[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Attention assist.

RobNiat
 Share

Recommended Posts

• Forumlid

Wat is dit? Een onregelmatig terugkerende melding “attention assist”, met de vraag “pauze inschakelen?”

Ik krijg mijn vinger er niet achter. Er lijkt geen duidelijke aanleiding te zijn die dit activeert. Niet bovenmatig slingeren of knikkebollen of zo. Soms zie ik hem urenlang niet. Soms drie keer in een uur. 

Mijn opties zijn ook erg gelimiteerd trouwens. Weigeren kan niet volgens mij. Om de melding weg te krijgen druk ik op “ok”. Andere smaken zijn er niet. Maar feitelijk verandert er niets als ik op “ok” druk. De auto neemt me geen werk uit handen zodat ik mijn bed in kan of zo…

Na meerdere ervaringen met DAF is er geen enkele andere auto die mij tot razernij kan drijven. Wat dat betreft is dit niet meer dan een kleinigheidje, vergelijkbaar met een vlieg die steeds op je oogbol probeert te landen. 
Maar ik wil het nu toch wel eens weten…

1EE5B1AA-CF5E-4CCD-9727-1049A46544D9.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Mooi he Mercedes, Het systeem registreert bij aanvang hoe strak/gefocust jij rijd. Als je daarna (volgens dat systeem) wat minder gefocust rijd krijg je die melding. Uitschakelen kun je het niet, enkel de ok knop indrukken zoals je al doet. Je kunt het wel bij aanvang rit overrulen door zogenaamd wat ongeconcentreerd te beginnen, dan heb je er geen last van is mijn ervaring

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
20 minuten geleden zei RobNiat:

Oké. Interessant. 

Maar waar baseert het ding dat op? Het is een Benz, dus bij slecht wegdek hobbel ik alle kanten op. Dan maak je wel eens een slingertje. Zou dat reden zijn voor zo’n melding?

12 minuten geleden zei Eeweep:

Bij Audi zit er een camera bij de binnenspiegel, maar daar zul je bij jouw wagen wel naar moeten zoeken. Maar de techniek kijkt naar jouw ogen, als MB dezelfde techniek gebruikt.

Mercedes werkt niet met een camera maar registreert door middel van sensoren. Om even Rob z'n voorbeeld aan te halen, als je een hobbel/kuil in de weg hebt waardoor je auto iets links dan wel rechts wil dan ben je automatisch geneigd dat meteen te compenseren door tegen te sturen. Als je fris en fruitig achter het stuur stapt gaat die compensatie sneller dan wanneer je al een halve dag erop hebt zitten (het verschil is maar tienden van seconden maar toch). Dat verschil in reactietijd registreert de boardcomputer.

Om te overrulen moet Rob dus eigenlijk, om in dit voorbeeld te blijven, de eerste 15 tot 20 minuten even met een slap handje rijden en het stuur iets meer laten "klapperen"

• Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 minuten geleden zei matthieu:

Ik krijg hem ook regelmatig. Maar allen als ik zit te appen, koffie zet of een eitje bak. Vraag me al langere tijd af hoe hij dat weet. Ik heb (nu wel serieus) de hele cabine gescand of ik misschien ergens een minuscuul cameraatje zag. Maar niks daarvan.

Zijn sensoren Matthieu, exact wat Albert zegt, Kreeg het in et verleden ook regelmatig na een dagje werken en dan nog eens een nachtje erachteraan.  Maar jij bakt serieus een eitje achter het stuur ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei HendrikJansen:

Zijn sensoren Matthieu, exact wat Albert zegt, Kreeg het in et verleden ook regelmatig na een dagje werken en dan nog eens een nachtje erachteraan.  Maar jij bakt serieus een eitje achter het stuur ?

Ja man. Ik zet s'morgens m'n gaspitje klaar en doe alvast wat roomboter ik de pan. En als ik trek krijg, hup 2 eieren erin. Ruikt heerlijk. Alleen in België is het te gevaarlijk, dan valt de pan er steeds af.

• Haha 12
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei matthieu:

Ja man. Ik zet s'morgens m'n gaspitje klaar en doe alvast wat roomboter ik de pan. En als ik trek krijg, hup 2 eieren erin. Ruikt heerlijk. Alleen in België is het te gevaarlijk, dan valt de pan er steeds af.

Denk dat ik dat volgende week ook maar eens ga proberen. Hoef niet naar Belgie dus het zou moeten lukken.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei matthieu:

Daar is wel een oplossing voor, in de scheepvaart hebben ze van die mooie rekjes voor naast het gaspitje dan valt de pan niet meer opzij :D

(oh en 's morgens is met de apostrof voor de s en een spatie ertussen ;))

• Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
14 uur geleden zei matthieu:

... Ik heb (nu wel serieus) de hele cabine gescand of ik misschien ergens een minuscuul cameraatje zag. Maar niks daarvan.

Al eens dat spijkertje aan de muur goed bekeken? Waar je denkt, wie hangt er hier nu een schilderij op.....? LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
21 uur geleden zei RobNiat:

Wat is dit? Een onregelmatig terugkerende melding “attention assist”, met de vraag “pauze inschakelen?”

Ik krijg mijn vinger er niet achter. Er lijkt geen duidelijke aanleiding te zijn die dit activeert. Niet bovenmatig slingeren of knikkebollen of zo. Soms zie ik hem urenlang niet. Soms drie keer in een uur. 

Mijn opties zijn ook erg gelimiteerd trouwens. Weigeren kan niet volgens mij. Om de melding weg te krijgen druk ik op “ok”. Andere smaken zijn er niet. Maar feitelijk verandert er niets als ik op “ok” druk. De auto neemt me geen werk uit handen zodat ik mijn bed in kan of zo…

Na meerdere ervaringen met DAF is er geen enkele andere auto die mij tot razernij kan drijven. Wat dat betreft is dit niet meer dan een kleinigheidje, vergelijkbaar met een vlieg die steeds op je oogbol probeert te landen. 
Maar ik wil het nu toch wel eens weten…

1EE5B1AA-CF5E-4CCD-9727-1049A46544D9.jpeg

Kun je in het menu uitzetten. Als je in de instellingen zit helemaal naar rechts daar staat het ergens. 
Maar na starten staat het weer aan.

Garage al eens gevraagd om het permanent uit te schakelen maar dat lukt ze nog niet, ze weten gewoon niet of dat kan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Bedankt voor de reacties mensen. Ik ben blij te zien dat ik niet de enige ben die zich er aan stoort. 

Wat een compleet waardeloos en (dus) nutteloos accessoire. 
Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar mij ontgaat de logica. 
Geeft niks. Over een week ben ik weer van deze auto af. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei matthieu:

Klopt Albert. Helaas doe ik dat vaak fout. Ga er nu op letten, want ik erger me de tering aan dit soort taalfouten.

Ik weet dat jij je bont en blauw ergert aan taalfouten, daarom vond ik het wel komisch dat je deze maakte. (Ik had er ook een knipoog bij gezet als kwinkslag omdat jij wel eens op dit soort fouten wijst)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Op 7-10-2022 om 19:50 zei albertvv:

Mercedes werkt niet met een camera maar registreert door middel van sensoren. Om even Rob z'n voorbeeld aan te halen, als je een hobbel/kuil in de weg hebt waardoor je auto iets links dan wel rechts wil dan ben je automatisch geneigd dat meteen te compenseren door tegen te sturen. Als je fris en fruitig achter het stuur stapt gaat die compensatie sneller dan wanneer je al een halve dag erop hebt zitten (het verschil is maar tienden van seconden maar toch). Dat verschil in reactietijd registreert de boardcomputer.

Om te overrulen moet Rob dus eigenlijk, om in dit voorbeeld te blijven, de eerste 15 tot 20 minuten even met een slap handje rijden en het stuur iets meer laten "klapperen"

ook een camera is een sensor, en die camera is niet de enige sensor die wordt gebruikt. Als MB alleen die reactietijden zou gebruiken zou bijvoorbeeld Lane Hold (of hoe ze de functie ook willen noemen) niet werken zonder ook die pauzewaarschuwing te triggeren, er zijn genoeg mensen die nauwelijks reageren als ze die functie aan hebben staan (en waarom ook, daarvoor heb je die functie aan staan).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 minuten geleden zei RobNiat:

‘s-Morgens schrijf ik altijd met een verbindingsstreepje. Fout?

Ja, officieel wel. Het "Groene boekje" geeft de officiële spelling van het Nederlands, op internet te vinden op https://woordenlijst.org/#/, daar vind je ook de spellingregels. Toen de spellingregels in 2005 ingrijpend werden gewijzigd kwam er ook een concurrent voor het Groen boekje, het Witte boekje, omdat veel Neerlandici het niet eens waren met de nieuwe regels. Die zijn in 2015 nogmaals aangepast (gebeurd elke 10 jaar), ik weet eigenlijk niet of dat Witte boekje nog wordt gebruikt, er waren in ieder geval een paar kranten die dat wel deden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

ook een camera is een sensor, en die camera is niet de enige sensor die wordt gebruikt. Als MB alleen die reactietijden zou gebruiken zou bijvoorbeeld Lane Hold (of hoe ze de functie ook willen noemen) niet werken zonder ook die pauzewaarschuwing te triggeren, er zijn genoeg mensen die nauwelijks reageren als ze die functie aan hebben staan (en waarom ook, daarvoor heb je die functie aan staan).

Een camera is inderdaad ook een sensor, die wordt wel gebruikt voor het Lane Attention System maar niet voor die pauze waarschuwing. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

‘s-Morgens schrijf ik altijd met een verbindingsstreepje. Fout?

De apostrof plaats je op de plaats waar je een deel van een woord weglaat. 's morgens is dus niet 1 woord maar in feite 2 woorden (van het oude des morgens), dus inderdaad altijd zonder verbindingsstreepje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites