[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

FNV komt met looneis van 14,3 procent voor volgend jaar

Ger-1957

Recommended Posts

• Forumlid

Vakbond FNV heeft zijn looneis definitief op 14,3 procent bepaald, na de laatste inflatiecijfers van oktober van het CBS vanmorgen. Zo wordt de koopkracht van mensen met terugwerkende kracht structureel gerepareerd, aldus de FNV.

economieredactie 08-11-22, 09:19 Laatste update: 10:32

De inflatie in Nederland is volgens de eigen rekenmethode van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in oktober op jaarbasis licht gedaald tot 14,3 procent, van 14,5 procent in september. De prijsontwikkeling van energie had afgelopen maand een drukkend effect op de inflatie, terwijl de prijzen voor voeding zorgden voor een verhogend effect.

bron >> klik <<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Zo zijn ze wakker geworden ?

Dit lijkt er veel meer op,wat als hoogste prioriteit in de cao opgenomen dient te worden als basis is een normale verhoging gelijk aan de jaarlijkse inflatie.

Hoef je over deze indexeringen geen domme discussie te voeren en kan de vakbond zich richten op verhogingen die wel ter discussie zouden kunnen staan en arbeidsomstandigheden.

• Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
33 minuten geleden zei 1934:

wat als hoogste prioriteit in de cao opgenomen dient te worden als basis is een normale verhoging gelijk aan de jaarlijkse inflatie.

Kun je wel willen, maar de werkgevers stemmen er niet mee in en de werknemers blijven achter die dikke boom staan (of thuis op de bank zitten) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

Het blijft ongeschoold werk mensen....

'Dik' geld verdienen betekent 'dikke' uren maken, maar dat willen we niet meer... Allemaal parttime werken voor 4 roodjes netto per maand, natuurlijk...

Kom je geld tekort in een huishouding of bedrijf kun je twee dingen doen: de inkomsten vergroten of de uitgaven verkleinen, punt. 

En in dat laatste punt zit de oplossing: de uitgaven aan de overheid en/of sociale voorzieningen stijgen de pan uit, energie is onbetaalbaar etc. En dat gaan we oplossen met loonsverhogingen? Succes verzekerd 😅

• Like 2
  • Thanks 3
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei Marotrans:

'Dik' geld verdienen betekent 'dikke' uren maken, maar dat willen we niet meer... Allemaal parttime werken voor 4 roodjes netto per maand, natuurlijk...

Kom je geld tekort in een huishouding of bedrijf kun je twee dingen doen: de inkomsten vergroten of de uitgaven verkleinen, punt. 

En in dat laatste punt zit de oplossing: de uitgaven aan de overheid en/of sociale voorzieningen stijgen de pan uit, energie is onbetaalbaar etc. En dat gaan we oplossen met loonsverhogingen? Succes verzekerd 😅

Vandeweek op de radio. Een beetje loodgieter verdient tegenwoordig meer dan een jurist. Niet de top natuurlijk. Maar€100 per uur is helemaal niet raar meer. En vraag bepaald de prijs, alleen nog niet bij ons🤔

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei matthieu:

Vandeweek op de radio. Een beetje loodgieter verdient tegenwoordig meer dan een jurist. Niet de top natuurlijk. Maar€100 per uur is helemaal niet raar meer. En vraag bepaald de prijs, alleen nog niet bij ons🤔

Ik ben bang dat dat een broodje aap verhaal is. Misschien een paar boefjes die misbruik maken van de situatie, maar de meeste installateurs rekenen voor hun particuliere klanten max € 55 per uur ex btw, dus dan kunnen ze hun personeel nooit € 100 betalen. En als je als loodgieter in de nieuwbouw aan het werk moet voor een aannemer kun je het helemaal wel schudden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 uur geleden zei Marotrans:

Ongeschoold werk of niet, de lonen dienen wel mee te gaan met de inflatie, anders hou je gewoon elke maand steeds minder over.

Heeft dus niets met ongeschoold te maken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

En bedrijven gaan die inflatie ook voelen én doorberekenen, hun prijzen verhogen en het kringetje is weer rond... dat bedoel ik maar te zeggen.

En aangezien er een aanzienlijk deel van de uitgaven naar overheid, ziektekosten en energie gaat moeten we daar misschien wat in snijden 😇

Et zijn meer wegen die naar Rome leiden immers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
35 minuten geleden zei Marotrans:

En bedrijven gaan die inflatie ook voelen én doorberekenen, hun prijzen verhogen en het kringetje is weer rond... dat bedoel ik maar te zeggen.

zo gaat het al eeuwen en het heeft ons daar gebracht waar we nu zijn, een welvarende gemeenschap die nog steeds doorgroeit in hun welvaart 

• Like 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators

Nou mag ik zelf niet klagen Ger, maar die nog steeds groeiende welvaart is voor steeds meer mensen aardig buiten beeld...

Voedselbanken groeien maar door en ondernemers stoppen hun bedrijf bijvoorbeeld... Ik noem dat geen welvaart, sorry.

Die bakker, kweker of zeevisser heeft vervolgens geen personeel meer nodig en ons ook niet meer voor z'n aan- en afvoer; het zijn kleine dingetjes in het grote geheel maar die kant draait het wel op onderhand. Dan hebben hoge looneisen ook weinig zin meer immers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
4 uur geleden zei Marotrans:

Nou mag ik zelf niet klagen Ger, maar die nog steeds groeiende welvaart is voor steeds meer mensen aardig buiten beeld...

Voedselbanken groeien maar door en ondernemers stoppen hun bedrijf bijvoorbeeld... Ik noem dat geen welvaart, sorry.

Die bakker, kweker of zeevisser heeft vervolgens geen personeel meer nodig en ons ook niet meer voor z'n aan- en afvoer; het zijn kleine dingetjes in het grote geheel maar die kant draait het wel op onderhand. Dan hebben hoge looneisen ook weinig zin meer immers.

Maar de vraag naar brood, gekweekte groenten en zeevis blijft bestaan, het aanbod wordt overgenomen door andere bedrijven die dan een grotere omzet krijgen. Wat, mijns insziens, aan een winstmargeplafond gehouden moet worden is de tussenlaag van financiers die niets anders doen dan geld uitlenen en verder geen productie leveren, het "de rijken worden steeds rijker"-verhaal. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 minuten geleden zei Eeweep:

Maar de vraag naar brood, gekweekte groenten en zeevis blijft bestaan, het aanbod wordt overgenomen door andere bedrijven die dan een grotere omzet krijgen.

En zo krijgen de supermarkten het al meer voor het zeggen.

Welk brood we eten en wie de ingrediënten mogen leveren.
Welke groente en soorten appels er in het schap komen enz….

En ook voor welke prijzen

Jou favoriete soort brood, appel en borrelnootjes wordt zo allemaal bepaald. 

Maar o.t.

De transportkosten worden al doorberekend en dat zal ook met onze lonen moeten gebeuren.

Dat zal de consument dus uiteindelijk moeten betalen.

Wat mijn fysiotherapeute ook al zei.
Ik wil mijn personeel gerust meer betalen maar de verzekering betaald mij niet meer dan nu.

Hoe dan 🤷🏻‍♀️ Ja dan zou d zorgpremie omhoog moeten dus.

Wat Maarten al schreef, dat bekende cirkeltje…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
22 minuten geleden zei lientje:

Dat cirkeltje draai al vele jaren, en het werkt ook al zo vele jaren.

Vroeger, heel vroeger kon vrijwel niemand zich een auto veroorloven, vrijwel niemand had een tv, naar de dokter ging je als je bijna dood was, kleren werden van kind op kind doorgegeven, brood ging helemaal op ook als het 4-5 dagen oud was. Ik noem maar even een paar dingen op die tegenwoordig heel normaal zijn, ik kom nog uit de tijd dat 2-3 gezinnen in één huis woonde op het platte land, moet je nu eens mee aankomen.

Vroeger ging je niet naar de voedselbank nee, die was er niet, je ging werken, ook als je dat eigenlijk niet meer kon, of je moest bedelen bij je kinderen of die je willen opvangen. Dat is wat ik bedoel met welvaart, dat je niet elke dag biefstuk kunt eten of zelf uit kunt zoeken welk van de 80.000 soorten brood je vandaag weer eens wil eten heeft niets met welvaart te maken 

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
2 uur geleden zei Eeweep:

Maar de vraag naar brood, gekweekte groenten en zeevis blijft bestaan, het aanbod wordt overgenomen door andere bedrijven die dan een grotere omzet krijgen. Wat, mijns insziens, aan een winstmargeplafond gehouden moet worden is de tussenlaag van financiers die niets anders doen dan geld uitlenen en verder geen productie leveren, het "de rijken worden steeds rijker"-verhaal. 

Dat even terug naar de CAO: grote 'transportbonzen' redden zich nog wel; ieder vakgebied z'n eigen directeur, kader en planners op HBO- niveau en de chauffeurs hoeven alleen hun rijtje op de ritlijst of boordcomputer af te werken.

'Dom' werk, kan iedereen, hoeft niet dik betaald te worden. 

Vandaar dat ik denk dat er never nooit riante salarissen voor chauffeurs gaan komen, hoe hard die ook roepen of staken of... vul maar in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
1 uur geleden zei Ger-1957:

Dat cirkeltje draai al vele jaren, en het werkt ook al zo vele jaren.

Vroeger, heel vroeger kon vrijwel niemand zich een auto veroorloven, vrijwel niemand had een tv, naar de dokter ging je als je bijna dood was, kleren werden van kind op kind doorgegeven, brood ging helemaal op ook als het 4-5 dagen oud was. Ik noem maar even een paar dingen op die tegenwoordig heel normaal zijn, ik kom nog uit de tijd dat 2-3 gezinnen in één huis woonde op het platte land, moet je nu eens mee aankomen.

Vroeger ging je niet naar de voedselbank nee, die was er niet, je ging werken, ook als je dat eigenlijk niet meer kon, of je moest bedelen bij je kinderen of die je willen opvangen. Dat is wat ik bedoel met welvaart, dat je niet elke dag biefstuk kunt eten of zelf uit kunt zoeken welk van de 80.000 soorten brood je vandaag weer eens wil eten heeft niets met welvaart te maken 

Meerdere gezinnen in een huis zie ik ook niet snel gebeuren, alhoewel... 🤔

Maar hoe vaak staan er tegenwoordig geen verhalen in de krant van mensen en gezinnen die 5 tientjes per maand te besteden hebben? 

Supermarkten verkopen zelfs al brood van gisteren, voor een lagere prijs; andere artikelen met een korte datum idem terwijl dat eerst altijd klakkeloos in de container verdween. Geen welvaart volgens mij...

En op ons vakgebied: de bouw valt weer stil, motorbrandstoffen worden onbetaalbaar, het levensmiddelenvervoer wordt knap rustig, agrarisch gerelateerd vervoer bouwt af mét de boerenstand etc.: ik durf rustig te stellen dat er beroerde tijden aankomen. Misschien gaat iedereen wel naar een driedaagse werkweek vanaf januari, om eens wat te noemen. Maar dan wel 14% loonsverhoging vragen? Ik vind het nog al wat. 

• Like 3
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Marotrans:

Die gedachtengang moeten we van af. "Dom" werk kan niet iedereen, daar moet je ook mee om kunnen gaan. Als ik mijn zoon zou (kunnen) dwingen in een fabriek aan de lopende band te gaan staan zou hij (tenzij hij al na de eerste dag ontslagen wordt) binnen de week doodongelukkig thuis komen te zitten. Ik zou het idee van een maatschappelijke dienstplicht helemaal niet zo slecht vinden, maar dan wel iedereen op "dom" werk zetten, zodat er ook eens aan den lijve gevoeld kan worden hoe hard dat werken wel niet is, en dan niet gedurende een weekje, maar gewoon een half jaar of langer. En vervolgens de lonen aan de "top" wat meer in lijn brengen met de lonen van het "domme" werk. 

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Compleet eens met Marotrans en Lientje, de rekening van loonsverhogingen komt ergens te liggen , of bij de minima die het deels gecompenseerd zullen gaan krijgen en bedrijven of mensen die het niet kunnen doorbereken en die opgezadeld worden met hogere kosten en in gaan teren , bedrijven zullen aangemoedigd worden om te bezuinigen op personeel , of door automatiseren , goedkoper personeel aantrekken , duurdere eruit of het werk vertrekt uit het land , is ook van alle tijden , maar is dan wel een stimulans .

En als je eens bedenkt , alle werkende hebben het eigenlijk niet slecht , maar blijkbaar is men zoveel luxe gewend , als men niet 3x op vakantie meer kunnen naar het buitenland dan heeft men het al slecht , evenals het vervangen van de inboedel om de zoveel jaar enz is het al piepen , ik vind het nu van de vakbonden prijsschieten op werkgevers , en ook het liefst minder werken voor een hogere loon , om de luxe leventje toch vol te kunnen houden , ik vind de 14% te fors .

Vroeger kun je van 1 werkende in het gezin leven , nu moeten haast beide , en dat heeft een reden , door het cirkeltje van kosten en doorberekenen oa

• Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
13 minuten geleden zei Eeweep:

Ik zou het idee van een maatschappelijke dienstplicht helemaal niet zo slecht vinden

Ik ook niet , jongens weer het leger in , en vrouwen de verzorging in , of vrije keus in deze 2 richtingen , met de bijbehorende strakke disciplines

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
10 minuten geleden zei Eeweep:

Die gedachtengang moeten we van af. "Dom" werk kan niet iedereen, daar moet je ook mee om kunnen gaan. Als ik mijn zoon zou (kunnen) dwingen in een fabriek aan de lopende band te gaan staan zou hij (tenzij hij al na de eerste dag ontslagen wordt) binnen de week doodongelukkig thuis komen te zitten. Ik zou het idee van een maatschappelijke dienstplicht helemaal niet zo slecht vinden, maar dan wel iedereen op "dom" werk zetten, zodat er ook eens aan den lijve gevoeld kan worden hoe hard dat werken wel niet is, en dan niet gedurende een weekje, maar gewoon een half jaar of langer. En vervolgens de lonen aan de "top" wat meer in lijn brengen met de lonen van het "domme" werk. 

Zo letterlijk bedoek ik 'dom' niet, ongeschoold is een betere term. 

Het idee om eens van baan te ruilen is  zeker zo gek niet; aan de andere kant kan het ook een bewuste keus zijn om ongeschoold werk te gaan doen toch? Ik heb een destijds goede opleiding gevolgd, twee keer een leidinggevende functie gehad maar heb er zelf voor gekozen om op die auto te stappen; mét bijbehorende lusten en lasten. 

Mijn oudste zoon rijdt ook, eigen keus, en de jongste doet HBO recht en wil de advocatuur in. Maar die twee laten wisselen komt niet goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei Marotrans:

Tsja'dom werk kan iedereen'zag ik vanochtend  weer mooi voorbeeld van,Marokkaanse chauffeur in Spaanse dienst( voor een habbekrats volgens hem )tautliner was aan alle kanten beschadigd,zeilspanner weg-had voor de poort vast in de bagger gestaan.....te krap volgens hem!!

Heftruckchauffeur  pissig want hij begreep niet veel.

Mooie reclame voor ons vak.

• Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 uur geleden zei lientje:

Wat mijn fysiotherapeute ook al zei.
Ik wil mijn personeel gerust meer betalen maar de verzekering betaald mij niet meer dan nu.

Hoe dan 🤷🏻‍♀️ Ja dan zou d zorgpremie omhoog moeten dus.

Is dat ook niet de schuld van het geprivatiseer met 1000 verschillende zorgpolissen?

Dacht dat een Belg rond de 400 per jaar betaald voor zijn ziektekosten verzekering

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
33 minuten geleden zei kiepenboer:

Dacht dat een Belg rond de 400 per jaar betaald voor zijn ziektekosten verzekering

Dat verhaal ligt toch wel ff anders als je hier doet voorkomen.

Citaat

Patrick Jeurissen, hoogleraar Betaalbaarheid van zorg aan de Radboud Universiteit. "In België betaal je ook een deel van van je zorgpremie via de belastingen. Dat zie je misschien niet direct, maar je betaalt het wel. Het is dus vooral een psychologisch verschil. Als je kijkt naar de zorgkosten per inwoner, dan ontlopen die elkaar in Nederland en België niet zo veel. En in België stijgen de kosten per jaar harder dan in Nederland."

Maar wat wel een verschil zou maken is:

Citaat

Wat in Nederland bijvoorbeeld wel echt een probleem is, is dat de overhead en administratielast hier wel echt enorm hoog is. Als we dat zouden kunnen veranderen, dat zou echt significant schelen in de kosten. Ik denk dat in ziekenhuizen misschien wel tot vijftig procent van het geld naar niet-patiëntgebonden zaken gaat, zoals overleggen, ict en administratie."

bron >> klik <<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
40 minuten geleden zei kiepenboer:

plus dat je in Belgie ook nog moet bijbetalen voor diverse dingen aangaande medicijnen/doktersbezoek  (Remgeld noemt men dat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites