[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Onderhandelingen CAO 2023

Showfeur

Recommended Posts

• Forumlid
7 uur geleden zei kiepenboer:

Ger, vaak is het wel zo dat bij grote bedrijven alles klopt, want anders krijgen ze geen
mens achter het stuur:ok:

Niet alleen de kleine bedrijven  Adrie.  Mijn zwager zat bij de groen gele in Westerhaar. Doordat ze daar eigen handel doen vielen ze onder een andere cao. Ergens rond hemelvaart zijn die jongens met een man of wat op de baas  afgestapt en hebben ze gezegd dat ze maandelijks wat meer in de portemonnee wouden hebben zeker waar het de overuren betreft. 

Baas bleef halsstarrig en weigerde meer te betalen, ondertussen troffen de werknemers advertenties aan waarin chauffeurs werden gevraagd tegen een hoger uur tarief dan dat de chauffeurs die er werkzaam waren hadden. 

Nog eens weer naar de baas geweest met elkaar met de advertentie mee als bewijs.  Resultaat 0 . baas bleef halsstarrig.

Nu zijn we een paar maandjes verder en heeft  de baas moeten accepteren dat er 9 chauffeurs zijn weggelopen sinds de bouwvak [ik geloof dat ze een auto of 15 a 16 totaal hebben] 

Resultaat voor de baas.  auto of 3 weer kunnen bemannen met nieuwe chauffeurs. Rest van de auto s is verkocht of staat  stil afhankelijk van de leeftijd.

Hoop werk wat die baas nu niet gedaan krijgt of door charters laat doen terwijl hij zijn eigen auto s stil heeft staan en zijn chauffeurs weg gejaagd heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

^^Tja je komt van alles tegen en snapt niet wat zulke werkgevers drijft.

Sprak er onlangs nog eentje die in het zelfde soort werk bezig is als ik maar bij een heul ander bedrijf.

Mooie auto,s en modern matrieel, maar vallen onder een landbouw cao en had een loon
verglijkbaar met D3, en verblijfkosten vergoeding nog nooit van gehoord ( Dit is met dag ritten 
werk ook al gouw rond de 140 netto per 4 weken.

We denken allemaal wel dat met de krapte van chauffeurs de werkgevers je staan op te wachten
met open armen, maar denk dat het nog vies tegen valt, zeker als het op betalen aan komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
24 minuten geleden zei lientje:

Tja zolang je je uren kan maken worden die eigen cao’s van bedrijven wel lekker betaald. 👍

Tot het werk een tijd(je) wat minder wordt of je opeens in de ziektewet komt.

Dan is het balen. 😩

De eigen CAO's worden wel lekker betaald zolang je je uren kan maken. Maar als het werk minder word of wanneer je in de ziektewet komt is het balen zeg je...

Ik kan er serieus geen touw aan vast knopen wat je hier nu precies bedoelt Lientje, probeer dit eens in je eigen woorden uit te leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 22-10-2022 om 10:31 zei Ger-1957:

(...) Buiten het gevalletje Cetra dan, daar kon helemaal niks en kwamen ze gemaakte afspraken in het geheel niet na en moesten we ook verplicht gebruik gaan maken van de vrijwillige TVT regeling zodat ze ons in de winter naar huis konden sturen als het rustig was, wat dan ook de reden is dat ik heel vlug gebruik ging maken van die RVU regeling.

Dat is bijzonder Ger. Ik was in de veronderstelling dat je tijdelijk 'uitgeleend' was aan de groene afdeling Cetra. Dan blijf je onder dezelfde voorwaarden werken zoals voorheen, enkel verricht je werkzaamheden elders.
Dat was hier dus niet het geval als ik het goed begrijp. Jij bent in zijn geheel overgegaan naar Cetra, met alle daar geldende arbeidsvoorwaarden ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 minuten geleden zei Pierre:

Dat is bijzonder Ger. Ik was in de veronderstelling dat je tijdelijk 'uitgeleend' was aan de groene afdeling Cetra. Dan blijf je onder dezelfde voorwaarden werken zoals voorheen, enkel verricht je werkzaamheden elders.
Dat was hier dus niet het geval als ik het goed begrijp. Jij bent in zijn geheel overgegaan naar Cetra, met alle daar geldende arbeidsvoorwaarden ?

Lezen Pierre!!

kwamen ze gemaakte afspraken in het geheel niet na

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
13 minuten geleden zei Ger-1957:

Lezen Pierre!!

Dat doe ik Ger. Ik lees dat ze gemaakte afspraken niet nakwamen en dat jij gebruik moest gaan maken van de vrijwillige TVT-regeling.

Als dit nooit aan de orde is geweest in Oss en jij onder dezelfde voorwaarden van Oss tijdelijk uitgeleend word aan een buitenvestiging, dan gelden nog steeds de voorwaarden zoals die in Oss (contract) zijn afgesproken en kunnen ze bij die buitenvestiging nooit hun voorwaarden aan jou opleggen, lees gebruik moeten gaan maken van de vrijwillige TVT-regeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

en kwamen ze gemaakte afspraken in het geheel niet na 

Zal dit ook niet een veel voorkomend iets zijn bij veel anderen.
Men haalt je binnen en denkt>> alweer een auto continu bemand en die persoon
zal het allemaal wel slikken.
Nou niet dus, en je hebt groot gelijk dat je van die regeling gebruikt hebt gemaakt en 
zodoende van het eeuwige gezeik af bent:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

Dat doe ik Ger. Ik lees dat ze gemaakte afspraken niet nakwamen en dat jij gebruik moest gaan maken van de vrijwillige TVT-regeling.

Als dit nooit aan de orde is geweest in Oss en jij onder dezelfde voorwaarden van Oss tijdelijk uitgeleend word aan een buitenvestiging, dan gelden nog steeds de voorwaarden zoals die in Oss (contract) zijn afgesproken en kunnen ze bij die buitenvestiging nooit hun voorwaarden aan jou opleggen, lees gebruik moeten gaan maken van de vrijwillige TVT-regeling.

Wat is dat voor onzin, contract, lees CAO staat gewoon dat deze regel afgesproken kan worden, klaar, en als jij tijdelijk naar een afdeling gaat waar die regel geldt dan heb jij je daar aan te houden, punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
13 minuten geleden zei kiepenboer:

Nou niet dus, en je hebt groot gelijk dat je van die regeling gebruikt hebt gemaakt en 
zodoende van het eeuwige gezeik af bent

Ik had de afspraak maandag morgen vrij, nou weet ik dat dit in de cement moeilijk is dus andere afspraken gemaakt, maandag niet voor 7 uur beginnen.

Elke maandag morgen krijgt Lieshout om 8 uur een vracht, mocht dat eens niet zo zijn dan dan kan altijd nog Veghel, krijgt om 7 uur een vracht, of st Oedenrode komt niet zo spits.

Nee ik kreeg lossingen om 6 uur Amsterdam, om 7 uur Creil of zoiets, elke keer weer bellen en gezeur, was het kits beu, Cetra zegt gewoon wij krijgen het niet geregeld, en planning Enci heeft er lak aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
42 minuten geleden zei Ger-1957:

Wat is dat voor onzin, contract, lees CAO staat gewoon dat deze regel afgesproken kan worden, klaar, en als jij tijdelijk naar een afdeling gaat waar die regel geld dan heb jij je daar aan te houden, punt.

Help mij even verder Ger, ik kan daar zo snel niets over vinden in de CAO waarin staat dat deze regel zomaar afgesproken -lees opgedrongen- kan worden als dat niet in het contract is vastgelegd, als behalve het volgende.

Artikel 31
Vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling.

1. De werkgever kan in overleg met de OR/personeelsvertegenwoordiging of bij het ontbreken daarvan met de individuele werknemer(s) een vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling op een lagere grens vaststellen dan de grens, genoemd in art. 30 leden 1 en 3, doch nimmer lager dan 160 uur per betalingsperiode van 4 weken.
(...)

8. De door werkgever en OR/personeelsvertegenwoordiging dan wel individuele werknemers ondertekende vrijwillige tijd-voor-tijd regeling wordt schriftelijk vastgelegd en gemeld aan het secretariaat van CAO-partijen, Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer. Regelingen die niet zijn ondertekend of niet zijn aangemeld of in strijd zijn met de hierboven genoemde randvoorwaarden, worden geacht niet te zijn overeengekomen.

Hierin staat dat een vrijwillige TVT-regeling door de OR/personeelsvertegenwoordiging dan wel werknemer ondertekend dient te worden daar deze anders niet geldig is. In jou geval gaat dit niet op, tenminste niet als jij enkel op basis van uitleen naar Cetra bent gegaan. Dan heeft óf de OR van Vos daar een interne afspraak met haar werknemers over m.b.t. bijzondere voorwaarden uitleen/detachering, óf ben jij zelf akkoord gegaan met deze vrijwillige TVT-regeling. Ze kunnen jou op een andere vestiging niet zomaar ongevraagd deze regeling in jou schoenen schuiven. Punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
41 minuten geleden zei Ger-1957:

Ik had de afspraak maandag morgen vrij, nou weet ik dat dit in de cement moeilijk is dus andere afspraken gemaakt, maandag niet voor 7 uur beginnen.

(...) Cetra zegt gewoon wij krijgen het niet geregeld, en planning Enci heeft er lak aan.

Hier speelt iets heel anders naar mijn mening. De planning krijgt dit zeker wel geregeld, daar ben ik van overtuigd. Maar als ze hier aan toe gaan geven wil iedereen zijn eigen werktijden indelen. Daar ontstaat een hoop geruis door onder de rest van al de werknemers, zeker als een externe kracht van een andere vestiging zijn eigen vertrektijden wil gaan bepalen. Dat moet je als werkgever niet willen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
54 minuten geleden zei Ger-1957:

Nee ik kreeg lossingen om 6 uur Amsterdam, om 7 uur Creil of zoiets, elke keer weer bellen en gezeur, was het kits beu, Cetra zegt gewoon wij krijgen het niet geregeld, en planning Enci heeft er lak aan.

En nu hebben ze het helemaal voor mekaar
Weer een chauffeur minder waar ze de rest van de week wel op konden rekenen.
Iemand die niet voor elk klein akkefietje zich ziek meld.

Alsof ze bij Cetra in rijen van 4 staan opgesteld voor de deur om voor hun te komen rijden.

Daarom kan ik je alleen maar groot gelijk geven dat je je stuur aan de kapstok hebt gehangen:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 uur geleden zei Pierre:

En wat ik dan weer niet begrijp is dat Cetra gewoon een opdrachtgever is (ga ik dan maar gemakshalve vanuit) en val je als chauffeur toch nog steeds onder de transport cao?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 uur geleden zei kiepenboer:

Zal dit ook niet een veel voorkomend iets zijn bij veel anderen.
Men haalt je binnen en denkt>> alweer een auto continu bemand en die persoon
zal het allemaal wel slikken.
zodoende van het eeuwige gezeik af bent:ok:

Juist. Zo heb ik ik in het verleden 3 maanden bij G. snel in Woerden gewerkt met de afspraak de hele week van huis te zijn. Ik heb zeggen en schrijven 3x overnacht en er waren dagen dat ik 2x van auto wisselde in 1 dag.

Ik ben heel snel klaar met dat soort bedrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei HendrikJansen:

Dat interesseert ze op kantoor geen zak hoor. 

Daar houden ze van 1 duidelijke lijn en niet  voor Jantje sus en voor Pietje zo.

Hooo ff dat is misschien bij HKP zo waar men veel vrienden uit het Oosten de ritten kan laten rijden.

Zeker simpele ritten van A naar B waar tijd niet zo nauw komt.

Maar denk dat er nog wel transport binnen NL bestaat waar die uit Oosten minder kans maken omdat
de comunicatie belangrijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 uur geleden zei Pierre:

De werkgever kan in overleg met de OR/personeelsvertegenwoordiging of bij het ontbreken daarvan met de individuele werknemer(s) een vrijwillige tijd-voor-tijd-regeling op een lagere grens vaststellen

Die is er afgesproken met de ondernemingsraad en die geld alleen voor Cetra.

Dus verder :bey:

• Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 uur geleden zei kiepenboer:

Hooo ff dat is misschien bij HKP zo waar men veel vrienden uit het Oosten de ritten kan laten rijden.

Zeker simpele ritten van A naar B waar tijd niet zo nauw komt.

Maar denk dat er nog wel transport binnen NL bestaat waar die uit Oosten minder kans maken omdat
de comunicatie belangrijk is.

Die bedrijven bestaan ook zeer zeker nog Adrie. 

Maar de meeste bedrijven , zeker met eenvoudig werk zoals jij het noemt willen gewoon normaal kunnen plannen en geen rekening houden met Jantje die niet voor 6 uur wil beginnen, Pietje die om 18,00 wil eten elke dag en Truus die de werkbank weer eens in de menie heeft staan. Nee gewoon voor iedereen dezelfde duidelijke regels en staat het je niet aan ben je vrij om te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

^^Kan het alleen maar met je eens zijn Dokus.

Maar een werkgever die met een TVT regeling werkt heeft het zoowiezoo moelijker 
Omdat de meeste er niet op zitten te wachten om in de zomer overuren in te gaan leveren
om vervolgens in de winter thuis naar buiten te gaan zitten kijken.

Snap inmiddels waarom er in de sector waar ik nu werkzaam ben vanaf Maart ook zoveel
chauffeurs gevraagd worden.

Ps heb daar voorheen ook nooit bij stilgestaan en ook nog nooit in 42 jaar bij een bedrijf heb
gewerkt die een TVT regeling hadden ( op die 10 maanden 5 jaar geleden toen ik ff in het 
grondverzet zat maar daar begin November weer weg was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
10 minuten geleden zei Dokus:

^^
sommige bedrijven denken nog steeds dat ze geen personeel in dienst hebben, maar poppetjes die maar alle grillen van het bedrijf van het bedrijf maar accepteren. 

Dan vinden die bedrijven vaak ook nog sukkels die dat normaal vinden en het zelfs weten te promoten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. 

Vroeger was dit nog een normale werkwijze, maar er is in de laatste 40 jaar wel het een en ander veranderd. 

En het dan ook nog gek vinden dat je ingeruild word voor een of andere oost blokker🤣🤣

Nee Dokus

Het verhaal heeft twee kanten, jouw werkgever moet jouw tevreden houden en jij jouw werkgever. 

Gaat 1 van de 2 daar de mist mee in is de liefde snel over. 

Maar vaak zijn het wel altijd dezelfden die overal tegen aan schoppen, o geacht bij welke werkgever ze werkzaam zijn.

• Like 1
  • Verward 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei HendrikJansen:

Maar de meeste bedrijven , zeker met eenvoudig werk zoals jij het noemt willen gewoon normaal kunnen plannen en geen rekening houden met Jantje 

De meeste chauffeurs willen ook gewoon normaal kunnen plannen zonder rekening te houden met een werkgever.

Er is zelfs een artikel aan gewijd in de cao artikel 26b en 26c gaan geheel over dit thema.

Link naar opmerking
Deel via andere websites