[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onderhandelingen CAO 2023


Showfeur

Recommended Posts

  • Forumlid

^^Heb je helemaal gelijk in:ok:
Heb mijn heul leven nog nooit de intentie gehad om ergens mijn 25 jarig jubileum te volbrengen.

Wel mijn petje af voor diegene die dat wel kunnen.
Maar wanneer ik ergens op uitgekeken ben is het tijd om verder te gaan.

Egoistisch?? ja ik denk het wel een beetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
33 minuten geleden zei kiepenboer:

^^Heb je helemaal gelijk in:ok:
Heb mijn heul leven nog nooit de intentie gehad om ergens mijn 25 jarig jubileum te volbrengen.

Wel mijn petje af voor diegene die dat wel kunnen.
Maar wanneer ik ergens op uitgekeken ben is het tijd om verder te gaan.

Egoistisch?? ja ik denk het wel een beetje.

Nee, waarom. Als je voor jouw gevoel ergens klaar bent dan ga je verder, nieuwe uitdaging zoeken.. Niks met egoïsme te maken volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei kiepenboer:

Maar als je soliciteerd dan krijg je de mededeling dat er een TVT regeling is.
Wanneer jij dan zegt ik wil wel beginnen, maar aan die TVT regeling doe ik niet mee, dan denk ik
ook dat je niet aangenomen word.

^^ maar weet jouw chef wel van je voornemen om volgend jaar drie maanden in Thailand betaald te willen overwinteren?

 

Ik vraag mij ook af of je wel aan genoeg uren komt. De TVT opbouw zoals ik doe ken/heb is een half uur per dag, vast, wat dus 2,5 uur per werkweek is, dus 10 uur per vier weken.  In het voorjaar wordt dan gevraagd of hoe je de verdeling van TVT wilt hebben, (deels) uitbetaald of verdeeld naar verlof.

 

Voor drie maanden Thailand heb je toch bijna 500 uren nodig om in te leveren (12 weken x40 uur). Da's niet niks, vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ Hoo ff elke week 4 overuren 130% worden 6 TVT uren
Als 8 maanden op bouwt plus vakantiedagen + ATV dagen ben je toch een heul eind.
Heb tijdens de bouwvak ook doorgereden samen met een paar anderen en daar zaten maar 2 of
3 dagen bij dat er niets was, maar toch  minimaal 40 uur in 4 dagen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Cao akkoord…

bron: https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/11/leden-stemmen-voor-cao-beroepsgoederenvervoer

 

Wat is er in de nieuwe cao afgesproken?

  • De cao heeft een looptijd van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
  • De lonen behorende bij de loonschalen A tot en met H en de bruto toeslagen worden per 1 januari 2023 verhoogd met 7,5%. 
  • De verblijfkosten worden per 1 januari 2023 verhoogd overeenkomstig het convenant met de Belastingdienst, maar maximaal met 7,5%. 
  • In januari 2023 krijgen werknemers een eenmalige uitkering van € 250 bruto.
  • Vergoeding reiskosten woon-werkverkeer: werknemers hebben recht op de geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding met een maximum van 35 km (enkele reisafstand) onder vermindering van de eerste 10 km. Dit betekent voor 2023 een reiskostenvergoeding van € 0,21 per kilometer. De maximale vergoeding per enkele reisafstand is dan 25 x € 0,21 = € 5,25.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei Ger-1957:

andersom gerekend betekend het €0,21 per km waar je anders niks kreeg, het begin is gemaakt en dat is al heel wat.

Ik had al reiskosten vergoeding, als dit de maximale vergoeding is, ga ik er dus 20 km per dag op achteruit.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei kiepenboer:

^^Die reiskosten vergoeding is een lachertje.

Betekend dat je 400 km per 4 weken uit je eigen zak kan betalen.
Kan je gelijk 100 euro van je loon er vanaf tellen voor de benzine.

 

 

Rij je in een tank? Een beetje auto rijdt 1 op 15. Dus 27 ltr x € 2 = € 54. 
Maar raar is het wel om de eerste 10 km niet te betalen. En als je iedere avond thuis bent dus 2x. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei Ger-1957:

Waarom? verworven rechten vervallen niet zomaar

Volgens mij, mag er niet meer betaald worden, dan wat er in de cao is afgesproken. 

Huidige reiskosten vergoeding is op vrijwillige basis toegestaan, lijkt me dat, dit nu gaat vervallen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

andersom gerekend betekend het €0,21 per km waar je anders niks kreeg, het begin is gemaakt en dat is al heel wat.

Ger ik snap het wel, bij vele cao,s is het vanaf 10 km krijg je reis kosten.
Teminste mijn vrouw rijdt elke dag naar Veghel op en neer en krijgt per dag 6 euro.
Afstand licht eraan hoe ze rijdt maar de kortste zal om en nabij 13 enkel zijn.
Toen ze daar begon was ze ook bij een uitzendbureau geweest om bij Vos in Oss te werken.
Daar kreeg ze niets omdat het uitzendbureau dit ook niet betaald kreeg van Vos.

Ik zei je kan beter betaald een paar km verder naar Veghel rijden dan voor niks op en neer naar Oss.
En zo geschiede

Is je afstand 9 km krijg je niets en bij 12 km krijg je 12 km betaald, dat bedoel ik ermee.

Oke vledder die 100 euro is qua verbruik wat hoog gerekend maar je zit ook met een extra
auto voor je woon werkverkeer, en daar betaal je belasting voor je banden slijten en dat ding 
heeft ook onderhoud  nodig, en dan kom je met dagelijks op en neer pendelen al snel
op die 100 uit die ik noemde.
En inderdaad een vrijgezel heeft daar geen extra auto voor nodig.


Maar oke, heb er zelf niet mee van doen met 1,5 km enkel, maar wat niet
is kan zomaar nog komen in de toekomst.

Ik heb geen glazen bol waar de toekomst in beschreven staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Ger-1957:

andersom gerekend betekend het €0,21 per km waar je anders niks kreeg, het begin is gemaakt en dat is al heel wat.

Is er alleen maar afgesproken dat autokosten worden vergoed? Bij mijn vorige werkgever kreeg je het OV helemaal vergoed. De meesten zullen daar niet veel aan hebben, maar, hoewel ik maar 2x/week naar Leusden kwam, was dat voor mij heel voordelig omdat ik een OV-jaarkaart kreeg die ik ook gewoon voor mijzelf kon gebruiken. Daarover hoefde dan geen belasting betaald te worden, terwijl je voor de auto niet meer dan 30 of 35 kilometer enkele reis kreeg. Kon je meer onderhandelen, dan moest daarover belasting worden betaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Bij 12 krijg je 2….. 

eerste 10 worden niet vergoed. 
of lees ik dat verkeerd. 

Nee dat lees je niet verkeerd, maar vaak in andere cao,s is 12 km ook 12 betalen.
Maar transport knabbelt er die eerste 10 weer vanaf
Rij je elke dag 12 heen en 12 terug krijg je 4 maal 0,21 is 84 pd
20 maal 0,84 is 16,80 voor en daar rij je geen 480 km mee op 4 weken.

Misschien zijn er wel creatieve chauffeurs die der reiskosten op een of andere manier
binnen halen, en is het niet links om dan rechts om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei Ger-1957:

Zijn we dat niet zelf schuld, we zitten op de bank en wachten af wat die ouwe rotten voor ons regelen ;)

Ik weet het Ger, maar heb in mijn leven niet zo veel met die reiskosten van doen gehad.
Toen ik in Veghel werkte had ik da afspraak dat de verblijfskosten van aanvang werk tot
einde werk betaald werden, dus binnen 4 uur terug op standplaats gewoon doorbetalen.

Begin 2000 koste een liter ook nog niet zoveel als nu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei d'Hondt:

Volgens mij, mag er niet meer betaald worden, dan wat er in de cao is afgesproken. 

Huidige reiskosten vergoeding is op vrijwillige basis toegestaan, lijkt me dat, dit nu gaat vervallen.

 

Als dit  onderling al zo afgesproken was zal er denk ik weinig veranderen voor je hoor.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei d'Hondt:

Volgens mij, mag er niet meer betaald worden, dan wat er in de cao is afgesproken. 

Huidige reiskosten vergoeding is op vrijwillige basis toegestaan, lijkt me dat, dit nu gaat vervallen.

 

(Meer mag altijd…..😊)

 

als de werkgever het goed met je voor heeft kan hij dus de huidige gewoon in stand houden. 

terugvallen op de cao kan misschien niet eens want de huidige regeling zou dan een “verworven recht” kunnen zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tsjah, dat niet betalen van de 1e 10 km (heen en terug) is niet zo vreemd hoor.

Er zijn hele volkstammen die gewoon helemaal niets krijgen....

 

Terwijl een chauffeur nu af en toe (gratis) het halve land doorkruist, is het vanaf 1 Januari helemaal kut, want de 1e 10 km wordt niet betaald....

Jullie hadden beter op die 'maar 7,5%' kunnen concentreren, 8,5% en laat dan de km-vergoeding maar zitten ofzo (als voorbeeld).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

 

Onjuist. 

 

De CAO beroepsgoederenvervoer is "bindend". Dat betekent dat werkgevers zich daaraan dienen te houden. Niet minder, maar ook niet meer.

 

Het enige dat wel mogelijk is is om iemand bewust in een te hoge loonschaal in te delen. Al is dit feitelijk ook niet toegestaan. 

 

De Hondt heeft zeer zeker een goed punt hier. 

Het “bindend verklaren” wil zeggen dat de cao voor iedereen geld. 
Als er een cao is afgesproken, geldt deze voor alle werknemers in het bedrijf. Bij een bedrijfstak-cao is het maatgevend of de werkgever er aan gebonden is door lidmaatschap van de werkgeversvereniging. De partijen die een cao hebben afgesloten, kunnen de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vragen of de cao voor de gehele bedrijfstak gaat gelden, zodat ook werkgevers die geen lid zijn van een werkgeversvereniging de cao moeten toepassen. De cao wordt dan algemeen verbindend verklaard door de minister. Veel bedrijfstak-cao's zijn algemeen verbindend verklaard en gelden dus voor iedereen in een bedrijfstak.

 

meer betalen mag:  

 

BETER DAN DE CAO, DAT MAG

De afspraken in een cao hebben meestal een minimumkarakter. Dat betekent dat een werkgever wel méér mag betalen dan in de cao staat, of betere regelingen treffen, maar niet minder of slechter. Zo'n regeling moet dan wel voor alle werknemers gelden. Heel soms staat er expliciet in de cao dat het niet meer mag zijn. 
 

bron: 

 

https://loonwijzer.nl/arbeidsvoorwaarden/cao

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 5-11-2022 om 16:37 zei Ger-1957:

Je hebt gelijk, we hebben een standaard cao en dat betekent dat niet meer en niet minder mag, zo als ik in het verleden al vaker heb aangegeven willen vakbonden graag naar een minimum cao maar werkgevers willen dat niet, waarom? wat zou je denken ;)

 

Wat weer een domme degenererende opmerking.

 

Klopt helemaal, maar zolang er niet geklaagd wordt komt er ook niemand die het controleert. Er zijn er duizenden die te weinig betaald krijgen en  zelfs daar kraait geen haan naar omdat ze hun mond houden en slikken.

 

Ja heel erg denigrerend Ger . Eens. maar als je hier wil discussiëren over  een CAO moet je weten hoe het zit anders kan je beter niks typen.  En dat snappen sommige personen  hier niet.

 

Je wil toch niet dat een beginnend chauffeur hier wijsheid op doet die niet klopt?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei Ger-1957:

 

 

Klopt helemaal, maar zolang er niet geklaagd wordt komt er ook niemand die het controleert. Er zijn er duizenden die te weinig betaald krijgen en  zelfs daar kraait geen haan naar omdat ze hun mond houden en slikken.

 

Tenzij er een faillissement om de hoek komt kijken. Een kans die de komende tijd  zeer reëel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Eens ander, positief, nieuws: ledenaantal van de vakbond(en) stijgt. :banaan:

 

Citaat

Waar een jaar geleden de kranten nog volstonden met berichten over teruglopende ledenaantallen, meldde FNV dat oktober een recordmaand is geworden. Meer dan 5000 mensen werden lid. Waarom ze dat doen en wat dat betekent, vertellen vakbondshistoricus Rosa Kösters, recent lid Daan Bos en FNV-directeur Tuur Elzinga. Joram van Velzen van studentenvakbond LSVB merkt ook de voordelen van de populariteit van vakbonden. (..)

 

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/eenvandaag/b46735dd-185b-4c50-9eba-9eed165c5738/2022-11-03-vakbonden-weer-populair-fnv-meldt-maandrecord-leden-vooral-jongeren

 

In de reportage wordt een mogelijke oorzaak genoemd: de forse loonstijging bij de NS, in de huidige tijd waarin veel mensen te weinig geld in de knip ervaren. Zo'n loonstijging, bereikt na actievoeren, doet (mede) jongeren beseffen dat je iets kan bereiken middels vereniging der krachten. ;)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden