[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Werken na pensioen


Franz

Vraag

9 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 1
  • Forumlid
9 uur geleden zei europeaan:

Hoe je hier bij komt weet ik niet ,maar dit klopt niet hoor.

 

 

De belastingdienst kijkt ,op jaarbasis, naar het bruto bedrag wat je verdient.

 

Het verhaal dat je over overuren zaterdag of zondag uren méér belasting betaald is dus een regelrechte fabel 

 

Dit is mij medegedeeld door (een voor mij zeer betrouwbare) pensionado, welke zo af en toe ook nog een weekje aan het rijden is....

Deze persoon heeft het weer meegekregen van een medewerker van de belasting.....er zijn zelfs bedragen genoemd van 10% over....

 

Betreffende de overuren; De belasting kijkt idd naar wat je op jaarbasis verdiend.

Echter de extra betalingen (bonussen, overuren, etc) worden beschouwd als extra betalingen en dus bij de betalingen van de werkgever meteen, in de voor jou (geschatte), bovenste schijf berekend. Dus ja, ze worden iets zwaarder belast door de werkgever, tijdens de salarisronde.

Maar bij het invullen van de belastingen het jaar erna, wordt dit weer op 1 hoop geschoven en verrekend de belasting dit weer.

Dit invullen van de belastingpapieren wordt door sommige personen ook nog weleens verzaakt, onder het mom; ik moet dan flink bijbetalen.....

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ja, omdat de premies voor aow niet meer afgedragen hoeven te worden en omdat een pensionado in een lagere belasting tarief valt.

Ja, afhankelijk van contract type, overhandigen, of overhandigen op verzoek (oproepkracht).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei ayla:

 en omdat een pensionado in een lagere belasting tarief valt.

 

 

Groet Ron

Hoe je hier bij komt weet ik niet ,maar dit klopt niet hoor.

Je betaald ,als pensionado in box 1,in de eerste schijf 19.17 % over de eerste € 36 410, ( als je op of na 1 -01 01 1946 geboren bent,ben je voor die datum geboren betaal je 19.17 % over € 35 473,

( omdat je ,zoals al gezegd ( 37,07 - 19.7 )= 17.9 % premie AOW niet meer hoeft te betalen ,daar heb je 50 jaar van je leven al aan betaald.)

 

Vanaf € 36 410 (€ 35439) tot € 69 399 betaal je ,net zoals iedereen 37,07 %

 

En boven de € 69 399 betaal je 49,50 %

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/boxen_en_tarieven/overzicht_tarieven_en_schijven/u-hebt-voor-2022-aow-leeftijd

 

De belastingdienst kijkt ,op jaarbasis, naar het bruto bedrag wat je verdient.

 

Het verhaal dat je over overuren zaterdag of zondag uren méér belasting betaald is dus een regelrechte fabel van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Hun info komt in veel gevallen van Face Book,(en dan móet het wel kloppen hè  :D)

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

 

 

Het verhaal dat je over overuren zaterdag of zondag uren méér belasting betaald is dus een regelrechte fabel van mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Hun info komt in veel gevallen van Face Book,(en dan móet het wel kloppen hè  :D)

Ik heb dat ook wel eens zoiemand proberen uit te leggen dat het een fabeltje is dat je over
Zaterdag uren meer betaald, maar vaak onbegonnen werk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Helemaal gelijk zoals je het schrijft Ron, alleen doe je er verstandig aan als je als pensionado werkt te vragen om je belastingskorting op nul te zetten. Daardoor verdien je netto wel iets minder, maar het voorkomt een forse nabetaling aan het eind van het het jaar. De teveel betaalde belasting krijg je dan aan het eind van het jaar terug, wat een stuk prettiger is dan nabetalen.

 

Groet Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Klopt zoals Ron dat beschrijft, alleen tot mijn 68e jaar, en dat is volgens de wet de officiële pensioendatum hoef je werkgever geen afdracht meer te doen van de bijdrage aan het pensioen en vloeit dit geld naar jou.

 

Ik heb nu de eerste keer de afdracht gehad van mijn loon na het bereiken van 68 jaar.

 

Trouwens ik heb me direct in de 42% belasting laten zetten en heb geen heffingskorting dit verreken ik het eind van het jaar, vorige jaar vanaf 29 Mei gewerkt en bij mijn belastingteruggave van 2021, was het alleen al aan loonbelasting een teruggave van ongeveer 4000 euro over die maanden.

 

En vanaf de maand Juli hou ik idd netto meer over omdat er geen premie meer wordt betaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei Windhoos:

Klopt zoals Ron dat beschrijft, alleen tot mijn 68e jaar, en dat is volgens de wet de officiële pensioendatum hoef je werkgever geen afdracht meer te doen van de bijdrage aan het pensioen en vloeit dit geld naar jou.

 

Ik heb nu de eerste keer de afdracht gehad van mijn loon na het bereiken van 68 jaar.

 

Trouwens ik heb me direct in de 42% belasting laten zetten en heb geen heffingskorting dit verreken ik het eind van het jaar, vorige jaar vanaf 29 Mei gewerkt en bij mijn belastingteruggave van 2021, was het alleen al aan loonbelasting een teruggave van ongeveer 4000 euro over die maanden.

 

En vanaf de maand Juli hou ik idd netto meer over omdat er geen premie meer wordt betaald.

Die schijven van 42 % bestaan niet meer.

Nu betaal je 19.17 % over de eerste € 36.410 die je ,als pensionado verdient.

Wat je daarboven zit betaal je ,tot € 69.399 37.07 %( dat is € 5783.25 bruto per maand)net zoals iedereen.

En daar boven betaal je 49,5 %

 

U hebt vóór 2022 de AOW-leeftijd bereikt (belastingdienst.nl)

 

Verstandig is het wel om al je schnabbels gewoon tot 37,17 % te laten belasten.

Beter terugkrijgen dan na moeten brengen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden