[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 1

Vrachtwagenchauffeur vs buschauffeur


syan90

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dat is voor iedereen verschillend.

op de vrachtwagen maak je (meestal) langere dagen maar meestal wel van maandag t/m vrijdag.

Een buschauffeur daar aan tegen heeft ploegendiensten en onregelmatige diensten en werkt ook met weekenden en feestdagen.

De truckchauffeur zal dus door de overuren meer verdienen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Als voormalig buspiloot kan ik zeggen dat beide beroepen voor en tegens hebben.

Zoals je met vrachtrijders ook grote verschillen hebt (binnenland/buitenland) als bus sjauf heb je al het grote verschil tussen geregeld en ongeregeld personenvervoer (tourbus of lijn).

Met lijn buswerk weet je vaak al wanneer je eind van de maand hoe laat thuis bent.

In de lijndienst heb je een veel overzichtelijker werk. Tourbus (ook hier weer verschillen tussen libelledames dagritjes of heen en weer met dezelfde groep in Griekenland).

Weet je niet wat het best bij jou past, uitzendwerk en dan van alles doen. Let wel, verzorgde reizen naar het buitenland (niet zijnde pendelwerk) is vaak een wachtlijst binnen het bedrijf. Als nwkomer krijg je eerder de pendelritten dan de 3weekse all incl ritten.

Als vrachrijder het zelfde verhaal, zoveel mensen, zoveel smaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^  in het touring werk niet, al heb je daar ook weer varianten in: zag laatst een YT filmpje over een reischauffeur die een fietsreis begeleide. Dan heb je tussen de overnachtingsplekken het rijk alleen hoor. ;)

 

15 uur geleden zei sprinter 516:

De truckchauffeur zal dus door de overuren meer verdienen

 

Ik denk dat de transport chauffeur nog overuren mag/kan maken. Wellicht de tourbus chauffeur ook.

Maar wat ik van enkele OV chauffeurs begrijp.. dan is er, óók ondanks de huidige tekorten, het maken van extra diensten / uren niet aan de orde.

Ze worden niet gevraagd om diensten op te vullen... eigenlijk best bizar.

In de OV cao kan je dus eigenlijk alleen met je onregelmatigheidstoeslag wat extra op je basisloon verdienen.

 

Bedenk ook wat voor type mens jij bent.

In het Openbaar Vervoer zoeken ze vooral mensgerichte personen, sociaal vaardig, gastheerschap.

Dat sturen met de bus.. is noodzakelijk kwaad.. lijkt het wel.  😕

 

Citaat

Check UIT voor dit werk als je:

  • Enkel maar wilt rijden. Besturen is maar de helft. De andere helft: mensen op weg helpen. Letterlijk, én figuurlijk.
  • Stresst bij iedere omleiding. Je kunt de regiecentrale en collega's altijd oppiepen, maar het blijft improviseren.
  • Niet de verantwoordelijkheid van dit vak voelt. Jouw bus, jouw passagiers.
  • Niet graag reist voor je werk (snap je 'm...😉)

 

https://tjobtjob.nl/opleiding-buschauffeur-keolis-almere-utrecht-parttime-fulltime-vacature/

 

Weet je woonplaats niet.. maar als je op 4 november naar Amersfoort kan komen.. heb je een testdag voor Syntus Utrecht.

Je kan je dit weekend nog aanmelden.

 

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/testrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei Durashift:

^^  in het touring werk niet, al heb je daar ook weer varianten in: zag laatst een YT filmpje over een reischauffeur die een fietsreis begeleide. Dan heb je tussen de overnachtingsplekken het rijk alleen hoor. ;)
 

Bedoel je dagdienst buschauffeur alleen mee ging om de koffers tussen de hotels te vervoeren? Dat zal dan een dure fietsers geweest zijn lijkt mij.🤔

 

 

11 uur geleden zei Durashift:

 

 

 

Maar wat ik van enkele OV chauffeurs begrijp.. dan is er, óók ondanks de huidige tekorten, het maken van extra diensten / uren niet aan de orde.

Ze worden niet gevraagd om diensten op te vullen... eigenlijk best bizar.

 


Het ov is op bepaalde uren druk dus chauffeurs kunnen die diensten niet overnemen.

Dat is het nadeel van ov. Het zijn vooral korte diensten vroeg of laat op de dag.

Dus aan veel uren kom je niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^  ze nemen je aan voor 32 of 40 uur..  > maar een weekje 50 uur maken, dat lukt niet. Kan ook aan de CAO afspraken liggen, wellicht.

 

Bij een onderdeel van Transdev werken ze met een hele systematiek.. roosterrouleringen etc.

 

Citaat

Welke soorten Voorkeursrouleringen zijn er?

  1. Vroeg/Dag/Gebroken/Tussendiensten met diensten tot 19:30 uur;
  2. Alleen gebroken diensten en weekenden vrij (op feestdagen door de week: wordt deze dienst vervangen door een vroege- of dagdienst);
  3. Late diensten en tussendiensten vanaf 12:00 uur.

Deze roosters kennen een maximaal aantal roosterplaatsen. Collega’s die hiervoor in aanmerking willen komen. kunnen zich hiervoor aanmelden. Op grond van de gemaakte afspraken zullen zij wel/niet worden geplaatst.
 
Collega’s die geen gebruik willen maken van deze mogelijkheid, en de chauffeurs die niet kunnen worden opgenomen in deze Voorkeursrouleringen, werken in 'mix rouleringen'.  In deze rouleringen zijn alle dienstsoorten opgenomen. De chauffeurs die niet geplaatst kunnen worden in een Voorkeursrouleringen komen op een wachtlijst.

Wat is het verschil tussen een Voorkeursroulering en Werken naar Wens?

In de Voorkeursrouleringen is er sprake van een 100% match. Je hebt altijd een dienst die bij je Voorkeursroulering past. Je hebt een eigen roulering met eigen diensten.
 
Dit in tegenstelling tot Werken naar wens. Hier wordt periodiek een match gemaakt met hetgeen jezelf hebt aangegeven als voorkeur in een bepaalde periode. Hierbij kan sprake zijn van meerdere dienstsoorten (mix van diensten). De match tussen wat je wenst en wat je daadwerkelijk krijgt toegewezen ligt om en nabij de 80 procent.

 

https://www.wijzijntransdev.nl/nl/over-ons/werken-bij-transdev/welkom-bij-hermes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei Durashift:

^^  ze nemen je aan voor 32 of 40 uur..  > maar een weekje 50 uur maken, dat lukt niet. Kan ook aan de CAO afspraken liggen, wellicht.

 

Bij een onderdeel van Transdev werken ze met een hele systematiek.. roosterrouleringen etc.

 

 

https://www.wijzijntransdev.nl/nl/over-ons/werken-bij-transdev/welkom-bij-hermes

Als je 32 uur werkt word je nog wel eens gebeld of je een dag extra wilt werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het grote verschil tussen vrachtwagenchauffeur en buschauffeur is dat er een bij een buschauffeur meer tijdsdruk op zit. Het werk van vrachtwagenchauffeur is lichamelijk weer zwaarder in de meeste gevallen.

 

Maar als buschauffeur zijn er veel meer loontreden dus uiteindelijk verdien je net zoveel als op de vrachtwagen, maar met minder uren werk.

 

En ik heb het nu over buschauffeur OV

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 30-10-2022 om 17:15 zei RobNiat:

 

Jij was toch overgestapt Zeus? Al even terug als ik me niet vergis?

 

Hoe bevalt het? Geen spijt van?

Qua werk heb ik er absoluut geen spijt van. Alleen merk ik nu ik vast in dienst ben wel de nadelen daarvan: vrij krijgen is schier onmogelijk door personeelstekort, minder invloed op je rooster. Qua verdiensten zit ik nu net iets onder D6, maar dat loopt nog jaren op en we krijgen echt overal toeslagen voor. Dus ik kan het nu in 32 uur verdienen.

 

En natuurlijk mis ik de vrachtwagen wel eens. Zeker nu die nieuwe Daf XG+ er is. Of als ik weer eens een mooi filmpje op YouTube zie over ritten richting Frankrijk. Maar ik weet gewoon dat altijd buitenland mij niet trekt en dat er ook nadelen aan het chauffeursvak zitten.  En ik weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Maar voorlopig zit ik hier prima.

  • Like 7
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb toch wel veel respect voor bus chauffeurs en chauffeuses , vindt het knap hoe ze door de steden knallen , ik zou op het einde van de dag de bus vol kunnen plakken met stickers van fietsers . voetgangers , auto´s , paaltjes ect wat ik geraakt zou hebben  ,en daarnaast lijkt mij de verharding van passagiers ook wel een dingetje , zou het niet kunnen en willen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei suggs73:

Heb toch wel veel respect voor bus chauffeurs en chauffeuses , vindt het knap hoe ze door de steden knallen , ik zou op het einde van de dag de bus vol kunnen plakken met stickers van fietsers . voetgangers , auto´s , paaltjes ect wat ik geraakt zou hebben  ,en daarnaast lijkt mij de verharding van passagiers ook wel een dingetje , zou het niet kunnen en willen .

Dat is een kwestie van wennen. Zoals ik met de bus soms rijd, zo reed ik nooit op de vrachtwagen. Je leert  wel rijden in de stad en ik kan ook best hard met een bus door de stad boenderen, maar je moet je kop er dan bijhouden en dat is ook echt zwaar vermoeiend.

 

Dus als de mogelijkheid is er is rijd ik wat rustiger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 6-12-2022 om 03:08 zei syan90:

zat bij peltax te kijken in lommel net over de grens zal even vragen wat de mogelijkheden zijn.

Voordeel op een bus is ook dat je je lading niet hoeft te " sicheren "en dat de lading er vanzelf uit loopt.

Je hoeft ,bij de bushalte ,alleen maar op de knop te drukken om de deur open te maken.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Op 14-12-2022 om 10:15 zei europeaan:

Voordeel op een bus is ook dat je je lading niet hoeft te " sicheren "en dat de lading er vanzelf uit loopt.

Je hoeft ,bij de bushalte ,alleen maar op de knop te drukken om de deur open te maken.:D

Nou, dat kan ook nog wel eens tegen vallen.

Was in een ver verleden toch wel druk op het moment dat er een verzorgingshuis deel naar de Veluwe ging voor een weekje ontspanning.

Als dan de hele meute eindelijk op hun plek zat na veel tillen-ondersteunen mocht je nog wat rolstoelen en loop rekjes tussen de koffers prakken.

Zat wel altijd een mooie tip aan in de begin 80er jaren, dat dan weer wel 😇

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 uur geleden zei fleur:

Nou, dat kan ook nog wel eens tegen vallen.

Was in een ver verleden toch wel druk op het moment dat er een verzorgingshuis deel naar de Veluwe ging voor een weekje ontspanning.

Als dan de hele meute eindelijk op hun plek zat na veel tillen-ondersteunen mocht je nog wat rolstoelen en loop rekjes tussen de koffers prakken.

Zat wel altijd een mooie tip aan in de begin 80er jaren, dat dan weer wel 😇

Een maat van mij heeft jarenlang ,2 x per week ,naar de Costa's gevlogen.

De enige schnabbel die hun hadden was de verkoop van broodjes ,fris ,koffie en repen tijdens de rit ,tot de catering over gedaan werd aan een "professionele cateraar "toen bleven voor hun alleen de kruimels ( om op te ruimen dan he ,na de rit  ) Tip zat er daar niet in ,veelal jeugdige passagiers die niet opzagen tegen een barrekening van € 1500,00 ( of meer) per week ,maar € 10,00 tip voor de chauffeurs teveel vonden.:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden