

Maar een werkgever die met een TVT regeling werkt heeft het zoowiezoo moelijker 
Omdat de meeste er niet op zitten te wachten om in de zomer overuren in te gaan leveren
om vervolgens in de winter thuis naar buiten te gaan zitten kijken.

Snap inmiddels waarom er in de sector waar ik nu werkzaam ben vanaf Maart ook zoveel
chauffeurs gevraagd worden.

Ps heb daar voorheen ook nooit bij stilgestaan en ook nog nooit in 42 jaar bij een bedrijf heb
gewerkt die een TVT regeling hadden ( op die 10 maanden 5 jaar geleden toen ik ff in het 
grondverzet zat maar daar begin November weer weg was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Dokus:

^^
sommige bedrijven denken nog steeds dat ze geen personeel in dienst hebben, maar poppetjes die maar alle grillen van het bedrijf van het bedrijf maar accepteren. 
 

Dan vinden die bedrijven vaak ook nog sukkels die dat normaal vinden en het zelfs weten te promoten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. 
 

Vroeger was dit nog een normale werkwijze, maar er is in de laatste 40 jaar wel het een en ander veranderd. 

En het dan ook nog gek vinden dat je ingeruild word voor een of andere oost blokker🤣🤣
 

Nee Dokus

 

Het verhaal heeft twee kanten, jouw werkgever moet jouw tevreden houden en jij jouw werkgever. 
 
Gaat 1 van de 2 daar de mist mee in is de liefde snel over. 
 

Maar vaak zijn het wel altijd dezelfden die overal tegen aan schoppen, o geacht bij welke werkgever ze werkzaam zijn.

  • Like 1
  • Verward 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Ger-1957:

De meeste chauffeurs willen ook gewoon normaal kunnen plannen zonder rekening te houden met een werkgever.

Er is zelfs een artikel aan gewijd in de cao artikel 26b en 26c gaan geheel over dit thema.

 

Dat artikel houd niets meer in dat een werknemer van 55 jaar of ouder niet verplicht kan worden om vóór 05.00 's ochtends te beginnen mits de aard van de werkzaamheden dit toelaten.

 

Niet bedoeld voor een enkeling die het verdomd om op maandagochtend vóór 07.00 uur te willen beginnen omdat deze hier geen zin in heeft. Heel begrijpelijk dat je als planning niet mee gaat in dit soort onzin.

  • Like 2
  • Verward 1
  • Sneu 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 23-10-2022 om 23:10 zei Dokus:

^^
sommige bedrijven denken nog steeds dat ze geen personeel in dienst hebben, maar poppetjes die maar alle grillen van het bedrijf van het bedrijf maar accepteren. 
 

Dan vinden die bedrijven vaak ook nog sukkels die dat normaal vinden en het zelfs weten te promoten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. 
 

Vroeger was dit nog een normale werkwijze, maar er is in de laatste 40 jaar wel het een en ander veranderd. 

Zoals in dit geval 1998: https://youtu.be/WJp9iGwB_Bc?t=230

Geeft wel een goed beeld van de popie jopie planners

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei Showfeur:

Zoals in dit geval 1998: https://youtu.be/WJp9iGwB_Bc?t=230

Geeft wel een goed beeld van de popie jopie planners

Rond die tijd was de focus op veiligheid ook veel minder. Ik kan me een geval herinneren (werkte toen voor een groot transportbedrijf in Genemuiden) waarbij we vanuit de werkplaats de planning hebben moeten dreigen de politie te bellen toen ik een aanhangwagen had afgekeurd op een veerpakket (aan de voorkant hing die aan een zijde op nog slechts 1 blad, volbeladen). Normaalgesproken had dat bedrijf het echt goed voor elkaar met materieel, de werkplaats kon bestellen wat ze nodig had, maar de planning was toen een ramp. Twee uur voor een APK is te doen, maar dan moeten er geen grote reparaties komen. Daar hadden de planners geen boodschap aan (en, in dat soort gevallen, de monteurs niet aan de planners; gelukkig met steun van de directie).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

Alleen als je nog denkt als en leeft in het tijdperk van lijfeigenen.

Was een mooie tijd met die VOC handel 😉:D.

 

Maar het houdt dus in begrijp ik , dat als een bedrijf bv 100 auto´s heeft , hij genoeg heeft aan circa 90 polen , 10% kunnen wel in ploegen dubbele diensten draaien😉 , terwijl als dat bedrijf met Nederlanders wil werken , hij er circa 130 a 140 van nodig heeft om die 100 auto´s aan het rollen te krijgen .

  • Like 1
  • Haha 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

Was een mooie tijd met die VOC handel 😉:D.

 

Maar het houdt dus in begrijp ik , dat als een bedrijf bv 100 auto´s heeft , hij genoeg heeft aan circa 90 polen , 10% kunnen wel in ploegen dubbele diensten draaien😉 , terwijl als dat bedrijf met Nederlanders wil werken , hij er circa 130 a 140 van nodig heeft om die 100 auto´s aan het rollen te krijgen .

Wat maakt dat uit? Het aantal uren dat die auto's onderweg zijn zal er een chauffeur betaald moeten worden, of één chauffeur drie uren rijdt of twee chauffeurs 1,5 uur elk zal hetzelfde blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei Eeweep:

Wat maakt dat uit? Het aantal uren dat die auto's onderweg zijn zal er een chauffeur betaald moeten worden, of één chauffeur drie uren rijdt of twee chauffeurs 1,5 uur elk zal hetzelfde blijven.

Waar ik een beetje op aan stuurde , is dat je de poppetjes wel moet hebben , en laat daar nu nou net krapte in zijn , daarnaast lijkt met het als bedrijf enorm lastig om er mee te werken .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Wat maakt dat uit? Het aantal uren dat die auto's onderweg zijn zal er een chauffeur betaald moeten worden, of één chauffeur drie uren rijdt of twee chauffeurs 1,5 uur elk zal hetzelfde blijven.

Ah, ik begrijp nu waar het chauffeurs tekort weg komt, dank daarvoor.

 

ik daar integen ben nog steeds van mening dat het chauffeurs tekort wel mee valt, Er is meer een groter en algeheel probleem aan de hand. 
 

En dat blijkt wel hier, 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei HendrikJansen:

Ah, ik begrijp nu waar het chauffeurs tekort weg komt, dank daarvoor.

 

ik daar integen ben nog steeds van mening dat het chauffeurs tekort wel mee valt, Er is meer een groter en algeheel probleem aan de hand. 
 

En dat blijkt wel hier, 
 

 

Komt’ie weer Hendrik ………. Welk probleem en ondebouw dat eens ………. of zo 😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei sprinter 516:

Nee, dat heet samenspraak………


Een planner die rekening houd met de chauffeur kan meestal weer goodwill terug verwachten van een chauffeur die waarde hecht aan een afspraak.

Het is geven en nemen van beide kanten in deze tijd dat de chauffeur in huis niet de enigste is die zorgt dat er brood op de plank komt.


Ik zou er voor kiezen om een baasje te zoeken die beter bij mijn wensen past. Er zijn zoveel bedrijven waar je tegenwoordig wel flexibel kan werken. Als je verder maar niet teveel eisen hebt in ieder geval.

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
32 minuten geleden zei Ger-1957:

Eisen staan in de cao, en de wet. Dat een van de partijen zich niet aan deze eisen wenst te houden (...)

 

Afspraken staan in de CAO en de wet, geen eisen.

 

Eisen heeft een werkgever of werknemer waarover afspraken gemaakt kunnen worden, de werknemer of werkgever houdt zich hier dan wel of niet aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Eisen staan in de cao, en de wet. Dat een van de partijen zich niet aan deze eisen wenst te houden is jammer maar geeft je het recht om er niet met elkaar in zee te gaan.

Wensen is een ander verhaal, wensen is iets wat je in goed overleg met elkaar oplost 


Als iets niet kan kan het niet. Daar kan geen wet of CAO tegen op.

Als het wel mogelijk is dan is het een ander verhaal. 
 

Een bedrijf moet bij je passen, maar jij ook bij een bedrijf.

Lukt dat niet dan zal je verder moeten zoeken naar die balk of speld in de hooiberg.

Het is maar net wat je zoekt.😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 21-10-2022 om 19:39 zei Pierre:

 

Voor dat je mij wil corrigeren; het kan aan mijn leesbril liggen misschien, maar ik lees hier toch echt dat er bij jou werkgever een vrijwillige TVT-regeling gehanteerd word.

 

1132681329_TVTv.Schaijk.jpg.aceaf8bd5106489a4726f5d3b1a7e653.jpg

 

Doet er verders ook niet toe. Ik haalde als voorbeeld het idee van jou aan om wat TVT-uren op te sparen om die later als vrije tijd op te kunnen nemen in Thailand. Ik weet -of wist- ook niet of jou werkgever een verplichte of een vrijwillige TVT-regeling hanteert, het was meer als een algemene waarschuwing bedoelt. Bij een verplichte TVT-regeling lever je behoorlijk wat in als je b.v. 100 uur TVT op zou nemen als vrije tijd. In dit geval pakt het wèl goed voor jou uit met deze vrijwillige TVT-regeling, gelukkig maar. ;)

 

Zat er nog eens aan te denken vanmiddag Pierre,
Ik schreef verplicht en dat klopt inderdaad niet.

Maar als je soliciteerd dan krijg je de mededeling dat er een TVT regeling is.
Wanneer jij dan zegt ik wil wel beginnen, maar aan die TVT regeling doe ik niet mee, dan denk ik
ook dat je niet aangenomen word.

Dus zo vrijwillig is het eigenlijk ook weer niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei kiepenboer:

Zat er nog eens aan te denken vanmiddag Pierre,
Ik schreef verplicht en dat klopt inderdaad niet.

Maar als je soliciteerd dan krijg je de mededeling dat er een TVT regeling is.
Wanneer jij dan zegt ik wil wel beginnen, maar aan die TVT regeling doe ik niet mee, dan denk ik
ook dat je niet aangenomen word.

Dus zo vrijwillig is het eigenlijk ook weer niet

Tsja, wat wordt er nou gevraagd tijdens zo'n sollicitatie? Ben je bereidt af en toe over te werken en mee te doen aan de vrijwillige TVT? Daar kun je gerust "ja" op antwoorden, als je het gevoel krijgt dat je teveel werk moet doen dan verander je je antwoord in "nee", het is niet zo dat je levenslang vastzit aan je eerste antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden